Red Dead Redemption: Undead Nightmare - recenze
6/10

13. 12. 2010 18:50 | Recenze | autor: Dan Vávra |

Red Dead Redemption (recenze) je jedna z nejlepších her letošního roku. Rockstar nám nyní nabízí samostatně spustitelný přídavek, který přináší zcela nový příběh ve starém známém prostředí. Nutno ovšem říct, že se jedná o příběh, který fanoušci zřejmě nečekali. Rozhodnutí přijít po poměrně realistickém vyprávění původní hry se zombie apokalypsou je poněkud kontroverzní a nejednoho hráče určitě napadne, jestli se náhodou nejedná jen o další z řady rádoby cool pitomostí, kterými nás v současnosti hodně firem zásobuje ve snaze vydělat si nějakou tu kačku navíc.

Undead Nightmare ovšem není jen nějaké kraťoučké DLC, které by na vás vytasilo pár generických misí, kde musíte do zblbnutí střílet jednu hordu zombíků za druhou. Je to samostatně spustitelný, propracovaný a taky podle toho drahý datadisk, který vám vydrží docela dlouho. Otázkou je, jestli je dobrý nápad namontovat do westernu hordy nemrtvých a jak se s tím v Rockstaru vypořádali.

Rodinná idylka

Ti, kteří dohráli Redemption, vědí, že autoři neměli mnoho prostoru kam zombie eskapádu časově zasadit. Příběh je tedy vklíněn do období, kdy se John Marston vrátí na svoji farmu a začne znovu žít se svou rodinkou. Hned úvodní veledlouhá animace vás pak vyvede z představy, že by se mohlo jednat jen o nějakou hříčku. Celé to sice působí asi stejně důvěryhodně jako halloweenské speciály Simpsonových, ale má to hlavu a patu a čeká vás regulérní příběh srovnatelný s předchozí hrou.

Zápletka je jednoduchá - zničehonic se odněkud vynoří zombie a pokoušou Johnovi manželku a syna. Náš hrdina je sváže v ložnici, pod nos jim strčí krvavý steak a vyrazí do světa zjistit, co se děje, a pokusit se najít lék, kterým by je vrátil do nehnijícího stavu.

Na svojí výpravě za poznáním záhy zjistí, že zombie problém se netýká pouze jeho usedlosti, protože nemrtví jsou úplně všude. V každém městě, usedlosti nebo farmě bojují poslední hrstky přeživších s hordami vylezlými z hrobů a John jim musí nejdříve pomoci, aby se měl vůbec s kým bavit při pátrání po příčinách infekce a možném léku.

Úklidová služba

Jedním ze základních kamenů designu Undead Nightmare je čištění měst od zombies. Pokaždé, když dorazíte do nové lokace, musíte pomoci zbytku obyvatel v boji proti přesile obyvatel bývalých, snažících se získat nové členy do komunity mozkových gurmánů. Jakmile se vám podaří město vyčistit, stane se z něj relativně bezpečné místo, zpřístupní se vám nové mise a najdete zde i prostor, kam můžete složit hlavu, uložit pozici nebo se převléknout.

Kromě toho jsou tentokrát města relativně mrtvá. Obchody zejí prázdnotou a nečekejte ani žádný bujarý život a rozptýlení v podobě miniher. S městy souvisí ještě jedna změna vůči dřívějšku. V Undead Nightmare nemůžete rozdělávat tábory v přírodě a rychle z nich cestovat mezi lokacemi, tentokrát se dá cestovat pouze Z a DO osvobozených měst.

Konspirace nekrofilních židoindiánských Mexičanů

Jakmile zapředete rozhovor s přeživšími obyvateli, zjistíte, že mají vcelku vyhraněné názory na to, odkud se mršiny vzaly. Někdo tvrdí, že za to můžou Mexikáni, jiní, že Židi, a další, že imigranti všeobecně. Jiní obviňují nekrofilního Setha a v podezření je samozřejmě i mastičkář a šarlatán West Dickens. John musí postupně prozkoumat všechny uvedené stopy, snad až na ty Židy.

Po dost bizarním setkání s úchylným Sethem přibude do repertoáru herních mechanismů ještě vypalování hřbitovů. Zabránit šíření nákazy by údajně mohlo pomoci, když na hřbitově zapálíte rakve s nebožtíky a následně zlikvidujete všechny z hrobu vylézající neposedy. Hřbitovů je celá řádka a na každém vás čeká i nějaká unikátní zombie, představující často známou postavu zesnulou v Redemption.

Od čerta k ďáblu a zpět a zase znovu

Tohle všechno jsou v zásadě generické záležitosti spadající do kategorie rychlokvašených datadisků. Patří sem i další podobné úkoly, ať už se jedná o záchranu ztracených osob nebo celou řádku náhodných setkání v prérii, které se změnily ze záchrany bandity přepadených dostavníků v Redemption na záchranu zombíky přepadených osadníků v Undead Nightmare. Naštěstí, to je jenom základ, který má oživit svět a postarat se, aby se něco dělo, i když zrovna neplníte příběhové mise, kterých je zde pořádná porce.

Vyprávění příběhu je opět zpracováno na jedničku, a i když je samotná zápletka jednoduchá a přitažená za vlasy, vynahrazují to autoři velice dobře napsanými a nadabovanými dialogy, ve kterých si často dělají legraci z rasismu a nacionalismu a vůbec všelijak moralizují. Bohužel, nedaří se tím zakrýt fakt, že většina misí je přeci jen jednoduchá víc, než je zdrávo, a spočívá pouze v tom někam dojet, něco tam zabít nebo sebrat a odjet jinam.

V Redemption to bylo občas podobné, ale příběh dokázal i triviálním úkolům dodat šťávu a podat je tak, že i při sbírání kytiček jste měli pocit, že děláte něco naprosto úžasného a strašně důležitého. Tady to tak dobře nefunguje, a tak se často neubráníte dojmu, že prostě hrajete „jenom“ datadisk. V jedné misi se například máte možnost setkat s Big Footem. To zní zajímavě a samotná scéna setkání je parádní a vtipná, jenže herní část spočívá pouze v tom, že jezdíte sem a tam po lese a střílíte.

Ať to fičí v pohraničí

Hra vás protáhne celým světem pohraničí USA a Mexika známým z Redemption. Nových lokací se nedočkáte. To by sice nemělo příliš vadit, protože prostředí je opravdu nádherné a obrovské, problém je v tom, že pokud jste hráli Redemption, přicházíte o kouzlo z objevování nového, a jelikož obsahu ve hře přeci jenom není tolik, vaše kobyla dostane pořádně na frak, jak ji budete prohánět z jednoho konce mapy na druhý.

Čímž se dostáváme k další novince, kterou je přítomnost zombie koní. Ti mají téměř neomezenou staminu, takže je můžete štvát, jak dlouho chcete, a navíc v poušti narazíte i na mytické oře jezdců Apokalypsy, kteří mají i různé další výhody. Hra nabízí také pár nových zbraní a pro fanoušky multiplayeru autoři připravili i dva nové herní módy.

Nightmare

Bohužel, dalších vylepšení se nedočkáte a beze změny zůstaly i dřívější nedostatky. Dost iritující je například poměrně nepřesné ovládání, kdy třeba takové obrání mrtvého nemrtvého je kvůli špatné detekci vaší polohy často dost komplikovaný oříšek, a i když se vám to konečně podaří, hra vás po přehrání sbírací animace otočí úplně jiným směrem, než jste původně stáli, což zní možná nevinně, ale při soubojích je to hotové peklo, stejně jako ne zrovna dokonalé otáčení hlavního hrdiny.

V okamžiku, kdy se na vás začne zezadu sápat hnijící zombie, je někdy doslova umění otočit se jejím směrem, abyste jí mohli urazit makovici pažbou. Při hraní jsem narazil i na vyložený bug, kdy jsem v závěrečné fázi hry dokončil misi, ale děj se neposunul dál a danou misi jsem musel zahrát znovu od začátku, což jsem zjistil zcela náhodou a je to poměrně fatální chyba.

Nemrtvý datadisk

Undead Nightmare je na datadisk docela slušný macek, u kterého můžete vydržet hezkých pár hodin. Příběh je, pro někoho možná překvapivě, docela dobrý, ale co se obsahu týče, působí hra poněkud rozředěně a často příliš jednoduše. Pro fanoušky, kteří se chtějí znovu podívat na divoký západ, to je od Rockstaru zajímavý dárek pod stromeček, rozhodně se ale nejedná o pecku srovnatelnou s Redemption nebo Assasin’s Creed II Brotherhood (to ovšem ospravedlňuje i poloviční cena UN). Je to prostě „jen“ přídavek k původní hře, i když určitě ne přídavek špatný.

Recenzovali jsme diskovou verzi Undead Nightmare, u které je maloobchodní cena stanovena na 799 Kč. Recenzována sice byla disková verze Undead Nightmare, ale ve skutečnosti obsahovala pouze samotné DLC. Text a hodnocení se tedy týká pouze DLC Undead Nightmare a ne celého balíčku, který se prodává na disku za MO 799 Kč. Za veškerá nedorozumění se omlouváme, na hodnocení ani vyznění textu tento fakt ovšem nic nemění (po konzultaci s recenzentem).

Undead Nightmare je rozsáhlý datadisk, který fanoušky Redemption rozhodně neurazí. Vzhledem k ujeté kombinaci zombíků a kovbojů má překvapivě slušný příběh, ale kromě toho bohužel nepřináší nic moc nového a některé mise působí tak trochu jako nastavovaná kaše. I přesto ale dokáže nabídnout docela slušnou dávku zábavy na zimní prázdniny.