Sudeki - recenze
6/10

Sudeki - recenze

29. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jelikož je v současnosti kvalitních RPG jako šafránu, možná jste si chtěli užít s asijskou kráskou Sudeki s rodiči z Xboxu. My ji už poznali, ovšem po ostýchavém seznamování a něžných dotycích k orgiím nedošlo.

Autor: Petr Prošek
Publikováno: 29.července 2005
Verze hry: prodávaná/anglická pro PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva RPG pozitivní hráči to v poslední době nemají zrovna dvakrát jednoduché. Nedávno se sice mohli zbavit silného absťáku díky Star Wars: Knights of the Old Republic II, ale jakmile výpravu do úžasného světa Hvězdných válek uzavřeli za světlou i temnou stranu Síly, začali ronit krokodýlí slzy. Co jen s nimi bude? Pomůže jim nadějné RPG Sudeki? Tento titul od vývojářů z Climaxu se na konzoli Xbox objevil na konci srpna 2004 a autoři bohužel zdaleka nesplnili vše, co nedočkavým hráčům naslibovali. Sudeki si přesto získala své příznivce a za hodnocení se rovněž nemusela stydět. Možná proto se s ní nyní setkáváme i na našich milovaných strojích PC. Proč si tedy neoddychnout u této asijské fantazie?

Po prvních hodinách ostýchavého seznamování a něžných dotyků ovšem k žádným orgiím nedošlo. Sudeki je od hlavy až k patě prolezlá červíky a postrádá jakýkoliv náboj. Nebohé hráče lapí do svých sítí překrásnou tvářičkou, ale pak jim pocuchá nervy a k smrti je unudí. Ještěže jsme ji kvůli vašim hezkým očím lapili a podrobili nemilosrdné pitvě.

Kde udělali inženýři chybu?
Sudeki je zkrátka ukázkovým příkladem, jak lze zpackat hru, která mohla vstoupit do dvorany slávy, jen kdyby jí její stvořitelé věnovali více pozornosti. Zpočátku totiž vypadá nádherně a slibuje skvělý herní zážitek. Postupem času však zjistíte, že takhle jste si to rozhodně nepředstavovali. Již samotný příběh, který je kořením každičkého RPG, trochu zapáchá nechutným klišé...

Převezmete roli mladého vojáka Tala, hezouna s temnou minulostí, na hradu Illumina v jedné pohádkové říši. Toto království se však jako na potvoru zmítá na pokraji zhroucení. Jeho obyvatele z řad nejrůznější fantastických tvorů sužují ďábelští Akloriané, kteří se zběsilou radostí ničí vše živé, co jim přijde pod ruku. Jak správně tušíte, budete opět zachraňovat svět, a to tím nejnudnějším způsobem. Na celkovém dojmu bohužel nic nezmění ani fakt, že se v pohádkové říši procházejí krom lidí i humanoidní králíci, kočky a další havěť, a všechno je trochu říznuté působivou mangou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní hrdina, nesoucí od svých čtrnácti let své těžké břímě, samozřejmě nebude na záchranu sám. Počká, až se pěkně seznámíte s ovládáním a zocelíte se v několika těžkých soubojích. Pak potká krásnou princeznu Ailish a oba holoubci si hned na první pohled padnou do oka. Zamilovanou dvojici nakonec doplní kyberpunkem dotčený vědec Elco a vznětlivá kněžka-zlodějka Buki. Tato fantastická čtyřka s nadpřirozenými schopnostmi se tedy pod vaším vedením vrhne do války s útočícím zlem. Bude bojovat se spoustou krvežíznivých nepřátel, plnit hlavní i vedlejší questy, řešit jednoduché hádanky nebo vylepšovat vlastnosti a schopnosti v konzolovém duchu.

Do zbraně!
Kromě skvělého grafického zpracování, díky němuž se hodnocení Sudeki posunulo do mírného nadprůměru, by vývojáři mohli zabodovat originálním soubojovým systém. Bohužel se však nevyhnuli několika podstatným chybám, které jej nemilosrdně sráží. To ovšem nic nemění na tom, že grafiku lze zařadit mezi lepší stránky této hry. Ovládání akčního RPG si totiž každý představí jako závody v rychlosti klikání myší ve stylu Diabla. Toho se autoři v konzolové verzi museli vyvarovat, a tak vytvořili akční souboje v pravém slova smyslu.

Postavou pohybujete šipkami a protivníky drtíte pomocí jednoduchých bojových komb. Můžete útočit, krýt se, uskakovat a provádět další vylomeniny. To se však týká pouze dvou postav bojovníků - Tala a Buki. Jakmile se chopíte Elca nebo Ailish, third-person perspektiva se automaticky přepne do pohledu z vašich vlastních očí a ze hry se stane bláznivá konzolová střílečka. Zmateně pobíháte mezi nepřáteli a pálíte buď kouzelnickou Zvětšit zdroj: tisková zpráva holí nebo futuristickou pistolí.

Problém však nastává ve chvíli, kdy se některá z vašich postav ocitne pod velkým tlakem nepřátel. Její umělá inteligence totiž nestačí na to, aby se jich dokázala zbavit, a tak se musíte hodně ohánět, abyste ji ze svízelné situace dostali. Ani tři vzorce chování (útok, obrana, ústup), jež zachráncům budete určovat, problém nijak nevyřeší.

Vrcholem stupidity je nakonec fakt, že postavy se bez vás nedokáží ani napít elixíru. Jakmile jim dochází život a skill pointy nebo trpí nějakým postihem, musíte se na ně urychleně přepnout a příslušnou akci sami provést. A vzhledem k tomu, že vše probíhá v reálném čase, je dobré mít rychlé reflexy a pevné nervy.

Speciální schopnosti
Velkým zpestřením drsných soubojů jsou speciální schopnosti doprovázené vynikajícími animacemi, kterých vaše postavy budou hojně využívat. Zpočátku jich znáte jen pár, ale jakmile se trochu vypracujete a poskočíte o několik úrovní, naučíte se další a podstatně účinnější. Hned na začátku boje se například vyplatí zvýšit všem rychlost a vykouzlit regeneraci, která hrdinům mnohdy zachrání život.

Pak už přicházejí na řadu speciální útoky, jež například zmrazí všechny nepřátele kolem čarujícího charakteru nebo srazí řadu nepřátel silnou ohnivou koulí. Ani takovou akci však nejde provést jednoduše. Nejprve musíte vyvolat menu a vybrat příslušnou schopnost. V tu chvíli ale nedojde k zastavení času, jak by se dalo předpokládat, ale pouze k jeho zpomalení. Akční šílenství tedy vesele pokračuje a v nemilosrdném časovém limitu musíte rovněž určit směr či oblast, kde bude kouzlo působit. Nemyslíte, že už je to trochu přehnané?

Ach ta stabilita
Skupiny nepřátel se navíc objevují odnikud, jak je tomu v podobných konzolových titulech zvykem. Na drsné souboje se tedy nemůžete nijak připravit a vaši frustraci navíc prohlubuje možnost ukládání pouze na určených místech.

Třešničkou na takto zkaženém dortíčku je padání hry nejen při nahrávání, ale prakticky všude (řeč je o základní prodávané PC verzi, před pár dny se objevil opravný patch - pozn.ed.). Musíte si pamatovat, na jakých místech se s vámi Sudeki nekamarádí a snažit se jich vyvarovat. Abyste například splnili jeden vedlejší úkol, potřebujete odemknout dveře do místnosti, kam se musíte dostat. Jakmile k nim však přijdete s klíčem v kapse, zbývá vám jen otravný restart a oči pro pláč.

Všeobecné znechucení pak nezachrání ani jednoduché hádanky, které budete během pohádkového dobrodružství řešit. Každá z vašich postav se totiž chlubí jednou dovedností, o které si ostatní mohou nechat jen zdát. Tal posouvá těžké předměty, Ailish zviditelňuje magicky skryté objekty, Buki umí šplhat po speciálních stěnách a Elco se dokáže na chvíli vznést do vzduchu a létat. Jednoduché a zábavné zpestření, ale osud Sudeki je již zpečetěn.

Okouzlující grafika
A jak jsme již nakousli na začátku, nejlepší je grafická stránka hry. Přestože je Sudeki až perverzně lineární a neustále se pohybujete pouze v autory vyšlapaných cestičkách, budete si libovat v překrásném a rozmanitém prostředí, které je hráčům vesele servírováno. To se ale bohužel nedá říci o dabingu postav, který je jedním slovem příšerný a dokonale podtrhuje hloupost většiny dialogů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jste tedy koupi této hry plánovali (u nás se prodává za necelou tisícovku - pozn.ed.), raději si to ještě pořádně promyslete. Ze začátku se sice budete poměrně slušně bavit, ale jakmile se se Sudeki blíže seznámíte, zjistíte, že jste byli podvedeni.

Tento článek původně vyšel v časopisu GameStar.

Stáhněte si: Video, Trailer, Patch...