Autor: Warlock Publikováno: 7.srpna 2006 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek V jedné z prvních misí jsem měl za cíl zajmout místního velitele rebelů kdesi v centru Mogadishu. Nepoučen z filmu Black Hawk Down jsem vyrazil kupředu s těžkou technikou s tím, že silné pancéřování málokdo prorazí. Vystřízlivění přišlo teprve ve chvíli, kdy jeden z povstalců sundal ze zad RPG a poškodil tank natolik, že jsem byl nucen k ústupu. Druhá střela pak poslala obrněný kolos definitivně do pekel, vrak zablokoval cestu ostatním a z úzkých uliček již nebylo úniku. Účinnost zbraní se v některých případech nebezpečně blížila realitě a nejlépe to se to dá demonstrovat na pěchotě, kterou doslova v mžiku zlikviduje kulomet většího kalibru. Jelikož i výprava vedená po svých může dříve či později skončit rychlým nezdarem, jsou důležitým prvkem civilní vozidla, která můžete zabírat a používat je ke krytí postupu nebo k rychlejšímu transportu po mapě. Pozemní útok se vyplatí kombinovat s leteckou podporou - přesně navedený tomahawk, bleskurychlý nálet či satelitní průzkum není nikdy na škodu. Pomoc přichází z oblohy Přísun nových jednotek na bojiště se v JTF provádí dvěma způsoby. Posily tvořené pěchotou nebo lehkou technikou vám dopraví vrtulník kamkoli do blízkosti velícího důstojníka, kterého s sebou máte při každé misi a s přibývajícími zkušenostmi se klasicky učí nové schopnosti (například všichni vojáci poblíž se stanou dokonale zamaskovanými, zvýší se jim účinnost zbraní nebo počet hitpointů). Netřeba dodávat, že jako jediná jednotka musí válečné běsnění přežít. Na druhou stranu existují podpůrní důstojníci (vycvičení postupem času z běžných vojáků) pro letectvo či vozidla, kteří se mohou odporoučet do věčných lovišť a misi lze přesto dokončit. Peníze a média až na prvním místě Každá legrace něco stojí a peníze v JTF získáváte pouze za úspěšné dokončení dílčích úkolů. Do kapsy máte stále hodně hluboko a plnění vedlejších poslání je tedy nutností. Ve většině misí nepřivoláte na bojiště víc jak čtyři tanky, dva oddíly pěchoty a pár podpůrných strojů. Denním chlebem se tudíž stává zajímání poničené nepřátelské techniky a oprava vlastních jednotek, což spolkne nějaké ty finance. Jednou za čas je nutné nechat si shodit zásobovací balíček pro vaše FRSV (mobilní opravárenské vozidlo, jež musíte před použitím rozložit a teprve poté z něj začnou vybíhat mechanici k poškozeným vozidlům). Tento systém nízkého přídělu jednotek má něco do sebe a nevzpomínám si na strategii z posledního roku (Ground Control i Soldiers: Heroes of WW2 jsou již poněkud starší), která by s něčím podobným přišla ve srovnatelném měřítku. Většinou se jedná jen o dvě tři mise z celé kampaně, zatímco v JTF se to týká celé hry. Každá ztráta tady dost bolí a i proto chválím velice rychlý quick-load, jenž je spolu se zapauzováním hry nezbytností. S penězi souvisí také reportéři médií, kteří průběžně informují svět o vašem postupu. A můžete si být jisti, že vám zabité nevinné civilisty nebo zbytečně zničené příbytky jen tak neodpustí. Trest za to, že nejste schopni zabránit zbytečným obětem, spočívá ve ztenčení přísunu financí od vašich nadřízených. Novináři by měli mít pro vás na bojišti i pozitivní přínos a informovat vás o pozicích nepřítele či v zájmu dobrého mínění veřejnosti natáčet vaše činy a tím zajistit pár dolarů navíc. Televizní spoty ale ještě nebyly v betaverzi přítomny. Vliv náhody při střelbě Zapomeňte na složité statistiky. Jediné, co vás u pěchoty zajímá, je počet hitpointů, dostřel a především vybavení, které si dokupujete u FRSV. Čítá výbušninu C4 odpalovatelnou na dálku, protiletadlové střely, detektor min a v neposlední řadě RPG. U všech těchto zbraní jste limitováni municí a musíte dobře rozmyslet jejich použití. Navíc platí, že ne vždy se strefíte, což se týká především granátometu a již zmiňovaného RPG. Obdobné pravidlo se vztahuje na dělostřelectvo, které vámi zadaný cíl zasáhne třeba až na desátý pokus. Ačkoli by se mohlo zdát, že jde spíše o psychologický efekt, nic nebrání tomu, aby i zbloudilé střely nadělaly v řadách nepřítele pořádnou paseku. Všechny tyto hrátky s nepřesností přinášejí do JTF zajímavý prvek náhody, která může a nemusí být vaším spojencem. Jestli ale toužíte po jistotě, k dispozici jsou vám jiné bojové prostředky - tanky a obrněná technika vždy vybavená minimálně kulometem, v lepším případě kanónem nebo protiletadlovým dělem, jež nikdy neminou svůj cíl. Výhrady sice stále ještě mám, ale autoři nejsou příliš daleko od toho pravého kompromisu mezi hratelností a realitou. Kdybych měl být konkrétnější, mám na mysli třeba určitý nepoměr mezi vojákem, který s dokoupenou zbraní zničí některý cíl na první pokus, ale tank se značně větší ráží až na třetí nebo čtvrtou ránu. V rámci částečného přiblížení skutečnosti jsou také jednotlivé přestřelky zkráceny na únosnější míru. Síla fyziky Grafická stránka JTF je jedním slovem úžasná a podle mého názoru s přehledem strčí všechny dosavadní RTS do kapsy. Veškerá vozidla, vojáci (animovaní pomocí motion-capture), budovy či okolní krajina vypadají perfektně. Množství polygonů na každou jednotku se skoro nedá spočítat a pomalu si nezadá s klasickými FPS. Přidejte k tomu ještě nádherné změny počasí, denní doby a máte před sebou nezapomenutelný zážitek. Budovy se rozlétávájí na nejmenší kousíčky, stejně jako třeba v Age of Empires 3. Určitě si oblíbíte i rag-doll efekty - vojáci skutečně při každé příležitosti létají vzduchem jako hadrové panenky (ne náhodou hra podporuje přídavné karty PhysX). Hodnotit ostatní technické parametry (včetně umělé inteligence) by zatím bylo předčasné, prozradím však, že při rozlišení 1024x768 a středních detailech byla beta JTF hratelná i na mé sestavě Sempron 2600+, 1 GB RAM, Radeon 9800.
Pár střípků závěrem JTF má zaděláno na slušnou budoucnost a už po prvních minutách hraní pochopíte, že nejde o obyčejnou RTS. Vděčí za to poměrně realistickým účinkům zbraní, přivolávání posil a spoustě maličkostí, které zlepšují prožitek z hraní. Třeba se mi líbil způsob, jakým jsou vám zadávány příští úkoly. Hru začínáte pokaždé na dosti malé mapě a teprve po splnění zadaného poslání se ke stávající ploše přidá další rozšíření. Pro hráče to má výhodu, že omylem nevjedou tam, kam nemají, a pro tvůrce, že nemusí dělat mapy natolik lineární právě z důvodu, aby hráč nenakouknul pod pokličku připravovaného dobrodružství příliš brzy. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů V betaverzi byl obsažen editor map, jehož základy člověk pochopil během pár minut, ale na větší tvoření by musel strávit před monitorem o poznání více času. Tvůrci nezapomněli ani na multiplayer po LAN a internetu, kde budete moci v plné verzi vyzkoušet i v kampani nepřístupné teroristy a diktátory. Jejich zbrojní arzenál se příliš neodlišuje od „hodných“ sil a záleží na vás, jestli dáte přednost kvalitě před cenou. Nabídka kooperativní hry prozatím nebyla funkční. Na závěr musím trochu zklamat pravověrné fandy C&C Generals, že jakkoli vypadají na první pohled obě hry podobně, JTF se mnohem více blíží svým bývalým kolegům z druhé světové války. Oproti C&C se podle mě jedná o poutavější záležitost, protože si musíte vystačit s velice malou skupinkou vojáků a zdolat s nimi vysoko nasazenou laťku obtížnosti, ale ta se ještě může ve finální verzi změnit, což zjistíme koncem září. K dobrému odrazu pomohou připravované české titulky od CD Projektu. Stáhněte si: Trailery... Související články: Novinky... | ||
Warlock | |
autorovi je 19 let, vedle Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování |