Kontroverzní hra pro Oculus Rift vás nechá zemřít při útoku na Wold Trade Center
zdroj: tisková zpráva

Kontroverzní hra pro Oculus Rift vás nechá zemřít při útoku na Wold Trade Center

3. 11. 2015 13:16 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Nejen možnosti virtuální reality, ale také pár otázek ohledně morálky nastolila malá hra, či spíše aplikace 8:46 pro Oculus Rift. V rámci školního projektu ji vytvořil tým kolem Anthonyho Kraffta a staví vás do role jedné z obětí teroristického útoku na World Trade Center 11. září 2001. Nejde o komerčně šířenou hru a pokud máte Oculus Rift, můžete si ji i stáhnout a vyzkoušet. 

V 8:46 jste zaměstnancem v jedné z kanceláří North Tower ve chvíli, kdy do ní nabourá let American Airlines 11 v 8 hodin a 46 minut. Jelikož jste v jižní části budovy, přežijete náraz prvního letadla, sledujete náraz druhého letadla do druhé budovy a následně jste v situaci, ze které není cesta. Jste ve 101. patře a schodiště jsou zablokovaná.

Právě v bezvýchodnosti situace, kdy nejde přežít, vidí Krafft smysl své hry. Tedy ukázat pohled obětí, těch, o které by mělo jít především. 8:46 nejde „vyhrát,“ protože buď se vám obraz postupně ztmaví, jak se váš hrdina udusí kouřem a nebo vyskočíte z okna. Prostě velmi, velmi znepokojivá simulace reálné události.

Samozřejmě se ozvalo nemálo hlasů, které vidí tuto hru jako znevažování památky obětí a hra dostala nemálo negativních hodnocení právě kvůli svému tématu. A ano, bezpochyby je možné, že se svým tématem dotkne pozůstalých. Nicméně, Krafft a jeho tým na celém neštěstí nechtějí vydělat a k tématu přistupují se vším respektem. Šestičlenný tým strávil tři měsíce výzkumem situace v daných prostorách, toho, co se zde stalo a jak se minutu po minutě celá situace vyvíjela.

Výsledkem je cca desetiminutová hra, která ve virtuální realitě působí stokrát lépe, než na prostém Youtube videu. I tam je ale působivá, zvláště finále, u kterého už jste plně „v roli.“ Desetiminutový průchod 8:46 najdete v tomto videu, níže pak krátký úvod. Na celé kauze je zajímavé sledovat, jaké vyvolává reakce. Nastoluje otázky, kdy je ještě vhodné podobná neštěstí nechat „spát“ a kdy už je možné je mediálně zpracovávat. Sotva by se dnes někdo rozčiloval kvůli podobné simulaci z Titanicu, jde o událost, která spadá do kolonky „Historie,“ ale 9/11 je i čtrnáct let poté stále živou událostí, pro někoho příliš živou.

A přesto, podobně jako u vyvíjeného Kursku, který i tak směřuje trochu jinam, jde o právě ten příklad her, které mohou svému žánru pomoci v získání dalšího významu jako mediálního prostředku vyjadřování. Samozřejmě, pokud je dané téma uchopeno inteligentně a citlivě.

Nejnovější články