Singles - recenze
8/10

Singles - recenze

16. 5. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Simulace života pro dospělé - tak nazývají tvůrci hru Singles: Flirt Up Your Life, která se točí hlavně kolem vztahů a mezilidských interakcí včetně sexu bez obalu. V čem je lepší než The Sims a kde naopak zaostává?

Autor: Bergy
Publikováno: 16.května 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne

O tom, že The Sims jsou jednou z nejúspěšnějších her všech dob, asi vůbec není pochyb. To ostatně dokazují i mnohamilionové zisky z prodeje základní hry a hromady datadisků. Je proto spíše s podivem, že se do dnešní doby našlo jen několik projektů, které se pokusily profitovat z tohoto zdařilého herního konceptu. V zásadě můžeme zmínit jen český freeware počin Game Over proti domácímu násilí, dva roky starý titul The Partners, který nedopadl nijak zvlášť a současnou novinku v podobě hry Singles, o níž si nyní povíme něco bližšího.

Úvod hry je hodně přímočarý a příliš toho nedovoluje. V první řadě si musíte zvolit dvě postavy, které spolu budou sdílet jeden byt. Počet osobností není nijak omračující, ale i tak si snad každý přijde na své. Bohužel všechny charaktery jsou dopředu pevně dané a vy nemáte možnost základní rysy jakkoli dotvářet či upravovat. Singles jinak nedovolují vybrat postav méně nebo více, protože by to odporovalo základní myšlence hry. Stěžejním motivem je totiž budování a prohlubování úzkých partnerských vztahů. Pokud vám z nějakého důvodu nejdou pod fousy heterosexuální svazky, je tu možnost hrát i s páry stejného pohlaví :)

Herní možnosti
V Singles se nacházejí celkem 4 herní módy. Pro úplně nové hráče bude hodně užitečný tutoriál, kde je pomocí nápovědy vysvětleno vše potřebné. Dále je k dispozici standard game, což je v zásadě hlavní část celé hry. Dostanete zde už postavený byt, který je velmi jednoduše zařízen (většinou věcmi ze sekáče) a je na vás, jak si poradíte s jeho modernizací.

Ačkoli se ze začátku může zdát herní náplň naprosto totožná s hrou The Sims, záhy zjistíte, že tu jisté odlišnosti opravdu jsou. Prvořadé jsou vzájemné vztahy obou postav. Vše ostatní už není tak důležité a možná i proto autoři přistoupili ke zjednodušení některých aspektů. Vaši svěřenci například nemusejí hledat volná pracovní místa, protože zaměstnání už všichni mají a dokonce si sami ohlídají, kdy mají do rachoty odejít. Hráč se tedy nemusí o nic podobného starat a vše probíhá zcela automaticky.

Další zvláštností je, že ve hře nepotkáte žádné sousedy či další známé, kteří by přišli okouknout vaše bydlení. Vaše postavy tak jsou izolované a musejí trávit ve vzájemném kontaktu všechny večery a víkendy.

Péče o byt
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vybavení bytu je samozřejmě také důležité, a to jak z praktického, tak estetického důvodu. Nákup podlahových krytin, tapet, nábytku, spotřební elektroniky apod. probíhá úplně stejně jako v The Sims. Škoda jen, že celková nabídka je dost skromná, možná to ale časem vyřeší nějaký datadisk, podobně jako u Simíků. Na druhou stranu musím pochválit, že se i v takto úzké nabídce nalézají hned od začátku věci jako záclony či závěsné lustry. V The Sims se toto naprosto základní vybavení objevilo až v nějakém x-tém datadisku.

Postavám v Singles lze rovněž za získané dovednostní body vylepšit jejich schopnosti. Díky tomu dosáhnou povýšení v práci, dokážou být více zábavní, romantičtí nebo se zdokonalí v domácích pracích. Mezi domácí práce patří mimo jiné i opravy rozbitých zařízení. Občas se tedy může stát, že se vám začne kouřit z ledničky nebo televize. Tato situace se posléze řeší tak, že necháte nastoupit jednu z postav a donutíte jí rozbitu věc opravit. Trochu nešťastný mi připadá nápad autorů zvolit kouř jako univerzální upozornění na nějakou rozbitou věc. U elektrospotřebičů je to jistě v pořádku, ale když se vám začne kouřit třeba z umyvadla, tak je to přinejmenším zarážející :)

Citové sbližování postav
Nejdůležitějším cílem v Singles ale není mít co nejlépe vybavený byt nebo solidní finanční zabezpečení. Hlavní herní mód lze totiž vítězně zakončit pouze tak, že si zahrajete na Amora lásky a dovedete své dva svěřence prakticky až před oltář. To se stane v případě, že nasbíráte maximum bodíků na stupnicích s položkami jako přátelství, smyslnost, romantika apod. Pozor ale musíte dávat na stupnici, kde naskakují záporné bodíky představující konflikty a nesnáze. Jestliže dosáhne tato negativní stupnice u jedné z postav svého maxima, hra končí celkovým neúspěchem.

Může to sice vypadat jednoduše, ale trvá docela dlouho, než se vám povede vztah obou postav dopracovat na aspoň trochu slušnou úroveň. Ze začátku se totiž k sobě chovají opravdu jen jako dva spolubydlící. Například když se navzájem spatří ve spodním prádle, tak stydlivě utečou k nejbližšímu šatníku, kde si na sebe navlečou nějaké oblečení. Ke vzájemnému sbližování nejsnáze dochází při konverzaci. Třeba když se baví o svých zálibách, neškodí přidat trochu flirtování a jemně je dotlačit k tomu, že si padnou do oka. Posléze dospějete do fáze, kdy je bude možné pobídnout k prvním nesmělým polibkům, francouzákům a všemožnému ohmatávání. Vrcholem jsou pak určitě pikantní hrátky v posteli a sex, který je zde zobrazen bez ostychů.

Další možnosti představují poslední 2 herní módy. Jedná se o tzv. volné hry, kde si můžete dělat co chcete. Buď si od základů (včetně rozvržení místností) vybudujete nový byt nebo se ocitnete ve vile, kde je k dispozici i venkovní zahrada. Přepychová vila ovšem není dostupná hned od začátku, protože se odemkne až v pozdějších fázích hry.

Hezčí než The Sims
Grafika je díky plnohodnotnému třetímu rozměru o 100% lepší než u původních The Sims. Ale až vyjde v září druhý díl Simíků, pak teprve uvidíme, jak dopadne vzájemné srovnání. Singles nabízejí naprostou volnost kamery s libovolnou rotací a přibližováním. Postavy jsou složeny z velkého počtu polygonů a nepostrádají ani mimiku obličeje (mohou hýbat rty a obočím). Jediné, co bych obličejovým partiím vytknul, je ztvárnění očí. Ne že by postrádaly detaily, ale jsou až příliš statické a neustále jsem se nemohl zbavit pocitu, že všechny postavy koukají jaksi někam do blba (na některých obrázcích je to docela patrné).

V momentě, kdy spatříte, jak se vaše postavy ve hře svlékají donaha (například při koupání či milostných hrátkách) a jak jsou patřičně vyvedeny se všemi náležitými detaily, bude vám ihned jasné, že tuto hru netvořili žádní puritáni. Dokážete si ale představit, jak se na podobné výjevy budou tvářit američtí cenzoři, kteří jsou na podobné věci přímo vysazení? Já osobně bych si na to s chutí vzal první řadu :)

Drobné detaily
Mile mě také překvapila obrovská detailnost textur různých předmětů. Když třeba maximálně přiblížíte pohled na knihovnu, můžete si bez problémů přečíst názvy jednotlivých knížek v poličkách. V ledničce pro změnu najdete spousty krabiček, sáčků a případně i nějakou tu lahvinku vína opatřenou příslušnou etiketou. A to nemluvím kupříkladu o koupelně, kde se vám zase naskytne pohled na umyvadlo doplněné o mýdlo, skleničku s kartáčky na zuby a pověšenými ručníky. Celkový dojem z jinak vynikající grafiky však kazí občasné chyby, kdy se postavy navzájem prolínají s objekty či předměty. Taková ruka prostrčená skrz krabici mléka nebo postava stojící půlkou těla ve dveřích (viz obrázek) nepůsobí nijak přívětivě.

Zvukové projevy postav nejsou zrovna silnou stránkou hry, a tak jejich někdy skutečně dlouhá konverzace leze na nervy. Lidská řeč je totiž stejně jako v The Sims nahrazena nesrozumitelným žvatláním, které se zkrátka nedá dlouhodobě poslouchat. Podobné (ne)sympatie jsem po určité době získal i k hudebnímu doprovodu a rád jsem využil skvělých voleb v nastavení, které dovolují nežádoucí zvuky náležitě ztlumit.

další obrázky z této hry najdete v naší galerii

Hardwarové nároky nejsou nijak přehnané a já jsem kromě poněkud dlouhého ukládání pozic neměl při hraní vážnější problémy. Singles jsem testoval při rozlišení 1024x768 na sestavě AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR a GF Ti4400.

Těšíme se na datadisky
Celkově jsou Singles docela dobrým klonem populárních Simíků, který se navíc důkladněji věnuje milostným vztahům mezi ovládanými postavami. Problém ale osobně vidím v hratelnosti, jejíž křivka nejprve strmě stoupá vzhůru, aby posléze klesala dolů až téměř k bodu mrazu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Aby Singles neupadly rychle v zapomnění, bude nezbytně potřeba, aby tvůrci hry vytvořili nějaké datadisky, které by co nejvíce rozšiřovaly možnosti hry. Mám tím na mysli hlavně větší inventář věcí, více herních lokací, třeba i více postav a hlavně mít možnost vyrazit někam do společnosti nebo za zábavou. Když totiž trávíte každý večer doma a nikam se nemůžete týdny hnout, přestane takové domácí vězení časem bavit i sebeotrlejší hráče.

U nás se bude tato hra od léta prodávat pod názvem Singles: Zaflirtujte si s lokalizovanými texty (podrobnosti a obrázky).

Stáhněte si: Video, Trailer, Cheaty...