Carnivores: Cityscape - recenze
3/10

Carnivores: Cityscape - recenze

16. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V pořadí již čtvrtý díl lovecké série Carnivores využívá osvědčeného grafického enginu ze hry Serious Sam a tentokrát nás zavede hlavně do futuristických měst, kde se usadily hordy dinosaurů.

Autor: Ladis
Publikováno: 16.května 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V pořadí již čtvrtý díl série Carnivores nás opět zavede do futuristických lokací, kde se znovu setkáme tváří v tvář s dnes tolik módními pravěkými potvorami. Na téma prehistorických ještěrů vznikla již spousta filmů a samozřejmě i počítačových her. Dnes recenzovaná hra Carnivores Cityscape (dále jen CC) "ideologicky" zcela navazuje na předešlé díly - znovu se tedy setkáme se spoustou útočících pravěkých bestií a s koncepcí first-person střílečky nebo akce v pohledu z vlastních očí.

Fakt, že to Carnivores dotáhly až na čtvrtý díl, by mohl dát prostor neoddiskutovatelným kvalitám titulu, ovšem jak se na následujících řádcích přesvědčíte, skutek utekl a CC se mohou "pyšnit" atributem zcela fádní střílečky.

Grafika ze Serious Sama
CC nás zavedou do pěti odlišných prostředí - nejprve budeme vysazeni do prostor typické jurské krajiny, plné skal, stromů a vodních ploch. První mapa je jednou z nejpovedenějších v celé hře. Její grafika je opravdu na vysoké úrovni, precizní modelování rozlehlé krajiny (včetně graficky výtečně zpracovaných stromů) jen podtrhuje kvality použitého Serious Sam enginu, co se modelování rozsáhlých exteriérů týče. Design této mapy počítá i s překonáváním výškových rozdílů a plaváním v jezeře. Po chvíli začnete odolávat kvantitě útočících ještěrů - zatím ještě malých a relativně neškodných, což se v průběhu hry změní. Troufám si říci, že pokud se vám líbil Jurský Park, budete designem prvních čtyř levelů nadšeni.

Poté se dostáváme do města, rovněž precizně provedeného. Grafika Cityscape opravdu exceluje, o čemž se můžete přesvědčit z okolních screenshotů. Použité textury, nasvícené scény, environmentální odlesky od mramorových podlah a jiných ploch, bump mapping simulující nerovnost povrchu, to vše působí okulahodícím dojmem.

Po jednotlivých mapách čas od času narazíme jak na medikity, kterými si doplníme život, tak i krabice s nábojemi, jich bude neustálý nedostatek. Narozdíl od prvních dvou prostředí jsou zbylé tři jen ubohým odvarem, co se designu i grafiky týče - ať už se jedná o systém akvaduktů, podzemního metra či biologických laboratoří. Tyto zbylé úrovně jsou graficky i designově velmi nevýrazné, monotónní, prostě kvalitativně zcela odlišné od předchozích. Využívají jen pár textur, neustále se opakujících, takže některé lokace mi s mírnou dávkou nadsázky silně připomínaly starého dobrého Wolfensteina 3D.

Podobně je na tom i vizuální ztvárnění samotných dinosaurů. V celé hře jich je pouze pět druhů a v rámci druhu jsou všichni zcela identičtí, mající jednotný model, texturu a bohužel i umělou inteligenci.

Umělá "inteligence"
AI je v CC velmi špatně naprogramovaná. Vím, že naprogamovat kvalitní umělou inteligenci je velmi složité, sám jsem se kdysi o něco takového pokoušel. I přesto mě překvapilo, že CC využívá AI zastaralé technologie založené na waypointech a triviálního propočítávání vzdáleností objekt-cíl. Systém důsledné analýzy prostředí spolu s překážkami, hledání nejkratších cest apod. je této hře zcela cizí. To, že autoři použijí starší metodologie AI, by mně ani tak nevadilo jako spíše množství neošetřených chyb, kterými se hra doslova hemží.

Raptoři klusající na jednom místě, otočeni čelem k rohu zdi, zcela vás ignorujíc do doby, než na ně vystřelíte, či "zaklíněni" do neviditelných polygonů jsou toho jen důkazem. Systém waypointů působí mnohdy velmi komicky - například v situaci, kdy vás a raptora dělí slabých deset metrů a deseticentimetrové převýšení způsobené schodem v podlaží. Místo, aby na vás ještěr skočil a dal si vás k večeři, "poslušně" oběhne, než se k vám dostane, půl místnosti jen proto, že na druhém konci je plynulá šikmá plocha, vyrovnávající zanedbatelný výškový rozdíl. Opravdu úsměvné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně jako situace, kdy stojím vedle rohu zábradlí, pode mnou proudí voda a na mě se rozbíhá jakýsi raptůrek. Engine umělé inteligence mu spočítá, že nejkratší cesta ke mně vede úhlopříčkou, ovšem již nerozpozná, že zábradlí je průchozí. Výsledkem je zcela komická situace raptora-kamikadze, jenž těsně předemnou slepě probíhá zábradlím a již mizí v hlubinách tovární stoky :) Takovýchto příkladů by se dalo najít více.

Mizerná hratelnost
Obsah úkolů v jednotlivých lokacích je různorodý. Někdy bude třeba doslova vystřílet veškerou prehistorickou havěť, jindy bude potřeba zachránit a eskorotovat jakéhosi vědce k futuristickému letadlu, čas od času budete mít za cíl dostat se živý z bodu A do bodu B, přičemž prostor mezi body A a B je velmi hustý, co se koncentrace masožravých monster týče. Výjimkou a zpestřením je poté level, kdy bude třeba nahodit generátor a dostat se v časovém limitu k teleportu, než úroveň radiace dosáhne smrtící hodnoty.

Samotná hratelnost velmi souvisí s nevyváženým designem jednotlivých úrovní a velmi nekvalitní AI. Autoři si toho byli zjevně vědomi a tak pro její alespoň mírné zvýšení se drželi hesla "co není v kvalitě, je v kvantitě". Výsledkem je opravdu značné množství útočících potvor. Ke zlepšení již tak slabé hratelnosti přispívá jen možnost nočního a termo vidění ala Aliens vs Predator, které během hry docela často využijete.

Bez ukládání pozice
Co těžko chápu, je fakt, že jakkoliv mi hra radí, abych spíše než běhal raději chodil a tím méně přilákal dinosaury, je zcela jedno, zda se doslova plahočíte hlemýždím tempem či běžíte. Efekt je stejný - raptory přivoláte tak jako tak s tím rozdílem, že místo padesáti minut přeběhnete mapu za třicet.

Obtížnost hry je relativně vyšší, což je dáno nedostatkem munice, velkým počtem raptorů a nemožností uložení pozice s výjimkou úspěšně dokončeného levelu. Samotní dinosauři mají samozřejmě různý počet hitpointů, v podstatě čím větší monstrum, tím více do něj spotřebujete munice. Takový Tyranosaurus rex toho "spolyká" opravdu hodně.

Arzenál na dinosaury
K dispozici je v porovnání s ostatními střílečkami jen velmi málo zbraní, konkrétně šest. Neúčinná, dinosaury v podstatě lechtající pistol s neomezeným počtem střel, slušně účinná puška na 120 nábojů, shotgun (krátký dosah, málo účinný, 50 střel), sniperovka, která je díky vysoké průraznosti a skvělé optice se zoomem vůbec nejúčinnější zbraní ve hře. Dále tu je puška plivající energetický blast a nakonec granátomet, jenž je však kvůli špatnému ovládání velmi obtížné použitelný.

Toť vše. Velmi málo i na budgetový titul, co říkáte?

Pozitiva na konec
Není vše jen černé, takže i v CC najdeme pár zajímavých a pozitivních aspektů. Jedním z nich je smysl autorů pro "blbůstky" a bezvýznamné detaily, které však potěší - jako možnost sniperovkou sestřelit vysoko letícího pterodaktyla či "rande" s mírumilovnými rybami-ještěry při podvodních průzkumech.

Rovněž poteší fakt, že krom člověka si můžeme zahrát i v podobě samotného dinosaura. Zde se situace obrátí - místo raptorů budeme lovit lidi a zbraně nahradí ostré drápy, jimiž si oběť "přidržíme" a poté stisknutím jediného tlačítka sežereme, čímž si doplníme ztracenou energii. Vcelku zajímavé, ovšem i přesto zůstává náplň levelů v podstatě stejná. Člověk by od raptora čekal alespoň nějaký speciální pohybový manévr, jenž by ho od člověka odlišil, ovšem nic takového se, pokud pominu mírně vyšší skoky, nekoná. Takže na strategii využití výškových rozdílů k nenadálému útoku můžeme zapomenout.

Multiplayer využívá technologii GameSpy a nabízí i možnost kooperativní hry více hráčů. Je vcelku povedený a oproti single módu i docela zábavný. Zvuky a hudba jsou nečekaně kvalitní, vcelku reálně odrážející prostředí, v němž se pohybujete.

Ruce pryč
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jakkoliv je hra založena na kvalitním Serious Sam enginu, zcela nepochopitelně ignoruje jeho silné stránky a tak v přímém porovnání se Serious Samem vychází takřka ve všech atributech negativně. Přitom stačilo docela málo a CC mohli být vcelku úspěšnou budgetovou střílečkou. Hlavní problém titulu totiž vězí v kvalitativně nevyváženém designu úrovní, grafice a v prvé řadě zcela nevyhovující umělé inteligenci, dá-li se tak vůbec pokus programátorů o její implementaci do hry nazvat.

Stáhněte si: Video (1 MB), Cheaty, Screenshoty
Související články: Carnivores: Ice Age recenze (01/2001), Novinky

Ladis