Autor: Mad Max Publikováno: 12.března 2002 |
Volba vhodného plotu a terénu Pro zoo jsou bez debat nejdůležitější zvířátka. Jenže zvířátka, zvlášť masožravá zvířátka, by bez pořádného a pevně oploceného výběhu mohla ohrozit procházející se návštěvníky nebo je dokonce sežrat, čímž by pravděpodobně věhlas vaší zoo příliš nestoupal. Přeci jenom, město není safari. A tak tu pro nás je několik druhů oplocení výběhu. Z počátku jich je málo, méně než deset, ale časem jich bude dost a dost. Plůtky a ploty jsou malé, velké, pevné i křehké, jsou z oceli, dřeva plexiskla a různých jiných materiálů. Přes některé přelezou opice, některé prorazí silnější zvíře, některé zase hbitější zvíře přeskočí. Proto je velmi důležité dbát na výběr správného druhu oplocení a řádně číst popisky, protože postavit výbeh ze dřeva a dát do něj medvěda, není zrovna nejlepší nápad a tak by se medvídek za chvíli ocitnul mezi bezmocnými a nic netušícími návštevníky. Pokud jsme toto vše zvládli, je na čase uzpůsobit terén k obrazu zvířecímu. Nejprve upravíme povrch. A zase máme na výběr ze spousty možností, podle toho, ve které části světa zvíře žije. K dispozici máte džungli, písek, savanu, pitnou i mořskou vodu, sníh, bahno a spoustu dalších, jež se hodí pro ta která zvířata. Dolaďování výběhů Dalším bodem ve výstavbě výběhu je kotec, kde mohou mít zvířata své soukromí a budou si moci odpočinout od svých obdivovatelů. Ze začátku jich je pouze několik druhů a pro většinu zvířat vystačíte s jedním druhem. Ovšem jsou tu i kotce pro určitý druh zvířete, což znamená například pro žirafy a slony S postupem hry kotců samozřejmě přibývá, jsou lepší a prostornější. Teď by se zdálo, že máme výběh přípravený pro příchod nového obyvatele, ale pozor. Zvířátka vyžadují i stromky a kameny. Stromy jsou opět rozděleny podle kontinentů, na kterých rostou, což znamená, že jedno zvíře má radši tenhle strom a další raději ten druhý. Pokud postavíte špatný, zvíře nebude ve svém novém domově šťastné. Některá zvěř může vyžadovat i různé kameny a skalky. Pro lední zvířata jsou ve hře dokonce i kry, někdy můžeme do výběhu umístit i hračku, aby se zvíře nenudilo. Zvířata Výběh je postavený a zbývá do něj umístit určené zvíře. Opět je zde nepřeberné množství na výběr, od lvů, přes krokodýly a opice po medvědy. Při nákupu zvířete se objeví i okénko s informacemi, ze kterého kontinentu zvíře pochazí a jaký má rádo povrch a vegetaci. Info o kontinentu se objevuje ve formě mapky a druh vegetace. Podle toho máme možnost postavit správný kotec a upravit ho podle potřeb našeho zvířete, protože z hlavy by se to dělalo asi dost těžko, vzhledem k tomu, jak jsou jednotlivé povrchy drahé. Některá zvířata žijí raději ve smečkách a jiná zase samostatně, například medvědi Dobré je, že k samci můžete koupit i samici, takže pokud jste správně udělali kotec, můžete za chvíli čekat přírustek do rodiny. A nemusí být jeden. Jakmile mláďata vyrostou, mají mladé také, takže abyste nemuseli stále zvětšovat výběh a jediný druh vám nezabral veškerý stavební prostor, je nutné milá zvířátka prodávat. Mláďata jsou ale tak roztomilá, že z počátku se jich budete zbavovat jen s těžkým srdcem. Až zjistíte, jak vám docházejí finance, a že docházejí pěkně rychle (inu, není se čemu divit, výběhy stojí pěkné peníze), překousnete lítost a zvířata prodáte. Pak zjistíte, že se na tom dá docela vydělat a lítost bude ta tam. Radosti a problémy v Zoo Abyste zjistili, jak se které zvíře má, jakou má náladu, jestli má dost jídla, zda-li je zdravé a je spokojeno se svým výběhem, musíte na něj kliknout. Informace o něm se zobrazí ve formě čtyř ukazatelů. Pokud jsou všechny zelené a dosahují druhého konce, je vše v pořádku a zvíře je spokojené. Pokud mu něco chybí, ukazatel se stáhne a zčervená. Zvířátka si budou stěžovat na málo stravy, na nemoc, málo prostoru nebo na zdupaný terén. Náladu některých druhů zvířat ovlivní i počet návštěvníků. Pokud je jich příliš, zvíře se cítí stísněne a dá to patřičně najevo. Graf zčervená a milé zvířátko začne po kleci nervózně pochodovat a hlasitě se projevovat, což je příšerné zvláště u opic. Zde zbývá jedině - vyhovět jim nebo po čase jejich vřeštění dostanete chuť vzít flintu a vyrazit na lov, dejme tomu šimpanzů. Můžete taky provádět pokusy a zvířata mezi sebou míchat. Ale většinou to dopadne tak, že si nerozumí a poperou se v oblaku prachu. Zvláště, když k tygrům, lvům nebo jaguárům, přikoupíte takovou antilopu. Ta již ve své podstatě představuje krmení a tím se také za nedlouho stane, ale pokud zrovna na kontě nemáte nějaký ten milion, tak není dobrý nápad krmit zvířata tímhle způsobem. Nepostradatelní ošetřovatelé Jakmile zvířátkům něco chybí, nastoupí ošetřovatel. Neboli člověk, jež se o ubohé němé tváře stará. Vleze do výběhu jakobi nic a jeho kolotoč začíná. Nejdříve uklidí místa, kde zvířátka vykonala svou potřebu, nasype jim jídlo, aby neumřeli hlady nebo je vyléčí. Pokud máte dostatek peněz, můžete začít s výzkumem, jež vám kromě vzácnějších a neobvyklejších druhů zvířat, kotců, hraček a zábavních budov nabídne i výcvik ošetřovatelů. Což znamená, že se naučí o zvířata starat mnohem lépe, a výcvikem se docílí i toho, že při vstupu do klece ho zvíře nejen, že nesežere, ale naopak bude i rádo, že tam jeho ošetřovatel je a zvedne mu to náladu, což je občas celkem důležité. Zprvu se stará dobře, ale jakmile výběhů přibývá, přestane stíhat. Průměrný ošetřovatel (tím nechci říct, že by ve hře byli i nadprůměrní) stihne oběhnout až čtyři výběhy, pokud mají vchody blízko u sebe. Jakmile je výběhů víc, vyplatí se koupit i přiměřený počet ošetřovatelů. Potom už každému zbývá určit, o jaké výběhy se má starat a je to. Bohužel nejsou to žádní rychlíci a tak se občas někde zapomenou, jeden z Vámi určených výběhů zůstane nevyčištěn a zvířata nenakrmena. Zde zbývá pouze otrocké hledání ošetřovatelů a pomocí myši jejich dopravování do postižených míst. Tuto chybu by měl vyřešit patch, který je již nějakou dobu mezi námi. Uklízeči a průvodci Další důležitou pracovní složkou jsou uklízeči. Vzhledem k tomu, že ne každý navštěvník je poslušný a vyhodí papírek do koše, najdou se mezi nimi i tací zlotřilci (někdo jim říka prasata), jež veškeré své odpadky s usměvem pohazují po okolí. A to již přichází na scénu uklízeč jež za takovým navštěvníkem chodí a bordel po něm uklízí. Mezi jeho další činnosti patří vyprazdňování košů a co je nejdůležitější, tak i oprava plotů. Protože jak jsem již poznamenal, ne každé zvíře je mírumilovné a najdou se druhy, které neporhdnou vypaseným kolemjdoucím. Poslední sortu vašeho personálu tvoří průvodci. Ti mají jedinou funkci a to je provádět návštevníky po zoo a poučovat je o různých druzích zvířat. Nesmíme však zapomenout, že personál něco stojí. Proto je třeba jej využívat důsledně, nebo brzo zkrachujete. Teď máme plně fungující zoo. Lidičkové chodí, kochají se, sem tam se ukáže záblesk fotoaparátu. Jenže lidičkové, alias návštěvnící jsou po celodenním courání unavení a hladoví. No a podle hesla, náš zákazník, náš pán, se tedy musíme snažit jim vyhovět. Infrastruktura A proto ve hře najdeme i množství stánků, různých budov, jež slouží pro zvednutí nálady zákazníka. Pro hladové návštěvníky můžeme postavi pizzerii, hot dogy nebo automat na čokoládové tyčinky. Z popocházení od jednoho výběhu k druhému samozřejmě také bolí nohy, a tak návštěvníkům stavíme lavičky, aby se mohli na zvířátka dívat v sedě. U stánků zase na druhou stranu stavíme jídelní stolky, aby měli kde se najíst a nemuseli u toho postávat, tak jako musíme u každého stánku my. Pro zvednutí nálady se ve hře nacházejí i různé jiné budovy, například zvířecí divadlo, různá terária, kde se návštěvníci mohou setkat s brouky, hady a jinou podobnou havětí. Bohužel na těchto okrajových budovách se nedá vydělat, protože jsou bezplatné, ale nebyly bychom správní kapitalisté, abychom nevydělávali na něčem jiném. Tím myslím například obchod se suvenýry a krámek s plyšáky. Trošku mě naštvalo, že se nedá vydělávat na záchodcích, stejně jako tomu bylo u RollerCoaster Tyconu. Technické zpracování Grafika hry je opravdu hezká a v rozlišení 800x600 doslova kouzelná. Povrch do sebe příjemně splývá, stromky a ostatní objekty můžeme natáčet do všech čtyř stran, stejně jako celou mapu. Ale nejhezčí jsou animace zvířat. Každé zvíře děla své specifické pohyby. Medvěd chodí po výběhu a bručí, tu a tam se ale převalí na záda a začne se válet. Když ho vidíte, máte vysloveně chuť si ho pohladit. Lev po svém výběhu majestátně kráčí a okolo něho poskakují lvíčata. Popřípadě se vyvaluje na kameni a vyhříva se. Jak jsem již řekl, nenašel jsem na grafice nic, co by se dalo nějak vytknout. Možná něco je, ale já si toho opravdu nevšiml. Snad jen dodat, že nelze čekat něco převratného. Hra se odbíjí v izometrickém pohledu, který se u tohoto druhu her významně neliší. Co se zvuků týče, každé zvíře má opět své vlastní. Kotě kňourá, dospělé šelmy výhružně vrčí. Pštrosi pískají, sloni troubí. Po celou hru vám hraje muzika, která vám později ale příjde dost stereotypní, a tak jí buď vypnete, a nebo nevnímáte. P.S. Zhruba v půlce letošního roku můžeme očekávat datadisk Dinosaur Digs, který vám umožní postavit něco jako Jurský park :) více informací zde. Stáhněte si: Demo (27 MB), Video (6 MB) |
Mad Max připravil: jd |