Pilot Down - recenze
4/10

Pilot Down - recenze

21. 10. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Věrni idee úniku z koncentračního tábora z předchozí hry Prisoner of War tentokrát vývojáři nechali spadnout spojenecké letadlo hluboko za válečnou frontou a americký pilot Bill Foster zůstal sám v týlu nepřítele.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 21.října 2005
Verze hry: finální/anglická PC
Před bezmála třemi roky vyvrhla neznámá firma Wide Games na naše monitory svoji prvotinu Prisoner of War a i přes ne právě jednoznačnou kvalitu se tento titul zaryl do paměťových buněk hráčů nekonvenčním a odvážným pojetím v záplavách anonymních akčních šíleností. Především poměrně originální téma plánování a provedení útěku z koncentračního tábora za 2. světové války u některých hráčů bodovalo. Nyní na to Wide Games navazují další hrou Pilot Down: Behind Enemy Lines, se kterou jim pomohlo britské studio Kuju.

Hluboko za nepřátelskou linií
Věrni původní idee úniku z velmi prekérní situace tentokrát vývojáři nechali spadnout spojenecké letadlo hluboko nad nepřátelským územím. Po divoké potyčce v oblacích tak americký pilot Bill Foster zůstává v týlu nepřítele a myšlenkami se upíná na jediné - dostat se co nejrychleji do neutrálního Švýcarska.

Pochopitelně to nebude tak jednoduché a výletní procházka zimní přírodou vás určitě nečeká. Přátelé neznámo kde, venku se smráká na solidní sněhovou vánici, německými patrolami se okolí jen hemži a co čert nechtěl, zasedlo si na vás německé letecké eso, kapitán Killinger, se svojí elitní gardou.

Vypadá to báječně, že? Sympatický hrdina a odporný záporňák, základ solidního příběhu a atmosféry, který by za použití správných ingrediencí mohl vyústit v neobyčejný herní zážitek. Bohužel lidé, co mají na svědomí scénář Pilot Down, na něm pravděpodobně pracovali hodně pozdě v noci a přes ulepené oči pramálo viděli, co píší. Takový na mě zanechalo dojem plytké a nechutně předvídatelné rozplétání příběhu, který dostal Pilot Down do vínku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jediné, co musím ocenit, a co ostatně drží topící se atmosféru hlavou nad vodou, jsou animace mezi misemi. Tedy animace... spíše by bylo vhodné říct komixové malůvky prokládané příslušnými zvukovými efekty. Mezi jednotlivými okénky sice musíte otravně překlikávat pomocí klávesnice a mohl být i implementován dabing jednotlivých bublin, efekt by pak byl ještě o něco působivější, ale vesměs se jedná o velmi příjemné oživení nudy, šedi, podprůměru.

Pozor na podchlazení
Těžko ale budete hrát celou hru kvůli pěkným animacím, a tak se podívejme, co Pilot Down nabízí mimo ně. Lhal bych, kdybych řekl, že je toho úplně málo. Po pádu jste vrženi rovnou do akce a ku pomoci je vám jen několik objevujících se nápověd během první mise. Dozvíte se mimo jiné o několika zajímavých aspektech, kterými použitý herní systém oplývá.

Tím prvním, který vás bude trápit od začátku do konce Fosterovy cesty, je jakýsi měřič stupně podchlazení. Kdykoliv jste vystaveni nepříznivým vnějším vlivům jako je déšť, studená voda, sníh (a během hry na příznivé vlivy prakticky nenarazíte), stupnice sama sebe pomalu ukrajuje a jakmile se ukrojí úplně, začne si brát svoji daň i ze sousedního ukazatele zdraví. Ohřát se samozřejmě můžete na takticky rozmístěných bodech (krb v domě, hořící barel uprostřed nepřátelského tábora), což vás nutí být neustále v pohybu a pokud možno se nikde příliš nezdržovat. Celkově považuji toto řešení za zajímavou a rozhodně i zábavnější alternativu k obyčejnému časovému limitu, který by mise ohraničoval.

Druhou zajímavostí, na kterou během postupu hrou narazíte, je jakási symbolická přítomnost RPG prvků. Za úspěšné plnění povinných i nepovinných úkolů získáváte zkušenostní body, za které po každé misi dostanete možnost vylepšit si jednu z vlastností vašeho charakteru. Těch je ostatně na výběr solidní řádka. Najdete tu "překvapivě" schopnost manipulace s různými druhy zbraní, ale i zajímavější kousky jako plížení nebo tiché zabíjení pomocí smrtícího chvatu.

Zabíjíme potichu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S radostí seznáte, že vámi přidělené zkušenostní body mají skutečně značný vliv na hru, ale s o dost menší radostí si pak uvědomíte, že stačí nacpat maximum bodů do střelby z pistole a cestu k cíli si jednoduše olemovat nacistickými mrtvolami. Je to škoda, že se stejně jako většina pokusů o stealth akci nakonec i Pilot Down zvrhne v klasická akční jatka (neberu to, že nemám dostatek trpělivosti k tomu hrát "čistě," hra až příliš svádí k cestě krve v případě jakéhokoliv problému). Přitom stačilo tak málo, trochu přitvrdit na obtížnosti bojů a přístupu k munici a zbraním a donutit hráče skutečně volit mezi pohodlnou pistolí a obtížnějším plížením a zabíjením zezadu.

Po taktické stránce je Pilot Down vybaven vcelku slušně, bohužel, jak už jsem zmínil, hra vás nenutí většiny možností využít. Dokonce i na začátku hry velmi používaný stealth kill, tj. uškrcení nic netušící německé hlídky holýma rukama, s nástupem střelných zbraní ztrácí na atraktivnosti a když jej použijete, tak prakticky jen z touhy narušit stereotypní zvuk tlumiče pistole. Tajným zabitím výčet možností hry ale nekončí. Můžete se bez ostychu plížit, lákat stráže na cigarety nebo klepání do zdi, zabité nepřátele uklízet do bezpečí,... vše opět využijí pouze ti z vás, kteří si budou chtít užít tichého boje za každou cenu.

Ovládání hry je zpracováno ve znatelně konzolovém duchu (hra vyšla souběžně i pro PS2/Xbox), koncipovaném spíše pro gamepad než kombinaci klávesnice a myši. Oko zarytého PCčkáře zcela jistě objeví věci, které by šly vyřešit daleko lépe, ale naštěstí se dá zvyknout na ledasco. Pozitivnímu dojmu více než napomáhá velmi dobře zvládnutá práce s kamerou, díky které se nestává, že by obraz ujížděl do prapodivných úhlů v těch nejnevhodnějších okamžicích.

Broučkiáda
V případě, že by vše, co jsem zatím popsal, fungovalo, měli bychom co do činění s v mnoha ohledech zábavnou, i když nepříliš originální a zapamatovatelnou střílečkou. Autoři se se svou prací a optimalizací kódu ovšem nepárali a hrou prostupuje řada velmi nepříjemných bugů. Na jednom ze strojů, na kterých jsem Pilot Down testoval, hra sveřepě odmítala detekovat myš a nezbývalo tudíž než se spolehnout na nucenou improvizaci v podobě gamepadu. Na dalším docházelo za určitých okolností k totálnímu zpomalování hry. Až na třetí zvolené konfiguraci vše pracovalo bez problému, pominu-li občasné padání do operačního systému (které ve spojení s nemožností ukládání hry v průběhu misí vykouzlilo na mém obličeji nepěkný výraz mučedníka v posledním tažení :-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Výpadky inteligence
Pokud už budete mít to štěstí a hrou proplujete bez výše zmíněných problémů technického rázu, čekají na vás další a další smrtící chyby. K těm největším řadím například komický výpadek AI, kdy nepřátelé zamrzli na svých postech a nereagovali na sebesilnější podněty. Umělá inteligence ostatně vůbec nepatří k silným stránkám tohoto titulu. Pravidelně budete svědky situací, kdy německá hlídka bez známek podivu projde kolem mrtvol svých spolubojovníků nebo nedbá zuřivého štěkání samopalu o pár metrů dále. Veškerá obtížnost soubojů s nacistickými pohlaváry pak spočívá v jejich krčení se za překážkou a výstřelech v pravidelných intervalech.

Ruku v ruce s tímto kráčí jednoduché technické zpracování, které na každém kroku připomíná, že hra byla od počátku koncipována multiplatformově a že původně měla vyjít už v roce 2003. Speciálních efektů nebo lokací, které by stály za zmínku, tu mnoho nenaleznete. Proslovům, že jednoduchost grafiky byla zvolena záměrně vzhledem ke komixovějšímu tónu hry, se dá jen zasmát, vždyť i takový styl může být honosnou grafickou podívanou (viz např. X-Men Legends 2, i když to je přece jen z jiného soudku).

Animace postav včetně hlavního charakteru jsou ubohé a dobově by se daly zařadit spíše o několik let zpět. Zamrzí to zvláště vstříc očividné skutečnosti, že autorům smysl pro detail rozhodně nechybí, jen ho tak nějak pozapomněli aplikovat. Například postupná změna Billa Fostera od uhlazeného amerického hošíka na začátku po zarostlého rozcuchaného vandráka se zapadlýma očima na konci vypadá roztomile.

Zvuky se nesou v linii čistého průměru. Pušky střílejí, tlumiče bafají, děla burácejí, roury rourácejí… Nic překvapivého či ohromujícího. Hudba taktéž vhodně na pozadí doplňuje dění na obrazovce. Nikterak neruší ani není otravná, orgastické výlevy nad nebetyčnou kvalitou vás každopádně nečekají.

Poslední kulka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva První dojem se potvrdil, konec světa se však nekoná. Nepatříte-li mezi zmlsané herní veterány, kteří od hry čekají něco víc než dvě odpoledne vlažné zábavy u pomalu stydnoucí kávy, patrně si Pilot Down užijete mnohem více než já. V porovnání s okolní konkurencí mi bohužel nezbývá než hodnotit titul podprůměrně.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...