Race On - recenze

Race On - recenze

27. 10. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Otcové série jsou známí tím, že základní kámen svých her opracovávají až na prach. Neúnavně vydávají jen recyklované varianty stále na to samé vyčpělé téma.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 27.října 2009
Verze: PC/anglická/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Švédští duchovní otcové závodní série Race jsou již dlouho známí tím, že základní kámen svých her opracovávají až na prach, protože neúnavně rok co rok vydávají vesměs pouze recyklované varianty na stále to samé a možná už vyčpělé téma. Ano, přesně tím případem je i „nový“ Race On, další levoboček z nekonečné řádky dětiček od toho samého otce z rodu lovců sobů.

Po kolikáté už se nám servíruje jedna a tatáž hra, pouze s velmi drobnými změnami? Předposlední dílo STCC, tedy Race 07 v kabátku švédského mistrovství cestovních vozů, se ještě dalo pochopit, protože nové vozy a severské okruhy v závodních hrách dříve neviděné, vyšly jen na pár stovek, ale situace s Race On je bohužel zcela opačná.

Stále to samé dokola
Ano, děkujeme, je skvělé, že znovu a znovu máme na talíři Race 07 v drobně doplněné podobě, tedy např. bez aktualizovaných soupisek mistrovství WTCC, které hra simuluje. Takže Lada ve hře sice je, ale pouze starší model 110, nikoli současná Priora, se kterou tak válí James Thompson. A podobně zapomeňte na krásný Chevrolet Cruze. Simulovaná sezóna WTCC je tak opět pouze více než rok stará…

Dobře, dobře, zase místo toho dostanete jako další chod taktéž poslední samostatnou kapitolu v podobě odnože STCC, kde zůstalo smyšlené auto BMS Incognito, místo Mercedesu C-klasse, na který tvůrci nedostali licenci od mateřské automobilky. Přitom potěší sedmička nových severských tratí a dříve neviděná autíčka, jako Audi A4, Peugeot 308, nebo ekologické Volvo C30 spalující etanol.

Jenže, krucipísek, toto všechno už jsme hráli nejméně stokrát, buď jako datadisky, nebo samostatné hry v budgetových edicích skoro již od dob prvního Race! Simbini prostě znovu jen narychlo splácali bábovičku ze svých starších her, dohodili do formičky naprosté minimum novinek a opět nám to s fanfárou vyklopili na stůl jako čerstvý blátový koláček. Jenže nyní už křupe mezi zuby opravdu drsně.

Pár okruhů a aut navíc
Když mám totiž vypíchnout, co všechno nového Race On oproti starším bratříčkům obsahuje, musím si vzít k ruce skoro silnou lupu. Hra se nyní orientuje krapet více do zámoří, takže přináší dva americké okruhy, Laguna Seca a profláklou Road America. Zbytek z celkového počtu 27 unikátních tratí byl znovu pouze převzat ze série Race, potažmo novější STCC.

Páreček tratí navíc oproti dřívějšku není žádné terno, když zase naopak chybí mnohé okruhy z další odbočky GT-R, třeba oblíbený Nürburgring Nordschleife. Spíše jen kosmetických úprav se dočkal také vozový park, kde vás skoro nic nepřekvapí. Opět jen přebírá mix garáží z Race 07 a STCC, tedy včetně caterhamů, miníků, monopostů Radical a silných formulí F-3000.

Zaostřeno za oceán
STCC dodalo vlastní snůšku cestovních speciálů, plus pohár Chevroletů Camaro, ale vlastně jedinými zbrusu novými vozy oproti starším hrám ze stejné stáje je pouhá pětice přírůstků, až na jeden pocházející ze zámořské produkce. Dodge Challenger a Charger, Chevrolety Camaro 09 a Cadillacy CTS v civilních i závodních verzích mají hru pozvednout do nových výšin, asi svým neklidným jízdním modelem, evokujícímu ducha Muscle Cars blahé paměti.

To bych spíše přisoudil na ovládání mnohem příjemnějším a čerstvým formulkám Master, toho času včetně českých pilotů Filipa Salaquardy a Josefa Krále, kterým znovu sekunduje Jaroslav Janiš z F-3000 a samozřejmě pro pořádek i brněnský okruh. Suma sumárum tak to je v kostce všechno, co přináší Race On oproti předchůdcům nové.

Tedy mimo drobných funkcí, jako je již správné a automatické načtení xboxového ovladače, možnost nastavení rozhledu skrze posuvník FOW, nebo oproti dřívějšku o něco vyšší použití dnes tolik módního bluru na okolí tratí. Jinak pro Race On platí vlastně lautr to samé, co v dřívější recenzi Race 07, protože díky stejnému enginu jsou obě hry prakticky na 99% totožné.

Z nouze ctnost
Pozitivy budiž dnes již nízké hardwarové nároky, byť daní za to je na současné poměry krapet zastaralá a hrubá grafika. Působí dnes jako pěst na oko obzvlášť v kontrastu s Need for Speed Shift, které je v tomto směru světelné roky daleko. V Race On je nicméně tradičně solidní fyzický a jízdní model vhodný zvláště na volanty, který potěší nováčky i matadory velmi širokými možnostmi přizpůsobení všeho možného, včetně obtížnosti.

Nošením dříví do lesa by ale již bylo nadávat na stále omezený déletrvající režim, nyní v podobě sezóny WTCC a STCC. Na jiné šampionáty, nebo dokonce kariérní mód s vícero závodními sériemi opět zapomeňte. Na to ve Švédsku dlabou už dávno. Malou náplastí na to je možnost tvorby vlastního šampionátu, kdy si klidně namícháte formule s Mini Coopery a cestovními vozy do jednoho podniku.

Kolik? Cože, kolik?
Asi bych se díval na Race On trochu přívětivěji, pokud by hra stála jako minulé STCC jen pár stovek (vyšlo u nás od TopCD za 299 Kč), protože svoji hodnotu alespoň pro hráče netknuté dřívějšími díly asi má, byť jim bych stále doporučil starší, ale bohatší a levnější kompilát GT-R. Jenže podle aktuální ceny na Steamu, kde se zatím Race On prodává, vyjde hra na dosti přehnaných více než šest set, což je za pouhý stláskanec starých her s minimem novinek naprosto přemrštěná cena. O 30 britských librách za krabicovou verzi raději ani nemluvě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ve Švédsku asi začalo mohutně sněžit, protože tamější studio úplně ztratilo soudnost. Osobně bych přitom očekával po STCC třeba simulátor BTCC, tedy velmi uznávaného a atraktivního britského mistráku, který již léta od dob stařičké TOCy čeká na svoji videoherní příležitost. Jenže to by bylo mnohem více práce, než jen postavit pár nových autíček a hodit je do starých známých vod dřívějších her. Tímto Simbin tak raději servíruje znovu a znovu neustále ten samý pokrm, který už skoro nikdo nechce jíst, protože jídelníček se již léta prakticky nezměnil.

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Race Pro recenze, Race 07 recenze, Race The WTCC Game recenze, GTR 2 recenze, GTR Evolution

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

Michal Jonáš

Race On má význam snad jen pro absolutní nováčky, i když naprostá většina virtuálních závodníků jistě nějaký ze starších titulů, které hra recykluje, dříve hrávala. Za přemrštěnou cenu tak nedostanete skoro nic nového, nýbrž pouze patlanec starých her s útlým balíčkem čerstvých vozů a okruhů, vydávající se za novou hru v převleku, který hned prokouknete. Fakt raději nechci vidět, co nám tvůrci za rychlokvašku naservírují příště…