Vietcong - rozhovor o české verzi
zdroj: tisková zpráva

Vietcong - rozhovor o české verzi

30. 4. 2003 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Se šéfem Pterodonu Jarkem Kolářem, který stojí za úspěšnou taktickou akcí Vietcong, jsme si povídali o výhodách české verze a dabingu, HW náročnosti, chystaném patchi a plánech do budoucna.

Autor: jd & Mickey Mouse
Publikováno: 30.dubna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Taktická akční hra Vietcong od brněnského Pterodonu u nás tento týden vychází v kompletní české verzi a jelikož je mezi domácími hráči čím dál tím populárnější, rozhodli jsme se vyzpovídat šéfa vývojářského týmu Jarka Koláře. O náplni Vietcongu jste si mohli udělat obrázek už z naší recenze, tipů, dojmů z dema nebo říjnového rozhovoru, takže dnešní interview se bude spíš týkat záležitostí souvisejících s vydáním hry, odlišností české verze od té americké, nahrávání dabingu, hardwarové náročnosti, chystaném patchi nebo plánech do budoucna.

Tiscali Games: Začneme trochu neformálně: víme, že jsi šťastně ženatý a máš doma i mimino. Jak hektické byly poslední týdny při finišování hry a co na tom všem bylo z pozice šéfa týmu nejtěžší?

Jarek Kolář/Pterodon: Chtěl bych říct, že dokončování Vietcongu nebyly jen poslední týdny, ale hodně měsíců hektického snažení. Hru jsme měli podle smluv měli dokončit v srpnu. Gathering of Developers (Take2) je ale firma, která vydává hry nejvyšší kvality, a protože ještě byla spousta nápadů a prostor pro vylepšování, po dohodě s Illusion Softworks jsme dostali čas navíc. Díky přidanému času jsme hru dost výrazně vylepšili a přidali spoustu detailů, ale bylo to obrovské vypětí pro všechny členy týmu, kteří se na dokončování podíleli.

Z mého pohledu bylo asi nejtěžší udržet v teamu optimismus, protože dlouhý vývoj, otálení s oznámením hry a nejasný konec, vyvolával u spousty lidí deprese a špatné nálady. Někdy jsem se cítil dost špatně, když já a můj společník, hlavní programátor Michal Janáček, jsme na celotýmové diskuzi byli jediní, kdo přednášel vize o úspěšném dokončení hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jak se ti líbila Vietcong party (reportáž) a byl vůbec nějaký čas na oslavy uvnitř Pterodonu po odevzdání gold-masteru vydavateli?

Vietcong party byla decentní připomínkou českým novinářům, že Vietcong je hra hodná povšimnutí a že právě vychází v Čechách. Pro tým to byla příležitost seznámit se s externími pracovníky, kteří se podíleli na Vietcongu a pobavit se s novináři a dalšími vývojáři. Celá party byla také poděkování pro pracovníky Pterodonu za tvrdou práci a dala jim také možnost ukázat svým partnerkám, na čem se to vlastně pracovalo! Já osobně jsem si party v poklidu užil a byl jsem s průběhem celého večírku spokojen.

Pterodon party nebyla první (a zřejmě ani poslední) akcí, kterou oslavíme dokončení Vietcongu. Prozatím nás ale hlavně zajímá práce na opravných patchích a vylepšeních multiplayerové hry.

Můžeš prozradit, jak se zatím Vietcong ve světě prodává, máte už nějaká čísla? Naplňuje to vaše očekávání nebo představy vydavatele Take 2 a dá se to přirovnat k úspěchu Mafie od Illusion Softworks?

Úspěch Mafie? Já jsem vsadil tři bečky piva na to, že Vietcong se bude prodával lépe než hra našich kolegů z Illusion Softworks. Prozatím víme jen to, že po prvním a druhém týdnu v Anglii byl Vietcong v prodejnosti na 2. místě a v Německu na prvním. Konkrétní čísla budou známy až mnohem později. Ať už to dopadne jakkoliv, tak nejméně dvě bečky jistě zůstanou v týmu, jde jen o to, kdo je zaplatí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vedete si statistiku dosavadních recenzí Vietcongu v herních magazínech? Pokud ano, jaké je průměrné hodnocení a jak na vás působí ohlasy hráčů v různých diskusních fórech?

Recenze kolísají od 96 až po 68 procent. Dělat si průměr je celkem nesmysl, protože každý magazín hodnotí hry jiným způsobem. Jedni dávají hvězdičky, jiní kapky, další procenta, někde je 90 a více procent vyhrazeno pro kultovní hry, někde je 90 běžné skore pro nadprůměrnou hru.

Ohledně hodnocení Vietcongu jsme pro tým a Illusion Softworks zpracovali obsáhlou analýzu, která popisuje chválené prvky a části, které se nelíbily. Obecně je situace taková, že recenzenti spíše kritizují a hráči jsou nadšení. Ohlasy hráčů na diskuzních fórech jsou velmi pozitivní a leckdo hovoří o Vietcongu jako nejlepší FPS hře současnosti.

Tento týden se na pulty domácích obchodů dostává česká verze Vietcongu. Čím vším se odlišuje od té americké a je v něčem lepší? Má už v sobě zabudovaný patch 1.01 nebo nějaké jiné vylepšení nepřítomné v US/UK verzích?

Česká verze vycházi téměř současně s ostatními státy Evropy a stejně jako jiné evropské verze už v sobě obsahuje patch 1.01. Jedná se plně lokalizovanou verzi britské MATURE verze (pro 18+ let), takže se tam kleje a krvácí. Vylepšení a opravy budou průběžně k dispozici ve formě patchů zároveň s ostatními světovými verzemi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nedávno jsme měli možnost slyšet pár ukázek českého dabingu, který působí stejně kvalitně jako ten anglický - kdo se na něm podílel, šlo o nějaké známé tváře? A kde jste sehnali lidi pro namluvení příslušníků Vietcongu? :)

Troufl bych si říci, že český dabing je o kousek lepší než ten anglický. Důvodem je to, že jsme měli jednak lépe připraveny podklady a také český dabing probíhal pod přísným režijním dohledem a bylo na něj dost času. Někeré dialogy se natáčely tak, že všichni herci byli přítomni ve studiu a vedli mezi sebou dialog. Nesnažili jsme se získat pro český dabing žádná slavná jména, šlo nám hlavně o pečlivě odvedenou hereckou práci. Dabing režírovala paní Alice Hurychová a hráli herci pražských divadel.

Vietnamské hlášky nahrávali Vietnamští herci pod dozorem Nguyen Hoang Lan "Mimi". Natáčelo se ve studiu MEC Production v Praze s technikem zvuku Petrem Mekinou. Překlad zpracoval Jiří „Shigor“ Matyskiewicz, revizi provedl Ondřej Malý z Illusion Softworks a spolu s ním na natáčení dohlížel Michal „Marisha“ Mariánek, oba z našeho týmu.

Někteří redaktoři zahraničních médií si v recenzích stěžovali na hardwarovou náročnost enginu a občasné trhání hry. Čím to může být způsobeno a dá se to nějak řešit (např. verze Detonátorů, změny v nastavení hry atd.)?

Původní americká verze hry obsahovala závažnou, leč hloupou chybu, která způsobovala asi poloviční zpomalení - tento problém je již v evropských verzích a v patchi 1.01 vyřešen. Další zpomalení většinou způsobují zastaralé ovladače na grafickou či zvukovou kartu či příliš vysoké nastavení detailů hry. Zejména kvalita zvuku má velký vliv na rychlost - maximální hodnota je doporučena pouze pro zvukové karty SB Audigy 2 na počítači s dobrým procesorem a dostatkem pamětí (pozor na nekvalitní onboardové zvukové karty, které většinou přehrávání zvuků Vietcongu nezvládají).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Na jaké konfiguraci jste hru vyvíjeli a testovali, šlo o grafické karty od nVidie nebo ATi? A jakou sestavu doporučuješ jako optimální pro pohodové hraní?

V týmu máme velké množství různých grafických karet a konfigurací, už kvůli tomu, že se tím zároveň testuje hardwarová kompatibilita. Pro pohodové hraní doporučuji procesor s 1,8GHz, 256 MB paměti, grafickou kartu GeForce4 nebo ATI Radeon 9500 a zvukovou kartu SB Audigy.

Jak jsme zmínili v recenzi, na Vietcongu se nám líbila hlavně větší otevřenost a rozmanitost misí, nutnost i v akční hře sem tam přemýšlet, možnost vyřešit některé situace různým způsobem. Nebál ses, že tato trochu větší náročnost odradí některé skupiny hráčů, zejména ty mladší nebo třeba některé Američany?

Hra je svým obsahem již předem určená pro starší hráče. I přesto je ovládání velmi jednoduché a jsou omezeny taktické prvky, aby složitý interface nenarušoval atmosféru a spád hry. Kvůli nezkušeným hráčům jsme udělali směšně jednoduchou obtížnost Easy. Bohužel někteří recenzenti nebo zkušení hráči si hru zahráli na tuto obtížnost a byli pak velmi zklamáni.

Jak to je s tolik diskutabilními průhlednými stěnami v podzemí? Údajně tam byly umístěny schválně, význam tohoto tahu ale většina veřejnosti (včetně nás) nechápe.

V podzemí žádné průhledné stěny záměrně umístěny nebyly. Pokud tam někdo něco dívného našel, tak se jedná o chybu, kterou je třeba opravit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Na internetu se objevil popis, jak potkat v úvodu Vietcongu zombie. Je takových easter-eggs zabudovaných ve hře více? Můžeš dát nějaký tip našim čtenářům? :)

Do poslední chvíle jsme se zabývali detaily, takže na srandičky nebylo moc času. Několik se jich tam ale přece jen dostalo. Tip pro hledače: v jedné misi se dají hodiny kukačky dobře najít podle kukání vždy v celou hodinu...

Víme, že se chystá další patch, který by měl přinést řadu změn - na Vietcong-Game.net se hovoří o medikovi, změně počasí v jedné mapě atd. Můžeš o updatu prozradit něco bližšího a odhadnout termín jeho vypuštění?

Nemůžu prozradit nic bližšího. Snad jen to, že patch vzniká za podpory fanouškovské komunity, se kterou komunikujeme prostřednictvím diskusního fora na oficiálních stránkách hry. Do patche budou začleněny ty změny a vylepšení, které si lidé nejvíce přejí.

Správci herních serverů by přivítali více nástrojů pro administraci hry apod. Bude jejich role nějak posílena? A jak hodláte bojovat proti cheaterům v multiplayeru?

Ano, zlepšení možností administrace serverů a boj proti cheatování jsou hlavní problémy, které by měl chystaný patch řešit.

Chystáte do budoucna nějaké přídavné multiplayerové mapy a pokud ano, o jaké lokace půjde? Dočkáme se někdy singleplayerového dema nebo toho, které by předvedlo domácím hráčům českou verzi Vietcongu?

Singleplayerové demo i nové multiplayerové demo v české verzi chystáme. Do budoucna chystáme zvětšovat i množství MP map, ale to je vše, co můžu zatím prozradit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jak to vypadá s vydáním editačních nástrojů, dokumentace nebo zdrojového kódu, aby mohly začít vznikat přídavné mapy/mody atd. od fanoušků? Je něco takového vůbec v plánu nebo to váš systém neumožňuje?

Systém byl s tímto záměrem navrhován a je v plánu, že by se měly postupně objevovat nástroje na modifikaci hry. Zatím však nemůžu říct více.

Pokud bys měl možnost vrátit čas, existuje nějaké rozhodnutí, které bys nyní během vývoje Vietcongu udělal jinak? A stihli jste do hry dát vše, co jste si předsevzali, nebo jste byli tlačeni časem?

Ve Vietcongu se nám podařilo udělat přibližně vše, co jsme chtěli. Během vývoje jsme získali zpoustu nových zkušeností a už víme, že dost věcí se dalo udělat lépe nebo jinak. Nezkoušíme proto vracet čas, ale díváme se spíše do budoucnosti...

Co říkáš na současnou módní vlnu chystaných her zasazených do prostředí Vietnamu? Po Line of Sight: Vietnam to bude Men of Valor, Flashpoint 2 a možná i další díl Battlefield 1942...

Velmi se těším, až si zahraju dobrou hru z Vietnamu, na které jsem nepracoval. Je to totiž úplně jiný pocit, než hrát hru a jen přemýšlet, co je špatně a co by se dalo ještě vylepšit.

Na několika fanouškovských stránkách se objevily spekulace o tom, že nyní chystáte datadisk pro Vietcong. Můžeš to potvrdit, vyvrátit nebo nějak komentovat?

Já jsem o datadisku zatím nikde nic nečetl, ale myslím, že by něco takového mohlo fanouškům hry udělat radost. Pterodon teď usilovně pracuje na patchích, aby MP hra byla stále zábavná, vybalancovaná a dobře hratelná.

Update 15:00 - Objevují se spekulace o tom, co budeme dělat dál a spousta lidí si z nejasných domněnek a střípků informací dělá jasné závěry. To, zda bude datadisk nebo nějaké pokračování, záleží na dohodě s vydavatelem, která zatím není. Teď pracujeme na úpravách a zlepšeních hry, navrhujeme nové levely pro MP a přemýšlíme, jak udělat Vietcong znovu a lépe. Co se však bude opravdu dít, je zatím nezodpovězená otázka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Víte už, na čem bude Pterodon pracovat v budoucnu? Můžeme se eventuálně těšit na druhé pokračování Vietcongu nebo pracujete na tématicky/žánrově úplně jiném titulu?

Na pokračování se tešit samozřejmě můžete, ale to, zda nějaké Pterodon dělat bude, zatím potvrdit nemůžu. Myslím, že by bylo unáhledné přemýšlet nad pokračováním, týden po tom, co Vietcong vyšel v Evropě, nemyslíte?

Chceš něco dodat na závěr rozhovoru?

Chtěl bych prostřednictvím tohoto rozhovoru poděkovat designérům, grafikům, programátorům, zvukařům a testerům z týmu Pterodon za jejich obrovský kus práce, který pro dokončení Vietcongu udělali. Všichni doufáme, že se Vietcong bude líbit i českým hráčům.

Děkujeme za odpovědi a přejeme hodně úspěchu s dalšími projekty.

Stáhněte si: Multiplayer demo, MP demo patch, Trailer, Machines trailer, Weapons trailer, Final trailer, PCGames trailer, Cheaty, Patch pro americkou verzi, Ukázky českého dabingu, Screenshoty

Související články: Vietcong party reportáž, Recenze, Tipy, První dojmy z dema, Rozhovor z října 2002, Novinky

 
jd & Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
jd & Mickey Mouse

Nejnovější články