World in Conflict: Soviet Assault - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

World in Conflict: Soviet Assault - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 3. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Datadisk pro jednu z nej RTS jako bájný Fénix vstal z popela a popisuje události očima ruských agresorů. + VIDEO

Autor: Warlock
Publikováno: 18.března 2009
Verze hry: prodávaná/PC/anglická
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Problémy, které postihly vývoj datadisku pro RTS World in Conflict - mapující fiktivní vpád Rusů do Ameriky a počátek třetí světové války - možná znáte. Vývojářské studio Massive Entertainment se v Activision Blizzard stalo nechtěným a než našlo nového majitele v UbiSoftu, málem byl celý přídavek pohřben. Lze tak děkovat nebesům, že Soviet Assault vůbec spatřil světlo světa. Přesto však je to návrat trochu rozporuplný a skalní fanoušci možná z nového přírůstku nebudou tolik nadšeni.


Tentokrát za Rusy
Už krátce po vydání původní hry bylo prakticky jasné, že děj případného datadisku bude líčit příběh z druhé strany barikády. Sověti totiž byli v základním World in Conflict vykresleni dosti jednotvárně. Skoro jak bezbožní tyrani bez výčitek svědomí, kteří napadli Ameriku a západní Evropu, aby tam způsobili hrůzy nesmírných rozměrů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tohle všechno Soviet Assault mění a nabízí šest nových misí rozprostřených do původní kampaně World in Conflict. Dočkáte se tak opět i hrátek s časovou linií, kdy jednotlivé bitvy na sebe přímo chronologicky nenavazují a mohou se odehrávat pár měsíců před již prožitými událostmi. Datadisk obsahuje bezmála deset videí popisující například osudy obyčejného pěšáka, který přežívá již několik měsíců v těch nejtvrdších válečných podmínkách daleko od domova a píše domů dopis plný svých pocitů a myšlenek.

V tomto ohledu se Soviet Assault podařilo solidně vylíčit atmosféru v zákopech agresorů, kteří to rozhodně alespoň v případě řadových vojáků nemají snadné a nejedná se o bezduché schránky. Na druhé straně mi tento pocit kazily in-game sekvence s rozhovory velitelů celé operace. Z nich vyplynulo, že za třetí světovou válku zkrátka mohla neutěšená situace v Sovětském svazu a neschopnost vést řádným způsobem ekonomiku. A jak se říká, vždy je snazší hledat chybu v druhých.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nekončící sled událostí
Mise z datadisku jsou stejně strhující a atmosférické jako v původní hře. Často se tak s pouze pár jednotkami přetahujete s Američany o kdejakou ulici či naopak veledůležitý brod, který je po zničení mostu jedinou cestou přes řeku. V bitvě navíc nejste prakticky nikdy sami a o kousek dál počítačový spoluhráč likviduje protileteckou obranu nebo z nedalekého lesa dělá měsíční krajinu. Občas se dočkáte toho, že pod svou kontrolu dostanete jednotky z druhého koutka mapy a poté, co zvládnete nastalou situace, můžete opět velet původní skvadře.

Ze všeho nejvíce se mi líbila úvodní mise s útokem na západní Berlín, kdy slavná berlínská zeď nebyla žádnou překážkou a připomínala vratký dřevěný plot sousedova domu. Postup byl naprosto přesně naplánován a jednotky útočily prakticky v jedné linii. Pod kontrolou jsem jich měl sice jenom hrstku, ale i tak bylo skvělé sledovat, jak se celý ten kolos valí dál a dál a nic mu nemůže stát v cestě. Občas bylo sice potřeba trochu zpomalit a zničit dotírající vrtulníky či upevňovat pozice pro případný protiútok, ale nakonec se do ukázalo jako zbytečné. Poslední zbytky západní armády, které se snažily o protiútok, byly totiž smeteny několika kobercovými nálety...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mise v Soviet Assault tak neztratily nic ze svého lesku a vývojáři z Massive Entertainment opět dokázali, že umí. Pro otrlejší hráče je dokonce připraven nový stupeň obtížnosti. Na druhé straně dost zamrzí, že každá z těch nových sovětských misí nezabere (na střední obtížnost) v průměru víc jak půl hodiny či maximálně hodinu. V celkovém součtu tak dostanete pouze zhruba čtyři hodiny nového obsahu oproti základnímu World in Conflict. Opticky je tato doba sice natáhnuta, protože je nutné absolvovat znovu americkou kampaň, kam jsou ty nové mise průběžně vloženy. Původně sice bylo slibováno, že ruskou dějovou linii bude možné hrát samotně, ale tuto možnost jsem ve hře nikde nenašel.

VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ
V minutové ukázce alespoň trochu přičichnete k vynikající atmosféře, která je tak charakteristická pro World in Conflict. Video se odehrává za útoku na západní Berlín, kdy bylo mimo jiné úkolem zničit jednak pěchotu schovanou v lesích za pomocí napalmu a opodál stojící tanky třeba s podporou těžkého dělostřelectva. V pozadí si můžete všimnout desítek dalších jednotek, které se celé velkolepé bitvy účastnily.

zdroj: Archiv


Vše ostatní při starém
Příběhovou kampaní novinky v tomto addonu prakticky končí - Soviet Assault nepřináší žádné nové jednotky ani druhy podpory (tactical aid), až na jednu malou výjimku v kampani. Ostatně přidávat při současném rozložení armády do čtyř celků s rozdělením většiny bojové techniky na lehkou, střední a těžkou, by nové jednotky trochu postrádaly smysl. Naopak by možná trochu zbytečně komplikovaly celou hru, která byla postavena na jednoduchých základech, aby nepostrádala to správné tempo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Pokud mě paměť neklame, tak mezi multiplayerové mapy přibyl pouze jediný kousek s názvem Fjord odehrávající se na mrazivém severu. Trochu mě naopak potěšily maličkosti ohledně multiplayerového rozhraní služby Massgate, jako je například automatické rozpoznávání mých přátel určitou barvou, zakomponování nabídky pro stahování uživatelských map či drobné novinky v chatu. Všechno ze zde zmiňovaného ale klidně mohlo být součástí patche.

Závěr
Porodní bolesti jsou na Soviet Assault více než znatelné a z původního velkolepého datadisku se vyklubala spíše průměrná záležitost. Nabízí stejně strhující akci jako v případě původní hry a škoda jen, že ruská odbočka netrvala minimálně dvakrát tak dlouho.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva UbiSoft tak moc dobře ví, proč nehodlá Soviet Assault prodávat samostatně, ale jedině v krabici společně s World in Conflict za cenu točící se okolo jedné tisícovky, což je vzhledem k obsahu celého balení více než solidní koupě - tedy alespoň pro nové hráče. Naštěstí lze koupit Soviet Assault i samostatně na Steamu za 15 euro (cca 400 Kč). P.S. většina magazínů ve světě udílí osmičku až devítku, ale to hodnotí celý World in Conflict (re-edici se Soviet Assault), nikoli pouze přínos datadisku jako my.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Demo původní hry...

Související články: Preview, Novinky...

Články o původním World in Conflict: Recenze singleplayeru a multiplayeru, Video-recenze

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole



 
 
Warlock

Verdikt:

Hodnotit samotný datadisk Soviet Assault je obtížné a proto neberte výsledné skóre nijak dogmaticky. Na jedné straně totiž obsahuje pro nedotčené třetí světovou válkou další pádný argument v podobě ruské kampaně, proč si re-edici této výborné strategie pořídit. Na té druhé straně však majitelé původní hry budou zklamáni absencí zásadnějších novinek a osobně bych nad touto investicí hodně váhal.

Nejnovější články