AI bude odteď schopna lépe koordinovat útoky více jednotkami, přičemž konkrétně lučištníci a další střelci by měli být schopni unášet nepřátelské civilisty. Pozornosti se dočkala i diplomacie – počítač by teď neměl bezdůvodně odmítat vaše velvyslance, pokud spolu máte alespoň neutrální vztah. A napříště na mapě narazíte na smysluplnější města, protože umělá inteligence by měla častěji opravovat poškozené distrikty, a také stavět více sídlišť.
Ještě zajímavěji vypadají změny vyváženosti hry. Bonusu se dočkají přímořské civilizace, jejichž přístavy odteď budou poskytovat větší výhody, což platí obzvlášť pro Dok královského námořnictva, speciální budovu Angličanů. Ten automaticky poskytne jednu obchodní cestu navíc, a to i v případě, že je (za normálních okolností značně nevýhodně) postaven na vašem domovském kontinentu.
Trochu snazší práci by teď měly mít státy, které preferují násilnou zahraniční politiku. Postihy za válkychtivost jsou totiž sníženy, pokud dobudete menší nepřátelské město, nebo pokud vyhlásíte válku státu, který jste už předtím veřejně odsoudili. K dalším procentuálním srážkám dochází, když se do některé války zaplete třetí strana, a kupříkladu sebere vašemu nepříteli některé z měst, na které jste měli zálusk – pak nováčkovi můžete vyhlásit válku „se slevou.“
Další drobnější úpravy se týkají uživatelského rozhraní, vývojového stromu nebo úprav síly určitých jednotek (oslabeni byli například šermíři, naopak bombardéry teď udílejí větší poškození městům). A vymýceno bylo samozřejmě i několik otravných bugů. Kompletní seznam všech změn najdete zde.