Autor: Bergy Publikováno: 18.května 2007 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Map je o něco méně než misí a to z toho důvodu, že se některé scénáře odehrávají na tom samém místě a vy si tak projdete těmito bitvami z pohledu obou stran. Prostředí, kam vás jednotlivé boje zavedou, jsou sice různá, nicméně nikdy se nedostanete za hranice Evropy. Alespoň, že kromě nejvíce profláknuté Normandie, jsou zde i jiné části Francie, dále Polsko a v plné kráse je také ruská východní fronta. Ačkoliv je obtížnost hry odstupňovaná (nechybí ani možnost zapnout / vypnout vliv morálky vojáků), není ToW žádnou procházkou ani na normální či lehkou úroveň. Hrát musíte s rozmyslem, rozhodně se nejedná o nějakou klikačku na způsob rádobyválečných RTS, kde jen označíte kupu jednotek, pošlete co nejblíže k nepříteli a čekáte, že si s tím už nějak poradí. O to víc ale ToW ocení lidé libující si právě ve hrách ze série Combat Mission, Steel Panthers, Close Combat apod. Pouze pečlivým uvažováním a vhodně zvolenou taktikou lze totiž dojít k úspěchům a vítězstvím. Propracovaný herní systém Tomu ostatně odpovídá i herní systém, který je velmi propracovaný. Základem jsou jako v reálné armádě vždy pěšáci. Každý má sice dopředu určenou nějakou úlohu (kulometčík, velitel, řidič, střelec, granátník apod.), přesto jsou tyto jednotky velmi univerzální a pro řadu z nich není problém chopit se dle vašeho rozkazu toho, co je zrovna potřeba. Pokud je dejme tomu zabita obsluha polního děla, můžete k němu poslat další vojáky vyskytující se poblíž. Některé pozice však vyžadují specifické funkce. Chcete-li například nahradit padlého nebo zběhlého řidiče, jeho nástupce musí mít příslušnou dovednost, jinak s vozidlem prostě neodjede. Vyplatí se i porovnávat IQ jednotlivých vojáků a těm chytřejším přiřazovat funkce velitele obsluhy, což je rozhodně efektivnější než kdyby dělali třeba nabíječe. Vše samozřejmě máte možnost přesně určit a nastavit, takže je to zcela na vás. Podobně to funguje i u tanků, vozidel a dalšího vybavení armády. I když je obvyklé, že nově přiřazení vojáci nedokáží obsluhovat dělo či tank tak dobře jako původní vycvičená posádka, pořád je to lepší než nechat tyto těžké zbraně ladem nebo nepříteli. Ano čtete správně, opuštěné dělo či tank může být s klidem uzmut druhou stranou a použit proti dřívějším majitelům. Na druhou stranu je dost s podivem, že jsou zde veškeré budovy (kromě bunkrů) naprosto nepřístupné pro pěchotu. Dochází pak ke komickým situacím, kdy například obránci města nemohou být kryti zdmi baráků a jsou tak nuceni odrážet útoky venku pod širým nebem.
Reálné účinky zbraní Velký důraz je také kladen na sílu pancéřování a typ či ráži munice. V ToW si třeba s protitankovým dělem malé ráže ze začátku války moc neškrtnete proti pokročilejším tankům. Munice je striktně omezená a nelze ji v průběhu bitvy doplnit. Lehce se může proto stát, že vystřílíte AP (průrazné) střelivo a zůstanou vám jen HE (tříštivé) náboje, se kterými obrněnce nerozlousknete ani kdybyste se na hlavu stavěli. Pancíře jsou jinak přesně podle skutečnosti silné nejvíce v přední části jednotek, slabší na bocích a ze zadu jsou tanky obvykle nejvíce zranitelné. Podle mého gusta je v ToW vyřešen i efektivní dostřel zbraní, který je často kamenem úrazu válečných strategií. Zde opravdu platí, že pokud má dělo dostřel několik tisíc metrů, opravdu na tuto vzdálenost můžete střílet a mít šanci na úspěšný zásah. Jestliže cíl není v přímé viditelnosti střílející jednotky, lze využít pozorovatele pro nepřímou palbu. Bitvy se tak neodehrávají jen z těsné blízkosti, ale i na pořádně dlouhou vzdálenost. Při střelbě hraje důležitou roli vzájemné převýšení mezi střílející a cílovou jednotkou a v úvahu se také bere rychlost kadence dané zbraně a doba potřebná k nabití novými náboji (závisí i na schopnostech obsluhy). Hratelnost Editor a multiplayer
Detailní grafika Vizuální stránka je hned po vynikající hratelnosti bezesporu největším lákadlem. Málokterá strategie se totiž může chlubit tak dokonalými a propracovanými modely vojenské techniky a terénu vůbec. ToW tohle přesně splňuje a ruka grafiků z týmu Olega Maddoxe je docela hodně znát. Škoda ale, že takhle super celá hra vypadá, jen když použijete hodně přiblížený pohled. Jakmile trochu více odzoomujete, což je mimochodem nutnost, jinak ztrácíte přehled o dění kolem, povrch se postupně rozplizne do jednoduchých textur a ze superdetailních tanků už posléze taky moc nemáte. Je to poměrně velký kontrast a já se nemohu ubránit dojmu, že z nadhledu vypadá ToW trochu stroze. Obrovská pochvala ovšem míří k možnostem 3D pohledu, který jinak umožňuje libovolnou rotaci, změnu úhlu a především skutečně velký rozsah zoomu. Kamera totiž může snímat plochu až z výšky 250 metrů a věřte, to už je skutečně jiné kafe. S takovým nadhledem máte celé bojiště doslova jako na dlani a abyste i z této výšky snadno rozeznali jednotky od sebe, nad všemi svítí kulaté identifikační ikonky. další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Hardwarová náročnost je v zásadě průměrná až vyšší. Na sestavě AMD Athlon 64 3500+ s 2GB RAM a GF 7900GTX při rozlišení 1280x1024 a maximálními detaily jsem mohl hrát víceméně bezproblémově. Jen místy u velkých scénářů jsem zaznamenal kolísání fps (snímky za vteřinu) ale nebylo to nic, co by se nedalo přežít. Dejte si ovšem pozor na volbu pro postupné mizení těl padlých vojáků během hry. Já jsem jí ze zvědavosti vypnul a nastaly mi viditelné problémy. Zvláště ke konci scénářů, kdy bylo padlých nejvíce, se mi ToW doslova vleklo a místy i dost trhalo. Na vině byl zřejmě nestíhající procesor, nicméně po opětovném zapnutí volby pro mizeni těl se zase vše uvedlo do pořádku. Resumé Pokud jste od ToW čekali kvalitně zpracovanou strategii s důrazem na reálné zobrazení bojů a účinky zbraní, myslím, že můžete být více než spokojeni. Nedostatky tu samozřejmě jsou, to je neoddiskutovatelné, nicméně tato hra rozhodně není ani zdaleka uzavřeným projektem, bude se dál vyvíjet a vylepšovat. Škoda multiplayeru, který mohl být minimálně o třídu lepší už ve svém základu, ale i to se doufám brzo změní. Pokud budou navíc i další přídavky zdarma ke stažení, nemám o budoucnost této hry žádný strach. Jestliže se rozhodnete ToW pořídit, máte v zásadě dvě možnosti. Jít stejně jako několik tuzemských nedočkavců přímo na stránky společnosti Battlefront (té patří naše velké poděkování - pozn.jd) a elektronicky si otamtud objednat download nebo krabicovou verzi s anglickým manuálem za 45 USD (lze i kombinaci obojího za 55 USD). Druhou variantou je vyčkat do června (aktuální info ze dneška - ano, bohužel se to pořád oddaluje) na zahájení prodeje krabicové verze s českým manuálem od společností Cenega Czech. U ní výrazně ušetříte, protože má být k dostání za velmi výhodných 299,- Kč. Stáhněte si: Demo Související články: Dojmy, Novinky |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |