Autor: Mickey Mouse Publikováno: 23.ledna 2003 |
Ale Chessmaster není určen jen těm výkonnostně špičkovým hráčům. Naopak, jeho záběr je - právě díky variabilnímu enginu - od úplných začátků až po mistrovství. Ten, kdo šachy vidí vůbec poprvé, v něm najde navíc sadu lekcí od historie šachu, seznámení se s hrací deskou, figurami, jejich rozložením na klávesnici, způsoby jejich pohybu a všemi pravidly hry včetně mnemotechnických pomůcek pro zafixování základů do paměti. Hra dovoluje vtvářet hráčské profily, takže se u ní může střídat více hráčů a každý najde nastavení taková, jaká si sám vytvořil. Od teorie k praxi Na tento základ navazuje nesmírně bohatá databáze šachových lekcí praktických, kde můžete řešit klasické tréninkové úlohy, drillovat matování, vzájemné krytí figur, hledání tzv. „vidlí“, kdy napadnete naráz dvě figury soupeřovy a další a další. Šachová škola v Chessmasteru je nesmírně bohatá a vše je šikovně uspořádáno tak, abyste si dokázali snadno vybrat to, co je pro vás určeno a v čem se chcete zdokonalovat. Řadu testů můžete provádět i na čas, kdy si vyberete šachovou lekci a poté vám hra připraví kurs deseti obdobných (měnících se) situací daného typu a vy je řešíte. Přitom vám ubíhá čas, nesprávné odpovědi se zaznamenávají a na konci se váš pokus vyhodnotí a pokud se zlepšíte, zapíše se i do vaší výsledkové tabulky. Tím se naučíte rychle získávat přehled o situaci na šachovnici a eliminovat chyby vzniklé přehlédnutím nějaké důležité pozice. Vyšší formou šachové školy jsou pak rozbory partií, analýza tahů, sledování partie a vyhledání v určitém zlomovém bodě nejvhodnějšího tahu apod. V Chessmasterovi najdete prostě vše, co k výuce šachů můžete potřebovat. Samozřejmostí jsou pak samotné partie, pro něž je hra vybavena asi sto padesáti předdefinovanými protivníky s možností si další vytvářet dle vlastního gusta. Při vytváření soupeřů můžete volit, jaký styl hry mají používat, zda spíš bránit naebo útočit, jestli hrát spíš materiálně nebo pozičně, zda používat knihovnu šachových zahájení a koncovek, jestli při hře využívat databáze partií, samozřejmostí je omezení délky a hloubky přemýšlení atd. Kombinací toho všeho si dokážete vytvořit přesně takového soupeře, jakého chcete a jemně jeho schopnosti dolaďovat. Počítačoví soupeři Vraťme se ještě k soupeřům předdefinovaným. Ti tvoří řadu od naprostých nováčků až po úroveň těch nejvyšších světových veličin, přičemž u každého je uvedena i úroveň, které daný soupeř dosahuje. Výborné na tom je, že tak můžete postupně vyzývat lepšího a lepšího a postupně si tak najít protivníky své úrovně. Odehráním desítek partií jsem zjistil, jak dobře to funguje, kdy jsem po vypráskání těch slabších rychle přeskákal až k úrovni, kde jsem se už začínal potit a postupně jsem si našel tu „svoji“ hranici, kde jsem si výborně zahrál. Navíc soupeře, se kterým jsem měl zpočátku problémy jsem po několika partiích začal porážet a troufl jsem si jít na dalšího. Takhle postupně jsem už prošel přes několik tužanů (myslím tím tužany pro moji úroveň) a každé vítězství nad dalším v řadě mi udělá nesmírnou radost - musím říct, že se tímto způsobem šachy výborně učím. Výborná na počítačových soupeřích je i osobnost, která je do jejich hry dána. Po odehrání více partií s jedním soupeřem jej poznáte podle herního stylu, víte o jeho slabinách a naopak silných stránkách. V seznamu předdefinovaných soupeřů najdete dokonce přímo osobnosti světového šachu, které hrají tak, jak hrávali a hrávají ve skutečnosti se zachováním jejich osobitého herního pojetí. Na partii s vámi čekají esa jako Capablanca, Botvinnik, Fischer, Karpov, Lasker, Steinitz, Tal, Tarrash, Waitzkin a řada dalších. Classroom Celý Chessmaster je - ostatně stejně jako v posledních předešlých verzích - rozdělen celkem do sedmi místností. Každá umožňuje kromě šachovnice zobrazit i další pomocná okna, v závislosti na tom, kde se nacházíte a co dovoluje daná místnost provádět. Pro každou místnost si zvlášť nastavujete i její vzhled a uspořádání, nezávisle na místnostech ostatních. Vezmu-li je popořadě tak, jak by jimi měl běžný uživatel projít, začnu asi místností Classroom, která slouží právě pro výuku šachů od úplných začátků až po pokročilé techniky, psychologii a taktiku. Možnosti této šachové školy jsou rozděleny do tří skupin podle obtížnosti a jedna speciální skupina navíc jsou vybrané lahůdky od mezinárodního šachového mistra Joshe Waitzkina, který se na vývoji hry rovněž podílí. V každé sekci pak najdete lekce rozdělené do skupin, jako teoretický výklad technik, které se budete učit, praktické příklady, trénink herních zahájení, šachové koncovky, rozebírání slavných partií šachových velmistrů, šachové hádanky atd. Každá lekce je prezentována jak obrazem, textem i zvukem a končí malým rekapitulačním kvízem, kde si ověříte vše, co jste si měli zapamatovat a pochopit. Prostě šachová škola se vším všudy, podpořená bohatou databází praktických cvičení včetně jejich vyhodnocení. Game Room Druhá místnost, kam zabrousíte asi vůbec nejčastěji, je tzv. Game Room. Ta slouží k hraní partií s vybraným protihráčem, kde pro hru můžete využívat nejrůznějších pomůcek, které počítačové šachy nabízejí. Lze si zapnout nápovědu, zobrazit přemýšlení protivníka, nechat si napovědět doporučený tah, zapnout šachového trenéra, který vám bude vysvětlovat a pomáhat pochopit různé zákonitosti a vysvětlovat, proč doporučuje použít právě takový a takový tah, nechat po skončení partie provést její analýzu apod. Když se vám tah nepovede, můžete jej klidně vzít zpět (lze se vrátit o libovolný počet tahů) a můžete klidně i desku otočit a dohrát partii za druhou stranu. Pokud nastavíte například časová omezení, nejste nijak penalizováni za jejich překročení, ale počítačový oponent se jimi řídí. Pokud počítač přemýšlí déle, než se vám líbí, můžete jej přinutit táhnout a on provede tah, který do té doby vyhodnotil jako nejlepší. Libovolnou pozici na šachovnici lze vytvořit i ručně naskládáním figur, takže můžete jako výchozí postavení použít cokoli, včetně pozic nereálných, obsahujících více figur než je v běžné hře povoleno (až deset stejných). K dispozici je prostě cokoli, co si dokážete představit k tomu, abyste si hru vychutnali a mohli hrát v klidu, pozorně a soustředěně a naučili se vyvarovat chyb, které nejčastěji děláte. Game Room představuje takový trénink přímo na bojišti. Za zmínku stojí i možnost rozehranou partii uložit a dohrát později, případně uložit aktuální rozestavení figur do textového souboru. Opravdu vážná hra přichází v další komnatě Tournament Room. Zde můžete pořádat nejen turnaje, ale i jednotlivé partie. Narozdíl od předchozí místnosti tady ale už nepůjde vrátit tah anebo si nechat napovídat. Partie zde odehrané se totiž bodují a na základě jejich výsledků se počítá i vaše celkové hodnocení. Rozehranou partii je prostě potřeba dohrát, případně vzdát - jako na opravdovém turnaji. Turnaje i jejich dílčí partie je možné vytvářet podle různých, v praxi používaných kritérií, případně s některými omezeními jako čas na partii, na tah apod. Library V místnosti zvané Library najdete přes osm stovek vybraných partií (historicky první z nich je už z roku 1619), které zde můžete studovat, včetně poznámek od pětinásobného mistra Spojených států Larry Evanse. Partie si můžete procházet tah za tahem a není dokonce problém si jakoukoli z nich přenést do herní místnosti a dohrát ji od libovolné pozice s některým ze soupeřů. Zde najdete také velice obsáhlý šachový slovník (ten je ale přístupný i z nápovědy v ostatních místnostech) a knihovnu šachových zahájení s možností si přidávat vlastní. Samozřejmě si každé zahájení můžete projít a zanalyzovat různé klasické varianty, které se po každém tahu (a protitahu) nabízejí. Database Databáze je nepředstavitelně obsáhlou databankou více něž půl milionu slavných šachových partií od sedmnáctého století po současnost, tedy včetně mistrovských partií i z loňského roku. Samozřejmě, že nejsou všechny podrobně komentované, nicméně u každé z nich najdete základní charakteristiky - kdy se partie konala a mezi kým, případně další doplňující informace, a hlavně je celá partie zaznamenána, takže si každou můžete přehrávat, procházet tah za tahem a samozřejmě si ji i přenést do herní místnosti a zkusit odkudkoli dohrát. Databázi lze třídit podle několika kritérií a to dokonce i tak, že si můžete na šachovnici naskádat ručně figury a pak danou pozici nechat v partiích vyhledat. Kids Room Chessmaster myslí i na děti a právě jim je určen dětský koutek, kde se k šachům přistupuje formou, která je těm nejmladším přístupnější. Najdete zde obdobné možnosti jako v ostatních místnostech, můžete si zahrát třeba s Joshem Weitzkinem v jeho dětských letech, spouštět šachové kurzy apod. Jde tu tedy spíš o vizuální podání než o nějaké funkce navíc. CM Live Poslední možností je samozřejmě hra po síti. S protihráčem se dá spojit jak po lokální síti, tak přes internet (podpora TCP/IP). Anebo můžete využíti bezplatnou službu hraní na serveru ubi.com v tomu přizpůsobené online herní místnosti, kam se můžete zaregistrovat a scházet se tam s podobně postiženými lidmi, hrát společně partie a sledovat, jak vaše hodnocení po každé partii klesne :) Volba šachových souprav K doplnění toho, co jsem už napsal, se sluší přidat, že lze ukládat anotace partií do textových souborů, umísťovat je do schránky a přenášet je mezi partiemi a místnostmi, případně je vkládat do textových dokumentů a tak je přenášet i mimo hru. Hra disopnuje několika desítkami šachových souprav, od plošných 2D až po plně 3D modelované, s figurami klasickými přes moderní až bizarní, kamenné, kovové, mramorové, ze skla a kdo ví čeho ještě. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů K tomu bych snad dodal jen to, že si stejně ale nakonec pro hru vyberete některou klasickou 2D sadu, kde poznáte i bez manuálu, která figura je která a máte největší přehled o dění na šachovnici. I přes zdánlivou pestrost jsou trojrozměrné soupravy prostě nepřehledné a k opravdovému hraní se vůbec nehodí, nehledě k tomu, že ani modely figur nejsou zpracovány nijak oslnivě. Klasika je prostě klasika a v tomto případě to platí dvojnásob. Pár nepříjemností Abych byl objektivní, zmíním i nepříjemnosti hry. Problém známý již nekolik verzí je nutnost mít ve Windows nastaveno anglické národní prostředí, jinak hru prostě nespustíte. Je to prostě tak a ani ve verzi 9000 se s tím nic neudělalo. Je to zdánlivá drobnoust, ale zároveň velký opruz, hlavně v systémech, které je potřeba po změně prostředí restartovat. Další bugy jsem občas objevil v grafice, kde se sem tam nevykreslilo vše tak, jak mělo. Bylo to sice většiou v případě, kdy jsem přepínal mezi hrou a jinými programy, ale i tak to zmínit musím. Někdy je nepříjemné i vytížení počítače, kdy to vypadá, že si hra schlamstne co to dá a vycucá všechny dostupné zdroje. Jsou to všechno věci technické, které svědčí o tom, že asi hru neprogramují až tak zdatní znalci systému. Poslední postesknutí pak je nad opakovanou absencí Járy Cimrmana v katalogu šachových velmistrů a dokonce ani jeho památná partie s Capablancou (který tehdy prohrál a přesto v databázi je), v níž, jak víme, byl jako v jediné partii vůbec hráč zahnán do dvojitého šachu a následně vytlačen ven z šachovnice, v databázi nenašla své místo. Vstřebáme-li tento asi největší nedostatek hry, musíme konstatovat, že jinak hra stojí za to. Pokud si Chessmastera 9000 pořídíte, stáhněte si k němu patch (311 kb), který již vyšel a opravuje některé chybky. Najdete jej na domovské stránce hry, kam se hodí sem tam kouknout, jestli nevyšel patch novější, případně další add-ony jako nové partie do databáze, přídavné knihovny šachových zahájení apod. Stáhněte si: Čeština, Patch Související články: Novinky |
Mickey Mouse připravil: jd |