Samozřejmě že free-to-play není jen a pouze dominantou PC a že slevové akce jsou i na konzolích, ale ani jedno tam není do takové míry jako na počítačích. Na PC je rozptyl free-to-play her mnohem širší a je pravda, že díky permanentním slevovým akcím (nejen) na Steamu stojí vlastně hry několikrát do roka opravdu pět až deset dolarů. Finance navíc, které vynaložíte za dražší hardware, se vám tedy teoreticky vrátí na hrách, což o konzolích říct nejde. V tom nejde s Romerem moc polemizovat.
Stejně tak si Romero pochvaluje samozřejmou možnost počítače vylepšovat. Když mu časem dojde dech, tak jednoduše dokoupíte grafickou kartu nebo paměti a opět to zadupe PS4 nebo Xbox One do země, jak prohlásil slavný designér. Stejně tak si pochvaluje zpětnou kompatibilitu a další jasné funkce, které na konzolích jednoduše nenajdete. Zrovna ale nadšení z výkonného hardwaru moc nesedí s jeho adorací free-to-play her, které často rozběhnete na čemkoliv, protože potřebují být co nejpřístupnější.
Free-to-play jako cesta k zářné budoucnosti
Romerův výrok, že free-to-play zabilo stovku AAA studií, je pak nutno brát s rezervou. free-to-play je nedílnou součástí velkých změn, které v posledních letech zásadně mění celý herní průmysl, a je pravda, že tyto změny některá studia nezvládají. Přičítat to ale jen a pouze na vrub free-to-play modelu by bylo asi trošku nefér. Díky němu se zase některá studia objevila a jiná našla úspěch tam, kde by to dřív nebylo možné.
"Lidé si zvyknou, že se to dá dělat opravdu férově a dobře a že ty ostatní způsoby jsou prostě špatné. Doufejme, že ta špatná cesta bude lehce rozpoznatelná, a že ty kvalitní free-to-play hry půjdou nahoru a stane se z nich standard. Na tom teď všichni tvrdě pracují a věnují tomu velké množství času. Cílem tvůrců je, aby jim lidé ty peníze chtěli dát, ne aby byli nuceni jim je dát. Pokud lidi do placení nutíte, tak to děláte špatně. A pro herní designéry je tohle zlatý grál," řekl Romero.
Romero má zároveň také velkou důvěru v to, že kvalitní free-to-play hry zvednou laťku celého obchodního modelu. Věří, že z her, které v současné době F2P modelu ostudu nedělají, si vezmou ostatní příklad a profitovat z toho budou všichni. Má jistě pravdu, ale než se všichni poučí z chyb EA a jejich Dungeon Keeper a vezmou si příklad třeba z Dota 2 nebo World of Tanks, uplyne ještě hodně vody. Mezitím si můžete přečíst původní článek, kde se Romero pro změnu vymezuje vůči konceptu virtuální reality.