Shutter Island - recenze
1/10
zdroj: tisková zpráva

Shutter Island - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 3. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Prokletý ostrov je rozhodně jedním z nejlepších filmů, který jsme zatím letos mohli vidět v kině a jeho scénář by šel použít i jako předloha pro atmosférickou adventuru.

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 30. března 2010
Verze hry: anglická/PC/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Shutter Island neboli Prokletý ostrov je rozhodně jedním z nejlepších filmů, který jsme v letošním roce mohli vidět v kině a možná jeden z nejznepokojivějších thrillerů za poslední roky. Jedná se o snímek, který na základní premisu postupně nabaluje další a další záhady a už při jeho sledování v kině mě napadla lákavá myšlenka, že by se dal scénář docela dobře použít i jako předloha pro pěkně atmosférickou adventuru.

Abrakadabra, pár dní na to jsem přišel do styku s oficiální hrou Shutter Island: The Adventure Game, jejíž vkusně vyvedený obal s tajemným nadpisem „Someone is missing“ sliboval stylový pokus navázat na perfektní atmosféru filmu, ve kterém zářili Leonardo DiCaprio či Ben Kingsley. Bohužel namísto zážitku umocňujícího kladné dojmy z filmu se mi dostalo jen zklamání a znechucení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Brzký konec nadějí
Bohužel veškerý text mé recenze by se dal skrýt do několika vět, aby zájem většiny z vás o přídavek k filmu opadnul. Hra Shutter Island není adventurou, nýbrž jakousi logickou hříčkou s prostinkým úkolem hledat v lokacích seznam předepsaných věcí. Hotovo, basta. Z velké adventury, která by teoreticky mohla připomínat třeba Sinking Island od Benoita Sokala zde máme casual hru, která veškerý svůj potenciál vrazila do něčeho, co připomíná zábavné kresbičky Kde je Waldo?

Shutter Island: The Adventure Game je směsí obrázků lokací, které jsou jakž takž podobné těm filmovým. Setkáme se zde s obrázkem paluby lodi, na které inspektoři přijíždějí, hřbitovní krypty, různých prostředí uvnitř sanatoria a dostaneme se pochopitelně i do důležitého majáku. Každé toto prostředí je zaprasené hromadou naprosto nepotřebného harampádí, navíc nejrůznějšího charakteru a na hráči je, aby mezi nimi našel seznam, který hra ve spodní liště vypíše.

Kladivo, plynová maska, dmychadlo, stará pistole, vidle, koňak, župan, rukavice, kniha. Takový je celkem vzorový výpis věcí, které musíte v lokacích najít, a doufám, že dostatečně demonstruje smutný fakt, že toto hledání nemá absolutně nic společného s nějakými adventurovými principy nebo snad dokonce s příběhem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příběh jako zvon
Dějová linka se však v herním Shutter Island skutečně vyskytuje a je dokonce přesně posloupná s filmovou předlohou. Třeba na začátku hry, který se stejně jako film odehrává na lodi, na vás vyskočí bublina s podobiznou Marka Ruffala – filmového parťáka hlavní postavy. Postupně se setkáme skoro se všemi důležitými postavami tohoto filmu, pokaždé přes tyto bubliny, které vyplňují hluchá místa mezi jednotlivými hledacími úkoly a jsou vlastně naprosto k ničemu.

Dialogy, nebo spíše texty, které se vám mimoděk ukazují na obrazovce, kopírují slova z filmu a zároveň také slouží jako jediný prostředek ke spojení jakési hry, která vypadá jako nepovedená onlinovka, a filmu, jenž je výtečný. To je prostě kontrast o velikosti Mirka Topolánka, který působí značně bizarně a (nyní to nebudu tvůrcům hry dávat po kapkách) značně poškozuje dobré jméno onoho psychologického thrilleru.

V menu hry se vyskytuje lákavá položka „About the film“ a pokud budete natolik zvědaví jako já, vyskočí na vás obrazovka, ve které si zopakujete hlavní role, scénáristu, režiséra a obsah filmu dlouhý asi tři a půl řádku. Nechápu. Dlouho jsem v Americe nebyl a tak nevím, kde se na zemi válejí licence k áčkovým bijákům, ale chtít za hru podobného kalibru sedm dolarů je zcela od cesty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podstata věci
Doopravdy netuším, jak mám coby recenzent tuto hru uchopit. U nepovedené skákačky na motivy nějakého podřadného animovaného nesmyslu se dá jen znuděně kroutit očima a zahodit instalační program po pár hodinách do koše. Jenomže Shutter Island: The Adventure Game vás nutí na jednom obrázku najít plejádu věcí, které tam autoři naházeli bez ladu a skladu. Kdyby třeba bylo toto zkoumání obrázku nějak spojené s příběhem – hlavní hrdina je přeci detektiv – ale proč mám proboha hledat v kanceláři Bena Kingsleyho jeho medaili z války, abych se dostal do další lokace?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dovedu si podobný koncept představit na nějakém herním internetovém serveru s hrami zadarmo, kde by se muselo za čas najít celý seznam věcí v zaneřáděné místnosti. Což je koncept, kde se takovéto hříčky ve velkém ostatně hojně vyskytují. Ale lepit tomu nálepku Shutter Island, vydat to pro jistotu s malým rozlišením, aby chudáci na velkých obrazovkách viděli většinu obrazu rozmazaně, a hrát si na thriller? Pardon. Jediným a tak trochu úsměvným kladem je, že jsem se díky hře naučil asi pět nových anglických slovíček, které bych stejně asi nepoužil, i kdybych v anglicky mluvící zemi žil rok a půl.

Související články: O filmu Prokletý ostrov na Dokina.cz

 
Lichtenberg
autorovi je 18 let, studuje ekonomickou školu v Jindřichově Hradci a hraje závodně lední hokej, přispívá i do SCORE, z žánrů má nejraději adventury a hry se silným příběhem.




 
 
Lichtenberg

Verdikt:

Nevím, kde se shánějí takové licence, ale v podobném duchu by se dali hrát i Černí baroni, Pelíšky nebo Doktor od jezera hrochů.

Nejnovější články