Settlers VI - mega-recenze české verze

Settlers VI - mega-recenze české verze

21. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Šestý díl legendární strategie se vrací k tradičním herním principům a přidává rozdílné podnebí či roční období, které nejen že okouzlují po vizuální stránce, ale mají vliv i na vaše hospodaření.

Autor: Bergy
Publikováno: 21.října 2007
První recenze CZ verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/česká/PC

Jako zarytého zastánce původních Settlerů, zejména jejich klasického herního konceptu, jsem páté pokračování nesl poměrně těžce. Ač Dědictví králů nebylo veskrze špatnou hrou, nemělo s původními díly moc společného. Pozměněný ekonomický model a především daleko větší důraz na boj a putování hrdinů krajem až moc zavánělo akčním nábojem. S radostí jsem proto kvitoval skutečnost, že šesté pokračování nenavazuje na pátý díl a že se jeho autoři naopak rozhodli pro částečný návrat k osvědčeným principům.

Jak jste už sami poznali z dema (dojmy), úplný návrat systému ze Settlers II se nekoná, což se ale dá pochopit, vždyť od toho tu máme The Settlers II: 10. výročí včetně výborného datadisku. Vzestup říše je tedy na půli cesty mezi pátým a čtvrtým dílem. Obyvatelstvo sice už není o roztomilých buclatých pumprdlících, ale výstavby jejich osad jsou opět vaší primární činností. Ekonomický model, armáda a vůbec vše okolo doznalo větších či menších změn, které ve výsledku tvoří zcela novou hru.

Povyšování hrdinů
Hlavní kampaň představuje tažení v délce šestnácti misí. Postupně se seznamujete se šesti různými hrdiny, kteří vám nabízí své služby. Před každou misí si ale musíte vybrat pouze jednoho a s ním pak odehrát celou mapu. Tyto hlavní postavy v průběhu každého scénáře čekají na své povýšení v podobě rytířských titulů. Hodnosti jako šerif, baron, hrabě či markýz jsou odměnou za rozkvět svěřené osady, respektive za splnění konkrétních podmínek, jako třeba vylepšení katedrály, hradu, nashromáždění určitého množství daných komodit atd. Díky těmto povýšením se vám posléze zpřístupňují nové stavební možnosti, bez kterých se většinou nejde obejít. Rytířské hodnosti tudíž nelze obcházet či opomíjet.

Kromě toho je každý z hrdinů vybaven jednou unikátní vlastností. Například ctižádostivý Marcus rozdává pochodně oddílům svých vojáků (vhodné k ničení budov), žoldnéřka Kestral dokáže loupit malé množství zlata z výdělečně činných budov sousedních měst, Hakim zase naverbovat skupinu nepřátelských vojáků do vlastních řad apod. Všechny tyto dovednosti lze ale použít jenom jednou za poměrně dlouhý interval, takže to jen velmi nepatrně ovlivňuje hraní. Například speciální schopnost vikingského bojovníka Thordala v podobě od plic zpívaného chorálu k pobavení obyvatelstva na tržišti je v zásadě k ničemu a maximálně se nad jeho výkonem pousmějete.

Nespočet drobných úkolů
Každá z misí kampaně je poměrně obsáhlá, herně vám vydrží alespoň na hodinu či dvě, mě kolikrát i na mnohem déle, zvlášť když jsem se pečlivě věnoval výstavbě města a následně se kochal vlastním dílem. Kromě hlavního cíle každého scénáře, kterým je většinou boj proti ostatním vládcům a jejich armádám, je nutno plnit celou řádku různých menších úkolů. Některé z nich jsou přímo klíčové, zejména, když vám dojdou potřebné suroviny a další se nacházejí na území neutrálních sousedů. Ti s vámi ale nebudou chtít navázat obchodní styky, dokud je nezbavíte nějakého trápení či akutní potřeby.

Mezi dílčí úkoly tak patří například dodávky různých materiálů či výrobků, ochrana dopravních povozů, odrážení útoků na bezbranné vesnice, přesuny vlastního hrdiny na vyznačená místa a s tím spojené neustálé navazování kontaktů se sousedy. Vojenskou hrozbu lze rovněž odvrátit i jinak než silou, což je velmi pěkné. I když nevlastníte žádné vojáky a máte přitom dostatek zlata, lze posílat agresorovi něco jako výpalné, kterým si zajistíte, že na vás nebude nějaký čas útočit. Za zlato lze v některých mapách najímat žoldnéře, kteří pak bojují po vašem boku.

Vliv rozdílných podnebí
Příběh Settlers VI je sice obstojný, ale v zásadě ničím nepřekvapuje. O poznání větším lákadlem je proto při postupu z mise do mise měnící se herní prostředí. Ač se to na první pohled nemusí zdát, různé kontinenty s odlišným podnebím skutečně ovlivňují styl hraní. Zatímco v jiných hrách je změna klimatu spíše jen vizuálním doplňkem, zde šli vývojáři mnohem hlouběji. Na nějaké letopočty se sice nijak nehraje, nicméně v Settlers VI je plně funkční celoroční kalendář, z nějž zjistíte, v kterých měsících je možné očekávat zhoršení podmínek pro zemědělství.

V praxi to funguje tak, že například v mírném podnebí, kde se pravidelně střídá léto se zimou, není možné po napadnutí sněhu několik měsíců očekávat žádnou úrodu z polí a současně uvázne také rybolov ze zamrzlých řek nebo získávání včelího medu z úlů. To znamená, že na čtvrt roku se vám zastaví vcelku důležitý zemědělský průmysl. Předejít se tomu dá jen nahromaděním zásob na zimu nebo si najít vhodného obchodního partnera a zimní výpadky pokrýt nakoupením potřebného zboží od sousedů.

V severských zemích je situace ještě zapeklitější, neboť tam je sníh a mráz třičtvrtě roku nebo i celých dvanáct měsíců. Zcela opačné problémy zažijete v teplých nebo pouštních oblastech, kde se sněhu pro změnu nemusíte obávat vůbec, ale vypěstovat obilí na písku také není nic jednoduchého. Musíte proto využívat malých oáz, které jako jediné disponují úrodnou půdou. Navíc lovné zvěře je v těchto oblastech také o poznání méně.

Výstavba města
Jestli mě v pátých Settlerech něco opravdu rozčilovalo, tak to byla samotná stavební kultura. Často jsem se potýkal s nedostatkem místa pro poměrně značný počet velkých a rozlehlých budov. Ve výsledku pak o nějakém systému a pěkném vzhledu města nemohla být ani řeč, protože to skoro vždy končilo tak, že jsem ledva nacpal všechno potřebné, kam se dalo, bez ohledu na nějakou estetiku. Přesně tomuhle se Settlers VI povedlo zabránit.

Centrum města tvoří vždy hlavní kulaté náměstí se studnou a nedaleko stojícím skladištěm, katedrálou a hlavním hradem. Budovy pak můžete pěkně stavět kolem dokola celého náměstí. Půdorysy staveb jsou navíc malé a nezabírají moc místa a jak už jsem říkal, upgrady zvětšují domy především do výšky. Z náměstí můžete vyvést různé uličky a vytvářet tak další čtvrtě. Nedostatek místa vás proto nenutí mít třeba obilná pole hned vedle luxusních domů apod. Na vše je zkrátka dost prostoru a přitom nemáte žádný pocit stísněnosti. Každou budovu si ještě můžete před definitivním posazením na mapu pěkně natočit požadovaným směrem, aby vše odpovídalo vašim představám. Výsledná podoba města je tak plně ve vaší režii, při níž můžete popustit uzdu své fantazii a to jednoznačně chválím.

Zjednodušený ekonomický model
Pokud jste vyznavači zejména spletitých ekonomických řetězců, například tak jak fungují až do čtvrtého dílu Settlers nebo v sérii Cultures, nebudete zrovna u vytržení. Autoři totiž zemědělství i průmysl ochudili o několik prvků. Třeba těžba dříví nyní probíhá tak, že dřevorubec pokácí strom a surovinu doveze do skladu. Přitom dříve bylo nutné pokácené kmeny nejdříve v pile zpracovat na prkna.

Podobné je to s výrobou pečiva. Sklizené obilí teď stačí donést do pekárny a chleba se už vesele peče i bez mletí mouky v mlýně. Ještě větší zjednodušení se pak týká například zpracování železa - zapomenout tak musíte na slévárnu či nástrojárnu. Vytěžená ruda rovnou směřuje do výroben mečů a tím je o vše postaráno. Svůj smysl tím pádem ztratila těžba uhlí, která se zde ani nenachází. Nošení vody je sice zapotřebí i nadále, ale studnu nestavíte, máte jí automaticky na svém náměstí od začátku každé mise.

Ve výsledku se tak sice snížil počet budov, který předtím průmysl vyžadoval pro základní komodity, ale zároveň se objevily i zbrusu nové objekty jako například výrobna mýdla či košťat, sýrárna, lékárna, hospoda, lázně apod. Vrátila se i potřeba stavět cesty k obydlím, na druhou stranu ale chybí jakýkoli management osadníků. Zřejmě to souvisí s absencí univerzálních povolání typu nosič či stavitel. Pokud zadáte například stavbu řeznictví, ze skladu vyběhne přímo sám řezník, přiveze si materiál, sám si postaví svůj srub a pro suroviny nutné k provozování svého povolání si poté chodí rovněž osobně. Podobně jako v pátém díle lze jednotlivé budovy upgradovat tím, že postavíte další patro či dvě a rozroste se i počet personálu. Díky těmto vylepšením se pak logicky zrychluje i samotná výroba a doprava zboží na místa určení. Pracovníci díky upgradům také tvrději pracují a vyžadují méně potravin.

VÝUKOVÁ VIDEA Z ČESKÉ VERZE

Settlers VI CZ výukové video 1 - stažitelná verze (30 MB, hi-res)

Samotný překlad formou titulků byl hotov koncem léta (pak se čekalo na dokončení anglické verze) a bude implementován přímo ve hře, jelikož pravděpodobně budeme mít společný master s polskou verzí, tak jako u GRAW2. Čili nepočítejte s nějakým dodatečným CZ patchem a pravděpodobně ani s možností zapnutí angličtiny, která zůstane zachována pouze u dabingu (viz videa). Počeštěny včetně diakritiky budou i názvy jednotek a budov, jako třeba strážnice místo outpostu.

Settlers VI CZ výukové video 2 - stažitelná verze (25 MB, hi-res)

Nároční poddaní
Jídlo je v Settlers VI zajímavým aspektem. V předchozích dílech jsme byli zvyklí, že jíst potřebovali jenom horníci pracující v dolech. To už také neplatí, protože stravovat se teď chtějí všichni vaši poddaní - navíc jídelníček nesmí být jednotvárný, ale pěkně pestrý. Servírovat tak musíte například klobásky z ulovené zvěře, uzené ryby, chleba nebo sýr z kravského mléka a případně dovážet sůl na vylepšení chuti.

Tím ovšem potřeby obyvatel nekončí - postupně toho budou chtít daleko více, zejména ošacení (nejdřív kožešinové, později vlněné), čistící prostředky, léky, pít pivo v hospodě a dožadovat se budou i zábavy při slavnostech nebo v divadle. Naštěstí nechtějí všichni všechno hned :) Ze začátku je potřeba obstarávat základní potraviny a postupně sledovat nově vznikající potřeby obyvatel. Pokud ale i tak podceníte situaci, lidé se naštvou a začnou hromadně na náměstí stávkovat, což může v nejhorším případě vést až ke zhroucení celé ekonomiky.

Avizovanou novinkou je i přítomnost ženského pohlaví v řadách obyčejných obyvatel (ženy coby hrdinky v roli hlavních postav už zde byly i minule). Nicméně nečekejte nic zásadního, jedná se spíše o kosmetický doplněk. Pokud například uspořádáte na náměstí slavnost, dorazí na ní i ženy, které se pak vdávají za vaše osadníky. Přímý důsledek jsem dosud žádný nevypozoroval, ale je možné, že to zvyšuje spokojenost obyvatel vašeho města. A abych nezapomněl, například při vikinských loupeživých nájezdech jsou právě ženy oblíbenou kořistí seveřanů, kteří tyto nešťastnice odvlečou do lodí a odplují s nimi neznámo kam.

Obchod patří k životu
Jak jsem už naznačil, ne vždy lze uspokojit potřeby či výrobní program z vlastních zásob. Pokud například vyčerpáte nerostné suroviny na vámi ovládaném území a další se nacházejí až u sousedů, kteří jsou neutrální (nelze na ně útočit), je nutné přistoupit k obchodním stykům a začít nakupovat vše, co potřebujete. Nezbytnou osobou k uskutečnění každé takové transakce je váš hrdina, který osobně musí dorazit do sousedního skladiště, tam nakoupit a poté vyslat kolonu vozů směrem k vašemu městu.

Ovšem pozor: kdekoli po cestě se může stát, že vás přepadnou bandité a drahocenný náklad vám uloupí, takže není od věci vzít s hrdinou pár vojáků a převoz zboží zajistit vojenským doprovodem. Aby vám to ale nebylo líto, i vy sami můžete oloupit nákladní kolony, pokud patří nepříteli. V této souvislosti si vybavuji zajímavou věc, která se mi stala. Měl jsem doručit do spřátelené vesnice hromadu zlata, aby tito nebožáci mohli zaplatit tyranskému baronovi výkupné, které jim mělo zajistit na nějaký čas klid a mír. Tím, že jsem zlato do vesnice poslal, jsem svůj úkol splnil a vesnice byla ochráněna, pak ale stačilo počkat si na povoz, který poslal nepřátelský baron pro své zlato. V momentě, kdy kočár opustil brány vesnice, jsem ho přepadl, zajal a poslal zpátky do vlastního hradu. Vesnice poté zůstala dál ochráněna a já ve výsledku nepřišel ani o jeden zlaťák.

Zpátky ale k obchodu. Zboží není nutné jen nakupovat, své nadbytky můžete samozřejmě i volně prodávat. Prodej zboží je navíc daleko snadnější než jeho shánění. Stačí si otevřít vlastní skladiště, označit množství konkrétních surovin či komodit, kterých se chcete zbavit a poté vše prodat nejvyšší nabídce. Výše cenových nabídek se liší podle aktuální potřeby sousedních vesnic. Nepřátelům či národům, s nimiž nemáte dosud žádné obchodní styky, prodávat samozřejmě nelze. Stálý příjem zlata jinak zajišťuje pravidelný výběr daní u vašich obyvatel, případně lze ještě pořádáním mší v katedrále vybrat další prostředky. Výši daní lze nastavit v hlavním hradu, stejně jako vyplácení žoldu vojákům.

Vzhůru do boje
Jakékoli Settlery si bez válčení asi nelze ani představit, avšak zde mu není věnována taková důležitost jako v pátém dílu. Armáda se skládá pouze ze tří složek, kterou jsou vojáci s meči, lučištníci a obléhací stroje. Výcvik je jednoduchý, stačí postavit příslušnou budovu a pokud jsou k dispozici správné druhy zbraní, jen si naklikáte oddíly vojáků. Limit vojska je předem daný a odvíjí se od velikosti hlavního hradu. Když chcete tedy naverbovat větší armádu, musíte patřičně vylepšit hrad.

K obranným prostředkům patří buď dřevěné palisády nebo fortelné kamenné hradby, včetně vstupních bran a věží. Na věže lze pak ještě dokupovat katapulty, které se při útocích nepřátel docela hodí. Boje jsou vesměs snadné a nevyžadují zvláštní taktické myšlení. Na otevřeném poli zpravidla vítězí ten, kdo nasadí větší počet jednotek. Rozhoduje tedy hrubá síla. Při zdolávání nepřátelského opevnění pak logicky musíte počítat s většími ztrátami, které je třeba neustále doplňovat, jinak vás nepřítel hravě odrazí.

Herní mapy jsou jinak poměrně rozlehlé a jsou předem rozdělené na mnoho teritorií. Pokud chcete danou oblast zabrat pro sebe a využívat její přírodní bohatství, musíte v ní vystavět svojí strážnici. Jestliže už ale dané území někým používáno je, musíte se s ním buď domluvit na obchodu nebo ho silou odtamtud vyhnat tím, že mu zničíte jeho strážnici a opět umístíte vlastní. Tyto předsunuté vojenské stavby lze rovněž vylepšovat a doplňovat vojenskou posádkou. Klíčová je samozřejmě vždy provincie s vaším hlavním hradem, pokud ale máte všechny své zdroje v okolních oblastech a nepřítel vám je silou zabere, můžete se jít doslova klouzat. A že jde občas pěkně do tuhého, to mohu potvrdit. Zjednodušený ekonomický model a menší důraz armádní složky totiž ještě neznamená, že Settlers VI jsou od začátku do konce procházkou růžovým sadem.

Samostatné mise a multiplayer
Kromě hlavní kampaně jsou v Settlers VI také samostatné mise. Je jich necelá dvacítka a rozdělují se zejména podlé svého zaměření. Buď jde o takzvané volné osady, kde není nutné soupeřit s ostatními frakcemi, ale naopak vycházet s nimi v symbióze nebo se jedná o scénáře s plněním úkolů, v nichž musíte bojovat s nepřáteli. Zastoupena jsou všechna dostupná podnebí a mapy se ještě odlišují svou velikostí, od malých či středních až po velké a extra velké. Generátor misí nebo editor zatím k dispozici není, snad tedy v datadisku, který se časem jistě objeví. Síťová hra pak představuje buď možnost hry po internetu nebo lokální síti. Je určena pro dva až čtyři hráče. Map je celkem dvanáct, jsou převážně střední velikosti a startovní pozice jsou pro hráče vyrovnané, aby nebyl nikdo ve viditelné výhodě.

Grafika
Zdaleka nejsilnější stránkou nových Settlers je jejich vizuální podoba, která mě velmi nadchla. Příroda zpracovaná do posledního detailu, spousta nádherných budov a každodenní činnost obyvatel vytvářejí nádherný celek, na nějž je doslova radost pohledět. Už obrázky samy o sobě dávají najevo jak pěkná podívaná to je, ale spatřit to vše v pohybu je ještě mnohem lepší. Na druhou stranu hardwarové nároky nepatří zrovna k těm malým. Minimální požadavky sice činí 1,8 GHz procesor, 512 MB RAM a 64 MB videokartu s podporou pixel shaderů 3.0, ale věřte mi, že není moc reálné si na takovém stroji nové Settlery pořádně zahrát. I na nejnižší rozlišení a minimální detaily stačí vystavět větší zalidněné město a dojde k velmi nepříjemnému trhání obrazu.

další obrázky z české verze si prohlédněte v galerii

Se silnější sestavou a vysokými detaily je však zážitek opravdu úžasný. Daleko více vyniknou detaily terénu a stíny rovněž dodají krajině více kráse. Okolní obrázky pochází z hraní na sestavě ve složení Intel C2D 6700, 2GB RAM a GF 8800 GTS s 640MB RAM a použité rozlišení 1680x1050.

Uživatelské rozhraní je vcelku příjemné, snad jen minimapa by nemusela zabírat tolik místa, což může být na obtíž zejména v nižších rozlišeních. Za normálních okolností a případně v širokoúhlém formátu obrazu to ale nikterak nevadí. Práce s kamerou je pohodlná, ovšem rotace pohledu funguje jen když stisknete klávesu Ctrl a pohybujete scrollovacím kolečkem na své myšce. Podobné to je i s otáčením stavebních objektů, jen místo Ctrl držíte Shift. Není to ale nic, na co by se nedalo během chvilky zvyknout.

Lokalizace
Už od čtvrtého dílu vycházejí Settleři v našich končinách s oficiální českou lokalizací. I šesté pokračovaní disponuje všemi texty přeloženými do češtiny, což se vcelku povedlo. O vše se stará domácí distributor Playman. Na pulty obchodů by měla česká verze dorazit na přelomu října a listopadu za 899,- Kč.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově mám ze šestého dílu Settlerů velmi dobré pocity a narozdíl od pátého jsem si ho oblíbil téměř okamžitě. Pochvalu zaslouží stabilita, technická stránka hry a fakt, že vydrží na dlouho. Pravdou ale je, že čím déle hrajete (v základní hře čas urychlit nelze, umožňuje to až patch, který je v CZ verzi již integrován), tím více vám začnou chybět složitější výrobní procesy ze starších dílů, které dávaly zkušenějšímu člověku o poznání více zabrat. Takhle je sice vše v úvodu daleko více přístupnější méně náročným nebo novým hráčům, ale i těm asi později dojde, že by hra podobného ražení mohla být v oblasti ekonomiky více komplikovanější.

Settlers VI CZ cinematic trailer

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: První dojmy, Novinky, Recenze předešlých dílů Settlers

autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

Šesté Settlery velmi snadno pochopíte a jejich úžasnou grafiku nelze jinak než milovat. Ocenit se musí i odlišný styl hry v různých podnebích, důraz na obchodování a rozvoj města, přičemž silný akční náboj pátého dílu byl z mého pohledu úspěšně potlačen. K záporům patří pro někoho až moc zjednodušené výrobní procesy a vyšší náročnost na hardware.