„Když si někdo myslí, že naše hra stojí za ho*no (doslova je to sra*ka), tak fajn, se mnou to nic nedělá :) Samozřejmě bych byl raději za opačný názor a je mi líto, že jsme uživatele s opačným názorem nedokázali přilákat, ale určitě z toho nejsem naštvaný, ani mě to neranilo. Názor je názor – navíc tu řešíme zábavu, ne otázku života a smrti,“ rozepsal se Andrea Pessino na fórech multiplayer.it, kde dále uvádí, že se společně s kolegy snaží vytvořit hru, která se bude lidem líbit, ale všem se zavděčit rozhodně nemohou. A je smířený s tím, že když je hra osobitá, což je v případě The Order: 1886 cílem tvůrců, tak se názor hráčů na ni může silně polarizovat.
Je tedy všechno v pořádku a tvůrci si z kýble vysloveného hejtu na konto krátkého videa a tím pádem i hry nic nedělají? Nechci jim nic vkládat do úst, ale nemyslím si, že by si prostě jen řekli „jsou to volové“ a šli dál makat na hře s vědomím, že je půlka fanouškovské základny nesnáší. A hru také, samozřejmě.
The Order: 1886 je sice prezentovaná jako velký, nákladný a PS4 exkluzivní projekt, ale pořád za hrou stojí konkrétní lidé, pro které může být hysterická reakce hráčů silně demotivující. Samozřejmě, Tonda z Horní dolní polní asi při sepisování svého „omfg, to je sra*čka a vývojáři by se měli jít zastřelit“ nepřemýšlí o tom, že výkvět své inteligence nehází na velkou a zlou Sony, nýbrž na konkrétní lidi.
Bylo by ovšem fajn, kdyby našeho Tondu příčetnější členové základny fanoušků usměrnili civilizovaným způsobem, ne reakcemi na podobné úrovni, jak se tomu dělo právě v případě proklatého streamu na Twitchi.
Nad hysterií hráčů (ne všech, jen těch opravdu poblázněných) jsem jen velmi stručně kroutil hlavou v článku o víkendu, protože je a bude pro mě vždycky nepochopitelná stejně jako hysterie (některých, ne všech) fanoušků sportovních, filmových apod. Ne kvůli mé povýšenecké póze, nýbrž v zájmu zachování normálního dialogu o tom, co je a není na hrách dobré, zajímavé, smutné, vydřidušské, přehypované apod.
Jedině racionální odezva hráčů může přinést vstřícné reakce od vývojářů, zatímco hysterie přinese výhradně zklamání a prohloubení průrvy mezi hráči a vývojáři. Průrvy, která znamená, že tvůrci nevytváří hry podle přání svých fanoušků, ale podle marketingových průzkumů. Co také jiného, když se fanoušek neumí vymáčknout, co vlastně chce, a dokáže jen plivat nadávky.
Je samozřejmě nasnadě, že si tvůrci The Order: 1886 mohou za negativní ohlas částečně sami. Namísto problematického živého přenosu mohli vydat záznam z hraní té samé sekce jako video a nikdo by ani necekl. Současný trend live streamů je velmi lákavý a populární, ale zjevně dost nebezpečný – když se něco pokazí, automaticky to je chyba vývojářů nebo nedostatek prezentované hry. Většinu hráčů ani nenapadne, že prostě servery twitche běžely v tu chvíli blbě, protože byly přehlcené a tak dále.
A když už je mléko rozlité, blbě se pak vysvětluje, že hra se ve skutečnosti neseká a běží plynule, že byla chyba jen ve streamování, jak se o to pokoušel právě Andrea Pessino nebo jeho kolega, komunitní manažer J. Goldberg na NeoGafu.
Až Ready at Dawn vydají na E3 demo hry a ukáží, jak vypadá bez problémů s nízkým rozlišením a sekáním streamu, pak se na aktuální roztržku možná zapomene. Samozřejmě jen do chvíle, kdy se to stane jiné hře od jiného studia. A já si zkrátka nemyslím, že se do dá spláchnout obvyklým „negativní reklama, taky reklama“.