Sacred Underworld - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Sacred Underworld - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

31. 8. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Sacred Underworld se řadí mezi ty datadisky, které téměř vydají na samostatné pokračování, neboť v něm s novými postavami trpaslíka a démonky sestoupíte do podsvětí, kde nebezpečí číhá v každém temném zákoutí.

Autor: Frix
Publikováno: 31.srpna 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická pro PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Minulé jaro bylo pro fanoušky akčních RPG jednoznačně ve znamení Sacred, prvního žánrového pokusu německých Ascaron. Přestože se recenze nesly v silně rozháraném duchu, celkově byla hra přijata více než dobře. Ostatně, stačí kliknout zde a přečíst si naši tehdejší recenzi od Jiřího Sládka, který důkladně rozebral všechny klady i zápory hry. Ačkoliv byl Sacred přímo po vydání vcelku výrazně zabugovaný, autoři se snažili komunitě vyhovět ve všem možném a tak je v současné době ze hry díky patchům i přídavnému balíčku Sacred Plus skutečně atraktivní zábava.

 Ancaria znovu v nebezpečí
Datadisk jménem Underworld přináší do světa Ancaria druhou kampaň, která velice vydatně rozšiřuje možnosti již tak mamutí hry. Jestliže rádi dělíte datadisky na rychlokvašky, které mají za úkol hlavně opravit chyby původní hry, a na velkolepá díla, která téměř vydají na samostatné pokračování, Underworld se dá zařadit z většiny do druhé skupiny. Stojí v ní ovšem jen jednou nohou, kvantita přídavků vyrazí sice dech, nicméně styl samozřejmě zůstává beze změn a pokud jste Sacred neměli rádi, ani Underworld váš názor nezmění.

Mlátit znovu tutéž slámu není myslím potřeba a zaměřím se tudíž pouze na změny a vylepšení, které Underworld nabízí a staré známé vlastnosti hry si v případě nutnosti můžete v paměti osvěžit přečtením dřívějších článků včetně průvodce hrou. Stačí jen říci, že Sacred bylo akční RPG, které nabídlo šestici rozdílných postav, masivní kampaň i slušný multiplayer. Bez kažení požitku z příběhu mohu prozradit, že na konci Sacred byl zabit princ Valor a ve vzduchu zůstala nutnost zničit jeho vraha, Shaddara.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Úvod Underworldu je hodně rychlý a neumožňuje žádné velké rozkoukávání, pěkně z fleku musíte jít k zadanému cíli – Valorova láska, baronka Vilya, je unesena pekelným démonem a Valorův duch vás žádá o její záchranu. Po Shaddarově smrti se vydáváte na cestu do podzemí Ancarie a dříve nebo později přijde nevyhnutelná konfrontace se silami Pekla. Než se k tomuto bodu dostanete, uplyne ovšem hodně vody, projití Underworldu zabere i veteránům několik desítek hodin a z hodnocení cena/výkon (v ČR bude stát jen 549 Kč) vychází tedy datadisk velice dobře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Sacred už jste odinstalovali? Nevadí!
Hlavním chodem je samozřejmě nová Underworld kampaň, kterou si projdete jak s jedním ze starších hrdinů, tak s jednou ze dvou nových postav. Pokud už jste podobně jako já Sacred z disku vymazali a vypracované postavy jsou tudíž v nenávratnu, nemusíte si zoufat, je akorát třeba se spokojit s jednou ze dvou nabízených prefabrikátů. Původní postavy vyžadují alespoň 25. úroveň, ačkoliv osobně mi přijde ideální až 30. a výše. Nutno dodat, že původní hru potřebujete mít na disku během instalace Underworld tak nebo tak. Můžete si však zvolit i neobvyklou možnost Sacred přepsat a zpřístupnit si za cenu ušetřeného místa jen novou kampaň.

Dvě nové postavy jsou připravené na 29. úrovni a pokud byste si s nimi chtěli projít i původní hru, je to samozřejmě možné. Stejně jako u základních postav si dali tvůrci práci s jejich důkladným představením formou namluveného intra. Herci nezklamali a svoje role si opět užívají, pro nové postavy to pak platí dvojnásob.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako první je tu Dwarf, trpaslík jako vystřižený z tolkienovských fantasy příběhů, snad jen s tím rozdílem, že jeho zbraňový arzenál připomíná World of Warcraft. Trpaslík je sice malý vzrůstem, ale jeho enormní bojová síla to více než bohatě nahrazuje a pokud prahnete po všestranném bijci, je trpaslík ideální volbou. Kromě vypracovaných schopností s chladnými zbraněmi dovede také klást miny nebo operovat s různými mušketami.

 Velká mlátička v malém vydání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trpaslíkovy schopnosti jsou s několika čestnými výjimkami orientovány na působení co největších škod protivníkům a stejně jako v řadě dalších RPG i zde platí, že tuto postavu rozhodně není radno podceňovat. Tvůrci nicméně pamatovali i na známou trpasličí obsesi cennými věcmi a při bojích se slabšími stvůrami se třeba hodí zapnout Greed, který vám sice o kus sníží obranu, ale zase máte větší šanci získat po mrtvých hodnotné předměty. Kvůli svojí velikosti nemůže trpaslík jezdit na koni, což někdy leze na nervy při plnění úkolů, jenž vyžadují mnohonásobné cestování po téže stezce. Tohoto neduhu se autoři bohužel nevyvarovali ani v datadisku, nicméně valná většina nových prostor je tak nacpaná nepřáteli, že je i jízda na koni (jež nyní může být vyzbrojený) trochu nebezpečná.

Kromě již zmíněných mušket, které povětšinou nestojí za řeč, je trpaslíkovým důkazem technické zdatnosti primitivní plamenomet. Když uvidíte tohoto drobečka v akci, nebudete se stačit divit, stejně jako většina monster, které se briskně mění v kontaktu s plamenem na uhel. Trpaslík je skutečně ideální pro boje v těsném obklíčení, kterého si v Underworldu užijete do sytosti – stačí udělat s plamenometem jedno kolečko a máte klid. Miny se občas hodí při tvorbě pastí na silnější bestie, trpaslík má ovšem tak velký útočný potenciál, že je snazší i zábavnější se do soubojů vrhat po hlavě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nejčastěji s trpaslíkem budete rozhodně používat klasickou sekeru nebo kladivo, které dovedou z nepřátel dělat fašírku obdivuhodným tempem. Underworld ještě zvyšuje již tak velkou orientaci na souboje a pokud jste fanoušci klikacích orgií, budete na vrcholu blaha. Osobně mi ale chybí častější kontakt s NPC a větší prokreslenost příběhu, tradiční RPG aspekt se celkem rychle vytrácí a jednoduché boje hrají prim. Není to zas až tak znatelný odklon od pojetí původní hry a rozhodně to nelze brát jako chybu, osobně se však těším na další počin např. od Bioware, který dá dostatečný prostor skutečnému rozvoji postav a příběhu.

 Pekelnice vládne mečem i magií
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S trpaslíkem si užijete skutečná jatka, démonka mi ovšem přišla díky znatelně širší škále možností o něco zajímavější a po dohrání kampaně za trpaslíka si nyní procházím datadisk podruhé právě s ní. Jako správný pekelný služebník je démonka cynická a drsná, kromě silných fyzických útoků ovládá i zvláštní druh elementální magie. Nechybí ani tradičnější pojetí bojových kouzel, opět samozřejmě s pekelným podtextem. Stejně jako v Sacred samozřejmě funguje systém komb, které se učíte od kombomasterů a démonka může provádět skutečně ďábelské věci – záhy jsem si oblíbil Dread, válečný ryk, který nepřátelům sníží obranyschopnost a zastraší je.

Zmíněna elementální magie zcela změní vzhled i schopnosti démonky. Například Battle Daemon z ní učiní mnohem silnější bojovnici nablízko, Soaring Daemon umožní létání a funguje jako skvělá obranná taktika. Můj oblíbený Fire Daemon pak démonku zcela zahalí do plamenů, což jednak zvyšuje odolnost proti útokům ohněm, ale také jeden z nich přidá do vašeho portfolia. Autorům se povedlo magické schopnosti démonky odlišit od jiných postav, které jsou hodně specifické už samy o sobě.

Hojně budete jistě využívat lahůdku jménem Tentacles, která způsobí, že nepřátelé po smrti explodují a z jejich zbytků se zformuje nechutná masa chapadel, která útočí na zbylé nepřátele. Pro větší boje stejně ideální, jako trpaslíkův plamenomet. Démonka nezaostává ani s normálními zbraněmi, může se například naučit bojovat se dvěma meči najednou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Stranou nezůstávají nová monstra a předměty, herní svět byl ostatně zvětšen o zhruba 40% a tak máte během hraní pocit, že sice hrajete Sacred, ovšem vizuální dojem je hodně odlišný. Příšery a úkoly se hodně rychle mění, ačkoliv platí, že Sacred bude jen stěží apelovat na hráče, kteří vyžadují složitější mechanismy a nespokojí se s klikáním do zemdlení prstů či myši. To samé ovšem platí i o Dungeon Siege a Diablu, je tedy čistě na vás, jaký styl RPG shledáváte ideálním. Stojí za zmínku, že nechybí multiplayer v kooperativním i nepřátelském módu, v době testování byly ovšem servery zalidněné jen málo a tudíž nemohu tuto složku adekvátně zhodnotit. Sacred byl ovšem na online co-op výborný.

 Rok se na vzhledu hodně podepsal
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Technická stránka stojí Underworld vedle lehce stereotypní kampaně nejvíce procent v hodnocení, v současné konkurenci vypadá bohužel grafika i po několika kosmetických úpravách trochu zastarale. Co ztrácí grafika na modernosti, to získává na zlepšeném uživatelském rozhraní, které nyní mnohem přehledněji slouží při boji a usnadňuje v něm orientaci. Skvělým nápadem je i možnost nechat si vypsat všechny bonusy, které na vaši postavu zrovna působí a postupným experimentováním tak snadno zjistíte kombinaci, která funguje nejlépe. Zvuk lze zhodnotit jako zcela běžný průměr, který neoslní, ale také nezkazí požitek. Vytrvalým problémem je náročnost na hardware, záleží hlavně na objemu paměti, kde silně doporučuji 1 GB RAM.

Stáhněte si k datadisku: Trailer, Cheaty...

Stáhněte si k původní hře: Demo, Patch, Videa...

Související články: Novinky, Sacred recenze, dojmy a návod

 
Frix
autorovi je 19 let, píše pro Tiscali Games, Level a Playmobil, po třech letech ve Finsku se vrátil do ČR, kde studuje Angloamerican College v Praze; hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a hry Warrena Spectora, vedle hraní patří mezi jeho hobby lezení po skalách, bowling a cestování






 
 
Frix

Verdikt:

Povedený datadisk, který nabízí velkou porci novinek, jenž nijak zvlášť nemění hratelnost, ale to u jednoho z nejlepších akčních RPG poslední doby ani není žádoucí. Dvě skvělé nové postavy a masivně rozšířený svět vystačí na desítky hodin zábavy, kterou můžete prokládat třeba neméně kvalitním Dungeon Siege 2.

Nejnovější články