Raven Shield: Athena Sword - recenze
7/10

Raven Shield: Athena Sword - recenze

25. 4. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V závislosti na přístupu vydavatelů se u datadisků obvykle jedná buď o uměle nastavenou kaši, anebo se setkáme i s novými nápady. Do jaké kategorie spadá přídavek pro taktickou simulaci zásahových jednotek?

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 25.dubna 2004
Verze hry: anglická/finální

Vydávání datadisků je v počítačové branži známou tradicí, oblíbenou jak u hráčů, tak i ze strany herních vydavatelů. V závislosti od jejich přístupu se jedná buď o uměle nastavené kaše, anebo se fanoušci původních her někdy dočkají i nových nápadů, herních modů a dalších doplňků, které hru posunou i trochu jinam, než nač jsou už dávno zvyklí. Dnes se budeme bavit o prvním oficiálním přídavku k populární takticko-akční střílečce Rainbow Six: Raven Shield, který tvůrci nazvali Athena Sword.

Členem speciální zásahové jednotky
Sérii Rainbow Six není třeba podrobně představovat, asi každý čtenáč o ní ví minimálně to, že zde v jednotlivých misích bojují speciální zásahové jednotky „Rainbows“ s teroristy. Hlavní rozdíl oproti ostatním akčním hrám je jednak v detailní přípravě taktického plánu před vlastní operací a následné koordinaci zásahového týmu, rozděleného až do tří samostatných skupin. Tomu je pak uzpůsobeno i ovládací rozhraní, které umožňuje koordinovat společný postup a velet jak ve vlastní skupině, tak i ovládat a synchronizovat i oba zbývající týmy.

Při tom všem hráč sám bojuje za jednoho z členů zásahového týmu (nepočítám-li možnost akci jen naplánovat a pak se jí účastnit už jen jako pozorovatel) a může se do role libovolného člena komanda kdykoli přepnout a převzít tak jeho roli do vlastních rukou. Za zmínku v této krátké osvětě stojí i využití licencovaného Unreal enginu, na který celá série Rainbow Six přešla právě vydáním třetího pokračování, a který jí hodně pomohl. Tolik stručné shrnutí nejpodstatnějších rysů hry, o níž si můžete přečíst našich recenzích anglické nebo české verze rok starého původního Raven Shieldu.

Mapy v datadisku
Datadisk Athena Sword přináší především nové mapy. Singlovou kampaň tvoří celkem osmička scénářů, k čemuž je pak třeba přičíst i tři předělávky starých klasik – ambasádní Steel Wind z Rainbow 6, sibiřský Sargasso Fade z Rogue Spear a podzemní Virgin Moon z Urban Operations. Vesměs se jedná o nejhranější mapy, které autoři vybrali na základě ankety na fanouškovských stránkách a v diskusních fórech. Navíc tu najdete i další mapy využitelné v multiplayeru, což suma sumárum představuje celkem slušnou zábavu těm, kdo už obsah původní hry znají nazpaměť.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na konto nových map se dá obecně říci, že se jedná o středomořskou oblast Itálie, Chorvatska, Řecka a Monte Carla. Po stránce grafiky a designu je vidět snaha o vytvoření působivého prostředí s velkou dávkou reality a zachycení místního architektonického koloritu. Je prostě vidět, že milánská pobočka UbiSoftu, která datadisk vyráběla, své prostředí a jeho specifika dobře zná. Mapy – nyní vesměs větší než bylo zvykem - se prostě povedly a novým kosmetickým oživením je přítomnost civilistů či hlídkujících policistů, čímž se stala jejich atmosféra ještě o poznání autentičtější. Sice si myslím, že z Unreal enginu jde graficky vyždímat ještě podstatně víc, ale i to, co přinesl datadisk, se dá považovat za solidní práci.

Zbraně
Dalším přínosem přídavku jsou i nějaké ty nové zbraně, jimiž se rozšíří už tak vcelku bohatý arzenál (celkem určitě přes pět desítek zbraní). Konkrétně to je třeba pistole Beretta M93R s možností střílet jednotlivě či trojrannými dávkami, poloautomat Spectre M4, ruská OTs-14 Groza, puška Benelli M47 Super 90, automat M240 anebo sniperka HK SL8-1. Již tradičně jsou zbraně modifikovatelné s možností používat tlumiče, větší zásobníky atd, takže si určitě přijde na své každý hračička. Se zbraněmi se pojí i nové zvuky, které dotváří atmosféru a o to víc je vnímáte v taktické hře něž v akční řežbě.

Přetrvávající nepříjemnosti
Bohužel, datadisk se zaměřil (jak se dalo čekat) především na nový obsah a tvůrci očividně nechali všechny předešlé neduhy bez povšimnutí. Asi největším trápením je stále umělá inteligence, která často zlobí a sráží herní atmosféru a tím i požitek ze singlových misí. Nepřátelé někdy špatně (anebo vůbec) reagují na vaši přítomnost, hluk apod., rukojmí rovněž působí hodně staticky a nepřirozeně, spoluhráči se zasekávají o překážky apod. Tohle vše bohužel ve hře zůstalo a kazí to celkový dojem. Tím vůbec nechci tvrdit, že Rainbox Six je podřadný brak, pouze narážím na fakt, že k tomu, aby se tato hra stala skutečnou simulací taktických operací jí stále ještě něco chybí a tím něčím je krom pár drobností právě AI.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně mě na hře stále mrzí, že hráči nemohou vyskočit, což by se často náramně hodilo a dalo i takticky využít. Argumenty typu „ve skutečnosti při podobných operacích taky neskáčou jak králíci“ mě nijak nepřesvědčily a v nemožnosti povyskočit (a tudíž třeba vylézt na překážku, prolézt oknem atd.) vidím zcela zbytečné umělé omezení, které se projeví o to citelněji v multiplayeru. Za poslední stín považuji nelogičnost v taktickém postupu, kdy si před vlastní misí mohu vše do puntíku naplánovat, ale během hry už s plánem nic nenadělám a nelze jej pozměnit s ohledem na aktuální dění a situaci.

Multiplayer
Athena Sword ale není jen o singlu, hra obsahuje samozřejmě i multiplayer, který je v jejím podání hodně populární a drží si vcelku početnou komunitu. Datadisk zde přichází s několika novými herními mody, jejichž celkový počet vzrostl na chvályhodných dvanáct. Nejprve se zmíním i o novince pro singl, kterou je CountDown, jenž do klasické hry přidává čas, během nějž je potřeba danou operaci úspěšně dokončit. Na první pohled pouze drobná změna tak dodá celé akci potřebu se nikde zbytečně nezdržovat a lépe koordinovat postupy.

Nyní už ale zpět k multiplayeru, který je již tradičně rozdělen do dvou skupin – na mody kooperativní a ty, kde živí hráči bojují (většinou v týmech) proti sobě. Kooperativní mody zůstávají tři – Mission, Terrorist Hunt a Hostage Rescue – tedy zde nic nového. K vzájemně konfrontačním modům Survival, Team Survival, Pilot, Bomb a Hostage nyní přibyly ještě Adv. Terrorist Hunt, Adv. Scattered Hunt, Capture The Enemy a Kamikaze. První dva jsou asi jasné, v Capture The Enemy jde o to, že zastřelený hráč není mrtev, pouze se nemůže hýbat a soupeř má osm sekund na to jej spoutat. Spoutaný hráč pak nemůže do hry aktivně zasahovat a pouze čeká, jestli jej někdo ze spoluhráčů přijde osvobodit.

Kamikaze je týmovka, kdy se jeden z členů zeleného týmu objeví ve hře s bombou na těle a ze zbraní má pouze pistoli. Jeho tým jej musí jednak chránit (podobně jako třeba VIP v assaultových mapách pro Counter-Strike), navíc tým hledá defusér pro deaktivaci nálože. Naopak soupěři z červeného týmu se snaží buď chlapa s bombou zastřelit, anebo najít detonátor.

Multiplayer je vlastně možné považovat za největší přínos, neboť obsahuje krom osmi map ze singlové kampaně ještě osm map dalších včetně tří předělaných klasik zmíněných už v úvodu. Mapy se hrají opravdu dobře a přijde mi, že skýtají hodně prostoru pro různé taktiky a tudíž velkou herní variabilitu.

Shrnutí
A to je v podstatě o datadisku vše. Devět nových zbraní, čtyři multi a jeden singlový herní mod, asi šestnáct map, z toho osm pro singl a zbytek pouze pro multiplayer, několik kosmetických drobností. Jelikož se jedná o datadisk, předpokládám, že o jeho pořízení projeví zájem především ti, kdo už dávno vlastní původní hru. Pokud je to baví a nečekají žádné extra novinky, budou spokojeni, ale musí mít Raven Shield v odpovídající jazykové verzi (tzn. anglický datadisk na anglickou hru a to samé s českou verzí).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento datadisk ničím vysloveně neoslní, ale ani nezklame. Zde vzpomenu dobrou tradici třeba u Unreal Tournamentu, kde podobné věci vydávají zdarma formou Bonus Packů. Ale to je žel jen jedna z ojedinělých výjimek a fanoušci Rainbow 6 si za tohle budou muset připlatit. Verze hry s českými titulky je momentálně slíbena na druhý kvartál letošního roku a prodávat se u nás bude za zvýhodněnou cenu 649 Kč.

Stáhněte si: Demo, Patche, Videa, Cheaty...

Související články: Raven Shield recenze (3/2003), Doplňující recenze české verze Raven Shield (8/2003), Novinky

Linky: Návod, jak zprovoznit poslední anglický patch na české verzi Raven Shield

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)

Mickey Mouse

To, co v datadisku přibylo, určitě potěší skalní vyznavače původní hry a o to víc ty, kdo ji hrávají online a využijí tak plně multiplayer. I když pravda, domácích hráčů se to moc netýká kvůli problematické situaci spojené s pozdním vydáváním patchů pro lokalizovanou verzi Raven Shieldu. Bohužel s sebou hra nese i nepříjemnosti z minula včetně nepříliš vyladěné umělé inteligence, což opět trochu sráží dojem ze singlu.