Ninja Gaiden 2 - recenze

Ninja Gaiden 2 - recenze

26. 6. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pokračování nejlepší xboxové rubačky a nejtěžší hry desetiletí je jako dobře známé, oblíbené jídlo. Těšíte se na něj, pochutnáte si, ale ničím vás nepřekvapí.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 26.června 2008
Verze: prodávaná/anglická/X360

Nejlepší xboxová rubačka a také nejtěžší hra desetiletí. Takhle nějak se vždycky mluvilo o posledním ninjovi z klanu Hayabusa, který se vydal na krvavou cestu pomsty. Moderní historie série Ninja Gaiden se začala psát na stařičkém Xboxu. Roku 2004 tam vyšel první díl a o rok a půl později se objevila mírně vylepšená reedice s podtitulem Black, kterou nedávno následovala PS3 verze pod názvem Sigma. Plnohodnotné pokračování však vychází teprve nyní pouze pro X360.

Na city nehrajeme
Vzhledem k tomu, že tvůrci pochází ze země vycházejícího slunce, kde je nepsaným pravidlem vymýšlet nádherné příběhy, je trochu nezvyklé, pokud se dostane na trh japonská hra, která téměř žádný uchopitelný příběh nemá. Pravdou je, že Ninja Gaiden smysluplným dějem nikdy neoplýval, respektive jej spousta hráčů nepochopila. Pro obyvatele západní polokoule je sice mnohdy obtížné porozumět východní mentalitě, nicméně guláš, který uvařil Tomonobu Itagaki, je opravdu pro hloubavější povahy.

V prvním dílu byla základní premisa ještě jakž takž jasná – vyvražděná vesnice, mladý ninja, odplata atd. Dvojka začíná asi o rok později záchranou vaší přítelkyně a pak už to jede jako na horské dráze. Tajné služby, démoni, zkáza lidstva, souboj dobra a zla…, za chvíli ani nevíte, kolikátého je. S obtížemi jsem se zorientoval v základní dějové linii a to mi stačilo. Spokojte se proto s informací, že se znovu zhostíte úlohy bojovníka jménem Ryu Hayabusa, jehož dračí meč udržuje rovnováhu napříč staletími. A nechybí ani blonďatá sexbomba, jejíž „želé“ poprsí reaguje i na ten sebenepatrnější pohyb - nic podstatného tedy nechybí. Neříkám to moc často, ale u podobných her příběh stejně nehraje tak velkou roli.

oficiální obrázky

Krvavý tanec
Ninja Gaiden 2 je „oldschool“ hra, která potěší pamětníky, ale pravděpodobně naštve mladší obecenstvo. Ryu Hayabusa ve svém batmanovském oblečku sice funguje efektivněji než Béďa Trávníček i s jeho nejnovějším hitem z Mountfieldu, ale zákonitosti zdejšího boje se od běžných rubaček krapet liší. S taktikou zuřivého bušení do tlačítek byste možná uspěli na mistrovství světa v psaní na stroji, ale ne v této hře. Pokud nechcete zažít krušnou porážku, musíte se naučit krýt, využívat protiútoky a kombinace. I obyčejný protivník je totiž neuvěřitelně odolný, ustupuje, dělá výpady a neponechá vám ani milimetr prostoru.

Platí jednoduché pravidlo - „Buď přežijete vy nebo on“. Ostatně když vidíte, jak se nebohé postavičky porcují na kusy, není se čemu divit, že se tak úporně brání. To je další výrazný a mimořádně efektní prvek hry – míra brutality v nejsyrovější podobě, v jaké jsme ji už hodně dlouho neviděli. Ryu předvádí dechberoucí tanec smrti, jehož výsledkem jsou amputované končetiny, hlavy nebo přetnutí protivníků vedví. To vše doplněno potoky krve, které promění nejbližší okolí v pořádná jatka.

Jako chirurgické nástroje vám poslouží klasická katana, bleskurychlé čepele Falcon's Talons, nenápadná, ale ničivá lunární tyč nebo třeba řetězová Kusari-gama, slabší zbraň, za to však s obrovským dosahem. Mimo to můžete házet shurikeny, vybuchující dýky, střílet z luku a pokud vám dojdou síly, použijete magické Ninpo kouzlo. Hurikán nebo ohnivá smršť se pak spolehlivě postarají o nejdotěrnější nepřátele. Hra si udržuje vysoké tempo a pokud se náhodou nezasekne o překážku nějaký protivník nebo vy při hledání postupu, pak si jej udrží od začátku až do konce.

Démonické bestie
Všechny zbraně můžete dále upgradovat, nakupovat si nové vybavení nebo nejrůznější oživovací a dobíjecí preparáty, abyste byli řádně připravení na souboje s velkými monstry. Právě neskutečné bitvy s  bossy jsou hlavním kořením hry, jakkoliv jsou někdy poměrně frustrující. Ninja Gaiden 2 je poměrně obtížná hra, přestože se tvůrci snažili zmírnit extrémní nároky, které se staly věhlasnými. Upravil se trochu systém zdraví, ukládací checkpointy jsou nyní častější a konečně už není nutné opakovat si cestu k bossům, pokud při souboji zahynete. Po restartu sice absolvujete otravný loading, ale je to daleko lepší, než řešení ve starších dílech.

Domnívám se však, že i ta nejsnazší obtížnost je stále docela výzvou, kterou mnozí hráči neakceptují. Team Ninja si evidentně neuvědomuje, že i jejich fanoušci stárnou a pozbývají reflexy, trpělivost nebo prostě čas. Když si k tomu připočtete mnohdy neposlušnou kameru, starou a dodnes nevyléčenou bolest celé série, pak se nelze divit názorům na fórech, kde spousta lidí vzdychá nad tím, jak se jim hra líbí, ale nedokáží ji dohrát do konce.

Vlak, který nestaví
Grafika je stavěna poněkud uměle, s důrazem na nejbližší okolí a potlačením všeho ostatního. Druhý díl však poněkud zaostává za očekáváními a to i přesto, že hra pořád vypadá dobře. Postavy jsou naprosto perfektní, lehce komiksové, s vysokou mírou detailu. Herní prostředí už trochu kolísá od úžasných interiérů/exteriérů až po nepříliš povedené lokace typu New York nebo podzemní tunely.

Nejhůře asi dopadlo pozadí, který je v některých případech vyloženě odfláknuté a kazí dojem z vizuální stránky hry. Všem levelům je také znovu vlastní určitá statičnost a prázdnota, která byla kritizována v každém dílu hry. Japonským grafikům evidentně ujíždí vlak, neboť si asi neuvědomují, že se píše rok 2008. Dnes čekáme grafický standard minimálně o úroveň výše. To se týká i takřka nulové destrukce nebo lacině vypadající vody bez 3D efektu při brodění. Ačkoliv hra vypadá hezky, celkový dojem je na hony vzdálen dnešní špičce. Pokud si člověk vzpomene na nádherný Heavenly Sword, pak se nutně musí ptát, proč nevypadá i tato hra stejně dobře? Animace a obecně choreografie boje sice jsou v novém Ninja Gaiden úžasné, lepší než u konkurence, ale ve výsledku to prostě nestačí.

Čest programátorům nedělá ani sub HD rozlišení, pouhých 585p (1120x585), tak si raději znovu připomeňme excelentní práci animátorů i krásné filmy, které vás budou provázet příběhem.

Přesně podle očekávání
Ninja Gaiden 2 je jako dobře známé, oblíbené jídlo. Těšíte se na něj, pochutnáte si, ale ničím vás nepřekvapí. Asi takhle lze charakterizovat hru, která je sice kvalitní, ale nepřišla s výraznými zlepšeními, což já osobně vnímám jako určité zklamání. U pokračování opravdu výjimečných her velké změny nejsou nutné, ale Ninja Gaiden takový nebyl.

Akční bojovka japonského Teamu Ninja je však nepochybně tou nejlepší „hack & slash“ akcí, jaká je momentálně k mání na Xboxu 360. Vynikající animace a dechberoucí souboje s gigantickými bossy jsou znovu nezapomenutelné a jen těžko se budete odtrhávat od obrazovky. Hra vás vyloženě přilepí do sedačky a donutí vás dohrát ještě jeden level. A pak ještě jeden, a další, dokud nepadnete únavou, nebo dokud nenarazíte na problémové místo.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Hra sice šla s obtížností trochu dolů, ale stále bude pro mnoho lidí nestravitelná. Ninja Gaiden 2 pořád zůstává tou výzvou, která netoleruje současné zhýčkance odkojené Easy obtížnostmi moderních her. Pro někoho je to návrat do minulosti, kdy spatření závěru bylo odměnou jen pro ty nejlepší, pro jiné vyhozené peníze, protože vzteky rozmlátí ovladač. Rozhodujte se tedy podle toho, jak pevné máte nervy nebo zručné prsty.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně mi nejvíce vadilo technické zpracování, do kterého počítám zmíněnou kameru a pusté, nezničitelné prostředí. Na Ninja Gaiden 2 tak zcela dokonale sedí přirovnání, že je to jen starší díl v HD rozlišení a ani to není úplná pravda. Tahle hra totiž má asi ten nejlepší bojový systém posledních let spolu s brilantními animacemi, ale ve všem ostatním už pokulhává.

Ninja Gaiden 2 video z hraní

Stáhněte si: Trailery, Videa, Demo z Xbox Live