Rollercoaster Tycoon 2 - recenze
7/10

Rollercoaster Tycoon 2 - recenze

18. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Strategická simulace zábavního parku RollerCoaster Tycoon se stala jednou z nejprodávanějších her všech dob. Co přináší druhý díl nového a odpovídají horské dráhy těm ze skutečných parků Six Flags?

Autor: Mad Max
Publikováno: 18.října 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Do amerických a západoevropských obchodů se pomalu dostává druhý díl oblíbené strategické simulace zábavního parku RollerCoaster Tycoon, který si po třech letech od svého vydání udržel pozici na vrcholu žebříčku nejprodávanějších her. Na následujících řádcích se podíváme, jaké novinky pro nás v pokračování Chris Sawyer přichystal.

Ale ještě předtím, než se pustíme do samotné recenze, zmíním se o velmi zajímavé novince. Hře poskytla licenci společnost Six Flags, která po celém světě provozuje 39 zábavních parků, z toho osm v Evropě, třicet v USA a jeden v Mexiku. Ve hře jich však najdeme pouze pět a to podle předloh z Belgie, Holandska, Texasu, Los Angeles a z Jacksonu. Nutno podotknout, že v rámci možností RollerCoastera je napodobují dost věrně, alespoň co jsem měl možnost porovnat holandský park na fotkách (thx to Maqa) s tím samým ve hře.

Něco z historie
Na úvod si však řekněme něco málo o historii zábavních parků na PC. První, koho napadlo přenést stavbu a provoz zábavních parků do virtuálního světa, byla firma Bullfrog, v té době známá třeba svým Syndicatem, ve hře Theme Park. Jednalo se o zajímavou a hlavně velmi obtížnou hru, se slušnou, avšak při stavění horských drah, ne právě přehlednou grafikou, takže tím se do povědomí hráčů příliš nedostala, ačkoliv její fandové by se také našli. Já sám nad ní strávil nejeden večer.

To pravé ořechové přinesl až projekt Chrise Sawyera zvaný RollerCoaster Tycoon. Chris měl z počátku problémy s hledáním distributora a několik firem ho odmítlo s tím, že se jedná o neprodejnou hru (viz náš starší rozhovor). Avšak kdo hledá, najde - distribuce hry se ujala firma Hasbro Interactive a úspěch se dostavil záhy. RollerCoaster Tycoon dobyl srdce nejednoho hráče hlavně svou skvělou hratelností a s grafikou na svou dobu krásnou a roztomilou. Hry se prodaly miliony a dočkala se dvou datadisků, jež ji obohatily o nové druhy atrakcí, stánků, scenérií a scénářů. A teď po dlouhém čekání se objevil i druhý díl této legendy. Otázkou však je, jestli to za to čekání stálo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Tutorial a scénáře
Pokud jste již původní RCT hráli, první co vás po instalaci pokračování napadne, bude "tohle už jsem někde viděl". A skutečně vás uvítá ta samá grafika, jakou jste měli možnost vidět před několika lety. Nováčkům přijde vhod tutorial, který názorně předvede vše, co je zapotřebí k úspěšnému zvládnutí hry. Ti záhy zjistí, že ovládnout RollerCoaster není žádná věda.

Čeká na vás 12 různých scénářů rozdělených do třech stupňů obtížnosti. Bohužel však úkoly příliš rozmanité nejsou - do října čtvrtého roku mít tolik a tolik návštěvníků a takové nebo takové hodnocení parku, udržet příjmy ze vstupu na atrakce minimálně 10 000, udržení měsíčního výdělku za pomoci občerstvení a tak dále. Obtížnosti se od sebe liší pouze časovým limitem a hodnotami, kterých máte v určeném časovém úseku dosáhnout, a také tím, že zákazníci jsou v obtížnějších scénářích více vybíraví a méně věří vašim reklamním kampaním, bez kterých nemáte šanci dané úkoly splnit. Bohužel jednotvárnost a zdlouhavost některých úkolů začne po čase dost nudit.

Jako další scénáře nás čekají již představěné parky podle reálných předloh ze Six Flags. Těch je pět a jejich prázdné mapy, kterých je šest. Do hromady vás tedy čeká 26 scénářů, které se úkoly liší jen minimálně, zato jsou ale dost často usazovány do zajímavých lokací, jako je opuštěná továrna, hrad a nebo staré a nepoužívané letiště v Amity (že by to byl ten známý žralokov?).

Atrakce a scenérie
Těžištěm hry jsou samozřejmě horské dráhy, které jsou doplněny dalšími atrakcemi. Horských drah je ve hře skutečně mnoho, stejně jako doplňujících atrakcí, avšak většinu jich známe z prvního RollerCoastera.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jejich stavba probíhá též úplně stejně jako v jedničce a to pomocí panelu, ve kterém si vybíráme součást, kterou chceme použít. Několika změn ve stavbě se však přeci jen najde. Dráhy nyní můžete stavět mnohem výš a tu nejvyšší, ve hře zvanou Gigacoaster, můžete vybudovat až do výšky 128 metrů, což je, jak jistě uznáte, výška více jak úctyhodná. Jen pro zajímavost uvedu, že právě v tomto stylu je vystavěna dráha zvaná Goliath, která je v Holandsku a je to největší horská dráha v Evropě (někteří jedinci jistě rádi potvrdí, že stojí za návštěvu ;-)

Další, mnou velice ceněné úpravy při budování horských drah je automatické odstraňování předmětů bránících ve výstavbě a mnohem přehlednější stavba pod povrchem. To mě zvlášť potěšilo, protože tak můžete zvětšit sjezdy a dokonce pod povrchem postavit celou horskou dráhu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
srovnání horských drah v holandském parku Six Flags s těmi ve hře (více fotek)

Pak je tu také možnost lepšího umístění atrakce do scenérie. To znamená, že můžete kolem své horské dráhy vystavět třeba celý hrad, a pak ji s ním uložit pro pozdější opětovné použití. Samozřejmě kromě horských drah přibyly i některé normální atrakce. Setkáte se zde například s létajícím kobercem, pirátskou lodí a nebo minigolfem, ale bohužel i zde platí, že většina přešla z prvního dílu.

Obchůdky
S obchůdky a stánky je to stejné jako s atrakcemi. Jejich tu spousta, ale většinu jich už známe. Informace, prodej balónků, čepic, hamburgerů, hot dogů, to vše jsme již mohli používat. Avšak jsou tu i příjemné novinky, jako pečené kuře, prodej slunečních brýlí, ledový čaj nebo káva. Další velmi důležitou novinkou ve stánkařské sekci jsou první pomoc a hlavně bankomat. Ten se hodí zvláště ve chvílích, máte-li udržet určitý počet zákazníků v parku, ale nedaří se vám to, protože návštěvníci jsou švorc. Ti už nemusejí opouštět park kvůli nedostatku financí, ale stačí přijít k bankomatu párkrát ťuknout do klávesnice a hotovost je na světe. Návštěvník má radost, že má peníze a vy máte radost, že je u vás utratí :)
Pokud se vám vzhled mapy zdá poněkud strohý i za přítomnosti atrakcí a různých stánků, máte možnost ho vylepšit množstvím scenérií. Bohužel se však opět nejedná o nic nového. Prakticky ty samé scenérie jsme mohli najít v datadisku Loopy Landscapes. Samozřejmě přibylo několik nových, jako například pirátská scenérie nebo ta sportovní, avšak přírůstků je minimum.

Návštěvníci a ovládání
Nejviditelnější změnou na návštěvnících parku je jejich značení. Chris Sawyer vyměnil značně neosobní čísla za mnohem přirozenější jména. Bohužel však jejich umělá inteligence zůstala stejná, takže pokud jim například z uzavřeného prostoru neukážete cestu ven, sami jí nenajdou a budou stále chodit v kruhu a postupně jim bude klesat nálada až k bodu, kdy prohlásí, že chtějí domů. Zajímavou novinkou v informacích o návštěvníkovi je možnost podívat se, na jakých atrakcích byl a která z atrakcí je jeho oblíbená.

Další velkou změnou je zavedení klávesových zkratek, které nahrazují některé ikony, které již na základní obrazovce nejsou vidět, popřípadě je nutné se k nim proklikat, např. - k informacím o finančním stavu parku. Buď máte možnost použít klávesovou zkratku a nebo se musíte proklikat až přes tři obrazovky, abyste se dostali tam, kam chcete. Jinak je systém ovládání parku nezměněný, což je podle mě jen dobře.

Audiovizuální zpracování
A dostali jsme se k části, která mě zklamala asi nejvíc. Grafika se ani trochu nezměnila. Pouze si můžete navolit kromě starých rozlišení (640x480, 800x600 a 1024x768) o dvě navíc a to 1152x864 nebo 1280x1024. Chris Sawyer sice vysvětloval v různých rozhovorech ponechání grafiky tak, jak je, tím, že fandové starého RollerCoastera jsou na ni zvyklí a jakoukoliv velkou změnu by nemuseli kladně přijmout, a také tím, že je na programování sám, a že změna grafiky by mu zabrala několik let bez vidiny jistého úspěchu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva To je všechno sice pravda, ale co mu bránilo přizvat několik grafiků navíc a vzhled hry změnit? Myslím, že by to bylo mnohem lepší řešení, než zůstat u staré grafiky, která nyní už působí trochu archaickým dojmem. Už jen proto, že by člověk cítil, že hraje novou hru a ne tu samou, kterou hrál už před lety. Já nehodlám říkat, že by se mi stávající grafika nelíbila, sice jsou některé animace skutečně božské, ale změna je prostě život a konkurenční tituly jako třeba SimGolf dnes prostě vypadají lépe.

O zvucích a hudbě platí to samé, jako o téměř každé kategorii této hry. Jen malá nebo vůbec žádná změna. Naštěstí zvuky jsou to poslední, co by na RollerCoasteru potřebovalo změnu. Ani si nedovedu dost dobře představit, co by se na nich mělo měnit.

Editory
Poslední novinkou v základním menu je ikona s krabicí na nářadí. Právě pod ní se skrývají editory, ve kterých si můžete navrhnout vlastní mapu nebo postavit jakoukoliv z 57 druhů horských drah a to zcela zdarma. Pokud se vám povede, můžete si ji uložit a poté použít ve vámi stavěném parku.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

O editoru map se asi nemá cenu rozepisovat. Možnost vytvořit si vlastní terén, kde nejste omezeni pouze fantazií vývojáře hry, je věc velmi lákavá, avšak mám výhradu a to k vymezování pozemku. Opravdu se mi nelíbilo, že jsem musel pozemek vymezovat políčko po políčku, i když je možno zvětšit si kurzor, který tak obsáhne více čtverečků.

Jinou položkou skrývající se za krabicí s nářadím je jakási správa drah. To znamená, že je zde uveden seznam všech již postavených drah a vy je můžete buď přejmenovávat nebo mazat. A poslední zde máme možnost konvertování uložené hry jako nového scénáře, s tím, že máte možnost změnit jak druh úkolu, tak i jeho délku a mnoho dalších parametrů.

Bilancování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na začátku recenze jsem položil otázku, zdali se vyplatilo na druhý díl čekat. Se smutkem musím konstatovat, že nevyplatilo. Tak málo změn a inovací, jakými jsme svědky v RCT 2, by vystačilo tak na nový datadisk, ale na plnou hru ani v nejmenším. A tak můžu RollerCoaster Tycoon 2 doporučit pouze těm, kteří se nesetkali s prvním dílem a rádi by si tuto hru vyzkoušeli.

Stáhněte si: Video (4,5 MB), Cheaty
Související články: Novinky, Chris Sawyer o RollerCoaster Tycoon - rozhovor (2/2000)

Mad Max

Pro nového hráče velmi zajímavá hra. Ale pro ty, kteří už s RollerCoaster Tycoonem mají nějaké zkušenosti a čekali by něco nového nebo lepšího, je však jeho pokračování velkým zklamáním. Stejně tak jako pro mě.