Theatre of War - recenze & video
8/10
zdroj: tisková zpráva

Theatre of War - recenze & video

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 5. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Připadají vám běžné RTS příliš jednoduché? Tato dlouho vyvíjená hardcore hra bezezbytku splnila sliby o maximálně autentickém ztvárnění válečných operací na všech evropských frontách v letech 1939-45.

Autor: Bergy
Publikováno: 18.května 2007
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/download/1.2
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Málokteré hře se podaří během svého vzniku vystřídat hned několik názvů za sebou, ale i to se zkrátka stává. Pokud jste tak během posledních čtyř let slýchávali o titulech jako Battlefield Command, Wartime Command: Battle For Europe 1939-1945 či WW II RTS, vězte že se jedná o jednu a tu samou hru, tedy o Theatre of War. Ne zrovna krátký vývoj, jenž spojil dohromady vývojáře z úspěšné série Combat Mission a leteckého simulátoru IL-2 Sturmovik, však konečně přinesl své ovoce a finální verze se zhruba před měsícem začala prodávat přes internet.

Theatre of War (dále jen jako ToW) představuje neobyčejnou válečnou strategii hranou čistě v reálném čase, jenž se snaží co nejvěrněji zachytit boje na evropských frontách druhé světové války a přitom nabídnout velice precizní grafické zpracování. Jak se ukázalo, nejednalo se zrovna o lehký úkol a práce na této hře zřejmě budou ještě dál pokračovat. I nynější podoba má však mnohé co nabídnout, takže se na to pojďme společně podívat.

Tažení celou Evropou
Singleplayerová část vám kromě několika tréninkových a devíti samostatných misí nabízí především pět kampaní s více jak čtyřiceti misemi. Ty se odehrávají na přibližně třech desítkách odlišných map a zahrnují období od samého počátku války v roce 1939 až do roku 1945. Kampaně zaujmou zejména skutečností, že je lze hrát i za ne zcela běžné armády. Kromě klasických Němců, Rusů či Spojenců se totiž chopíte zbraně i v roli Poláků a Francouzů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Map je o něco méně než misí a to z toho důvodu, že se některé scénáře odehrávají na tom samém místě a vy si tak projdete těmito bitvami z pohledu obou stran. Prostředí, kam vás jednotlivé boje zavedou, jsou sice různá, nicméně nikdy se nedostanete za hranice Evropy. Alespoň, že kromě nejvíce profláknuté Normandie, jsou zde i jiné části Francie, dále Polsko a v plné kráse je také ruská východní fronta.

Ačkoliv je obtížnost hry odstupňovaná (nechybí ani možnost zapnout / vypnout vliv morálky vojáků), není ToW žádnou procházkou ani na normální či lehkou úroveň. Hrát musíte s rozmyslem, rozhodně se nejedná o nějakou klikačku na způsob rádobyválečných RTS, kde jen označíte kupu jednotek, pošlete co nejblíže k nepříteli a čekáte, že si s tím už nějak poradí. O to víc ale ToW ocení lidé libující si právě ve hrách ze série Combat Mission, Steel Panthers, Close Combat apod. Pouze pečlivým uvažováním a vhodně zvolenou taktikou lze totiž dojít k úspěchům a vítězstvím.

Propracovaný herní systém
Tomu ostatně odpovídá i herní systém, který je velmi propracovaný. Základem jsou jako v reálné armádě vždy pěšáci. Každý má sice dopředu určenou nějakou úlohu (kulometčík, velitel, řidič, střelec, granátník apod.), přesto jsou tyto jednotky velmi univerzální a pro řadu z nich není problém chopit se dle vašeho rozkazu toho, co je zrovna potřeba. Pokud je dejme tomu zabita obsluha polního děla, můžete k němu poslat další vojáky vyskytující se poblíž. Některé pozice však vyžadují specifické funkce. Chcete-li například nahradit padlého nebo zběhlého řidiče, jeho nástupce musí mít příslušnou dovednost, jinak s vozidlem prostě neodjede. Vyplatí se i porovnávat IQ jednotlivých vojáků a těm chytřejším přiřazovat funkce velitele obsluhy, což je rozhodně efektivnější než kdyby dělali třeba nabíječe. Vše samozřejmě máte možnost přesně určit a nastavit, takže je to zcela na vás.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobně to funguje i u tanků, vozidel a dalšího vybavení armády. I když je obvyklé, že nově přiřazení vojáci nedokáží obsluhovat dělo či tank tak dobře jako původní vycvičená posádka, pořád je to lepší než nechat tyto těžké zbraně ladem nebo nepříteli. Ano čtete správně, opuštěné dělo či tank může být s klidem uzmut druhou stranou a použit proti dřívějším majitelům. Na druhou stranu je dost s podivem, že jsou zde veškeré budovy (kromě bunkrů) naprosto nepřístupné pro pěchotu. Dochází pak ke komickým situacím, kdy například obránci města nemohou být kryti zdmi baráků a jsou tak nuceni odrážet útoky venku pod širým nebem.


VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ
Dvouminutové video z útoku německých obrněných jednotek proti polským obráncům. Scéna dobře dokladuje, že i proti lépe vyzbrojené nepřátelské přesile se dá úspěšně obstát.


streamovaná verze videa / stažitelná verze videa (17 MB, XVID)

Reálné účinky zbraní
Velký důraz je také kladen na sílu pancéřování a typ či ráži munice. V ToW si třeba s protitankovým dělem malé ráže ze začátku války moc neškrtnete proti pokročilejším tankům. Munice je striktně omezená a nelze ji v průběhu bitvy doplnit. Lehce se může proto stát, že vystřílíte AP (průrazné) střelivo a zůstanou vám jen HE (tříštivé) náboje, se kterými obrněnce nerozlousknete ani kdybyste se na hlavu stavěli. Pancíře jsou jinak přesně podle skutečnosti silné nejvíce v přední části jednotek, slabší na bocích a ze zadu jsou tanky obvykle nejvíce zranitelné.

Podle mého gusta je v ToW vyřešen i efektivní dostřel zbraní, který je často kamenem úrazu válečných strategií. Zde opravdu platí, že pokud má dělo dostřel několik tisíc metrů, opravdu na tuto vzdálenost můžete střílet a mít šanci na úspěšný zásah. Jestliže cíl není v přímé viditelnosti střílející jednotky, lze využít pozorovatele pro nepřímou palbu. Bitvy se tak neodehrávají jen z těsné blízkosti, ale i na pořádně dlouhou vzdálenost. Při střelbě hraje důležitou roli vzájemné převýšení mezi střílející a cílovou jednotkou a v úvahu se také bere rychlost kadence dané zbraně a doba potřebná k nabití novými náboji (závisí i na schopnostech obsluhy).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hratelnost
Především ze začátku je přímo vynikající, ale škoda, že po nějakém čase vás scénáře přestanou překvapovat. Nemluvím zde přímo o stereotypu, nýbrž o tom, že po zdolání prvních kampaní už to zkrátka není takové. Přitom umělá inteligence nepřátel je rozhodně jedna z těch lepších. Počítači nedělá problém pěkně si vás obklíčit, obsazovat volné bojové prostředky a chytře využívat svých výhod. Postupně se sice dokážete adaptovat na jeho styl hry, takže ho začnete dřív nebo později spolehlivě přehrávat, ale i tak je to potěšující skutečnost.

Fajn je nakupování jednotek před začátkem kampaňových scénářů. Máte tak do jisté míry možnost ovlivnit složení vlastní armády. Nejde to však úplně, protože některé jednotky jsou povinné a nemůžete je ze svého seznamu vyřadit. Po skončení mise pak lze buď osobně či automaticky udělit jednotlivým vojákům vyznamenání a případně přihodit nějakou frčku (dobrou pomůckou při rozhodování jsou bojové statistiky každého jedince). Navíc tyto přeživší jednotky, jenž prošli ohněm, jdou s vámi dál do dalších misí.

Hodně mě ale mrzí, že ToW je čistě real-time strategie. Teďka nejde o to, že by člověk nestíhal udílet rozkazy, protože pro tento účel je zde možnost pauzování, ale o nemožnost pořádně se kochat děním na mapě. Tohle je přesně věc, kterou jsem si oblíbil u série Combat Mission, kde se rozkazy udílejí v turn-base módu a poté následuje krátká real-time část, do které stejně hráč nemůže zasahovat, takže se může v klidu kochat. V ToW na tohle prostě není čas. Vše je rozhodně svižnější, pořád musíte udržovat velký nadhled nebo švenkovat z jednotky na jednotku a vydávat rozkazy reagující na vzniklou situaci. Při hraní se tak rozhodně nudit nestihnete, díky plným rukám práce. Tím spíš bych ale uvítal nástroj, kterým bych si zpětně bitvu znova přehrál v roli pasivního diváka. To bohužel nelze, alespoň tedy prozatím a já bych velmi ocenil, kdyby to v budoucnu možné být mohlo.

Editor a multiplayer
Po odehrání všech scénářů singleplayeru můžete přistoupit například k úpravám či tvorbě nových misí a kampaní v přiloženém editoru. To je velmi potěšující, protože je to jasná známka toho, že ToW je přístupnou hrou pro nadšence tvořící vlastní scénáře. Klidně se může stát, že co nevidět budou ke stažení lepší kampaně než ty, které nám předložili sami autoři.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dále je zde přítomen i nezbytný multiplayer pro dva až osm hráčů, který lze hrát po lokální síti nebo přes internet. Bohužel díky hraní v reálném čase není možné počítat s oblíbenými režimy jako Hot Seat (hráči se střídají v hraní u jednoho počítače) nebo PBEM (hraní po e-mailu) tolik oblíbené například z Combat Mission. Nutno dodat, že momentální stav síťové hry je jednoznačně nejslabším článkem ToW. Důvod je prostý, na výběr je pouze osm map, žádný výběr jednotek, žádné herní módy. Můžete si tak zvolit jen stranu, za kterou chcete bojovat, barvu jednotek a případně vytvořit kooperační týmy. Poněkud chabá výbava, jen co je pravda. Snad se i v tomto případě dočkáme časem ze strany autorů podstatného zlepšení v některém z nadcházejících patchů či přídavku.

PŔÍDAVEK ZDARMA
Překvapivě brzy, už koncem května by měl být pro Theatre of War k dispozici volně ke stažení přídavek s názvem Battle for Moscow. Nabídne novou zimní kampaň z bojů o Moskvu obsahující deset misí. Součástí bude i nový editační nástroj v podobě editoru map (obrázky). Kromě nových misí a kampaní si tak budete moci navrhovat i úplně nové mapy (povrch terénu, rozvržení objektů atd.). Tento přídavek by měl být zdarma k dispozici i pro majitele hry prodávané v ČR.

Detailní grafika
Vizuální stránka je hned po vynikající hratelnosti bezesporu největším lákadlem. Málokterá strategie se totiž může chlubit tak dokonalými a propracovanými modely vojenské techniky a terénu vůbec. ToW tohle přesně splňuje a ruka grafiků z týmu Olega Maddoxe je docela hodně znát. Škoda ale, že takhle super celá hra vypadá, jen když použijete hodně přiblížený pohled. Jakmile trochu více odzoomujete, což je mimochodem nutnost, jinak ztrácíte přehled o dění kolem, povrch se postupně rozplizne do jednoduchých textur a ze superdetailních tanků už posléze taky moc nemáte. Je to poměrně velký kontrast a já se nemohu ubránit dojmu, že z nadhledu vypadá ToW trochu stroze.

Obrovská pochvala ovšem míří k možnostem 3D pohledu, který jinak umožňuje libovolnou rotaci, změnu úhlu a především skutečně velký rozsah zoomu. Kamera totiž může snímat plochu až z výšky 250 metrů a věřte, to už je skutečně jiné kafe. S takovým nadhledem máte celé bojiště doslova jako na dlani a abyste i z této výšky snadno rozeznali jednotky od sebe, nad všemi svítí kulaté identifikační ikonky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Hardwarová náročnost je v zásadě průměrná až vyšší. Na sestavě AMD Athlon 64 3500+ s 2GB RAM a GF 7900GTX při rozlišení 1280x1024 a maximálními detaily jsem mohl hrát víceméně bezproblémově. Jen místy u velkých scénářů jsem zaznamenal kolísání fps (snímky za vteřinu) ale nebylo to nic, co by se nedalo přežít. Dejte si ovšem pozor na volbu pro postupné mizení těl padlých vojáků během hry. Já jsem jí ze zvědavosti vypnul a nastaly mi viditelné problémy. Zvláště ke konci scénářů, kdy bylo padlých nejvíce, se mi ToW doslova vleklo a místy i dost trhalo. Na vině byl zřejmě nestíhající procesor, nicméně po opětovném zapnutí volby pro mizeni těl se zase vše uvedlo do pořádku.

 Resumé
Pokud jste od ToW čekali kvalitně zpracovanou strategii s důrazem na reálné zobrazení bojů a účinky zbraní, myslím, že můžete být více než spokojeni. Nedostatky tu samozřejmě jsou, to je neoddiskutovatelné, nicméně tato hra rozhodně není ani zdaleka uzavřeným projektem, bude se dál vyvíjet a vylepšovat. Škoda multiplayeru, který mohl být minimálně o třídu lepší už ve svém základu, ale i to se doufám brzo změní. Pokud budou navíc i další přídavky zdarma ke stažení, nemám o budoucnost této hry žádný strach.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže se rozhodnete ToW pořídit, máte v zásadě dvě možnosti. Jít stejně jako několik tuzemských nedočkavců přímo na stránky společnosti Battlefront (té patří naše velké poděkování - pozn.jd) a elektronicky si otamtud objednat download nebo krabicovou verzi s anglickým manuálem za 45 USD (lze i kombinaci obojího za 55 USD). Druhou variantou je vyčkat do června (aktuální info ze dneška - ano, bohužel se to pořád oddaluje) na zahájení prodeje krabicové verze s českým manuálem od společností Cenega Czech. U ní výrazně ušetříte, protože má být k dostání za velmi výhodných 299,- Kč.

Stáhněte si: Demo

Související články: Dojmy, Novinky

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře






 
 
Bergy

Verdikt:

Válečná RTS, po jaké už léta prahli především náročnější hráči, kteří dokáží ocenit reálné chování jednotek, účinky zbraní a důraz na historické scénáře. Nedotažený multiplayer je sice momentálně asi největší pihou na kráse, ale jinak je hraní ToW výborným zážitkem. Plusem je i precizní grafika, jenž poskytuje zvláště při přiblížení velmi detailní podívanou.

Nejnovější články