Wizardry 8 - recenze
9/10

Wizardry 8 - recenze

17. 12. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Série RPG Wizardry bezpochyby patří ke zlatému fondu počítačových her. Její historie trvá dlouhých dvacet let a nyní jsme se konečně dočkali osmého dílu, který u nás vychází kompletně v češtině.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 17.prosince 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Série Wizardry bezpochyby patří ke zlatému fondu počítačových her. Její historie (stejně jako historie dnes už neexistující společnosti SirTech Canada, která na sebe vyjma série Wizardry upoutala pozornost ještě precizní tahovou strategií Jagged Alliance) se začala psát téměř před 20 lety, tedy dávno před tím, než se na RPG scéně objevily současné hity typu Legend of Zelda či Diablo. Vznik osmého dílu je sám o sobě malým zázrakem, protože jej provázelo nebývalé množství potíží - jeho vývoj začal před více než čtyřmi roky a mezi tím SirTech Canada stačil projít celou řadou dílčích restrukturalizací, přišel o svého amerického distributora a ve finále byly pozastaveny práce na Wizardry 9 a Jagged Alliance 3. Nakonec ovšem vše šťastně dopadlo - distribuce hry se v USA ujal Electronic Boutique a dobře udělal, protože Wizardry 8 je zdaleka nejlepším RPG letošního roku.

Volba povolání
Stejně jako v každé správné RPG tradičního střihu je i ve Wizardry 8 klíčová tvorba charakterů. Klidně zapomeňte na to, že si vyberete bojovníka-kouzelníka-zloděje a vyrazíte za dobrodružstvím - zde se musí vše poctivě nadefinovat. Na počátku si vytvoříte (či importujete z Wizardry 7) šest postav, přičemž vybírat si můžete z několika odlišných ras - počínaje lidmi a trpaslíky a konče vílami a lidoještěry. Následuje volba jednoho z 15 povolání a přítomnost biskupů, lordů a samurajů dává tušit, že svět hry přinejmenším mírně vybočuje ze zavedeného „tolkienovského“ pojetí fantasy.

Novinkou oproti předchozím dílům je postava kutila, který nejenže je od počátku vybaven střelnou zbraní, ale ještě dokáže kombinovat různé předměty a vyrábět tak užitečné nástroje. Stejně jako v minulosti můžete v průběhu hry povolání měnit, takže vám nehrozí, že byste se zasekli, protože vám chybí kupříkladu zloděj.

Setkání s hlavním padouchem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Wizardry 8 začíná v momentě, kde před deseti lety skončila Wizardry 7: Crusaders of the Dark Savant, která byla pokračováním Wizardry 6: Bane of the Cosmic Forge, takže máte určitou naději, že byste mohli dospět k závěru příběhu, jenž se odvíjí již 12 roků. Na konci předchozího dílu odlétá hlavní padouch, Dark Savant, ve své kosmické lodi. Vás samotné si nyní najme jistý kupec, abyste mu dělali doprovod na planetu Dominus, avšak těsně před přistáním se střetnete s Dark Savantem a jste bez milosti posláni k zemi.

Procitnete na písečné pláži místního opatství a všude kolem vás se nachází pouze trosky vesmírného korábu. Dark Savant ovšem nedopadl o mnoho lépe - havaroval uprostřed nedalekého města a za jedinou noc stačil v jeho středu postavit černou věž a ulice zamořit svou havětí, která je hráčům Wizardry 7 jistě povědomá - T’Rangy, Umpani a Rattkiny.

Výborný design herního světa
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na počátku jsem měl určité obavy. Obavy, zda se autoři dokáží vyrovnat s téměř desetiletým odstupem mezi sedmým a osmým dílem a jestli nebudou Wizardry 8 až příliš svázané vlastní minulostí - jediný pohled ovšem stačí k tomu, abyste se ubezpečili, že tomu tak není. Tradiční „krokové“ pojetí dungeonu bylo nahrazeno moderním 3D a design úrovní svou vysokou kvalitou daleko přesahuje všechnu současnou RPG tvorbu.

Na každém kroku nacházíte něco zajímavého, co vás motivuje k tomu, abyste prohledali doslova každý metr. Kupříkladu banku ve městě můžete vyloupit, v katakombách pod chrámem se ukrývají artefakty, jakmile v opatství zazvoníte na zvon, roztříští se sklo ve vitríně obsahující brnění apod. Hledání předmětů není „vizuální“, ale závislé na schopnostech a dovednostech vašich charakterů - kde zkušený ranger najde hojivý lektvar, zelenáč nevidí vůbec nic.

Souboje a kouzla
Hlavní náplní Wizardry 8 jsou souboje. Jejich základem je formace vaší skupiny, kterou můžete v závislosti na situaci měnit. Vpředu jsou většinou silné (typicky bojovníci) a vzadu slabé (typicky kouzelníci) postavy, ale uspořádání není univerzálně uplatnitelné. Nepřátelé jsou totiž pěkně mazaní a ve větším počtu se vás snaží obklopit, útočí na vaše slabé charaktery a vlastní lučištníky či kouzelníky naopak chrání, jsou-li zraněni, prchají z boje atd. Souboje se mohou odehrávat v real-time nebo tahovém módu. Ten real-time je dle mého názoru zcela nepoužitelný, neb postavy bojují dle vlastního uvážení a vy v zásadě pouze kouzlíte, takže výsledek souboje nelze příliš ovlivnit. Systém kouzel je velmi komplexní, ale překvapivě snadný - kouzla jsou rozdělena do šesti škol a při seslání si můžete vybrat cíl a sílu. Se vzrůstající silou se samozřejmě stupňuje i riziko neúspěchu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za každý vyhraný souboj získáváte určité zkušenosti, na základě kterých stoupá úroveň vašich postav a můžete vylepšovat jejich schopnosti a dovednosti. Systém Wizardry 8 je do značné míry podobný kupříkladu Asheron’s Call či EverQuest. Vaše schopnosti a dovednosti se zlepšují přidělováním zkušenostních bodů po dosažení další úrovně nebo používáním. Budete-li například jako zloději často páčit zámky, bude se vám s každým úspěchem zvyšovat dovednost páčení zámků apod.

Charakterům se zlepšují schopnosti a dovednosti doslova po každém souboji, což vás velmi povzbuzuje a dosažení další úrovně je vlastně pouze „třešničkou na dortu“. Ve statistikách jsou oproti Wizardry 7 dvě významné změny - „Piety“ již není schopnost druidů sesílat kouzla, ale ovlivňuje získané zkušenostní body a ninja už nadále nemá dovednost „hide“ ale „stealth“ (se stejnou funkcí).

Grafika na úrovni
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Překvapivě kvalitní je technické zpracování Wizardry 8 - díky zmiňovanému desetiletému odstupu se vlastně jedná o první 3D hru v historii celé série (a vlastně SirTech Canada vůbec). Podíváte-li se nicméně na okolní obrázky, pak uznáte, že titul nemá sice možná nejkvalitnější textury mezi současnými 3D hrami (ve skutečnosti jsou velmi jednoduché), zato však jsou pěkně, čistě zpracovány a troufám si tvrdit, že kvůli výbornému nasvícení neurazí ani milovníka náročného vizuálního provedení.

Rovněž trojrozměrné modely charakterů působí velmi kompaktním, celistvým dojmem a nejsou na nich vidět žádné chyby. To vše je podmalováno kvalitní ambientní hudbou, která vás provází na každém kroku a doplněno dobrým ozvučením, což je v současnosti v počítačových hrách standard. Zajímavé je i namluvení postav, protože mají nejrůznější přízvuky (francouzský, italský atd.).

Wizardry 8 je zdaleka nejlepší RPG, která vyšla za poslední rok (včetně Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn), protože autoři dokázali umně skloubit moderní kabátek s tradičním „hard-core“ pojetím žánru, jenž klade důraz na souboje a statistiky, a které ze současného světa počítačových her již definitivně vymizelo. Přejme jí mezi všemi těmi rádoby RPG typu Pool of Radiance úspěch, aby měl SirTech Canada důvod pustit se do dalšího dílu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva P.S.: Koncem letošního roku by se měla Wizardry 8 díky společnosti CENEGA objevit na pultech obchodů kompletně lokalizovaná do češtiny, a to za 999 korun - detaily.

Stáhněte si: Demo (148 MB), Video (4 MB)
Informační zdroje: Kyler's Wizardry Den, Ironworks Wizardry 8 fansite