Mezi největší zajímavosti, které byly na zmíněné akci představeny, patřil například pasivní chladič pro grafickou kartu GeForce FX 5600 nebo produkt nazvaný My i, který umožňuje přenos videa a zvuku během hraní po síti. Zajímalo by mě, jestli to pak trochu "nelaguje", ale to je vedlejší. Mezi tím se objevila i roadmapa několika současných a hlavně, jednoho budoucího čipu nVidie. Jeho kódové označení je NV36 a obchodní jméno GeForce FX 5700. Tento čip se má stát nástupcem GeForce FX 5600, jehož jádro je odvozeno ještě od původní GeForce FX 5800. Pokud se podíváte na následující obrázek, najdete na něm nejpodstatnější informace o novém produktu a to:
- Takt jádra: 500 MHz
- Takt pamětí: 500 MHz DDR (1000 MHz efektivně)
- Velikost paměti: 128 MB VRAM
- Výrobní technologie GPU: 0.13 (TSMC/IBM?)
- Doba uvedení: polovina září tohoto roku
- Cena: cca 9.000,- Kč (300 USD)
- Výkon: 4000 - 5000 bodů v 3D Marku 2003
A potom je tu to skóre z 3D Marku 2003. V souvislosti s ním mne napadá otázka, zda je opravdu 3D Mark 2003 pro nVidii tak důležitý? Asi ano. Jinak by se tato informace neobjevila v materiálech druhé největší partnerské firmy, kterou MSI bezesporu je. Na druhou stranu je to sotva pár dní nazpět, co se ukázalo, že 3D Mark 03 měří poněkud podivným způsobem závislost výkonu grafické karty na procesoru (info) a že tak nereprezentuje reklamní řečičky Futuremarku o komplexním benchmarkovacím nástroji, schopném prověřit předurčenost vašeho počítačového systému pro nejpokročilejší 3D hry. Tudíž vám v podstatě neřekne, jak moc/málo je váš počítač výkonný. Ale rozepře mezi nVidií a Futuremarkem jsou zapomenuty a nVidia je dnes zpátky v Beta programu Futuremarku (tisková zpráva).
Že by to bylo jen o penězích? Nedávno se navíc Derek Perez, tiskový mluvčí nVidie, na otázku, jak že je to s tím podváděním v 3D Marku 2003, vyjádřil, že nVidia nehodlá nic měnit na své strategii "optimalizací" pro tento benchmark, jelikož moderní DirectX 9.0 čip je natolik komplexní, že se bez "optimalizací" neobejde. Dále dodal, že nVidia neoptimalizuje jenom pro benchmarky a že se do budoucna bude držet tří základních pravidel. V nich se praví, že 1) optimalizace nesmí změnit kvalitu 3D obrazu (barvy, interpolace atd.), 2) musí akcelerovat něco víc (nejen benchmark) a 3) nesmí obsahovat žádné předpočítané výpočty. Tak uvidíme.