Tvůrci Fable a CoD: Declassified se mění, opouští velké hry
zdroj: tisková zpráva

Tvůrci Fable a CoD: Declassified se mění, opouští velké hry

19. 10. 2012 12:15 | Téma | autor: Adam Homola |

Transformace Lionhead do firmy, která chce dělat hry jako “službu” není v herním průmyslu nic nového. Lionhead je vlastně jen další z mnoha studií, které opouštějí tradiční tříáčkové krabicovky. Někteří vývojáři zkrachovali, někteří se zaměřili na sociální sítě, jiní na mobilní platformy. A tvůrci Fable půjdou do “služeb.” Co to znamená pro hráče? Vznik Fable 4 to nevylučuje, ale už to asi nebude ta klasická velká RPG hra do krabice.

Peter Molyneux už v Lionheadu nějakou dobu není a nedávno se tam, zřejmě v souvislosti s dokončením Fable: The Journey, propouštělo. Menší či větší propouštění na konci nějakého projektu nebývá v herní branži neobvyklé. Některé profese už ke konci vývoje jednoduše nejsou potřeba. Mohlo by to ale znamenat, že v Lionheadu není rozjetý žádný další velký projekt, na který by mohli propuštění vývojáři přejít. Aktuální snaha převést firmu na jiný model tomu jen nahrává.

Na webu Microsoftu se totiž objevil inzerát na pracovní pozici do Lionheadu na pozici bussiness strategy & analytics manager. Kromě nějakého pro nás nezajímavého byznysování a analyzování bude mít nový zaměstnanec na starosti několik zajímavých věcí, které dávají tušit, kam se chce Microsoft s jedním ze svých studií ubírat.

Nejzajímavější je asi věta, že dotyčný bude: “Hrát klíčovou roli v přerodu Lionheadu z vývojářského studia zaměřeného na vývoj krabicových her na poskytovatele zábavy coby služby.” Po kandidátovi se také chce, aby byl zapálený do vznikajících obchodních modelů, aby jim rozuměl a aby se díky jeho znalostem povedlo Lionheadu do budoucích titulů implementovat ten správný obchodní model.

Ony se požadavky na kandidáty pro tuto pozici jen hemží slovy jako nový, výzvy, obchodní modely, odlišná perspektiva, vzrušující příležitosti apod. Je tedy nad slunce jasné, že Microsoft nechce mít z Lionheadu pro další generaci svého Xboxu studio, kterým bylo doposud - tedy jednou za pár let jedna velká AAA tradiční hra za plnou cenu. Jen doufejme, že se z toho nestane druhé Rare. Ti se po Viva Pinate a Banjo-Kazooie zahrabali v avatarech pro Xbox Live a ve věcech pro Kinect.

Podobným přerodem teď shodou okolností prochází několik jiných studií. Aleš už včera psal o propouštění u tvůrců Starhawku a Warhawku a jejich přechodu na iOS. Nejnovějším přírůstkem do téhle rodiny jsou Nihilistic Software. Ti teď mají těsně před dokončením Call of Duty: Black Ops Declassified pro Vitu, což bude velmi pravdědpodobně jejich poslední velká krabicová hra. Nemění jen strategii a plány do budoucna, ale i název. Značka Nihilistic zanikne a vznikne nStigate Games.

“Každý ví, že prodeje krabicových her jsou nízké, vydavatelé na tom nejsou dobře, nezávislí vývojáři trpí, bla bla bla. Nihilistic tak dnes oznamuje, že (OMG!) naši firmu po 14 letech vývoje krabicových her přeorganizujeme a budeme nově nStigate Games. Nová firma, která se bude soustředit na stahovatelné, online a mobilní hry,” napsali svérázně Nihilistic na svém webu.

Nihilistic mají za sebou samé větší a spíše tradičnější hry, než stahovatelné věci pro mobilní platformy. Pamětníci možná ještě vzpomenou na povedené RPGčko Vampire the Masquerade: Redemption nebo Conana. Z novějších kousků to jsou například PlayStation Move Heroes, Resistance: Burning Skies a naposled Call of Duty: Black Ops Declassified. Nihilistic se také podíleli na vývoji StarCraft: Ghost, který si pak vzal pod svá křídla Blizzard, aby hru pozastavil “na neurčito.”

Ono se ale není čemu divit. Výčet studií, která tuhle generaci konzolí zavřela krám, by vydal na vlastní článek. Prodeje spousty “velkých” krabicových her jsou jinde, než by si vydavatelé přáli a třeba takový Epic se vůbec netají tím, že pro ně byl nejvýdělečnějším projektem Infinity Blade, nikoliv Gears of War, nebo Bulletstorm, který jim nevydělal skoro nic. Třeba takovým Double Fine ale změna z velkých divných her na malé divné hry docela prospěla a taky si už brousí zoubky na iOS. Kdo bude další?

Nejnovější články