Autor: Mickey Mouse Publikováno: 25.dubna 2004 | Verze hry: anglická/finální Doba recenzování: 1 týden |
Mapy v datadisku Datadisk Athena Sword přináší především nové mapy. Singlovou kampaň tvoří celkem osmička scénářů, k čemuž je pak třeba přičíst i tři předělávky starých klasik – ambasádní Steel Wind z Rainbow 6, sibiřský Sargasso Fade z Rogue Spear a podzemní Virgin Moon z Urban Operations. Vesměs se jedná o nejhranější mapy, které autoři vybrali na základě ankety na fanouškovských stránkách a v diskusních fórech. Navíc tu najdete i další mapy využitelné v multiplayeru, což suma sumárum představuje celkem slušnou zábavu těm, kdo už obsah původní hry znají nazpaměť. Na konto nových map se dá obecně říci, že se jedná o středomořskou oblast Itálie, Chorvatska, Řecka a Monte Carla. Po stránce grafiky a designu je vidět snaha o vytvoření působivého prostředí s velkou dávkou reality a zachycení místního architektonického koloritu. Je prostě vidět, že milánská pobočka UbiSoftu, která datadisk vyráběla, své prostředí a jeho specifika dobře zná. Mapy – nyní vesměs větší než bylo zvykem - se prostě povedly a novým kosmetickým oživením je přítomnost civilistů či hlídkujících policistů, čímž se stala jejich atmosféra ještě o poznání autentičtější. Sice si myslím, že z Unreal enginu jde graficky vyždímat ještě podstatně víc, ale i to, co přinesl datadisk, se dá považovat za solidní práci. Zbraně Dalším přínosem přídavku jsou i nějaké ty nové zbraně, jimiž se rozšíří už tak vcelku bohatý arzenál (celkem určitě přes pět desítek zbraní). Konkrétně to je třeba pistole Beretta M93R s možností střílet jednotlivě či trojrannými dávkami, poloautomat Spectre M4, ruská OTs-14 Groza, puška Benelli M47 Super 90, automat M240 anebo sniperka HK SL8-1. Již tradičně jsou zbraně modifikovatelné s možností používat tlumiče, větší zásobníky atd, takže si určitě přijde na své každý hračička. Se zbraněmi se pojí i nové zvuky, které dotváří atmosféru a o to víc je vnímáte v taktické hře něž v akční řežbě. Přetrvávající nepříjemnosti Bohužel, datadisk se zaměřil (jak se dalo čekat) především na nový obsah a tvůrci očividně nechali všechny předešlé neduhy bez povšimnutí. Asi největším trápením je stále umělá inteligence, která často zlobí a sráží herní atmosféru a tím i požitek ze singlových misí. Nepřátelé někdy špatně (anebo vůbec) reagují na vaši přítomnost, hluk apod., rukojmí rovněž působí hodně staticky a nepřirozeně, spoluhráči se zasekávají o překážky apod. Tohle vše bohužel ve hře zůstalo a kazí to celkový dojem. Tím vůbec nechci tvrdit, že Rainbox Six je podřadný brak, pouze narážím na fakt, že k tomu, aby se tato hra stala skutečnou simulací taktických operací jí stále ještě něco chybí a tím něčím je krom pár drobností právě AI. Osobně mě na hře stále mrzí, že hráči nemohou vyskočit, což by se často náramně hodilo a dalo i takticky využít. Argumenty typu „ve skutečnosti při podobných operacích taky neskáčou jak králíci“ mě nijak nepřesvědčily a v nemožnosti povyskočit (a tudíž třeba vylézt na překážku, prolézt oknem atd.) vidím zcela zbytečné umělé omezení, které se projeví o to citelněji v multiplayeru. Za poslední stín považuji nelogičnost v taktickém postupu, kdy si před vlastní misí mohu vše do puntíku naplánovat, ale během hry už s plánem nic nenadělám a nelze jej pozměnit s ohledem na aktuální dění a situaci. Multiplayer Athena Sword ale není jen o singlu, hra obsahuje samozřejmě i multiplayer, který je v jejím podání hodně populární a drží si vcelku početnou komunitu. Datadisk zde přichází s několika novými herními mody, jejichž celkový počet vzrostl na chvályhodných dvanáct. Nejprve se zmíním i o novince pro singl, kterou je CountDown, jenž do klasické hry přidává čas, během nějž je potřeba danou operaci úspěšně dokončit. Na první pohled pouze drobná změna tak dodá celé akci potřebu se nikde zbytečně nezdržovat a lépe koordinovat postupy. Kamikaze je týmovka, kdy se jeden z členů zeleného týmu objeví ve hře s bombou na těle a ze zbraní má pouze pistoli. Jeho tým jej musí jednak chránit (podobně jako třeba VIP v assaultových mapách pro Counter-Strike), navíc tým hledá defusér pro deaktivaci nálože. Naopak soupěři z červeného týmu se snaží buď chlapa s bombou zastřelit, anebo najít detonátor. Multiplayer je vlastně možné považovat za největší přínos, neboť obsahuje krom osmi map ze singlové kampaně ještě osm map dalších včetně tří předělaných klasik zmíněných už v úvodu. Mapy se hrají opravdu dobře a přijde mi, že skýtají hodně prostoru pro různé taktiky a tudíž velkou herní variabilitu. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů A to je v podstatě o datadisku vše. Devět nových zbraní, čtyři multi a jeden singlový herní mod, asi šestnáct map, z toho osm pro singl a zbytek pouze pro multiplayer, několik kosmetických drobností. Jelikož se jedná o datadisk, předpokládám, že o jeho pořízení projeví zájem především ti, kdo už dávno vlastní původní hru. Pokud je to baví a nečekají žádné extra novinky, budou spokojeni, ale musí mít Raven Shield v odpovídající jazykové verzi (tzn. anglický datadisk na anglickou hru a to samé s českou verzí). Tento datadisk ničím vysloveně neoslní, ale ani nezklame. Zde vzpomenu dobrou tradici třeba u Unreal Tournamentu, kde podobné věci vydávají zdarma formou Bonus Packů. Ale to je žel jen jedna z ojedinělých výjimek a fanoušci Rainbow 6 si za tohle budou muset připlatit. Verze hry s českými titulky je momentálně slíbena na druhý kvartál letošního roku a prodávat se u nás bude za zvýhodněnou cenu 649 Kč. Stáhněte si: Demo, Patche, Videa, Cheaty... Související články: Raven Shield recenze (3/2003), Doplňující recenze české verze Raven Shield (8/2003), Novinky Linky: Návod, jak zprovoznit poslední anglický patch na české verzi Raven Shield |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |