Kdo si před pár lety hodil do hledáčku stránky Briana Provinciana, tak ví, že Grand Theftendo měla být podomácku vyrobená variace na Grand Theft Auto, hozená na cartridge pro konzoli NES. Brian Provinciano je totiž dlouhodobým retrošílencem, milovníkem 80. let a hráčem, jakého odkojila třetí generace videoher.
Vývoj Grand Theftenda však trval příliš dlouho a Brian začínal zjišťovat, že tvorba hry takového kalibru, jako je GTA, se na stařičkou konzoli nevyvíjí úplně jednoduše, navíc ho v mnohých nápadech limitoval samotný hardware. Konzole NES má např. omezený počet spritů na jednu obrazovku, takže třeba takové masové vraždění na silnici nebo hromadné přejíždění chodců prostě nepřipadá v úvahu. Vývoj Grand Theftenda se tak ubral mnoha směry, že již bylo nadále zbytečné ho Grand Theftendem nazývat. Brian vystrčil spálenou cartridge, fixou ji přepsal na Retro City Rampage a koncem léta nám ji prý nahodí na Xbox Live Arcade, na podzim pak na WiiWare.
zdroj: Archiv
Máte-li to štěstí a žijete v Kalifornii (nebo jste se tam náhodou ocitli), je to už jen kousek do San Diega, kde se každoročně koná letní Comic-Con. Vyjma zřejmého si tam návštěvníci mohli osahat právě zmíněnou Retro City Rampage. Přijetí? Radost a nadšení!
V roli Hráče (skutečně se jmenuje Player) se protloukáme městem Thieftropolis, zvedáme telefony, plníme přes 80 příběhových misí, krademe a projíždíme se ve více než 40 kárách, střílíme a šílíme z 25 zbraní, získáváme unikátní schopnosti a vůbec blbneme ve ‚vykradeném‘ 8bitovém GTA. Nebyl by to ale Brian Provinciano, aby tomu všemu nedodal kategorii navíc.
Staří harcovníci tak v Retro City Rampage rovněž rozpoznají silné vlivy např. série Mega Man, dále Duck Tales, Duck Hunt, Frogger, Teenage Mutant Ninja Turtles, Atomic Bomberman, Bionic Commando a spousty dalších her, jejichž jednotlivý výčet by nejspíš vydal za celý článek. Pak tu jsou pochopitelně popkulturní odkazy na 80. léta – Návrat do budoucnosti, Vanilla Ice, Atari, Smrtonosná past a tuny dalších. Ostatně, napočítáte z videa o pár řádek výše další?
Brian si tak splnil sen narvat veškerou svou nostalgii do ucelené hry, kterou si může zahrát úplně každý a každý by měl instinktivně pochopit, jaká je a jak se hraje. Je ale jasné, že skutečný požitek ze hry si užijí právě ti, kteří jsou videoherně gramotní, pamatují třetí generaci videoher a mají rádi (milují) osmdesátá léta se vším všudy. Kdo navíc zbožňuje 8bitovou retro stylizaci a upípaný zvuk (ano, připravte se na chiptune), ten se před obří plazmou doma na gauči rozteče blahem. Hudební ukázky hledejte ZDE, a můžu-li podstrčit své favority, pak to jsou Freaky DNA a jeho Toadstool Om Nom a Norrin Radd se svým Do or Die.
Následující výčet titulů je pro ty z vás, co hledají a nenacházejí, a čekají, až jim někdo podá pomocnou ruku a ukáže cestu tam, kde příběh nesmrdí, hrdinové nerovnají se debilové a kdy vizuál nemusí být nutně napumpovaný nejnovějšími barvami, aby vás hra přitáhla. Poděkujte klukům Jasonu Schreierovi z Wired a Craigu Sternovi z IndieRPGs, díky kterým tenhle výčet vznikl a dejte na ně, jelikož mají přehled: Charles Barkley's Shut Up and Jam: Gaiden; Exit Fate; Cthulhu Saves the World (zmínka padla již v Nezávislém rozcestníku; Dungeons of Dredmor (rovněž si můžete počíst v jiném Nezávislém rozcestníku); Recettear; Dink Smallwood (ano, ten Dink Smallwood – taky ve verzi pro iOS); Battle for Wesnoth.
Hudebně je SilverQuest pod licencí Creative Commons, takže se už teď můžete těšit na parádní vrstevnatou všehochuť: 8bity, novodobý chiptune, klasická hudba, etno či ambient. Každá z hudebních stop byla unikátně vybírána, aby odpovídala atmosféře a náladě jednotlivých herních lokací. Výběr hudby byl navíc zúžen retro filtrem tak, že „bychom si při poslechu měli připomenout své vlastní dětství, s příměsí něčeho nového – dosud neobjeveného“. Retro hardcore, jak má být!
V SilverQuest se potulujeme ASCII krajinou, objevujeme svět a občas někoho zmlátíme. Můžeme hrát za jednu ze tří postav, každá vyniká v tom svém: nabušený Red Warrior, kouzelný Blue Wizard a úskočný Green Thief. Stále ale mějme na paměti, že tohle je hardcore MMORPG, ve kterém naše vlastní existence závisí na námi vybraných kamarádech-parťácích – bez týmové spolupráce se tu člověk totiž daleko nedostane.
zdroj: Archiv
Chlapci z Cardboard Box Entertainment (CBE) Jan Kavan a Lukáš Medek tak navazují na starou videoherní školu nejrůznějších Shocků a Tormentů, kdy hrdina zpočátku ani náznakem netuší. Vše se mu ale postupně odkrývá, což hrdinovi velí pokračovat, dokud celou ‚záhadu‘ neodkryje; zažraný hráč je zas touto cestou neskutečně odměňován. Když už padlo slovo Torment, rovnou zmíním, že hudba ze hry (aspoň tedy dostupná hudební ukázka na oficiálních stránkách) zní jak z Márnice od Marka Morgana, což je moc dobré znamení! Objevování záhadné sluneční soustavy v adventurně pojaté J.U.L.I.I. nás čeká „někdy v roce 2011“ na PC. Do té doby se dívejme na Kontakt a prokládejme to System Shockem.
zdroj: Archiv
Lorenzo Scagnolari vystudoval milánskou Accademia del Suono v oboru elektrická kytara, kde ho učili tamní hvězdy rockového nebe jako např. Donato Begotti. Marco Pivato si tamtéž ‚vybubnoval‘ titul, zatímco byl pod drobnohledem Maxxe Furiana, jazzového mága Itálie. Lorenzo a Marco se skamarádili a v roce 2008 založili společné studio s cílem plodit dobrou muziku, podívat se do světa a nebýt nadosmrti zaprděným makarónem. Jelikož to byli oba (a stále jsou) nadšení videoherní nerdi, cesta, po jaké se dali, byla jasně daná.
Scagnolari s Pivatem mají vkus a zdravou chuť na klasiku, když do výčtu své tvůrčí inspirace uvádí jména jako: Arcade Fire, Queens Of The Stone Age, Rage Against The Machine, Skunk Anansie, The Police, Jamiroquai, James Brown, Massive Attack, Portished, Tomáš Dvořák (alias Floex, mimo jiné autor hudby k Machinariu), John Williams, Alan Silvestri, Klaus Badelt, Čajkovskij, Beethoven, Ravel, Debussy, Wagner a další. Pokud jste ještě neslyšeli jejich hudbu do Guardians: The Last Day of the Citadel, jděte to napravit. Z dalších hudebních kompozic jmenujme: Monster Trouble nebo A Puppet’s Story. Ještě doporučím sledovat oficiální stránky a jejich stránku na SoundCloud. Italští tvůrci momentálně dělají na něčem novém, ale neprozradí, co přesně to bude. Odhalení projektu si tak možná posyslí na Gamescom 2011, kam se chystají vyrazit.
Chodíte rádi na Games.cz? Jste ochotni věnovat nám tři minuty vašeho času? Pak nás nominujte na ocenění Křišťálová lupa v kategorii Zájmové weby. Děkujeme!
Vaše redakce