Mercenaries 2 - mega-recenze PC verze

9. 9. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zinscenování převratu ve Venezuele nikdy nebylo tak zábavné. Aneb jak šílený Švéd svou zadnici pomstít musel... + JAK OTRÁVIT PC HRÁČE?

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 9.září 2008
Verze: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 6 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hledáte-li cokoli jiného než ulítlou arkádu se stylovými hrdiny, pak asi pro vás nemá cenu pokračovat ve čtení. Pro mě hratelnost nebyla (i díky srpnovému vyzkoušení preview-verze) žádným překvapením a proto jsem si tuto hru, navazující na přehlíženou jedničku (2005), velmi užil. V Mercenaries 2 se nepokoušíte o převrat ve smyšlené zemi jako v podobném Just Cause, nýbrž ve Venezuele, což se mimochodem příliš nelíbí jejim oficiálním představitelům. Hnacím motorem není zakázka od vlády, nýbrž osobní msta. Msta za to, že vás pohůnkové při převratu dosazeného presidenta střelili do zadku. A taky proto, že vám tenhle vykuk nezaplatil za práci, kterou jste pro něj udělali.

Výpomoc
Jestli se při dlouhé cestě za pomstou spojíte s odbojem nebo vykouřenými piráty z Jamajky, to nehraje až takovou roli. K cíli se vždy dopracujete. O vlastní zadnici toho uslyšíte spoustu a jen to dokresluje odlehčenou atmosféru hry. Když budou zoufalí vojáci volat přes rádio o pomoc, svou situaci popíší následovně: „Potřebujeme posily, zaútočil na nás ten žoldák, co ho Solano trefil do řiti!“ Podobných narážek na svou osobu si vyslechnete přehršle.

Svérázní jsou i vaši kolegové: spojovatelka Fiona, věčně ožralý pilot stíhačky Míša, jeho skotský parťák ovládající vrtulníky Ewan a přehnaně samostatná mechanička Eva. Ne, že by v příběhu hráli podstatnou roli, ale každý má své důvody, proč vám pomoci. Někdo se skrývá před el Presidente, jiný se mu chce pomstít, dalšímu jde jen o peníze. A každý svým způsobem přiloží ruku k dílu. Piloti vás dopraví z místa na místo nebo vybombardují určenou oblast a s Fionou jste v rádiovém kontaktu v podstatě neustále, protože vás informuje o aktuální situaci a cílech úkolů. Poněkud jsem nepochopil funkci mechaničky, má opravovat, sestavovat nebo vylepšovat vozidla, ale v podstatě jsem jejích služeb nevyužil.

Zásoby
Žádná válka se neobejde bez důležitých surovin. Nejprve to jsou peníze. Vyděláváte je plněním kontraktů, nacházíte je v herním světě nebo vyhráváte v sázkách. Ale pozor, jestliže ničíte veřejný majetek nebo masakrujete obyvatelstvo, musíte následnou škodu zaplatit. Pravdou ale je, že s penězi nemáte v podstatě nikdy problém. Už od začátku jsem jich měl k uspokojení potřeb vždy dostatek a to jsem se zrovna nedržel zpátky.

Za hotovost lze pořídit veškeré vybavení od zbraní, přes džípy, vrtulníky, tanky, čluny, transportéry až po leteckou podporu, dělostřelectvo nebo kobercový nálet. Dané zboží vám pak Ewan dopraví přímo na bojiště, stačí mu zavolat a do pár sekund máte dáreček přistavený poblíž. Jen musíte dát pozor, aby v okolí neměli nepřátele protileteckou obranu, jinak se vybavení nedočkáte a naopak budete muset zaplatit škodu na Ewanově helikoptéře.

Druhou podstatnou věcí je palivo. To je nutné pro všechny letecké akce. Bez něj se nedočkáte v boji ani pomoci, ani přepravy. Naštěstí je Venezuela země bohatá na ropu, a tak se na každém rohu nachází nádrž s černým zlatem. Stačí ji označit, zavolat Ewanovi a ten ji promptně dopraví na základnu. Stejným způsobem získáváte ve světě povalující se peníze a zbraně. Trochu podivné je, že ukradené tankery se po krátké době na stejném místě znovu objeví. Stejně tak peníze a zbraně, což je škoda, protože tento prvek naprosto ztrácí na významu. Jednou za čas musíte doplnit palivo, ale žádnou nouzi nezažijete, protože je ho prostě všude dost.

Mise
Mercenaries 2 jsou ve své podstatě GTA ve Venezuele. Pohybujete se po docela rozlehlé mapě s městy, vesničkami a hlavně desítkami základen. Příjemné je, že na rozdíl od Just Cause téměř neexistují prázdná místa. Rovněž rozloha není tak velká, takže i když cestováním trávíte dost času, nikdy to není nesnesitelné. Navíc je možné využívat vrtulník, který přistane na každé větší dříve objevené základně a těch je po mapě rozeseto habaděj.

Báze patří tu armádě, jindy povstalcům, olejářům, Číňanům, drogovým bosům nebo komukoliv jinému. Když nejde o opravdovou pevnost, jedná se o pár vojáků hlídajících nádrž s ropou nebo velitele, na jehož hlavu vypsala odměnu konkurenční frakce. Nebo o budovu, kterou je potřeba osvobodit. Zkrátka a jednoduše, nějakou misi najdete na každém kroku. To je velmi příjemné, protože když se nechcete věnovat hlavní kampani, je snadné si odpočinout u nějaké postranní mise. Dokonce jsem často jel za cílem většího úkolu a po cestě vyřídil i pár malých.

Příklad zběsilé hratelnosti
V jedné misi, kterou použiji pro vysvětlení různých herních principů, je nutné osvobodit špióna z nepřátelského zajetí. Začínáte na základně, kde můžete nasednout do teréňáku, obrněného transportéru nebo rovnou tanku a klaksonem přivolat posádku, která vezme do rukou palubní kulomet. Následně přejedete most a dostáváte se na území, které si místní frakce cení natolik, že na kohokoliv jiného ihned útočí. Příliš nepomáhá ani možnost ukrást nepřátelské vozidlo a maskovat se jako jeden z místních. Všudypřítomné hlídky vás totiž okamžitě odhalí....

Jestliže chcete mít jakous takous šanci na dokončení úkolu, je nutné hned v zárodku likvidovat všechny nepřátelské pokusy o přivolání pomoci. To se na mapě objeví ikonka vojáka, který se přes rádio pokouší přemluvit velení k poslání posil. Pokud bonzáka do přibližně deseti sekund nezlikvidujete, přiřítí se tank, bojový vrtulník nebo aspoň obrněný džíp s kulometem. Abyste mohli ze střechy mrakodrapu špióna zachránit, je nutné zneškodnit tři protiletecké artilerie v okolí. Jenže v jejich blízkosti se nachází alarmy, které „probudí“ osádky okolních budov. To znamená, že se na bojiště neustále dostávají posily, případně z oken zběsile pálí raketometčíci.

Řešením je buď vyřadit z provozu alarm nebo srovnat nepřátelské budovy se zemí. Stále přitom máte za zadkem vojáky škemrající o pomoc, kolem se prohání tanky a všude se nachází pískem opevněné kulometné, či raketometné střílny. Zničit tohle všechno není zase až tak snadné, protože nesmíte poškodit hlavní budovy, jinak protivník zajatce okamžitě popraví. A kde myslíte, že je nejvíce kulometných hnízd? Ano, právě u těchto budov.

Když si poradíte s protileteckou obranou, je čas sehnat vrtulník a pokusit se přistát na střeše budovy. Nejdřív je dobré zabít všechny raketometčíky a vrtulkníky kolem, jinak letecký výlet nemá moc šancí na úspěch. Helikoptéru si buď objednáte z ústředí, ale elegantnějším řešením je jí pomocí vystřelovacího háku ukrást přímo ze vzduchu. Když se za stroj zachytíte, následuje krátká animace, kdy se k němu hlavní hrdina přitahuje a poté akční sekvence. Při ní musíte v minihře mačkat klávesy tak, jak se postupně objevují na obrazovce. Když se vám to povede, vyhodíte pilota z kokpitu a spěcháte na střechu. Tam si poradíte s pár vojáčky, osvobodíte zajatce, pokusíte se vzduchem pláchnout roji posil a dostat se zdráv na základnu.

Frakce
Abyste si udělali obrázek o opravdu šílené akci, je nutné dodat, že to, co jsem popisoval v předcházejících odstavcích, se na monitoru děje v časovém úseku přibližně tří až pěti minut. Splnit takovou misi není vůbec jednoduché a to jsem si odpustil zmínku o tom, že byste v jejím průběhu ještě měli plnit vedlejší úkoly.

Jak bylo řečeno, úkoly pro postup ve hře vám zadává jednak Fiona, ale hlavně se musíte přátelit s různými často vzájemně nepřátelskými frakcemi. Na začátku to jsou levicoví povstalci versus ropná společnost. Když plníte úkoly pro jednu z nich, většinou to znamená, že si znepřátelíte tu druhou. V tom případě nemůžete využívat jejich služeb, nakupovat od nich vybavení, ale hlavně na vás její členové neustále útočí. Takže i když zrovna neplníte úkol, máte o zábavu postaráno. Naštěstí si nepřátelskou organizaci jednoduše nakloníte, když ničíte budovy a zajímáte nebo zabíjíte osoby, které dříve označila za nežádoucí. Skupiny také nezávisle na vás neustále válčí mezi sebou, zejména o strategické body jako mosty nebo města. Ale je to spíše takové divadýlko, nijak se jejich pozice nemění.

Chování vojáků je značně zjednodušeno, ať už těch s vámi spolupracujících nebo proti vám bojujících. Protivníci jdou po vás a kromě pevně daných akcí je nezajímá nic jiného. Pouze v případě, že zahlédnou volné vozidlo nebo kulomet, tak se k němu bezhlavě řítí, i když do nich zrovna vyprazdňujete zásobník. Stejné je to, pokud vypnete alarm, opět se všichni jako ovečky rozeběhnou k tlačítku. Ale opět to příliš nevadí, protože jednotliví vojáci pro vás neznamenají téměř žádné nebezpečí. Problém jsou až kulomety, raketomety, tanky a další těžká technika.

Destrukce
Základem hratelnosti je možnost a nutnost absolutní destrukce. Jakákoliv budova ve hře je zničitelná a když se vám ji jednou podaří dostat k zemi, tak už jí v aktuální hře nikdo neopraví. Jednou se mi podařilo omylem poslat kobercový nálet na spřátelenou základnu, čímž jsem nejen rozžhavil do ruda její osazenstvo, ale rovněž vybombardoval heliport. Když jsem se tam později nechal odvést, byl stále zbořený a pilot musel přistát na jeho troskách. To hlavní ale je, že ničit a bořit je vskutku zábavné. Není nic krásnějšího, než ukrást těžký tank, vtrhnout do města a za zoufalého křiku nepřátel: „Zabijte už někdo toho šíleného Švéda!“ ničit, ničit a ničit.

Fyzikální model nedosahuje kvalit Crysis (zdejší svět je také mnohem větší) nebo Red Faction Guerrilla (mohu srovnávat, protože jsem ho už hrál) - tady budova buď stojí nebo se řítí k zemi a zůstávají po ní trosky. Větší komplexy padají při dostřelování z tanku postupně, ale žádné díry do zdi neuděláte. Což ovšem hratelnosti nijak neškodí, naopak baráky ochotně mizí v prachu a vy máte pocit síly.

Obtížnost a kooperace
Úkoly řešíte v takovém pořadí, jaké se vám zachce. Např. výše popisovaná mise byla opravdu tuhá a splnit se mi ji podařilo až po desítkách neúspěšných pokusů. A to ani přesto, že vás nepřátelé jen velmi těžce zabíjejí. Když se vaše zdraví blíží nebezpečně blízko nule, obraz zrudne a vy se stáváte téměř nesmrtelným. Tipnul bych si, že v tomto módu musíte schytat přibližně dvakrát tolik kulek, kolik je potřeba ke snížení zdraví ze sta na deset procent. Pak stačí jen zaběhnout někam do bezpečí a zdraví se vám samo doplní. Tady vyvstává otázka, zda to autoři nepřehnali s obtížností. Jedna věc je, že vám díky tomu Mercenaries 2 vydrží déle, na druhou stranu musíte často opakovat. Pak je tu ještě jedno možné vysvětlení a tím je kooperativní mód. Mám totiž pocit, že autoři designovali hru právě s velkým ohledem na hraní ve dvou lidech a osamoceným borcům mohou určité mise dělat velké problémy.

Multiplayer funguje jednoduše. Před spuštěním se vás hra zeptá, jestli chcete být online. Zadáte své registrační údaje z EA účtu nebo vytvoříte nový. Je super, že založit účet je možné přímo z menu hry a zabere vám jen tak tři minutky. Jakmile hrajete online, v jakýkoliv moment se k vám připojí druhý hráč a postupujete společně. Jenže někdo udělal v PC verzi velkou chybu. Za hry není možné se domlouvat, neexistuje žádný in-game komunikační kanál, ani zvukový, ani textový. Na konzolích tenhle problém samozřejmě nemáte, ale na PC si musíte poradit jinak, pomocí Skype nebo Teamspeak. Ani tom se však nelze během hry domluvit a jediný způsob, jak si kooperativní multiplayer užít, je hrát s kamarádem a na komunikaci se dohodnout předem (v konzolové verzi existuje co-op ve split-screenu, kde tento neduh odpadá). Velké mínus.

Ovládání PC verze a zabugovanost
I na PS3 je grafika doslova příšerná, nicméně na PC aspoň máte možnost si zapnout vyšší rozlišení a vyhlazování. Ale ani tak Mercenaries 2 nesahají dva roky starému Just Cause ani po kotníky. Převod z konzole neproběhl šťastně co se ovládacího schématu týče. Naštěstí nám zůstala možnost použít myš s klávesnicí, což funguje docela dobře. Výtky mám spíše k vyvolávání některých menu, jejich zavírání a tak dále. Příklad: podpůrné menu s mapou, nabídkou vozidel nebo útoků, vyvoláváte klávesou F1. Když se pak dále pohybujete v jeho útrobách a noříte se v nabídkách hlouběji a hlouběji, k návratu do vyšších úrovní můžete použít standardně ESC. Nicméně zavřít podpůrnou nabídku lze opět pouze pomocí F1. Doteď jsem si na to nezvykl a stále se čertím, že ji nemohu zavřít, jak jsem zvyklí z jiných programů - ESC.

Druhý příklad: když si přivoláte letecké taxi, otevře se vám mapka s místy, kde lze přistát. Dokonce si na jednotlivé základny můžete ukázat a objeví se vám jejich podrobnější popis. Ale proto, aby vás Ewan dopravil na místo, musíte nejprve aktivovat seznam všech heliportů a z něho vybrat. Dokáži si představit, že to bezvadně funguje na konzolích, ale na PC je to doslova příšerné.

A nakonec je tu značná zabugovanost. Vypadávají textury, v prostoru jen tak visí kontejner nebo tank, tu a tam vypadne zvuk. K tomu lze dodat jediné, jestliže budete chtít Mercenaries 2 na PC hrát, určitě si počkejte na nějaký opravný patch, protože stávající verze sice funguje, ale k dokonalosti má hodně daleko. Zatím nechť majitelé grafik od ATI musí i na těch nejnadupanějších sestavách vypnou efekty vody, jinak spadnou tak k pěti snímkům za vteřinu. Pro plynulejší chod jsem na svém Radeonu 4850 musel vypnout i stíny. Pak už se při použitelné rychlosti dalo hrát na doporučené sestavě v podstatě v jakémkoliv rozlišení. Snad to vyřeší nějaká aktualizace ovladačů...

Zvuková stránka hry je rozporuplná. Hlavní hrdinové z rukávu sypou vtipné hlášky hodící se do daných situací, často originální. Jenže běžní vojáci mají ve svém repertoáru dvě krátké věty, které nepochopitelně často opakují. Při cestě autem přes město vám posádka dvacetkrát zopakuje: „That´s the mercenary!“

JAK OTRÁVIT PC HRÁČE
U standardně prodávané PC verze jsem se dosti potýkal s ochranou proti kopírování. Z originálky nainstalujete hru pouze 3x, což se ověřuje pomocí internetové aktivace (před hraním co-opu). Po třech pokusech se z drahého DVD stává bezcenný odpad. A i když to tedy není příliš košer, říkal jsem si: „Kolik z nás jakýkoli titul hraje tak dlouho, aby ho potřeboval nainstalovat 3x?“ Ale vlastní zkušenost mě přesvědčila o opaku. Kdyby alespoň hra byla prosta chyb a vyladěna, jenže ouha. Po první instalaci jsem zjistil, že hra na mém PC (Athlon X2 4400+ s 2 GB RAM) běží podivně pomalu. Minulou středu ještě o jejím fungování na netu nebyly žádné informace, tak jsem se rozhodl, že po třech generacích opět investuji do grafické karty, upgradováním z X1950Pro na ATI 4850.

Přestože jsem se snažil, jak jsem mohl, na starém systému už jsem novou grafickou kartu nerozchodil. Na disk proto letěly Windows Vista a vše se zdálo být OK (2. instalace hry). Když tedy pominu, že se rychlost kupodivu nezlepšila, a že se hra z harddisku občas nedala spustit, což vyřešilo až spuštění přes AutoPlay z DVD.

Jeden den hraní, spánek a ráno rozčarováni, proč že to nejdou Mercenaries 2 spustit. Dělal jsem, co se dalo, ale hra stále hlásila nějaký problém s licencí. Dlouho jsem se v tom hrabal, přesto nepomohla odinstalace, opětovná instalace (3. instalace hry), mazáni registru, nic. Dobře, zkusím se vrátit k XP a hru nainstalovat tam. Jenže problémy neměly konce, grafika byla ještě trhanější a začal jsem podezřívat vadný HW. Inu strčil jsem do počítače starou grafickou kartu a stejné škubání, stejný framerate. Došlo mi, že problém bude asi opravdu v Mercenaries 2 a rozhodl jsem se mu dát poslední šanci s novou grafickou kartou, novým systémem (XP) a novou instalací (4. instalace hry).

Jenže jsem si nespočítal, kolikrát už jsem instaloval a hra oznámila, že jsem dosáhl maximálního počtu instalací a že si mám zakoupit nový licenční klíč. To už mě bral amok, a tak jsem pohledal v šedých vodách internetu a našel si soubor, který danou protikopírovací ochranu odstraňuje. Po jeho aplikování, jako mávnutím kouzelného proutku, se Mercenaries 2 rozjely rychlostí, jakou jsem do té doby nezažil. Co to má znamenat?!?

Lituji proto všech majitelů originálky PC verze, kteří by museli projít stejným martýriem a ve snaze Mercenaries 2 nějakým způsobem rozjet by přišli o všechny tři možnosti a jejich DVD by se stalo bezcenným. Proč se EA jednoduše nemohli poučit u Valve, kde si na svůj účet můžete hru stáhnout, na kolika počítačích se vám zlíbí? Když byste náhodou měli ten blbý nápad podělit se s kamarády o svůj klíč/hru, máte velkou pravděpodobnost, že už si online nikdy nezahrajete, nemluvě o tom, co by se stalo s vašimi zaplacenými hrami. Prosté a funkční...

další obrázky z této hry v galerii

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv osobně jsem z hratelnosti Mercenaries 2: World in Flames vcelku nadšen, musím uznat, že má dost much a rozhodně není určena pro každého kvůli přílišné arkádovosti. V současném stavu má navíc tahle hra ale dost problémů sama se sebou. Něco musím strhnout i za značnou neoriginalitu. Jestliže jste hráli Just Cause, tak přesně víte, co vás čeká. I když Mercenaries 2 vychytali spoustu much, které mi vadily právě na Just Cause, a přidali dobrý kooperativní multiplayer, dostávají nižší hodnocení. Kdyby si Pandemic dali ještě trochu víc práce s laděním hry, možná by to byl skutečný klenot, takhle máme čest s umatlanou bižuterií.