Empire Total War: Warpath - recenze

10. 11. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Stažitelný přídavek Válečná stezka rozšiřuje původní hru o nové tažení indiánských kmenů na území Ameriky. Nabízí za nízkou cenu adekvátně obsahu?

Autor: Bergy
Publikováno: 10.listopadu 2009
Verze: Steam/PC/česká
Doba recenzování: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Empire Total War určitě můžeme považovat za jednu z nej strategií letošního roku, kterou co do hloubky záběru a velikosti asi jen tak něco netrumfne (recenze). Na druhou stranu mají tyto pozitiva i své stinné stránky, jenž ve svém důsledku vyústily v dost možná rekordní řadu drobných či větších problémů s chodem hry a umělou inteligencí. Ještě, že vývojáři z Creative Assembly vykazují snahu řešit většinu minel opravnými záplatami, nicméně ani současný stav není úplně ideální. Já osobně se navíc ještě stále srovnávám s přílišnou rozvleklostí hlavní „světové“ kampaně, ale to už je spíš jen otázka vkusu.

Kromě globálního tažení a velmi zajímavého příběhu o americkou nezávislost se nyní objevil i oficiální přídavek (zatím jen ve formě downloadu ze Steamu, později v krabicové kompilaci Total War Anthology), jenž hru rozšiřuje o další hratelnou kampaň včetně české lokalizace. Jmenuje se Válečná stezka (v originále Warpath), stojí 6,99 EUR a jeho celý obsah tvoří boje indiánských kmenů s koloniálními mocnostmi a Spojenými státy.

Hrát lze za celkem pět národů (Huroni, Apačové, Irokézové, Čejeni a Cherokee), přičemž herní mapa obsahuje logicky jen oblast severní, latinské a malý kousek jižní Ameriky. S Evropou či Indií proto nepočítejte. Ztvárnění mapy je jinak skoro stejné jako v základní hře, jen je podrobnější a obsahuje více detailů právě v těch místech, které jsou osídlené indiány. Rozmístění jednotlivých kmenů odpovídá dějepisné historii, což znamená, že s každým národem dostáváte do vínku odlišnou výchozí pozici, své sousedy a nepřátelé. Ve velké výhodě jsou například Čejeni a Apačové, kteří jsou ze západní strany dobře kryti koncem mapy a nemusejí se obávat útokům ze všech stran.

Rozložení kampaně je nelineární a zcela bez příběhu, což je možná škoda, ale jinak to odpovídá běžnému standardu datadisků ze série Total War. Vybrat si lze z krátkého a dlouhého tažení nebo světovlády. Tyto režimy se odlišují jednak počtem tahů, za které musíte hru dokončit a také počtem provincií, které na konci musíte ovládat. Například krátká kampaň začíná v roce 1783 a končí 1813, což odpovídá 60-ti tahům na strategické mapě.

Herní styl za indiánské kmeny je poněkud odlišný, než jak jej známe z pohledu Evropanů, respektive kolonistů. Jednak je zde unikátní stavební kultura (puebla, stany, chatrče) a vývojový strom (18 zcela nových technologií). Odtud pramení i hlavní handicapy v podobě počátečního velkého nedostatku finančních prostředků a především v relativně slabých jednotkách. Dá se vůbec něco dělat s obyčejnými luky a šípy proti střelným zbraním? Ano dá, ale chce to více přemýšlet a bitvy vést především partyzánským způsobem. Co nejvíce maskovat své válečníky v terénu a snažit se boje vést co nejvíce z blízka na ostří čepelí indiánských nožů a sekyrek.

Hodně se to podobá hraní za jihoamerické kmeny indiánů z datadisku Medieval 2 Kingdoms TW, ale tam se hráč obvykle mohl spolehnout na zastrašení a početní převahu. Zde jsem se v roli indiánů mockrát výrazného přečíslení nedočkal, takže nezbývalo než dělům a puškám mých nepřátel čelit chytrostí a vhodnou taktikou. V zásadě je to sympatická výzva, která představuje nutnost od úvodní obranné taktiky přejít postupně do ostré ofenzívy. V opačném případě totiž jen stěží splníte požadované cíle kampaní, které mají dobyvačný a eliminační charakter.

Ekonomika indiánských kmenů je sice primitivní, ale fungovat beztak musí. Čím dříve se navíc člověk prokousá technologickým stromem, tím snadněji se dostane ke střelným zbraním a tím pádem i k výcviku střeleckých oddílů. Ty se sice svojí efektivitou a disciplínou (na střelbu po řadách rovnou zapomeňte) nedosahují kvalit přistěhovaleckých jednotek, ale i tak tvoří významný pokrok při vedení pozemních bitev. Indiánské kmeny mají navíc i své speciální elitní jednotky, které vzbuzují u nepřátel oprávněný respekt.

další obrázky z původní hry zde

Jako velmi užiteční se ukázali například vrhači sekyrek, jejichž „dostřel“ sice není zrovna daleký, ale když už se nacházejí v dobré pozici, dosahují vynikajících výsledků. Opomenout nesmím ani jízdu, která je u indiánů hodně variabilní a je hrozbou prakticky pro jakýkoli druh nepřátel. Zvláště to platí o jezdeckých jednotkách vybavených puškami.

Válečnou stezku jsem si zahrál celkem s chutí a to i přesto, že indiánské kmeny pro mě nepředstavují zrovna zájmovou prioritu. Vždycky si mnohem raději střihnu kampaň za kolonisty, ale aspoň jsem si udělal obrázek o tom, jaké to je bojovat za slabší strany s citelnou technologickou nevýhodou. Jak výhodné je ale pořízení tohoto DLC pro vás ostatní? Záleží na tom, jak hodně se vám libí za indiány hrát a nenechte se zmást, že se s pěti různými kmeny dočkáte pěti odlišných tažení. Zde musím potvrdit, že ať už si vyberete jakýkoli indiánský národ, vždy zažijete v podstatě to samé a na stejné mapě. Plusem alespoň je, že za všechny nové indiánské kmeny můžete hrát i v multiplayerových bitvách (týká se jen bojů na souši, námořní jednotky indiáni žádné nemají).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Znovuhratelnost Válečné stezky se mi tedy nejeví moc vysoká, alespoň mě k tomu nic netáhlo. Rovněž poměr cena/výkon, který mi i přes nízkou pořizovací investici (cca 180,- Kč) nepřipadá až tak výhodný. Vezměte si, že v případě obřího datadisku Kingdoms k Medievalu 2 jste dostali čtyři diametrálně odlišné mapy z různých částí světa a desítky hratelných národů za cenu 559,- Kč. Přídavek Válečná stezka přitom prezentuje pouze slabou čtvrtinu toho, co datadisk Kingdoms, takže cena by správně měla být ještě o něco nižší. Nezbývá než se těšit na další díl Napoleon Total War, který vyjde začátkem příštího roku.

Stáhněte si: Přídavek ze Steamu, Demo, Patche, Trailery k původní hře...

Související články: Exkluzivní recenze, Video-recenze a další

autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

Herní zaměření je vyloženě jednostranné, takže za nikoho jiného než za domorodé obyvatele si zde nezahrajete. Příjemný je odlišný styl hraní a nutnost čelit mnohem lépe vybaveným protivníkům. Nevýhodou je z mého pohledu málo atraktivní téma a slabší znovuhratelnost.