Vietcong: Fist Alpha - exkluzivní recenze
7/10

3. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jak na nás zapůsobil datadisk Fist Alpha aneb návrat do pralesní džungle Vietcongu v roli budoucí válečné oběti Warrena Douglase, se dozvíte v exkluzivní recenzi české verze hry.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 3.února 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: česká review-copy

Obrázek zdroj: tisková zpráva Čím dál častěji dochází v branži počítačových her k vydávání nastavených kaší v podobě datadisků k více, ale i méně úspěšným hrám. Důvody jejich zrodu bývají různé, od zcela prozaických (prachy) až po chuť a snahu obšťastnit fanoušky dobré hry dalším nášupem kvalitní zábavy. Loni vydaný Vietcong patří zcela bez pochyb do kategorie toho nej, co v daném žánru kdy vyšlo a proto ohlášení datadisku vyvolalo vesměs kladné ohlasy a natěšenou náladu - u nás tím spíš, že se jedná o hru z produkce brněnských studií Pterodon a Illusion Softworks.

Naše redakce měla to štěstí, že mohla využít dobrých vztahů s tvůrci hry a dostala exkluzivně jednu kopii s předstihem k tomu, aby nyní, v době vydání datadisku na pulty domácích obchodů mohla na našich stránkách vyjít jeho recenze. Já tedy v dalším textu přináším informace o tom, jak na mě datadisk Fist Alpha zapůsobil, z čehož byste si sami měli udělat představu, do jaké míry zaujme i vás. Zájemcům ještě doporučím rozhovor s autory hry, který jsme na téma připravovaného datadisku v září zveřejnili a kde se dozvíte jak zajímavé informace, tak i pohled autorů na jejich vlastní, tehdy teprve připravované dílo.

Známé i nové tváře
Jak jsem psal před několika dny už v novinkách, vrací se datadisk do doby před událostmi původní hry. Kdo se rozpomene na její intro, jistě z paměti vyloví obraz hlavního hrdiny – Steve R. Hawkinse, kterak přilétá jako nováček na americkou základnu poblíž kopce Nui Pek. To tedy logicky znamená, že v datadisku budete navlečeni do kůže někoho zcela jiného, o kom ale v intru původní hry byla rovněž řeč. Nebude to nikdo jiný než Warren Douglas, jehož nedávnou smrt si vzal do huby neomalený drsňák Hornster, jenž příchodu Hawkinse do Vietnamu asistoval. Zajímavostí pro každého tedy bude určitě fakt, že vstupujete do hry s postavou, o níž od samého začátku víte, že to jednou chtě nechtě slízne a čekáte pouze kdy a jak.

Absolventi Vietcongu se v datadisku setkají se známou partou ve složení P. J. Defort (radista), Joe Crocker (medik), už vzpomínaný C. J. Hornster (kulometčík) a Thomas Bronson (tahoun munice). Jedinou změnou bude Nguyen Nham v roli stopaře, kterého ale časem nahradí známý Le Duy Nhut, čímž vznikne (až na vaší maličkost) stará známá sestava v celé své parádě.

Náplň datadisku
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pojďme se nyní podívat, co je vlastním obsahem datadisku, k jehož hraní samozřejmě budete potřebovat i původní hru v češtině. Oficiální informace o rozčlenění singlové kampaně uvádí celkem sedm misí, což ale může být trochu zavádějící. Budete-li se řídit videosekvencemi, které kampaň člení do jednotlivých operací, napočítáte o něco málo méně. Když se naopak podíváte na seznam odehraných (a tudíž pak i samostatně hratelných) misí, bude jejich počet o poznání vyšší. Je to dáno tím, že některé operace se skládají z více dílčích akcí a tudíž záleží spíše na tom, jak se na celou kampaň budete dívat.

Rozsáhlejší mise?
V úvodu zmiňovaný rozhovor se krom jiného zatočil i na téma délky misí, kde autoři svým pohledem charakterizovali datadisk jako kampaň počtem operací zdánlivě chudší, což je ale vyváženo jejich délkou - oproti původní hře naopak vyšší. Můj osobní názor se ale od těchto předpokladů celkem liší a neměl jsem pocit, že by nové operace představovaly jakkoli dlouhodobější zábavu než ty, které jsem znal z Vietcongu jako takového. Paradoxně spíš naopak jsem stále čekal, kdy konečně toto avizované protažení propukne. Úvodní mise mi přišly naopak vcelku krátké, stále jsem čekal, až se hra pořádně rozjede a najednou jsem byl celkem nemile překvapen zprávou o tom, že mám celou hru za sebou.

Struktura singleplayeru
Na Vietcongu se mi velice líbila rozmanitost herní situací, do kterých mne hra situovala a s tím související různorodost přístupu k jejich řešení. Něco podobného jsem čekal i od tohoto přídavku, leč spokojen jsem tolik jako s vlastní hrou nebyl. Osvobození pilota havarovaného letounu, obrana domorodé vesnice, dobytí chrámu a průzkum podzemních chodeb, noční hlídka, obrana vlastního tábora, přepadení nepřátelské základny a ničení palebných pozic – to vše zní vcelku zajímavě, nicméně zpracování, se kterým jsem se v datadisku setkal, mi přišlo ve srovnání s původní hrou jako její chudý příbuzný.

Na webu hry se objevují i hesla jako „průchod zaminovaným polem“, což ve Fist Alpha neznamená nic víc, než že se v jedné misi vydáte spolu s kámošem Bronsonem skrz krátké minové pole tak, že on vás vede (sám miny stražil, takže ví, kde leží) a vy se musíte držet v jeho stopách. Bratru otázka zhruba minuty bez čehokoli postranního, co by tento postup nějak komplikovalo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obdobně ošizený jsem se cítil při vzpomínce na podzemní bludiště z původní hry po zdolání toho, co se v tomto duchu prezentovalo v datadisku. Zatímco to původní mne nutilo si poslepu kreslit jakýsi plánek chodeb, nyní jsem měl za pár minut vše prolezlé skrz naskrz a půlhodinu jsem pak u bludiště strávil jen proto, že mne hra nějak nechtěla pustit dál a pořád se tvářila, jako bych někde na něco zapomněl. Doufal jsem, že je tomu tak a procházel těmi pár chodbali stále dokola a zkoumal každý kout znovu a znovu, když pak zničehonic přiběhl Hornster a oznámil mi, že už je všechno prolezlé a můžeme to tu zabalit.

Tiché mise
Trochu oživení do na můj vkus celkem fádního průběhu přinesly v závěru tiché operace, kdy bylo třeba se předčasně neprozradit a procházet hustou pralesní flórou obezřetně, a s tlumenou pistolí či kudlou v ruce likvidovat nepřítele dřív, než si vás všimne. Zde si dovolím ještě jedno popíchnutí na adresu chování zasažených nepřátel. Často si nejste pohledem na zasaženého vůbec jisti, zda je už v pánu či se vás ještě bude pokoušet znovu napadat. To je v tiché misi celkem problém, končící následným poplachem a s tím souvisejícím neúspěchem.

Nicméně na tohle se dá zvyknout a raději se sichrovat nějakou tou ránou jistoty, i za cenu zbytečného plýtvání střelivem, kterého má naštěstí tahoun Bronson v batohu vždycky dost. U tichých misí mi přišla trochu nepraktická i práce s mapou, kterou nést v ruce znamená nevidět na cestu a přepínání mezi zbraní a mapou je zase dost pomalé, čili při častém nakukování opruzující.

Multiplayer
S multiplayerem se váže osmička nových map, které tradičně představují vesměs lokace, jimiž jste prošli v singlu. Novinkou datadisku je i několik zbraní (například M14 včetně modifikace s optikou, automat M60, Sten SGM, Tokarev svt 38 atd.). K přínosům pak přidejme i možnost na některé zbraně připevnit bajonet a hladit nepřítele jeho čepelí. Ačkoliv herní módy zůstaly stejné (Turntable mód přibyl už v patchi 1.41 pro původní hru), mapy jsou většinou uzpůsobeny více herním režimům, takže výsledný efekt a přínos jsou o poznání bohatší, než by se na první pohled zdálo. Ještě vzpomenu, že multiplayer umožňuje propojení až 64 hráčů, což je už celkem slušný počet na pořádný virtuální masakr.
S koncem recenze spláchnu i další možnosti, které datadisk Fist Alpha stejně jako původní Vietcong nabízí – je to jednak trénink rozdělený do čtyř výcvikových sektorů, možnost hrát jednotlivé mise již odehrané v kampani a především režim Rychlá bitka, kdy vybranou misi můžete absolvovat s vámi zvoleným doprovodem, výbavou a proti nepříteli, jehož sílu (četnost) si rovněž sami navolíte.

Kompletně v češtině
Datadisk, jenž jsme měli k dispozici, byl v plně lokalizované verzi, což tedy znamená kompletní počeštění hry včetně mluvených dialogů. Podle vyjádření distributora ze společnosti Cenega vyžaduje Fist Alpha CZ ke spuštění českou verzi původního Vietcongu (na anglické prý nebude fungovat). Český dabing je vysoce kvalitní a nenarazil jsem v něm na žádné jazykové výstřelky, které se často v překladech objevují. Vojáci si neberou do úst žádné servítky a tudíž není nouze ani o nějaký ten drsnější výraz.

Na tomto místě bych rád pochválil hru i za jakousi přidanou hodnotu v podobě deníků, kam se zaznamenávají informace o proběhnutých misích i o těch, které vás teprve čekají. Dají se zde nalézt i různé zajímavosti, například náčrtky rozmanitých přírodních pastí, které se v džungli proti nepříteli používaly atd. V denících tedy nejde vždy jen o jakousi omáčku, ale i nenásilný zdroj vědění vztažený k tématu, o němž hra pojednává. A to se mi líbí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Závěrečné shrnutí
Na konec článku již tradičně shrnu to nejpodstatnější, co jsem na základě testování hry zjistil. Datadisk Fist Alpha je (podle očekávání) zasazen do prostředí známého z původního Vietcongu, čemuž (pokud nepočítám hustší zatravnění povrchu) odpovídá i obdobná grafika všeho a všech, s nimiž přijdete do styku. Singlová kampaň na mne zapůsobila poněkud chudším dojmem jak po stránce její délky, tak i z hlediska nápaditosti jednotlivých misí. Přídavek z tohoto pohledu nepřinesl nic nového či převratného a naopak mi původní hra přijde o poznání zábavnější a její mise lépe propracované. Vezmu-li odhadem dobu, kterou u singlové kampaně strávíte, určitě nepřekročí (pokud někde nezakysnete) jeden den a i na ten si klidně budete moci naplánovat ještě nějakou jinou činnost.

Multiplayer je otázkou individuálních preferencí a v naší zeměpisné šířce i domácích možností. Kdo Vietcongu ve více hráčích propadl, najde v datadisku další hodnotu ve formě nových map a zbraní. Kdo vlastní linku dostatečně tlustou a narazí na vhodně zalidněný server, může se pokochat vřavou až čtyřiašedesáti hráčů, což určitě stojí minimálně za pokus.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Suma sumárum se nebudu rozpakovat vyjít při hodnocení s kůží na trh a sdělit, že jsem od datadisku čekal trochu víc. Jelikož jsem si Vietcong zamiloval v jeho původní podobě, těšil jsem se na další nášup v minimálně stejné kvalitě. Datadisk mne ale nijak extra neoslovil a jelikož jsem předem veděl o jeho poněkud kratším obsahu, čekal jsem kompenzaci v jeho promyšlenosti a struktuře. Ta se ale dle mého ani nerovná původní hře, natož aby ji nějak předčila.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Cheaty, MP mapy...

Související články: Rozhovor (9/2003), Vietcong recenze (3/2003), Novinky

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)

Mickey Mouse

Pro fanoušky hry asi bude datadisk důvodem k oprášení placek s Vietcongem a návratu do pralesní džungle, nicméně kdo by čekal něco víc, asi se u něj příliš neodváže. Fist Alpha není v žádném případě špatný, ale původní hra nasadila laťku do výšky, kterou se mu dle mého názoru překonat nepodařilo.