Nezávislý rozcestník – GTA v 8bitu, MMORPG v ASCII
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – GTA v 8bitu, MMORPG v ASCII

13. 8. 2011 18:23 | Téma | autor: Marek Král |

Kam se dnes jenom vydat... Do Thieftropolis na 8bitové GTA? Do světů těch nejlepších nezávislých RPG nebo rovnou do světa jednoho většího ASCII MMORPG? A co do sluneční soustavy neznámých planet nebo do známých Benátek a Padovy? Rozcestník tu trčí jen a jen pro vás – první krok za vás ale udělat nemůže.

  • Kdo si před pár lety hodil do hledáčku stránky Briana Provinciana, tak ví, že Grand Theftendo měla být podomácku vyrobená variace na Grand Theft Auto, hozená na cartridge pro konzoli NES. Brian Provinciano je totiž dlouhodobým retrošílencem, milovníkem 80. let a hráčem, jakého odkojila třetí generace videoher.

  • Vývoj Grand Theftenda však trval příliš dlouho a Brian začínal zjišťovat, že tvorba hry takového kalibru, jako je GTA, se na stařičkou konzoli nevyvíjí úplně jednoduše, navíc ho v mnohých nápadech limitoval samotný hardware. Konzole NES má např. omezený počet spritů na jednu obrazovku, takže třeba takové masové vraždění na silnici nebo hromadné přejíždění chodců prostě nepřipadá v úvahu. Vývoj Grand Theftenda se tak ubral mnoha směry, že již bylo nadále zbytečné ho Grand Theftendem nazývat. Brian vystrčil spálenou cartridge, fixou ji přepsal na Retro City Rampage a koncem léta nám ji prý nahodí na Xbox Live Arcade, na podzim pak na WiiWare.

    zdroj: Archiv

    Máte-li to štěstí a žijete v Kalifornii (nebo jste se tam náhodou ocitli), je to už jen kousek do San Diega, kde se každoročně koná letní Comic-Con. Vyjma zřejmého si tam návštěvníci mohli osahat právě zmíněnou Retro City Rampage. Přijetí? Radost a nadšení!

    V roli Hráče (skutečně se jmenuje Player) se protloukáme městem Thieftropolis, zvedáme telefony, plníme přes 80 příběhových misí, krademe a projíždíme se ve více než 40 kárách, střílíme a šílíme z 25 zbraní, získáváme unikátní schopnosti a vůbec blbneme ve ‚vykradeném‘ 8bitovém GTA. Nebyl by to ale Brian Provinciano, aby tomu všemu nedodal kategorii navíc.

    Staří harcovníci tak v Retro City Rampage rovněž rozpoznají silné vlivy např. série Mega Man, dále Duck Tales, Duck Hunt, Frogger, Teenage Mutant Ninja Turtles, Atomic Bomberman, Bionic Commando a spousty dalších her, jejichž jednotlivý výčet by nejspíš vydal za celý článek. Pak tu jsou pochopitelně popkulturní odkazy na 80. léta – Návrat do budoucnosti, Vanilla Ice, Atari, Smrtonosná past a tuny dalších. Ostatně, napočítáte z videa o pár řádek výše další?

    Brian si tak splnil sen narvat veškerou svou nostalgii do ucelené hry, kterou si může zahrát úplně každý a každý by měl instinktivně pochopit, jaká je a jak se hraje. Je ale jasné, že skutečný požitek ze hry si užijí právě ti, kteří jsou videoherně gramotní, pamatují třetí generaci videoher a mají rádi (milují) osmdesátá léta se vším všudy. Kdo navíc zbožňuje 8bitovou retro stylizaci a upípaný zvuk (ano, připravte se na chiptune), ten se před obří plazmou doma na gauči rozteče blahem. Hudební ukázky hledejte ZDE, a můžu-li podstrčit své favority, pak to jsou Freaky DNA a jeho Toadstool Om Nom a Norrin Radd se svým Do or Die.

    Zvětšit zdroj: tisková zpráva

  • Žánr rolových her je něco, co nám u tří áčkových titulů může přijít jako naprosto přirozený jev, nikoli však v případě nezávislých her – tam už je potřeba být zvlášť opatrný a vybírat mnohem pečlivěji. V době internetu, RPG makerů a zástupů nadržených mladých vývojářů vychovávaných západní či východní tradicí her na hrdiny, je v případě i tohoto žánru jakýsi přetlak. A kde je přetlak, tam je i problém dopátrat se něčeho kvalitního. Je to ale zase ten internet, který nám hledání leckdy usnadní, a my se tak dostaneme ke skutečným perlám – někdy.
  • Následující výčet titulů je pro ty z vás, co hledají a nenacházejí, a čekají, až jim někdo podá pomocnou ruku a ukáže cestu tam, kde příběh nesmrdí, hrdinové nerovnají se debilové a kdy vizuál nemusí být nutně napumpovaný nejnovějšími barvami, aby vás hra přitáhla. Poděkujte klukům Jasonu Schreierovi z Wired a Craigu Sternovi z IndieRPGs, díky kterým tenhle výčet vznikl a dejte na ně, jelikož mají přehled: Charles Barkley's Shut Up and Jam: Gaiden; Exit Fate; Cthulhu Saves the World (zmínka padla již v Nezávislém rozcestníku; Dungeons of Dredmor (rovněž si můžete počíst v jiném Nezávislém rozcestníku); Recettear; Dink Smallwood (ano, ten Dink Smallwood – taky ve verzi pro iOS); Battle for Wesnoth.

    Zvětšit zdroj: tisková zpráva

  • Pokud se považujete za hardcore harcovníky, milujete retro, ASCII grafiku, roguelike a virtuální světy pro více hráčů, pak byste neměli minout SilverQuestProjekt Wolfganga Wozniaka, který se táhne od roku 2008 doteď, kdy byl vůbec poprvé nahozen volně ke stažení na Desuru a IndieDB. SilverQuest je vizuálně staromilský, razící filosofii, že ‚méně je více‘, podporující představivost hráčů samotných. Kdo kdy hrál stařičký Zork (1980), Final Fantasy na NES (1987) nebo King's Bounty (1990), ten bude vědět, o čem je řeč.
  • Hudebně je SilverQuest pod licencí Creative Commons, takže se už teď můžete těšit na parádní vrstevnatou všehochuť: 8bity, novodobý chiptune, klasická hudba, etno či ambient. Každá z hudebních stop byla unikátně vybírána, aby odpovídala atmosféře a náladě jednotlivých herních lokací. Výběr hudby byl navíc zúžen retro filtrem tak, že „bychom si při poslechu měli připomenout své vlastní dětství, s příměsí něčeho nového – dosud neobjeveného“. Retro hardcore, jak má být!

    V SilverQuest se potulujeme ASCII krajinou, objevujeme svět a občas někoho zmlátíme. Můžeme hrát za jednu ze tří postav, každá vyniká v tom svém: nabušený Red Warrior, kouzelný Blue Wizard a úskočný Green Thief. Stále ale mějme na paměti, že tohle je hardcore MMORPG, ve kterém naše vlastní existence závisí na námi vybraných kamarádech-parťácích – bez týmové spolupráce se tu člověk totiž daleko nedostane.

    zdroj: Archiv

  • Vývoj české hry J.U.L.I.A. přešel do fáze bety, odkud je to už krůček ke konečnému vydání. Že vám tenhle projekt vůbec nic neříká? Nevadí – zrekapitulujme si tedy pár věcí. Planeta Země zachytila obřím teleskopem Chandra 17 signál ze vzdálené sluneční soustavy, která je té naší nápadně podobná. Lidstvo v čele s vědci se k tomuto signálu upnulo, sestrojilo gigantickou vesmírnou sondu, přeplnilo ji nejmodernějšími měřícími technologiemi, k těm postavilo zástupy geniálních vědců a všechno to vyslalo k neznámé sluneční soustavě. Jak už to ale bývá, něco se po$%&lo. A to takovým způsobem, že jediný (nebo spíš jedinou), na koho čeká nevyzpytatelné dobrodružství, je Rachel Manners, astrobioložka, co se právě probrala z kryospánku, a která nemá ani zdání o tom, co se to tu vlastně děje.
  • Chlapci z Cardboard Box Entertainment (CBE) Jan Kavan a Lukáš Medek tak navazují na starou videoherní školu nejrůznějších Shocků a Tormentů, kdy hrdina zpočátku ani náznakem netuší. Vše se mu ale postupně odkrývá, což hrdinovi velí pokračovat, dokud celou ‚záhadu‘ neodkryje; zažraný hráč je zas touto cestou neskutečně odměňován. Když už padlo slovo Torment, rovnou zmíním, že hudba ze hry (aspoň tedy dostupná hudební ukázka na oficiálních stránkách) zní jak z Márnice od Marka Morgana, což je moc dobré znamení! Objevování záhadné sluneční soustavy v adventurně pojaté J.U.L.I.I. nás čeká „někdy v roce 2011“ na PC. Do té doby se dívejme na Kontakt a prokládejme to System Shockem.

    zdroj: Archiv

  • O dvou hudebnících z Benátek a Padovy, kteří si přezdívají 93 Steps, jste si v souvislosti s iOS akcí Guardians: The Last Day of the Citadel mohli počíst již v jednom z minulých Rozcestníků. Jelikož jsou to chlapci šikovní, tak s nimi Erik Johnson z DIYgameru udělal na E3 2011 pěkný rozhovor, který přepsal do srozumitelné profilovky. Vypíchněme si to nejdůležitější.
  • Lorenzo Scagnolari vystudoval milánskou Accademia del Suono v oboru elektrická kytara, kde ho učili tamní hvězdy rockového nebe jako např. Donato Begotti. Marco Pivato si tamtéž ‚vybubnoval‘ titul, zatímco byl pod drobnohledem Maxxe Furiana, jazzového mága Itálie. Lorenzo a Marco se skamarádili a v roce 2008 založili společné studio s cílem plodit dobrou muziku, podívat se do světa a nebýt nadosmrti zaprděným makarónem. Jelikož to byli oba (a stále jsou) nadšení videoherní nerdi, cesta, po jaké se dali, byla jasně daná.

    Scagnolari s Pivatem mají vkus a zdravou chuť na klasiku, když do výčtu své tvůrčí inspirace uvádí jména jako: Arcade Fire, Queens Of The Stone Age, Rage Against The Machine, Skunk Anansie, The Police, Jamiroquai, James Brown, Massive Attack, Portished, Tomáš Dvořák (alias Floex, mimo jiné autor hudby k Machinariu), John Williams, Alan Silvestri, Klaus Badelt, Čajkovskij, Beethoven, Ravel, Debussy, Wagner a další. Pokud jste ještě neslyšeli jejich hudbu do Guardians: The Last Day of the Citadel, jděte to napravit. Z dalších hudebních kompozic jmenujme: Monster Trouble nebo A Puppet’s Story. Ještě doporučím sledovat oficiální stránky a jejich stránku na SoundCloud. Italští tvůrci momentálně dělají na něčem novém, ale neprozradí, co přesně to bude. Odhalení projektu si tak možná posyslí na Gamescom 2011, kam se chystají vyrazit.

    Zvětšit zdroj: tisková zpráva

  • Druhý díl XBLA hitu Torchlight zápasí s hardwarem Xbox 360 – vydání na tuto konzoli se tak odkládá na dobu neurčitou.
  • 2D řežba Serious Sam: Double D by měla vyjít koncem tohoto měsíce na Xbox Live Arcade.
  • Bethesda udeřila na Marcuse Perssona, tvůrce Minecraftu, za to, že se jeho nový karetní projekt bude jmenovat Scrolls – tím prý porušuje zase jejich autorskou značku The Elders Scrolls. Komu tu nic nesmrdí, ten ať hodí pergamenem!
  • V české strategii Infinitum necháme zbankrotovat Evropskou unii, založíme Technokratickou liberální stranu, řádně se vyzbrojíme a pak se pustíme do křížku se světem.
  • 1,5hodinový záznam z přednášky Johna Carmacka na QuakeConu je nabitý vlastními postřehy z videoherního světa posledních let.
  • Pohádková Bastion je prý bašta jak pro milovníky akčních RPG, tak pro jejich slečny.
  • Nové video plošinkového Owlboye se internetem rozlétlo jak splašená sova. Teď už netrpělivě očekávat demo a následně plnou hru!
  • PopCap si u společnosti NewZoo, která se specializuje na výzkum trhu, nechal vyjet statistiku, ve kterých zemích Evropy se nejvíc hraje. Coby nášup dostal informaci, že my Evropani hrajeme oproti Američanům nejčastěji tehdy, když se nudíme. Skutečně?
  • THQ zavírá pobočky a studia, včetně Blue Tongue Entertainment – tvůrců obou de Blobů.
  • Strike Suit Zero od studia doublesix chystá střílečku s hudbou od autora tónů pro legendární strategii Homeworld Paula Ruskaye. Můžeme se už teď těšit na – pro změnu – jeho variaci Barberova Adagia pro smyčce?
  • Jonathan Blow je z nezávislých vývojářů již druhý, kdo si na Games.cz v krátkém čase stěžuje na ‚zabedněný‘ systém služeb stahovatelného obsahu, konkrétně tedy Xbox Live Arcade; jako bych slyšel Ilariho Kuittinena přitakávat.
  • Nezávislí kluci z východu dělají fantasy tahovku Masters of the Broken World, podobající se sérii Heroes of Might and Magic.
  • Chodíte rádi na Games.cz? Jste ochotni věnovat nám tři minuty vašeho času? Pak nás nominujte na ocenění Křišťálová lupa v kategorii Zájmové weby. Děkujeme!
    Vaše redakce

    Nejnovější články