Analytikům se vyškrtnutí Talibanu z MoH nelíbí
zdroj: tisková zpráva

Analytikům se vyškrtnutí Talibanu z MoH nelíbí

4. 10. 2010 1:30 | Téma | autor: Petr Poláček |

Velkou roli v rozhodnutí EA, vymazat Taliban z MoH (více v tomto článku), hrál určitě záměr řetězce GameStop, neprodávat a nepropagovat hru ve svých prodejnách uvnitř vojenských základen, údajně z respektu vůči vojákům a vojandám.

"Z respektu vůči aktivním i vysloužilým vojákům nebudeme Medal of Honor prodávat v žádném z našich obchodů ve vojenských základnách," vyjádřil se k celé věci zaměstnanec GameStopu pro Kotaku na začátku září. A lze jenom spekulovat, jestli GameStop nepohrozil EA neveřejně, že hru bude nějakým způsobem opomíjet i v prodejnách mimo základny a tím nakonec nedonutil EA k rozhodnutí Taliban ve hře nahradit neutrálním názvem.

Změna názvu nepřátelských jednotek v MoH z Taliban na neutrální "Nepřátelské síly" samozřejmě neunikla ani orlímu zraku videoherních analytiků. Jejich reakce lze přitom označit za překvapené a nepříliš pozitivní.

„Jsem mírně překvapený a zklamaný. Politický tlak je podle mého směšný a většině hráčů je šumafuk. Hrát za Taliban rozhodně není moc vkusné, ale jednak je z historického hlediska správné prezentovat obě strany konfliktu a hlavně je logické, umožnit hráčům, aby hráli za obě strany,“ vyjádřil se pro Eurogamer Michale Pachter z Wedbush Securuties.

„Zajímavé je, že na možnost hrát v Call of Duty multiplayeru za nacisty si nikdo nestěžoval. Nikdo přitom nemůže tvrdit, že Taliban je větší zlo než nacisti, jenže politicky korektní dohled se nestará o ty špatné z generace babiček a prababiček,“ pokračuje Pachter.

„Podle mě by měli mít tvůrci možnost dělat hry podle svého a rozhodnout o tom, co je špatný a dobrý nápad by měl prostě trh. V tomto případě si navíc nestěžovala herní komunita, ale tisk a v tom je podle mě právě ten problém.

Aby však bylo jasno, nestojím na straně Talibanu a vůbec by mi nevadilo vidět je, jak ve hře bojují proti nacistům, aby bez ohledu na to, kdo vyhraje, vždycky jeden prohrál – něco jako Alien vs Predator,“ zakončil svou řeč Pachter, aniž by nadhodil to podstatné: je rozdíl mezi zobrazováním něčeho, co se stalo už dávno (nacisti) a něčeho současného (Taliban). Na to současné budou lidé prostě reagovat jinak, protože se to děje teď a tady a přímo se to týká jich, nebo členů jejich rodin.

Další analytik, Colin Sebastian z Lazard Capital Market bere celou šarádu jako příhodný marketingový tah:„Hra už kvůli problému Taliban vytěžila zdarma spoustu veřejné pozornosti, takže si teď EA může dovolit ústupek a název Taliban ze hry odstranit. Na druhou stranu si ale myslím, že EA nechtěli riskovat, že by se celá záležitost rozvinula do obřích rozměrů a odvedla pozornost veřejnosti od hry samotné a jejich kvalit,“ zamyslel se Colin Sebastian.

Nejvíce při zemi pak zůstal ve svém vyjádření Jasse Divnich z EEDAR, podle něhož je rozhodnutí EA absurdní a nabízí hned vlastní řešení: "Osobně bych do hry implementoval možnost přepnout si název frakce mezi Taliban a Nepřátelské síly,“ zamyslel se Divnich, i když musel sám vědět, že to je řešení v praxi naprosto nepoužitelné.

„Absurdní je na tom však hlavně skutečnost, že jde jenom o název, slovo složené ze sedmi písmenek. Nemění vzhled hry, hratelnost ani pocit ze hry, prostě jen udělali CTRL+H, najít: Taliban, nahradit: Nepřátelské síly.

Doufám, že ti co protestovali proti vydání Medal of Honor se ráno probudí s úsměvem na tváři, podívají se do zrcadla a uvědomí si, jak bezcenného vítězství vlastně dosáhli,“ rozohnil se nakonec Divnich.

Medal of Honor vychází 15. října tohoto roku pro PC, X360 a PS3.

Nejnovější články