Kauza okolo hazardu se skiny z Counter-Strike: Global Offensive Valve možná ještě dost zatopí
zdroj: tisková zpráva

Kauza okolo hazardu se skiny z Counter-Strike: Global Offensive Valve možná ještě dost zatopí

16. 8. 2016 20:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Možná jste postřehli, že Valve ke konci července vydala nařízení k přerušení činnosti víc jak dvacítky stránek, které využívaly skiny pro zbraně z Counter-Strike: Global Offensive k provozování hazardu. Celá kauza kolem hazardu v napojení na Counter-Strike: Global Offensive, do níž spadá jak netradiční zacházení s digitální měnou, tak i velký podvod a černý trh, je však daleko bizarnější, a pro mnohé i překvapivá. Potenciálně výbušná situace však může Valve popohnat i k větší kontrole aktivit třetích stran, které využívají možností a vlastností Steamu a produktů od Valve.

S kůží na trh 

Celá situace má kořeny zarvané tři roky v minulosti. Rok po svém vydání, tedy v srpnu 2013, se Counter-Strike: Global Offensive dočkala sympatického DLC updatu Arms Deal. Do hry přidal novou výzvu v podobě sbírání unikátních skinů, tedy "kosmetických" textur zbraní. Krom hraní samozřejmě mohl hráč skiny získat i za 2, 5 dolaru koupením virtuální bedny obsahující náhodný skin. Hráč je však mohl nejenom postupně lovit/kupovat, promenádovat se v nich a ukazovat je kamarádům - update rovněž umožnil se skiny obchodovat.

Skiny podle Kyle Davise z Valve původně do hry přibyly kvůli snaze sjednotit rozdělené komunity CS:GO a CS: Source, staly se však něčím mnohem větším. V jednom z nejvíce prorockých vtipů posledních let Valve podpořilo vydání Arms Deal komentářem, podle kterého online bazar dovolí hráčům prožít napětí z návštěvy černého trhu se zbraněmi bez obav, že je někdo podřeže. Vůle trhu prakticky okamžitě zaručila, že ačkoliv mnoho skinů platí za cetky, některé, vzhledem k jejich unikátnosti, stojí desítky i stovky dolarů, a někdy i víc. Ze skinů samotných se tak stala ceněná virtuální komodita, která se však měla velmi brzy přelít do reality.

knives zdroj: tisková zpráva

Pro nejcennější skiny s hodnotou tisíců dolarů totiž Steam Marketplace s limitem transakcí nad 400 dolarů přestal rychle dostačovat. Virtuální černý trh se chopil šance, když roli mediátora rychle převzaly třetí strany - skrze weby využívající Steamworks API umožnili obchodovat s virtuálním zboží Valve, avšak bez virtuální restrikcí Steamu. Nemluvíme při tom o triviálních sumách - odhaduje se ostatně, že kolem hazardování a kupčení se skiny na Steamu (nejen u CS:GO) se může točit víc než 2 miliardy (!) dolarů.

Zatímco před uvedením skinů se počet hráčů CS:GO nemohl rovnat ani CSS, po vydání The Arms Deal v srpnu 2013 popularita hry strmě narostla. Hráči zkrátka milují sbírání a zároveň i možnost, že se mohou dostat k hodnotnému artefaktu. V kombinaci s nástupem youtuberů, progamingu a Twitche se CS:GO díky skinům dostala do role jedné z nejpopulárnějších her na Steamu.

counter-strike-global-offensive-5-random-skins-cd-key-3689-2 zdroj: tisková zpráva

Sázka na jistotu 

Neobešlo se to však bez následků. V první řadě, s rostoucí popularitou CS:GO ve světě eSportu se kolem stránek třetích stran vedle prodejů skinů vytvořily i čistě hazardní weby. Ve spoustě západních zemí (kde je Steam papírově nejpopulárnější, ačkoliv CS:GO letí víc na východ) je sice podobný hazard formou zisku/ztráty peněz povětšinou nelegální, ve Spojených státech však zákon povoluje využít k sázení legálně právě virtuální komodity – jako třeba skiny, nehledě na to, jaká je jejich faktická tržní hodnota.

Hráči tak mohli na jisté kritické mače vsadit své skiny, a případně o ně přijít, nebo naopak získat skiny soupeře. Vznikly i stránky, kde je možné se o skiny sázet (slovo "hrát o ně" tu zní příliš nepatřičně) bez svázání s mačem. Sečteno a podtrženo, kolem skinů vznikla celá masivní virtuální ekonomika. Onen odhad o hodnotě 2 miliard dolarů pochází z roku 2015, přičemž jeho původci tipují, že v roce 2016 může při stejné rychlosti růstu tržní hodnota skinů CS:GO stoupnout až na 7,4 miliard, do roku 2020 bez regulace až na 20 miliard. Za takový sumy lidé dříve létali na Měsíc.

zbrane zdroj: tisková zpráva

Snad by svobodomyslně smýšlejícím hráčům ani tak nemuselo vadit, že někdo někde generuje zisk, který nedaní, a Valve z něj rovněž nemá ani vindru. Fajn, jenže zrovna regulace hazardu má svůj pádný důvod. Na celém kupčení se skiny se navíc dá najít hned několik morálně pochybných aspektů. Steamu/Valve například kritici vytýkají, že významná část (jak velká, to je ovšem otázka) peněz v oběhu zřejmě pochází od mladistvých, pro které je hazard ilegální hned dvojnásob. Směšně neefektivní věkové bariéry na Steamu spolu s přítomností nekontrolovaných hazardních webů znamenají, že šance zbohatnout či spíše zchudnout ve dvanácti letech na virtuálních střetech teroristů a policajtů ještě nikdy nebyla tak snadno dosažitelná.

Ani potenciální přítomnost dětských gamblerů však situaci nevyhrotila natolik, aby s ní Valve něco dělala. Tato čest patří až dvěma youtuberům. Dvojice populárních figur CS:GO YouTube scény s 10 miliony subscribery, Trevor "TmarTn" Martin a Tom "ProSyndicate" Cassell, dlouho platila za hráče, kteří mimo jiné tvoří populární videa ze sázení a skin gamblingu, v nichž na stránce CSGO Lotto vyhrává pohádkové ceny. I když bylo výjimečně zmíněno, že je stránka za hraní bude možná podporovat v podobě daru více skinů, počátkem července se ukázalo, že Martin a Cassell ve skutečnosti CSGO Lotto vlastní a dokonce ji založili! Krom neetického zacházení se „sponzory“ a reklamou tím navíc vzniklo podezření, že ve svých videích manipulovali s „náhodnými“ výhrami. Nejpopulárněji, skoro až s johnoliverovskou pointou, to bylo ukázáno v investigativním videu h3h3Productions níže.

Domeček z karet?

Dvojice sice učinila chabý pokus o omluvu, kde se dušuje, že o žádné klamání nešlo, nedá však velkou práci je usvědčit z omylu. Od okamžiku provalení začala na Valve i gamblery pršet jedna krize za druhou. V první řadě téma podvodu a dětského hazardu zaujalo velké zpravodajské weby včetně BBC, což je přesně ten typ publicity, po kterém Valve jistě "touží". Na 7. července se pak Martin, Cassell, CSGO Lotto a Valve (!) stali předmětem hromadné žaloby od ženy, jejíž mladistvý syn na CSGO Lotto zřejmě přišel o nemalou sumu. Ta je žaluje, že společně umožnili tvorbu trhu a hazardu se skiny. CSGO Lotto půjde dost možná ke dnu, zvláště pokud se kolem gamblingu začnou motat zákonodárci a regulátoři z americké FDA.

Valve, která je v celé partě zřejmě tak trochu omylem (i když jí masivní trh kolem skinů zřejmě tolik nevadil, protože pumpoval i zájem o hru), proto začala jednat, aby s firmou nebyla celá kauza tolik spojovaná. Nedávno tak nabídla důkaz své nevinny, když vydala seznam víc jak dvou desítek gamblerských stránek, které dostaly varování a desetidenní lhůtu na zrušení svých podnikatelských aktivit s odůvodněním, že účty na Steamu slouží jenom pro nekomerční účely. Většina stránek uposlechla, jenom CSGO Lounge se snaží zákaz nějak obejít. Nabízí se samozřejmě i možnost, že by Valve celou situaci mohla řešit systémově - třeba uvolněním všech skinů zdarma nebo lepší kontrolou věku uživatelů. První z možností by však byla ekvivalentem střelby do vlastních řad, zatímco ta druhá je technicky velmi složitá.

zbrane zdroj: tisková zpráva

Je samozřejmě možné, že celá kauza kolem CS:GO vyšumí a strany se nějak mimosoudně dohodnou. Hromadná žaloba šanci na tuto variantu sice snižuje, situace kolem digitálního zboží, které získalo na ceně tak trochu omylem, navíc ve specifické části herní komunity, však pro zákonodárce není zrovna přehledná. Ceny skinů například nebyly ovlivněny nijak významně.

Jisté je, že monetizace Steamu atypickými cestičkami má na kontě další kauzu – ruku v ruce s tím má však máslo na hlavně i mnohdy velmi nejasné propojení mezi youtubery a marketingem nebo třeba celý koncept digitálního zboží. V těch se doposud sice motaly nějaké peníze, potenciální mnohamiliardové sumy však zřejmě překonávají očekávání všech.

zbrane zdroj: tisková zpráva

Riziko plynoucí z regulací a soudních sporů tak může paradoxně výrazně nakopnout Valve k tužší kontrole aktivit třetích stran či ke zpřísnění systému kontroly věku uživatelů, což jsou prvky, jež mohou Steam objektivně jedině zlepšit. Uvidíme za několik měsíců.

Nejnovější články