XCOM: Enemy Within stojí mezi pokračováním a datadiskem
zdroj: tisková zpráva

XCOM: Enemy Within stojí mezi pokračováním a datadiskem

30. 9. 2013 19:50 | Dojmy z hraní | autor: Pavel Dobrovský |

Dokud se za stodolou neobjevil emzácký mechtoid, bylo celkem jasné, že Sergej je králem bojiště. V hřmotném exoskeletu se posunoval mezi nepřáteli jako bůh pomsty, a když byl v úzkých, tak ho Agnes, zahalená clonou neviditelnosti, kryla odstřelovačkou ze střechy nejvyššího stavení. Na střechu vyskočila jedním skokem jako gumídek, zatímco řadoví pěšáci zajistili kůlnu na traktor i obytnou část, a takticky se posunovali k zelnému poli. Právě tam čekal mechtoid.

Mechtoid změnil pravidla hry. Nic si nedělal ze Sergeje v mechovi ani z geneticky upravené Agnes. S podporou několika šedáků se valil zelím za doprovodného bubnování střelby z kanónů a jemného praskání elektrostatické elektřiny při telepatických útocích. Umíralo se hodně a nakonec jen spojené síly všech lidských vojáků dokázali mechtoida odeslat do věčných lovišť, nebo kam chodí emzáci po smrti.

Nové jednotky v datadisku XCOM: Enemy Within jsou jen třešničkou na dortu z řady systémových změn, které mění pravidla ozbrojených střetů. Na jednu stranu vypadají geneticky upravení vojáci a mechové jakoby vypadli z malovaných superhrdinských komiksů. Jejich převaha na bojišti je ale vyvážena agresivnější hrou emzáků a samozřejmě i jejich novými jednotkami, ke kterým kromě mechtoida patří létající chobotnice seeker.

Vítězství v bitkách je pro přežití lidské civilizace nutné, to je jasné, ale klíčovou se stává rychlejší akční hra, při které musíte zajistit co nejvíc kontejnerů s látkou meld, protože umožňuje nové vojenské modifikace. Meld má omezenou životnost (přibližně 5 tahů) a musíte se tedy snažit získat ho co nejrychleji, jinak zůstanete ve slepé uličce vývoje, kdy vědci a inženýři nebudou mít dostatek suroviny pro konstruování nových jednotek a zbraní.

Jak jsme se na GamesComu přesvědčili, příklon k akci neutlačuje taktickou stránku XCOM. Tempo je sice svižnější, ale stejně jako v původním titulu je podstatné se správně rozhodovat při pohybu vojáky, předvídat nepřátelské tahy a správně reagovat na nečekané situace.

...

Jednou z nových a velmi praktických zbraní je jehlový granát, který dělá přesně to, podle čeho se jmenuje. S granáty si vůbec užijete spoustu legrace. Kromě jehlového bude k dispozici i stealthový, který překryje vaše vojáky neviditelnou clonou, nebo zábleskový pro zmatení nepřítele. K něčemu podobnému využijete i maják, který promítne podobu vojáka do vzduchu a nepřátelé tak budou na chvíli soustředit palbu jinam.

Samotní geneticky modifikovaní vojáci působí jako by vyšli z Xavierovy školy pro nadané. Na základě výsledků pitev emzáků jim můžete upravit jednu z mnoha vrozených dispozic pro lepší bojové výsledky (v podstatě jim voperujete kus mimozemské technologie do těla). Ať už je to skákání na střechy, odrážení pokusu o telepatickou manipulaci s ničivými důsledky pro mozek vysílajícího emzáka nebo schopnost zprůhlednit se a stát se tak neviditelným i při střelbě.

Enemy Within přijde s padesátkou nových map a s úpravou těch původních. Podle autorů jsou změny reakcí na požadavky hráčů a expanze by tak měla mnohem víc odpovídat tomu, co si lidé od XCOMu přejí. Přestože jde o úpravy, které v podstatě dělají z XCOM: Enemy Unknown zcela novou hru, nejde o pokračování, protože, jak nám vysvětlil jeden z producentů, na novou hru by počet úprav nestačil, zatímco pro jednoduchou expanzi nebo DLC je jich až moc.

Enemy Within je zkrátka někde na půl cesty mezi pokračováním a výraznou modifikací původního díla. Nejlépe ho shrnuje citát Buckmistera Fullera: „Ti, kteří si hrají s ďáblovými vynálezy, budou přinuceni vzít do ruky jeho meč.“

Nejnovější články