Moon Tycoon - recenze
7/10

Moon Tycoon - recenze

18. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kolonizovat Měsíc už není jen romantická představa čtenářů sci-fi nebo nadšených inženýrů z NASA. Konečně je tu možnost zarovnat Mare Serenitatis, postavit na něj solární panely a generátory kyslíku!

Autor: Pavel Dobrovský
Publikováno: 18.listopadu 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obecně lze konstatovat, že budovatelské strategie bez akčního elementu mají něco do sebe od dob prvního SimCity, kterému tehdy, v roce 1989, nikdo nepřikládal větší váhu. Hráč jako polobožský starosta udržoval v chodu vlastnoručně vyprojektované město. Náhoda a štěstí v neodhadnutelných herních mozečcích dovolily sim žánru několik let vesele cizopasit na stejném nápadu, jen s jinou grafikou a prostředím, což vedlo až k skvostu SimCity 2000.

Zhruba ve stejném čase se začal hlásit o slovo tycoon žánr, v podstatě variace na kapitalistickou společnost a snahu udržet v ní své postavení. Reprezentativní lodí byla nepochybně hra Transport Tycoon, obsahující kompletní simulátor majitele veřejných dopravních prostředků v náhodně vygenerovaném světě. Byla to legrace. Čas plynul a tycoon se zkřížil se simem, aby porodil strategické kompetitivní hry, jakou je například Moon Tycoon, kdysi známý jako Luna 3D.

Peněz je vždy dost
Nadšení vyvolané příchodem simulátoru měsíční kolonie je trochu zaslepené, protože hra není první svého druhu: kdysi dávno (1990) vyšel Moonbase, dvourozměrné, graficky nepovedené, ale jinak příjemné udržování měsíční osady. Nezapomenutelné jsou zejména útoky žravých mšic na skleníky nebo nekonečné brouzdání v industriálních a vědeckých tabulkách a nacházení úniku peněz.

Finance byly v Moonbase omezené a hráč prakticky neustále kolísal mezi mšicemi a bankrotem, ovšem Moon Tycoon se k hmotnému zabezpečení staví pohádkověji: peněz je vždy dost. Na začátku hry se zvolí počáteční stav konta pro rychlé vybudování základních továren, posléze se prodávají vytěžené prvky a vysoké výdělky bez problémů udržují dostatek dolarů na stavbu nových obytných a průmyslových prostor.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Víte, je to trochu směšné: sednout ke hře a prakticky se zavázanýma očima najít menu pro stavbu domů, elektráren, nemocnic, údržby, spojovacích tunelů a tak dále. Domy se rychle zaplňují, jejich místa musíte nahrazovat většími komplexy a s tím lineárně zvyšovat dodávky vody, elektřiny a vzduchu - tří podmínek pro úspěšný život na Měsíci. K pevnému jádru kolonie se přidají průmyslové těžební bloky, hvězdné přístavy (přistávací modul nemůže nepřipomenout stokrát přepracovanou hru Lander), turistické atrakce, vědecká pracoviště, komunikační centra, univerzity, golfová hřiště, vojenské základny, astronomické dalekohledy, hotely, nákupní centra, sochy, skladiště a třeba podzemní tunely pro spojování lokací v rozdílných výškách.

Vybíravost vesmírných turistů
Povrch Měsíce je totiž rozrytý krátery, od přírody hrbolatý a nová budova se dá postavit jedině na úplně rovném místě. Před stavbou kolonie je tudíž třeba pěkně lunární pískoviště uhrabat do rovna a přesně si naplánovat, kde bude postavena první mateřská struktura. Kolem ní se pak jako děti začnou rojit (nejen) vyjmenované budovy a veselý život kolonistů začne. A vůbec, měli jste někdy pocit, že být kolonistou kdekoliv ve vesmíru je vděčný džob? Určitě ne! Kolonisté v Moon Tycoon jsou toho dobrým důkazem. Radují se, pracují a množí jen, když je dostatek životních potřeb a komunikačních center pro vysílání na Zemi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přechodní návštěvníci, vesmírní turisté, se také hned nehrnou. Přeci jen špinavá a zasmraděná těžební díra není tím, co by německý helmut s foťáčkem chtěl za své marky vidět. Proto je nutné pečlivě rozplánovat ekonomický model kolonie. Může buď žít z těžení uranu a helia 3, anebo z turistického ruchu. V druhém případě jsou továrny zbytečné, dokonce nechtěné, protože snižují turistickou atraktivitu celé kolonie.

Každá postavená budova má několik atributů, mimojiné i vliv na „pohlednost“ komplexu, který se negativně/pozitivně promítá na počtu turistů. Ti jsou lákáni zejména odpočinkovými centry a nákupními středisky (co se v nich asi prodává? Kameny z Měsíce?). Zájem turistů je kolísavý a může zavést kolonii do zlých časů, nicméně socialistická kolonie s dělníky v těžebním průmyslu není o moc spolehlivější. Před vybudováním nového dolu se lokace prověří pomocí geologických sond a určí přítomnost vzácných prvků. Po nalezení vhodného místa (doporučuji těžit jen na místech s 60% přítomností prvků a výše) je postavena továrna, spojena se skladištěm, elektřinou, vodou a kyslíkem a začne pracovat.

Chcete lunotřesení nebo piráty z kosmu?
Každý důl jednoho dne vytěží přidělenou oblast a je nutné se přesunout jinam. S perspektivou konečného množství surovin by se mohlo zdát, že kolonie jednou dojde do fáze, kdy sama sebe neuživí. Chyba! Od toho jsou tu vědci, inženýři a jejich laboratoře, které při vhodné konfiguraci grandů a „vědeckých bodů“ určujících prioritu jednotlivých výrobků, chrlí drahé vědecké přístroje a ty se prodávají dále na Zemi. Zajištění kolonie je tedy bezproblémové, stejně jako její správa. Sem tam se sice vyskytne nějaký problém, jako lunotřesení či piráti z kosmu, ti ale zkušenému správci vrásky nepřidělají a nováček je může vypnout. Otázka o nudnosti se nabízí úplně sama.

Simové hry nebyly nikdy o „akci“. Pravou odměnou za kolonii nebo město v SimCity je pohled na její tepající ulice, fungující fabriky, blikající domečky, to celé se podobá tikajícím švýcarským hodinkám. Díváte se na virtuální svět a víte, že jste to byli vy, kdo ho od základů postavil - je to do značné míry vaše vlastnictví, zdůvodnitelné taktickým přistavováním budov. Moon Tycoon je přesně takový. Každá budova má svoji prostou animaci, povětšinou bliká různobarevnými světly, což vynikne zejména v kombinaci s jinak barevnou infrastrukturou (a pekelně zatíží procesor). Nad kolonií neustále přelétávají raketoplány a landery, kolem spojovacích tunelů se rojí údržbáři a celé to mraveniště se dá jednoduše přiblížit či vzdálit, případně kolem něj rotovat kamerou.

Grafika, interface a poradci na tři minus
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hratelnost simu je splněna na devadesát procent, ovšem je tu takový malý háček: nedotaženost grafiky a interface. Vektorová grafika je sice pěkná, ale do kvalitnější low-polygonové má daleko. Modely budov, lidí a techniky z blízka vypadají jako papírové skládanky pro čtyřleté děti (kosmonauti mají na přilbě texturu tváře - vypadá to hrozně). Prosté textury zachraňují situaci jen minimálně. Budování probíhá přes pull-down nabídky, ale jednotlivé položky nejsou označeny příslušnou ikonkou (blesk pro elektřinu atp), pouze textem. A to zamrzí. Menu mají tendenci se po otevření nezavírat a zavřou se až po opětovném kliknutí.

Zvláštní pozornost si zaslouží správní rada kolonie - vaši poradci z celosvětového společenství národů. Nejenže jsou hrozivě nakreslení v 2D, oni jsou ještě k tomu mizerně nadabovaní a naprosto zbyteční. Když v SimCity kliknete na poradce pro životní prostředí, celkem jasně a zřetelně doporučí, co přistavět, aby se hladina znečištění snížila. Ne tak v Moon Tycoon, kde obvykle mlčí anebo zablábolí zcestnou edukativní hlášku o původu minerálů na Měsíci. Od poradců se očekává sledování situace a její rozbor, v Moon Tycoon počítačová AI naprosto selhala. Naštěstí všechno můžete ovládat sami za přispění úvodního tutorialu. Není to tak těžké: stačí prodávat a hlídat rozdělování peněz mezi jednotlivé služby kolonistům.

Herní módy
Na výběr jsou čtyři herní módy, tři z nich obsahují devadesát misí a musí se plnit postupně, poslední je volným prostorem pro zběsilého kolonizátora. Vývoj hry podléhal open-source strategii, kdy se na nápadech podíleli hráči z celého světa, což se projeví zejména při procházení misí, které kopírují apokalyptické vize konce civilizace (podle hry je to za rohem - 2021) a lidského úniku do vesmíru, kde se zjišťuje, že tak nějak nejsme sami a že i mimozemšťané fungují na kapitalistický pohon.

Vše je prezentováno v rozlišení pokrývající módy od 640x480 až do 1024x768, detaily se dají upravovat stejně jako styl hudby (techno+scifi, oba dva jsou neposlouchatelné), efekty a hlasy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Moon Tycoon je dobrá hra. Není víc, není míň; je to klasický sim přenesený na Měsíc, s vycházející Zemí (vítejte, hvězdní romantici!) nad obzorem a trochu jinými domečky, než na které jsme zvyklí. Není to špatná hra: opět se prokazuje, že starat se o něco je zábavnější než něco ničit. Kdo ví, o jakém pocitu je řeč, ten nebude váhat ani okamžik a Moon Tycoon si zahraje. Není to špatná hra: nevyhovuje-li vám neusměrnění příběhu, můžete se vrhnout na mise.

Stáhněte si: Demo (40 MB)

Pavel Dobrovský

Moon Tycoon není špatná hra, jen je to prostě -sim. Dobrý, průměrný, hratelný -sim.