Halo 2 Vista - recenze
7/10
zdroj: Bungie

Halo 2 Vista - recenze

12. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kybernetický voják Master Chief a elitní mimozemský válečník Arbiter. Střet dvou civilizací, které mají společnou jedinou věc – násilné řešení konfliktů. Vyplatí se kvůli bitvě o přežití změnit operační systém?

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 12.června 2007
První česká recenze PC verze zdroj: tisková zpráva Verze: finální/PC/Vista/ang.
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Halo – akční sci-fi pecka původem z Xboxu, která láme veškeré rekordy v prodejnosti. Třetí díl má neuvěřitelné čtyři miliony předobjednávek a realistické odhady hovoří o minimálně dvojnásobných preferencích. Na PC se prozatím musíme spokojit jen s druhým dílem, který k nám doklopýtal s více než dvou a půlletým zpožděním po Xbox verzi (tehdejší recenze, 94%). Nebude to mít jednoduché. První Halo nezaznamenalo na PC takový mega-úspěch jako na Xboxu i když průměrné světové hodnocení 86% a slušná prodejnost by dávaly tušit něco jiného. Halo 2 však jde na trh s mnohem větším zpožděním a navíc s nutností disponovat operačním systémem Windows Vista. Kterou chytrou hlavu to napadlo se už asi nedozvíme…

Temná budoucnost
Příběh navazuje na události prvního dílu (PC recenze, 90%), kdy kybernetický super voják Master Chief zničil prstenec Halo a zachránil tak galaxii. Vrací se zpátky na Zemi, na vesmírnou stanici, kde je za své úspěchy v boji vyznamenán admiralitou. Než se však stačí odebrat na zasloužený odpočinek, zaútočí nové výsadkové síly nepřítele jako odplata za potupnou porážku. Přímo ze slavnostní ceremonie tak jde Master Chief rovnou do bojové akce, která bude mnohem rozsáhlejší, než tomu bylo dřív.

Na druhém konci vesmíru je mezitím zostuzen a degradován vrchní velitel Covenantů, na kterého je svalena veškerá odpovědnost za ztrátu prstence. Odsouzen k trestu smrti a smířen se svým osudem dostane tajně nabídku stát se Arbiterem – elitním covenantským válečníkem, který je vždy povolán v časech největších krizí. Ačkoliv je to jen jiná forma rozsudku smrti, bývalý generál výzvu přijímá.

Hráč se tedy postupně zhostí úlohy obou vojáků a poprvé tak dostává možnost proniknout do kultury a myšlení mimozemšťanů. Příběh je na herní poměry skutečně nevídaný, ale v okamžiku, kdy se do děje připlete ještě třetí strana, ztrácí trochu přehlednost a pointu. Jeho největší handicap však vidím v závěru, který je vyloženě násilně odtržený a čeká na zakončení, které dostaneme už koncem  září v podobě Halo 3 s vše vysvětlujícím podtitulem Finish the Fight.

TROCHA HISTORIE
Vznik série Halo má poněkud zamotanou historii. Společnost Bungie začala na tomto titulu pracovat někdy koncem minulého století pro počítače Apple Macintosh. Ke smůle všech jejich majitelů dokončoval Microsoft právě v této době svou první konzoli Xbox a potřeboval si zajistit dostatek kvalitních titulů. Halo neuniklo jeho pozornosti a dnes už můžeme pouze konstatovat, že to byla jedna z nejvýhodnějších koupí, kterou v Richmondu udělali. Halo je považováno za jeden z nejlepších launch titulů všech dob a vlastně můžeme říci, že i za jednu z nejlepších FPS akcí. Ve své době hra ohromila nádhernou grafikou, perfektní fyzikou a neskutečně zábavným co-op módem. Málokdo také ví, že Halo je doposud jediná hra, která získala Awards za přínos ve vývoji AI, protože v Bungie se oprostili od svazujícího skriptu a nepřátelé tak na podněty hráče skutečně reagují a rozhodují se podle okamžité situace. Tahle hra také vyvrátila zažitý názor, že na konzolích nelze hrát kvalitní FPS akce. Vyvrátila jej takovým způsobem, že okamžitě redefinovala žánr a od té doby se v FPS akcích začaly používat dopravní prostředky. Současně byl vytvořen „industrial standard“ pro ovládání konzolových FPS stříleček a byla zahájena éra online hraní přes Xbox Live.

Halo 2 se objevilo koncem roku 2004 a provázel jej skandál kolem ukradené francouzské verze. Hra totiž byla dokončena více než měsíc před termínem a vylisované kopie ležely ve skladu a čekaly na stanovený datum prodeje. Z pohledu hráčů je to nepochopitelné, z pohledu marketingového oddělení Microsoftu by se určitě nějaký důvod k tomuto kroku našel. Microsoft tehdy zahájil rozsáhle vyšetřování, které mělo za následek zatčení 35 lidí. Pirátská verze příliš neovlivnila prodejní statistiky, protože Halo 2 vygenerovalo největší zisk v historii za prvních 24 hodin a na hlavu porazilo i všechny hollywoodské filmové trháky.

Hratelnost
PC verze je takřka identickou kopií svého xboxového předchůdce a kromě vylepšené grafiky a editoru map nenabízí hra nic nového. Právě naopak, znovu postrádá fantastický kooperační mód, což byla jedna z největších deviz konzolové hry. Autoři se u Halo 2 drželi osvědčeného, prověřeného schématu z prvního dílu a odhodlali se jen ke kosmetickým změnám. Týkají se úpravy systému zdraví, které je postaveno na automatickém regeneračním štítu, takže zcela odpadá nutnost sbírat lékárničky nebo něco podobného. Další novinkou (pro PC hráče) jsou duální zbraně nebo násilné převzetí nepřátelského vozidla, které dokáží parádně oživit hru. Ze zbraní stojí za zmínku světelný meč, jinak je arzenál víceméně totožný nebo podobný s prvním dílem.

Před třemi lety nadchla mnoho lidí neviditelnost mimozemského válečníka Arbitera, kterou si můžete na vymezenou dobu aktivovat a díky níž nepozorovaně útočíte na nepřítele. I dnes vypadá tento efekt velmi dobře, ale rozhodně už tolik neohromí. Mě tyto pasáže občas trochu štvaly svou nepřehledností, protože se, de facto, účastníte občanské války Covenantů a zorientovat se v tom, který mimozemšťan je ten hodný a který zlý byl někdy docela problém.

Hráče, kteří šíleli z nekonečného levelu Library, mohu uklidnit zprávou, že tentokrát si podobné chuťovky designéři odpustili a stereotypní opakování stejných chodeb již zdaleka není tak patrné. Prostředí jsou rozhodně bohatší, variabilnější a mění se intenzivněji než v jedničce, třebaže by se i tady našlo několik hluchých míst. Dvanáct levelů projde zkušený harcovník za nějakých deset hodin, ve vyšších obtížnostech se dostaneme možná k číslu patnáct. Stejně jako na Xboxu je škoda, jak málo z herní doby zabírá řízení vozidel. Pasáže v terénním autě Warthog nebo tanku Scorpion patří k tomu nejlepšímu, co mohou FPS střílečky nabídnout. Level na mostě, kde budete tankem drtit karoserie vozidel nebo nepřátelská vznášedla je naprosto nezapomenutelný a nejlépe ukazuje, jak vynikající fyzikou hra disponuje.

Uvěřitelný protivník
Silnou stránkou Halo byla vždycky umělá inteligence a dvojka navazuje na dobře započatou tradici. Jak nepřátelé, tak i spojenci bojují velmi přesvědčivě. Kryjí se, ustupují, hází granáty, dokáží vás perfektně obklíčit, přičemž se nejedná o náhodu, ale o promyšlený záměr. Na náhlý přepad reagují podle okamžité situace, takže malí Gruntové se obvykle vyděsí a s křikem prchají pryč, kdežto elitní síly chladnokrevně skočí do krytu a zahájí palbu. Přerostlý Hunter je agresivní zuřivý tvor, kterého podobné překvapení jen více rozdráždí, podobně jako nevyzpytatelné Bruty. Rozdíly jsou dobře patrné a jsou kořením hry i na PC, která by jinak byla stěží průměrná.

Nejfantastičtější stránkou umělé inteligence je ovšem řidičské umění AI. Jistě, občas uvidíte nějaký zákys, ale žádná jiná hra nenabízí něco podobného. AI vojáci i nepřátelé jsou schopni cíleně převzít a řídit vozidla tak, aby vás naváděli na cíl nebo naopak, aby na vás efektně útočili. V Halo můžete s klidem svěřit svůj osud do rukou AI řidiče a spolehnout se lze i na pomoc spojenců – ti nedělají křoví jako u drtivé většiny jiných her, ale skutečně účinně bojují. Hlavně na vysokých obtížnostech je často velmi strategické počkat v krytu tak dlouho, než si to ostatní vyřídí mezi sebou a ta největší bitevní vřava utichne.

Ovládání
Perfektně promyšlené ovládání je nedílnou součástí hry a předělání na klávesnici a myš netrpí ani tou nejmenší chybou. Na PC máte možnost připojit X360 gamepad a vyzkoušet si, jak se hra ovládá na konzoli, přičemž si nelze nepovšimnout malého usnadnění v podobě automatického zaměřování. Nejedná se o nejkřiklavější způsob automatického zaměřování, ale méně nápadný soft-aiming. Přesto je to určitá forma výhody a při kontaktním boji zblízka máte rozhodně větší šanci uspět. V multiplayeru přitom nepoznáte, kdo hraje na klávesnici a kdo na gamepadu, což by dávalo prostor k zajímavým statistikám. Nenašel jsem ani možnost, jak toto zaměřování vypnout, tedy nezbývá doufat, že to beta testeři řádně odzkoušeli a vybalancovali.

Multiplayer
Chytlavý multiplayer Halo 2 v dobách své největší slávy registroval až milión unikátních IP adres denně, což je stále nepřekonaný rekord. Menší hráčská základna na Windows Vista podobné orgie nabídnout nemůže, ale všechny ostatní aspekty pro úspěšná online klání jsou zde. Až 16 hráčů na 23 různorodých mapách se může utkat v nejklasičtějších herních módech typu Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, King of the Hill apod. V porovnání s jinými hrami (Counter Strike, Quake, Unreal) je multiplayer Halo o poznání pomalejší a taktičtější, klade důraz na dokonalé obeznámení se se zbraněmi a vozidly.

Halo 2 také přináší, jako první hra na PC, placenou online službu ve stylu Xbox Live. Na jednu stranu je vynikající, že se někdo snaží o určitou konzistentnost hraní na PC, kde velká hráčská komunita v podstatě neexistuje, ale na druhou stranu si nejsem jist, zda je zdejší trh připraven na zpoplatnění podobnému službě Xbox Live? Toho si byli všichni zainteresovaní vědomi a proto lze pozorovat několik rozdílů.

Předně i na PC máte možnost založit si stříbrné nebo zlaté konto, přičemž s hrou si zakoupíte jeden měsíc Gold konta zdarma. Pokud již také disponujete účtem na Xbox Live, můžete se přihlásit pod svou registrovanou emailovou adresou a heslem. V tomto případě pochopitelně nebudete platit Gold konto dvakrát, ale použijete jeden účet na X360 i ve Windows. Na konzolích stříbrné konto znamená nemožnost hrát online, ale až tak daleko se Microsoft neodvážil zajít. Přišli ale s několika omezeními, kdy kupříkladu není možné použít volbu Quick Match pro rychlé připojení do hry (není však žádný problém připojit se standardním vyhledáním volného serveru). Jednou z plánovaných možností bylo hraní proti majitelům Xboxů, ale to zatím není možné, ačkoliv bylo avizováno, že by to bylo k dispozici právě pro zlatá konta. Další věcí, kterou jsem odhalil, jsou Achievement body, které mohou v multiplayeru sbírat pouze majitelé zlatých účtů.

Když už jsem se zmínil o Achievement bodování, tahle atraktivní vlastnost se objevuje poprvé i na PC a čas ukáže, zda i zdejší hráči propadnou podobnému šílenství v honbě za body jako jejich konzoloví kolegové. Každopádně, v dnešní době neexistuje jediný důvod, proč si kupovat zlaté konto pro službu Windows Live a proto mi podobné dělení hráčů přijde nefunkční a hlavně nesmyslné. Jakožto dlouholetého majitele Xboxu mě teď také oprávněně štve znevýhodnění vůči PC, kdy jsem nucen platit za hry prakticky dvojnásobek a současně jsem nucen zakoupit i Gold konto na Xbox Live. Pokud bude PC varianta Live řešena tímto způsobem, kdy mohu i se stříbrným kontem hrát zdarma, budu se oprávněně ptát, za co vlastně na Xboxu platím?

Technické zpracování
Halo 2 vypadá ve vysokém rozlišení a s vyhlazenými hranami docela hezky, ale nic z toho nedokáže zakrýt rok narození 2004 a výchozí platformu - stařičký Xbox. Když navíc hru srovnáte se ztvárněním na Xboxu 360, kde automaticky běží v HD rozlišení, budou rozdíly nepatrné. Mírně vylepšené modely a textury téměř nepostřehnete a pro mě tak byla nejmarkantnějším zlepšením kvalita doprovodných filmečků, kde již neblikají LOD modely postav. Hodně neočekávaně se chová framerate a nepomůže vám ani počítač, který splňuje všechna doporučení pro optimální konfiguraci. Je to vážně paradox, protože na starém Xboxu hra běhala naprosto plynule. Na PC musíte dlouho laborovat nad tím, jak nastavit detaily, aby nedocházelo ke zpomalením a přitom musíte spolknout fakt, že z toho vymáčknete jen mírně vylepšenou konzolovou grafiku.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Jako vždy je singleplayer o poznání hezčí než multiplayer a to zejména díky více uvěřitelnému barevnému podání. V multiplayeru je příliš mnoho map vyvedeno ve fialových odstínech a to nevypadá moc dobře. Architektura budov a design většiny lokací je perfektní, smutně však působí hranaté skály a slabý kontrast scény včetně nevýrazného stínování. Dojem z bojů je velmi slušný a desítky mihotajících se laserů navodí správnou atmosféru. Jakmile si však vzpomenete na Gears of War nebo na dveře klepající Crysis, bude vám tak trochu na zvracení. Halo 2 nevypadá až tak špatně, ale píše se rok 2007 – grafické provedení je na míle vzdáleno dnešním standardům. Tohle si měli v Bungie nebo Microsoftu uvědomit. Vysokou kvalitu si zachovala hudba i zvuky. Osobně se mi více líbí hudba z prvního dílu, ale skladatel jednoduše musel udělat nějaké změny.

Závěrečné povzdechnutí
Halo 2 je vynikající akční střílečka s precizně vybalancovanými herními mechanismy, které jsou dodnes v mnoha oblastech nepřekonány. Stále vidím, v čem byla hra tak skvělá na Xboxu, ale nevěřím, že PC verze nějak výrazně osloví nové hráče. Přiznám se, že nechápu vizi Microsoftu vydat takto starou hru v takřka identické podobě s jejím konzolovým předchůdcem a navíc pouze pro operační systém Windows Vista. Jestli si někteří manažeři myslí, že Halo je na PC stejným fenoménem jako na Xboxu, pak asi spláčí nad výdělkem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra má každopádně stále co nabídnout, ale masové publikum bude znechuceno pouze průměrnou grafikou. Je opravdu velká škoda, že Microsoft takto zbytečně kazí na PC jméno jedné z nejlepších akčních her všech dob. Pár nadšenců se určitě vrhne na přiložený editor a zaplaví internet svými vlastními výtvory. Ale bude malý zázrak, pokud se prodá alespoň desetina kusů, co svého času na Xboxu. Plná cena totiž není, z mého pohledu, adekvátní stáří titulu.

Halo 2 Vista trailer - stažitelná verze (19 MB, 640x360)

Stáhněte si: Trailery

Související články: Halo 2 Xbox recenze, První recenze Halo 2 Vista ve světě, Srovnání grafiky Halo 2 Vista a Halo 3 bety, Další novinky, Vše o Halo 3, Pomalejší běh her ve Windows Vista

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým

Ivan Kratochvíl

Povedená sci-fi střílečka s propracovaným příběhem, kterou by si měli pořídit především znalci jedničky a všichni ostatní, kteří ocení výbornou umělou inteligenci a perfektní fyziku. V přímém srovnání s dnešními hrami však už PC verze hodně pokulhává, neboť je na výběr z mnoha kvalitních stříleček v neporovnatelně lepším grafickém zpracování. To, společně s nutností pořídit si operační systém Windows Vista, sráží tuto jinak skvělou hru na kolena.