Return to Mysterious Island - recenze
8/10

Return to Mysterious Island - recenze

19. 12. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Návrat na tajuplný ostrov je dobrým příkladem toho, že na poli klasických adventur lze ještě stále přicházet s novými nápady. Navíc se hra inspirovala Vernovým románem o bájné ponorce Nautilus a kapitánu Nemovi.

Autor: Nukem
Publikováno: 19.prosince 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 4 dny

Return To Mysterious Island je dobrým příkladem toho, že na poli klasických adventur lze ještě stále přicházet s novými nápady vylepšujícími letité herní schéma. Ty z jinak obyčejné adventury, jakých jsme hráli tucty, udělají celkem zajímavou oddechovku pro dlouhé zimní večery. Uvážíme-li navíc, že za hrou stojí společnost The Adventure Company (vydavatel Westernera, Aura: Fate of the Ages a dalších povedených titulů) a výrobcem je Kheops Studio (Egypt III), lze očekávat minimálně nadprůměrný zážitek.

Jules Verne je stále v kurzu
Úvodní zápletka hry snad nemohla být prostší. Mladá mořeplavkyně a dobrodružka Mina, je jednou z několika účastníků náročného závodu v nonstop plavbě kolem světa nazvaného příznačně Cena Julese Verna. A jelikož této dívce kuráž nechybí, rozhodla se cestovat sama. Snad se jí právě tato pošetilost stala osudnou, neboť po měsíci na moři byla při jedné ošklivé bouři smetena z paluby. Neptun k ní však byl milostiv, a tak se za ranního rozbřesku probrala na písečné pláži neznámého ostrova. Bez potravin, bez nářadí, pouze s přístrojem kombinujícím mobilní telefon, GPS a rozsáhlou databanku, který má připevněný k zápěstí (takové malé MDA).

Jak se zdá, ostrov není zcela pustý. Když už nic jiného, je obydlen racky, opicemi a možná i většími šelmami. Je tedy docela dobře možné, že bude obydlen i lidmi, pokud možno alespoň trochu civilizovanými. Ale to už je na vás, kam Minu povedete a kdy přijdete na to, kdo všechno ostrov obývá.

Indicie jsou ihned k mání, byť jde jen o kostru záchranného člun a jeden kovový úlomek s nápisem Nautilus (je to vůbec možné?). Záhy však narazíte na podivná zařízení připevněná na skále a ba co víc, v jednom skalnatém výklenku se na pár sekund objevila nějaká lidská postava.

Najíst a vyrazit do vnitrozemí
Úkol je tedy jasný. Zajistit si základní potřeby k přežití a najít způsob, jak se kontaktovat s okolním světem. MDA je funkční, leč baterie jej dovolí tak akorát na chvíli zapnout. Ze všeho nejdřív je však potřeba najít něco k snědku a doplnit si tak energii k prozkoumávání zbytku ostrova. Náhlé otřesy půdy jsou dodatečnou motivací k tomu, abyste jednali pokud možno rychle.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již po prvních krocích po pláži najdete spoustu užitečných věcí, které si uložíte do bohatě dimenzovaného inventáře. Pohyb je dovolen pouze na předem daná místa s tím, že své okolí pozorujete Mininýma očima s možností natáčení pohledu prakticky do všech stran. Okolí je předrenderované, s nemnoha 3D prvky, a je vidět, že si s ním vývojáři dali hodně práce.

Jako z katalogu cestovní kanceláře
Přírodní scenérie jsou totiž vskutku povedené. Palmy, listnaté stromy, všemožné keře, květena i tráva jsou velmi detailní a přirozeného vzhledu. To vše je pak oživeno racky, kteří ulétnou, když se na ně zaměříte, stejně tak drobní živočichové jako nějaký ten pavouk, ještěrka či had. Občas narazíte na malé hejno hmyzu nebo obézní masařku kroužící kolem mrtvé krysy. Pak tu jsou otravné opice a nezapomnělo se ani na živočichy z vodní říše. I voda není bez pohybu, i když z blízka připomíná spíše řídké želé. Z dálky to už je o něco lepší.

Celé toto přírodní bohatství je podbarveno přirozenými zvuky, které jsou typické pro každý tropický ráj. Řev opic a racků, syčení hadů, šumění příbojových vln, vodopádu, bublání horkých zřídel nebo bzučení hmyzu. V jeskyni pak uslyšíte kapání vody s pěknou ozvěnou a pronikavé pištění netopýrů. Nechybí ani občasná nevtíravá a poslouchatelná hudba o celkem rozmanitém repertoáru. Co se týče dabingu, uslyšíte v celé hře pouze tři hlasy. V 95 % Minin hlas, velmi podobný Kate ze Syberie, ale jméno její představitelky se mezi hlasy v Syberii nenachází. A zbytek tvoří kapitán Nemo a Minina maminka.

Tady jsem opět naznačil, a možná jsem to měl zdůraznit už v úvodu, že hra se točí kolem bájné ponorky Nautilus a jejího kapitána Nema. Předlohou hry se stal Vernův román „Tajuplný ostrov“ a skutečně zde narazíte i na Nemův podmořský koráb.

Kutil Tim by se divil
To, co hru ale dělá nejvíce zajímavou, je styl, jakým ji lze hrát. Tedy, ono sice jde o klasické sbírání předmětů a jejich používání, avšak to, jak je s nimi možné nakládat, už tak klasické není. Po otevření inventáře zjistíte, že je více než dostatečně velký. Nachází se tu celkem osm záložek s osmadvaceti chlívečky, což je celkem 224 pozic pro předměty. Tolik jich sice nenasbíráte, ale systém záložek vám umožní si je třídit podle svých kritérií.

Mnohem důležitější je však lišta pod záložkami, která slouží ke kombinování předmětů. Jakmile totiž vezmete jeden předmět a zkusíte jej použít na jiný, a pakliže jejich kombinování je možné, přesunou se oba předměty na tuto lištu. Tady se ukáže, zda postačí jen tyto dva předměty nebo je k výrobě čehosi potřeba použít ještě něco jiného. Počet zbývajících předmětů je naznačen otazníky

Ani to není vše. Velké množství předmětů vyrobených kombinováním je totiž možné zpátky rozebrat na původní části a ty použít k výrobě něčeho jiného. Samozřejmě, že projdou-li části nějakou nevratnou změnou, ať už mechanickou nebo chemickou, jsou již nenávratně ztraceny. Občas ale budete mít od jednoho předmětu více kusů, takže není třeba hned zoufat.

Kombinatorika
Najdou se předměty, které lze složit i vícero způsoby. Vysvětlím to na příkladu, takže kdo se nechce připravit o objevování, nechť přeskočí na přespříští odstavec. Prakticky na začátku hry jste postaveni před problém získat potravu. Jednou z možností je rybolov. Udici samozřejmě nemáte, takže musíte improvizovat. Jejími základními stavebními prvky jsou klacek, provaz, háček a červi. Jako klacek lze použít buď kus z rozpadlého člunu nebo větev ve tvaru Y.

Provaz poskytne šlahoun z rostliny nebo opletení z kokosového ořechu. Háčky buď rovnou odseknete z výše posazeného keře nebo nad ohněm zkroutíte rovné trny z keře u země. Jak tedy vidíte, některé součásti je třeba získat ještě další úpravou jiných surovin.

Hra na body
Zkrátka výroba potřebných předmětů je skutečným rájem pro kutily a mladé chemiky. Jednak jich je hodně, a ne všechny užijete, druhak je lze vyrábět i několikero způsoby. O tom, jak si ve hře počínáte, informuje počítadlo, kde vám přibývají body za každý pozoruhodný objev nebo nově získaný předmět. Variabilita se netýká jen výroby předmětů, ale i mnoho úkolů lze řešit vícero způsoby a dokonce můžete hru dohrát, aniž byste přišli na všechny možné fígle. O tom, že je ještě co vylepšovat, dokazuje závěrečná bilance získaných bodů.

Abych nezapomněl - na řešení mnoha úkolů nebudete sami. Brzy se totiž ujmete jedné zraněné opice. Tu vyléčíte, nakrmíte a odměnou za vaši starost vám bude šikovný pomocník tam, kam nedosáhnete. Jep, jak se váš nový přítel jmenuje, s sebou umí vzít i nějaký ten předmět a užít jej správným způsobem na správném místě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Musím uznat, že rozmanitost, s jakou lze ve hře postupovat, mne opravdu nadchla a i když jde jinak o hru nepříliš dlouhou, kolem 10 hodin hraní při občasných zákysech, vědomí, že jsem ještě nepřišel na všechny možné kombinace a neodhalil všechna tajemství, mě donutilo pustit se do hraní znovu. Obtížnost hry není nikterak vysoká, byť se najdou chvíle, kdy např. budete klikat jedním předmětem na všechny další a nad náhodnou kombinací pak chvíli kroutit hlavou, ale na většinu přijdete určitě sami. Až se vám podaří nabít baterii v MDAčku, budete mít k dispozici slušnou nápovědu k drtivé většině předmětů. Mina jinak předměty ani aktivní místa příliš nekomentuje.

Hudebníci ve výhodě
Kromě občasných zádrhelů s kombinováním narazíte patrně i na nějaký ten pixel hunting. Určitě se budete hodně vracet, někdy i pro takové předměty, kterých jste si i přes jejich jinak nepřehlédnutelnou velikost nevšimli. Nechybí i trošičku akčnější vsuvky spojené se střelbou z pušky či děla, ale nebojte, žádné zvíře o život nepřijde, ani to nejdravější.

Posledním problematickým místem může být pro někoho hra na varhany. Tady je třeba zopakovat melodii kterou hrají. Bohužel barva zvuku reprodukce se příliš neshoduje s tím, co vyloudíte stiskem klávesy, takže se nemusíte trefit do správného tónu. Pomůckou je i notový zápis, ale nic pro učivo základní školy. A nakonec poslední sloka není ani v notách a zahrají ji jen znalci Dvaceti tisíc mil pod mořem. Naštěstí zvládnutí tohoto úkolu není podmínkou pro dokončení hry, ale pouze alternativou.

Přes několik výše uvedených úskalí má hra celkem rychlý spád, i když děj jako takový se nikam zvlášť neubírá. Vzhledem k obsažné textové nápovědě či třeba k závěrečným hádankám vyžaduje hra jistou zkušenost s angličtinou. Škoda, že se distribuční firma Hypermax nezhostí lokalizace. Pro sběhlejší hráče adventur pak může být Návrat na tajuplný ostrov příjemným odreagováním se od různých puzzlemanií, konzoloidních akcí apod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Navíc díky převažující 2D grafice není hra náročná ani na hardware. Použitelnou sestavou má být PIII 1 GHz, 128 MB RAM, 64 MB DX9 kompatibilní grafická karta. Hra je stabilní, byť mi jednou spadla, ale to spíš díky častému přepínání na plochu.

Stáhněte si: Demo...