Worms 3D CZ - recenze
8/10

Worms 3D CZ - recenze

3. 11. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Herní historie nás poučila, že ne každý přechod z 2D do 3D musí proběhnout zrovna hladce. Jak se s tím poprali populární červíci se dozvíte z první české recenze lokalizované verze této tahové strategie.

Autor: ABE
Publikováno: 3.listopadu 2003
Verze hry: finální anglická+česká beta
Doba recenzování: 1,5 týdne

Obrázek zdroj: tisková zpráva I dnes rád vzpomínám na to, jak jsem v dětských letech nadšeně hrál dnes již skoro zapomenutou hru Scorched Earth. Hru, ve které člověk ovládal malinkatý tančík, kterým se snažil pomocí hromady zbraní zničit tančíky protihráčů. Tento princip poté dovedli k dokonalosti dnes už legendární Worms. Ošklivé tančíky v nich vystřídali roztomilí červíci vybavení ještě ničivějšími zbraněmi. Čas šel dál a červích her do série přibývalo, zdokonalovala se grafika, přidávaly zbraně, ale skvělá zábava zůstávala. Dnes již vlastně předposlední díl nazvaný Worms World Party hraji dodnes, a to jak po internetu, tak s kamarády na LAN party. Vše se však vyvíjí a týká se to i červíků, kteří se nám nyní představují ve zcela novém kabátu a kompletně lokalizované verzi.

Přechod do 3D prostoru
Team 17 konečně splnil to, co sliboval již několik let a nové červíky předělal kompletně do 3D - včetně volby rozlišení od 320x200 až do úctyhodných 1600x1200. Historie nás ale poučila, že ne každý přechod z 2D do 3D musí proběhnout zrovna hladce. Když trochu zapátráte v paměti, jistě každého z vás napadne alespoň jeden titul, který potopil právě přechod do třetího rozměru. A proto vyvstává otázka, jak se s tímto přechodem poprali červíci? Abych řekl pravdu, mohlo to dopadnout mnohem hůře, přesto je tu však několik "ale".

Můj první dojem po spuštění hry byl totální zmatek a složitost. Z všelijakých výškových převýšení jsem byl naprosto dezorientován a jen samotné lokalizování nepřítele a zamíření pro mě bylo skoro nadlidským úkolem. K tomu všemu si přidejte rozšířené ovládání nebo několik různých pohledů na herní mapu a bude vám alespoň zhruba jasné, jak se hra oproti starším dílům změnila.

Jestli jsem vás vyděsil tím, jak složitě noví Wormové vypadají, můžete se opět uklidnit. Zpočátku opravdu působí trochu zmateně a komplikovaně, ale po několika odehraných hrách jsem si na nový styl hraní vcelku zvyknul. Avšak je tu již ono zmiňované "ale". Takže správně by věta měla znít: na třetí rozměr jsem si sice zvyknul, ale rozhodně bych ho dobrovolně za 2D neměnil. Proč? To se vám pokusím popsat na následujících řádcích.

Proti počítači i kamarádům
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pojďme se tedy nejprve podívat na singleplayer, v němž se jako vždy střídají tahy hráče a jeho protivníka. Pro nedočkavce je zde možnost rychlého spuštění náhodné mapy, pro začínající hráče zase hezky udělaný tutoriál, který doporučuji všem, protože se v něm naučíte pohybovat a bojovat ve 3D prostoru. Naproti tomu pro zkušené hráče je zde tzv. Menu soubojů, kde se nacházejí bonusové módy, které se otevírají postupně, jak procházíte kampaní. Ta je z pohledu hráče je asi nejzajímavější a musíte v ní projít 35 levely. Ačkoliv na sebe nijak příběhově nenavazují, jsou opravdu pěkně zpracovány. Ke každému levelu se váže určitý příběh a každý level se odehrává v jiném prostředí.

Třeba hned první mise má název Den D a vaším úkolem je proniknout s vaším červím komandem přes pláž až do pevnosti na útesu a v ní zlikvidovat všechny nepřátele. V jiné misi zase zlý červ vypnul lednici, která vytváří led na jezeře. Vaším úkolem je proniknout k vypínači lednice a zapnout ji, protože jinak se v každém kole utopí v nezamrzlém jezeře jedna várka nebohých ovcí. Nebojuje se ale jen na zemi, ale také ve vzduchu. V další misi letí vaši červíci na pomalu klesající vzducholodi a vaším úkolem je zneškodnit nepřátelské červy, kteří na vás útočí ve stíhačkách dříve, než se vaše vzducholoď potopí do mořských vln.

Singleplayer je jistě zajímavý, ale ten pravý požitek z hraní wormíků přichází teprve ve chvíli, kdy můžete bojovat proti lidským protivníkům. Stejně jako předchozí díly i zde je možnost soubojů po lokální síti, po internetu přes WormNet nebo v několika lidech u jednoho počítače. Zklamán jsem byl ale z toho, že počet týmů je limitován na 4, což je přeci jenom trochu málo a zvláště na síťových akcích, kdy se většinou sejde více lidí než čtyři, se díky tomu hra asi nestane asi moc populární. Co se multiplayeru týče, samozřejmostí zůstává naštěstí možnost výběru určitého herního nastavení, třeba řežba se všemi zbraněmi nebo naopak strategické bitvy s minimem zbraní. Osobně se mi ale zdá, že oproti minulému dílu těchto módů trochu ubylo.

Nelehké ovládání červů
Worms 3D patří do skupiny her, kde nemáte šanci uspět bez perfektní znalosti ovládání. Bohužel manuál není v některých věcech dostatečně podrobný a přesný, proto se vám ovládání pokusím popsat a případně upozornit na některé drobnosti, které byste rozhodně neměli opominout. K ovládání pohybu slouží klasické klávesy WASD, kurzorovými šipkami lze červem otáčet doleva a doprava a také nastavovat úhel střelby. ENTER slouží ke skoku vpřed a pokud ho stisknete 2x rychle za sebou, provede červ salto vzad. Dalším ovládacím prvkem je myš. Levé tlačítko se stejně jako mezerník používá ke střelbě a pravým tlačítkem zobrazíte seznam dostupných zbraní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Doposud se ovládání moc neliší od předchozích verzí, ale to hlavní teprve přijde. Klávesou Q se přepnete do pohledu z očí červa jako v každé first-person střílečce. Tento pohled skvěle slouží k přesnému zaměřování většiny zbraní, k čemuž pomáhá také zaměřovací kříž uprostřed obrazu. Podobně jako ve starých wormech i tady mají na dráhu střely vliv povětrnostní podmínky. Ty zobrazuje indikátor větru, zde v podobě šipky, která ukazuje směr větru, a čísla, které ukazuje jeho sílu. Sluší se podotknout, že ve 2D byl vítr mnohem přehlednější než ve 3D a bude vám chvíli trvat, než si na něj zvyknete.

Poslední důležitou klávesou je E, které přepíná kameru do pohledu shora. Tento pohled se používá pro zaměřování náletu, řízených raket nebo teleportování. Při pohledu shora je ovšem nutné často natáčet a hlavně posunovat mapu. Natáčení je triviální záležitost, ale posun se provádí tak, že stisknete prostřední tlačítko myši (nebo kolečko, pokud jím lze klikat) a jak myší hýbete, posunujete mapou.

Proč na to upozorňuji? Protože ovládání nejde přenastavit a v manuálu se dočtete, že jediná možnost, jak mapou pohybovat, je právě pomocí prostředního tlačítka. Bohužel jsem sám udělal tu chybu, že jsem se až moc spoléhal manuál a nezkusil hledat také jinde. Pokud se totiž podíváte do souboru readme.html zjistíte, že mapou lze posouvat také pomocí klávesy CTRL. Nechápu přístup autorů k tvorbě manuálu, protože bez této informace se hra pro lidi s dvou-tlačítkovou myší stává v některých situacích téměř nehratelnou.

Trojrozměrné mapy a invertovaná myš
Jestliže už máte ovládání v malíčku, je vhodné si trochu prohlédnout herní mapy. Ty opravdu naplno využívají možnosti 3D prostředí. Nejen, že můžete chodit doleva, doprava, dopředu a dozadu, ale také nahoru a dolu. Zklamáním je pro mě tvorba vlastních map. Ve hře není integrován žádný editor, pomocí kterého byste si mohli "nakreslit" svoji vlastní mapu. Jediné, co lze využít, je generátor map. Zadáte všemožné parametry, jako převýšení, množství země, množství mostů, velikost bloku pevniny, potom stisknete tlačítko a generátor vám "udělá" mapu. Co mě naopak potěšilo, je možnost zapnout (nebo vypnout) kompletní zničitelnost terénu nebo nastavování denní doby (na výběr jsou tři - den, noc a zataženo).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S trojrozměrným prostorem mají co dočinění i kamery. Ty jsou zde k dispozici tři - pohled z vlastních očí a náhled z vrchu přeskočíme, protože z hlediska kamer nejsou nijak zajímavé. Blíže se ale podíváme na standardní pohled, kdy je kamera v určité vzdálenosti od červa a hráč jí může libovolně otáčet do všech možných směrů. Tento pohled se používá hlavně pro pohyb a proto by bylo záhodno, aby kamera, která sleduje červa, byla co nejlépe ovladatelná.

Zde mi však hra málem připravila skoro největší zklamání. Kameru ovládáte myší, která je standardně nastavena jako invertovaná a opět nejde, alespoň podle manuálu, nijak přenastavit. Naštěstí stačí opět nahlédnout do již zmiňovaného readme.html, a to do sekce příkazů, které se zadávají do příkazového řádku ve spouštěcím okně hry (tam, kde si nastavujete rozlišení). Konkrétně invertované myši vás zbaví příkaz /INVERTMOUSETP (thx Maram za tip).

Zlobivá kamera
Dalším překvapením je chování kamery v okamžiku, kdy stojíte například blízko nějaké stěny. Čekal bych, že v této situaci kamera projede skrz stěnu nebo ji třeba zprůhlední. Bohužel nikoliv, kamera se o stěnu zasekne a vám nezbude nic jiného, než změnit úhel pohledu a kamerou se překážce vyhnout. Nemusím asi nijak zvlášť upozorňovat na to, jak hodně to vadí v hratelnosti a přispívá k dezorientaci.

Jiné rozčarování mi přinesla "automatická" kamera. Ta přichází ke slovu ve chvíli, kdy vystřelíte například raketu. Její let nejprve sledujete z pohledu červa, ale v určité chvíli se kamera automaticky přepne do jiného pohledu (asi kvůli větší dramatičnosti střelby), což má za následek opět absolutní dezorientaci. Mě se často stávalo, že jsem vlastně ani nevěděl, jestli jsem někoho zasáhnul nebo ne. Automatická kamera jde ale naštěstí "obejít". Stačí, když se po vystřelení rakety nebo granátu ihned přepnete klávesou E do pohledu shora a máte vcelku obstojný přehled o letu střely (občas tento fígl ale bohužel nefunguje).

Změny ve výzbroji
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ke každému správnému červovi patří co nejvíce co nejničivějších zbraní. A jak si v tomto ohledu vedou Worms 3D? Díkybohu, ne zase tak špatně. Většina zbraní z minulých dílů je přítomna i zde a navíc se můžete těšit na něco málo novinek (např. lepkavá bomba nebo granátomet). Bohužel některé zbraně se také odebraly do věčných lovišť. Jedná se hlavně o napalmový nálet, plamenomet nebo minigun. Marně byste tu také hledali nástroje na prokousávání se zeminou (sbíječka atd.) a to zdaleka není všechno. Množství zbraní tak patří k mírnému zklamání nových červů, alespoň v mém případě.

To však není konec všech špatných zpráv. Některé zbraně sice zůstaly, ale jejich používání je značně omezeno - ani ne tak počtem, jako spíš tím, že ve 3D prostoru je nesmírně obtížné je používat. Jedná se hlavně o lano, to zde sice zůstalo, ale jeho ovládání je až neskutečně těžké. Nevím, jestli jsem tak nešikovný jenom já, ale mě osobně se ho nepodařilo uspokojivě ovládat ani po týdnu a půl hraní. Stejné problémy čekejte při používání jetpacku a padáku, jejich ovládání není sice tak pekelné, ale i tak se dost zapotíte.

Worm neboli česky červ
Noví wormíci patří do skupiny takzvaně kompletně lokalizovaných her. Ve své mateřštině (a to neplatí jen pro Čechy, ale také pro naše slovenské a polské sousedy) si tak můžeme vychutnat nejen manuál, ale také všechny texty ve hře a červíci na nás dokonce i česky mluví. Ačkoliv textů není ve hře moc (oproti třeba nějakému RPG), lokalizace jistě potěší všechny, kteří neradi čtou anglické texty. Samotný překlad se mi líbil, nikde jsem nenarazil na žádné do očí bijící chyby ani nesmyslné věty. Počítat ovšem musíte s problémy s mužskou a ženskou osobou, takže pokud dáte svému červíkovi ženské jméno, bude stejně ve všech větách oslovován jako "on".

Co se namluvení týče, opět se jedná poctivou práci, která však nijak jinak zvlášť nezaujme. Červíci vše komentují nudnými hláškami jako "dostanu tě" nebo "vedle" (je jich samozřejmě více). Naštěstí je tu stejně jako v minulých dílech možnost použít jiné zvukové nastavení. Takže pokud máte raději vtipné blábolení v nějaké podivné řeči, není problém si ho zapnout. České namluvení tak ocení asi především malé děti, které budou červíkům konečně rozumět. Když jsme už o ozvučení, zmíním se ještě o hudbě. Ta mě totiž velmi mile překvapila. Z reproduktorů se vám budou linout milé a svižné rytmy, které se skvěle hodí k hernímu stylu červíků. Škoda jen, že tato hudba hraje pouze v menu, při samotném hraní uslyšíte mnohem decentnější tóny, které jen nenápadně podbarvují jednotlivé mise.

Co řici závěrem?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na nové červíky jsem se hodně těšil a to nejen proto, že předchozí díl ještě stále aktivně hraji. Nevím, jestli to je právě tím, že jsem až moc zvyklý na 2D, noví červíci se mi sice vcelku líbili, ale po dopsání recenze se zase vrátím ke starému dobrému titulu Worms World Party. Samozřejmě tím nemyslím, že noví wormové jsou špatní, to určitě ne. Je to zajímavý pokus o převod klasické hry do "moderního" 3D kabátku, ale osobně doufám, že to byl jen pokus a případné další díly se opět vrátí do přehledného 2D, které tomuto druhu her přeci jenom sluší více.

Každý zákazník, který si Worms 3D zakoupí na Tiscali GameShopu, získá zcela zdarma jeden z předchozích dílů populární červí série v hodnotě 199 Kč. Stačí si jen vybrat, jestli chcete přibalit k objednávce českou verzi buď Worms 2, Worms Armageddon nebo raději Worms World Party a poté název jedné vámi vybrané bonusové hry napsat do položky vzkaz v pokladně. Akce platí jen do 12. listopadu.

Stáhněte si: Dema, Demo mody, Gameplay video, Teaser video