Steam stáhl z nabídky hru od vývojáře, který vyhrožoval smrti Gabu Newellovi
zdroj: tisková zpráva

Steam stáhl z nabídky hru od vývojáře, který vyhrožoval smrti Gabu Newellovi

21. 10. 2014 15:40 | Téma | autor: Adam Homola |

Chcete prodávat hru na Steamu? Pak není moudré vyhrožovat Gabu Newellovi smrtí. Ani virtuálně. Přesně to ovšem udělal nezávislý vývojář Mike Maulbeck a samozřejmě toho lituje. Ale pozdě. Mike Maulbeck má na svědomí roguelike střílečku Paranautical Activity. Hotová verze hry aktuálně vyšla na Steamu a dostala se dokonce na hlavní stránku obchodu. Bohužel se někde stala chyba a Paranautical Activity byla na homepage označená nikoliv jako hotová hra, nýbrž jako hra ve vývoji (early Access). A hned byl oheň na střeše.

Vývojáře mylné označení hry vytočilo - rozčiloval se, že kvůli tomu budou potenciální zákazníci a hráči zmatení a hlavně to negativně ovlivní prodeje hry. Skutečný problém však začal až ve chvíli, kdy Maulbeck začal svou frustraci ventilovat nemoudře na Twitter, místo aby potíže řešil s Valve. A jen tak mimochodem si na Twitteru už před vydáním velmi neslušně stěžoval na to, že na Steamu nelze vydat hru o víkendu a vůbec do Valve rýpal.

Regulérní salva velmi sprostých nadávek, urážek a stížností (tweety: 1, 2, 3, ,4, 5, 6, 7, 8...) přišla až po vydání hry s chybným označením, že jde o early access verzi. Celé to vyvrcholilo tím, že Maulbeck napsal: "Zabiju Gabe Newella. Zemře."

Následné omluvy a vyjasnění ve vyjádření pro Polygon nepomohly. Tweety se dostaly k odpovědným zaměstnancům Valve, kteří neváhali a Paranautical Activity odstranili ze Steamu, vývojáři zrušili administrátorský účet a přerušili s ním veškeré vztahy.

ParanauticalActivity-GabeN zdroj: tisková zpráva

"Ano, odstranili jsme stránku hry ze Steamu a přerušili jsme s tímto vývojářem vztahy poté, co vyhrožoval smrtí jednomu z našich zaměstnanců," uvedl pro Polygon Doug Lombardi z Valve. Maulbeck tweet s výhružkou zabitím rychle smazal, ale například na Kotaku, Player Attack i jinde lze najít usvědčující obrázek.

Rozhodnutí Valve poznal Maulbeck na vlastní kůži velmi rychle. Sám tweetnul, že jeho hry se na všech ostatních digitálních obchodech prodalo dohromady 12 kusů za jeden den. Na Steamu prý prodával víc kusů každou minutu. Sílu monopolu Valve si uvědomuje, tweetoval o ní a snažil se Valve znovu kontaktovat a dostat svoji hru zpátky na Steam. Zatím neúspěšně.

Chyba s označením hry coby early access jde na vrub Valve, ale výhružky zabitím jsou pochopitelně absolutně nepřípustné. Reakce Valve tedy není překvapivá a vlastně je ještě vcelku mírná. Paranautical Activity si touto kauzou sice zajistila nebývalou mediální viditelnost, ale dokud hra nebude na Steamu, asi jí to s prodeji nijak zásadně nepomůže. Vývojář se přitom dostal do menšího konfliktu s Valve už dříve, kdy umístil Paranautical Activity na Steam Greenlight.

Na Greenlightu hra sbírala palce nahoru, načež v průběhu kampaně oslovil Maulbecka vydavatel Adult Swim s nabídkou na vydání hry na Steamu. Po této příležitosti tvůrce hry skočil, ale tvrdě narazil - Valve tuto možnost zarazila s odůvodněním, že by šlo o špatný příklad pro ostatní indie vývojáře a v podstatě o obejití greenlightovacího procesu.

Valve nechce, aby najednou všichni nezávislí vývojáři začali shánět vydavatele, kteří by je z často dlouhého Greenlightu vytáhli. Greenlight ve světle nedávných změn Steamu pomalu ustupuje do pozadí, stejně jako Mike Maulbeck se svojí hrou Paranautical Activity.

Poučení dne? Řešit problémy s lidmi, kteří je mohou řešit, nekřičet bezzubě na Twitteru a hlavně nevyhrožovat nikomu zabitím. A už vůbec ne jednomu z nejvlivnějších lidí v herním průmyslu a de facto majiteli monopolu pro prodej PC her.

Nejnovější články