Autor: Bergy Publikováno: 10.listopadu 2009 | Verze: Steam/PC/česká Doba recenzování: pár dnů |
Herní styl za indiánské kmeny je poněkud odlišný, než jak jej známe z pohledu Evropanů, respektive kolonistů. Jednak je zde unikátní stavební kultura (puebla, stany, chatrče) a vývojový strom (18 zcela nových technologií). Odtud pramení i hlavní handicapy v podobě počátečního velkého nedostatku finančních prostředků a především v relativně slabých jednotkách. Dá se vůbec něco dělat s obyčejnými luky a šípy proti střelným zbraním? Ano dá, ale chce to více přemýšlet a bitvy vést především partyzánským způsobem. Co nejvíce maskovat své válečníky v terénu a snažit se boje vést co nejvíce z blízka na ostří čepelí indiánských nožů a sekyrek. Hodně se to podobá hraní za jihoamerické kmeny indiánů z datadisku Medieval 2 Kingdoms TW, ale tam se hráč obvykle mohl spolehnout na zastrašení a početní převahu. Zde jsem se v roli indiánů mockrát výrazného přečíslení nedočkal, takže nezbývalo než dělům a puškám mých nepřátel čelit chytrostí a vhodnou taktikou. V zásadě je to sympatická výzva, která představuje nutnost od úvodní obranné taktiky přejít postupně do ostré ofenzívy. V opačném případě totiž jen stěží splníte požadované cíle kampaní, které mají dobyvačný a eliminační charakter. Ekonomika indiánských kmenů je sice primitivní, ale fungovat beztak musí. Čím dříve se navíc člověk prokousá technologickým stromem, tím snadněji se dostane ke střelným zbraním a tím pádem i k výcviku střeleckých oddílů. Ty se sice svojí efektivitou a disciplínou (na střelbu po řadách rovnou zapomeňte) nedosahují kvalit přistěhovaleckých jednotek, ale i tak tvoří významný pokrok při vedení pozemních bitev. Indiánské kmeny mají navíc i své speciální elitní jednotky, které vzbuzují u nepřátel oprávněný respekt. další obrázky z původní hry zde Jako velmi užiteční se ukázali například vrhači sekyrek, jejichž „dostřel“ sice není zrovna daleký, ale když už se nacházejí v dobré pozici, dosahují vynikajících výsledků. Opomenout nesmím ani jízdu, která je u indiánů hodně variabilní a je hrozbou prakticky pro jakýkoli druh nepřátel. Zvláště to platí o jezdeckých jednotkách vybavených puškami. Válečnou stezku jsem si zahrál celkem s chutí a to i přesto, že indiánské kmeny pro mě nepředstavují zrovna zájmovou prioritu. Vždycky si mnohem raději střihnu kampaň za kolonisty, ale aspoň jsem si udělal obrázek o tom, jaké to je bojovat za slabší strany s citelnou technologickou nevýhodou. Jak výhodné je ale pořízení tohoto DLC pro vás ostatní? Záleží na tom, jak hodně se vám libí za indiány hrát a nenechte se zmást, že se s pěti různými kmeny dočkáte pěti odlišných tažení. Zde musím potvrdit, že ať už si vyberete jakýkoli indiánský národ, vždy zažijete v podstatě to samé a na stejné mapě. Plusem alespoň je, že za všechny nové indiánské kmeny můžete hrát i v multiplayerových bitvách (týká se jen bojů na souši, námořní jednotky indiáni žádné nemají). Znovuhratelnost Válečné stezky se mi tedy nejeví moc vysoká, alespoň mě k tomu nic netáhlo. Rovněž poměr cena/výkon, který mi i přes nízkou pořizovací investici (cca 180,- Kč) nepřipadá až tak výhodný. Vezměte si, že v případě obřího datadisku Kingdoms k Medievalu 2 jste dostali čtyři diametrálně odlišné mapy z různých částí světa a desítky hratelných národů za cenu 559,- Kč. Přídavek Válečná stezka přitom prezentuje pouze slabou čtvrtinu toho, co datadisk Kingdoms, takže cena by správně měla být ještě o něco nižší. Nezbývá než se těšit na další díl Napoleon Total War, který vyjde začátkem příštího roku. Stáhněte si: Přídavek ze Steamu, Demo, Patche, Trailery k původní hře... Související články: Exkluzivní recenze, Video-recenze a další |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |