Mortyr 2 - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Mortyr 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

First-person střílečka Mortyr vás opět zavede do druhé světové války v roli britského důstojníka, který je poslán do Skandinávie, aby tam prošetřil existenci nacistické superzbraně. Dopadl druhý pokus tvůrců o něco lépe?

Autor: David Ducháček
Publikováno: 17.listopadu 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 10 dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Akční hra pod názvem Mortyr, která se snažila překonat Wolfensteina, zasáhla počítačové monitory už před pěti lety. Na tehdejší dobu měla slušnou grafiku, ale hratelnost byla bídná. Proto celkem překvapilo oznámení druhého pokračování s podtitulem For Ever. Vývoje se logicky opět ujali polští Mirage Interactive, kteří do svého nového dítka vkládali nemalé naděje. Jejich záměrem bylo vytvoření akční hry z válečného prostředí pro příležitostné hráče mužského pohlaví ve věku 16-35 let. Nešlo tedy o snahu přímo konkurovat Call of Duty a Medal Of Honor. V každém případě first-person stříleček není nikdy dost, takže proč se nepodívat na další, že?

 Zasněžená norská krajina
Když jsem se dozvěděl počet misí, myslel jsem si, že Mortyr 2 asi bude poměrně krátkou záležitostí, čemuž by ostatně odpovídala i nižší prodejní cena (u nás má stát 699 Kč). To bych mu však trochu křivdil. Jedenáctiúrovňová pouť vám při pohodovém hraní klidně zabere celý víkend, což vzhledem k prvního dílu považuji za menší zázrak.

Úvodní mise začíná v zasněžené norské krajině, kam vás přivedou jisté události druhé světové války. První kroky pečlivě střeženým územím mohou skončit rychlou smrtí, budete-li málo opatrní. Pokud o protivníkovi víte předem, nebude těžké ho poslat do říše mrtvých, jenže takových situací nabízí Mortyr 2 minimum. Většinou se ocitáte pod palbou dobře krytých a špatně viditelných vojáků, kteří mají tu špatnou vlastnost, že se nevzdají bez boje. Naopak, v případě, že jsou jejich kamarádi v úzkých (tj. po smrti), přibíhají další a další adepti na odstřel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Pohyb po zimní krajině není úplně snadný, ačkoliv protivníky nijak zvlášť nezajímají stopy, které po vás ve sněhu zůstávají. Orientují se spíš podle zvuku a krvavých cákanců ve sněhu. Potemnělá zimní příroda si vyžádá několik nucených zastávek v lidských příbytcích, které obvykle okupuje nějaký strážce, či jiný záškodník. Jejich likvidace není složitá, stačí se připlížit zezadu a pošimrat ho vojenským nožem.

V souvislosti s osvětlenými příbytky mne potěšila možnost destrukce porůznu rozmístěných olejových lampiček. Rovněž je příjemné, že vaše toulky krajinou omezuje pouze zamrzlý rybník. Procházka po ledě končí po několika vteřinách smrtí, což je sice logické, ale trochu zvláštní, že tento moment nepoznáte. V momentě, kdy dojde k prasknutí ledu pod vámi, hra končí a vám nezbývá než načíst uloženou pozici.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Život v zákopech
Z ledu a sněhu vběhnete přímo do zákopů (mise z dema) a v jejich blízkosti zůstanete poměrně dlouho. Design mise, kde se pohybujete zákopy jen pár metrů pod zuřící bitvou není vůbec špatný. Stačí drobná chyba či příliš zbrklé pobíhání a buďte si jisti, že si vás nějaká kulka najde. Samotné zákopy jsou relativně bezpečné a nebýt spousty nepřátelských vojáků, šlo by o ideální místo pro odpočinek. Krom zcela dobrovolné likvidace zde musíte čas od času zneškodnit nějaký větší kalibr – tank či protiletadlový kulomet.

Následuje lehký odklon od první linie, nicméně stále zůstáváme v jejím dosahu. Mortyr 2 se evidentně inspiroval hrou Medal Of Honor a část jedné mise tvoří odstřelování vojenského tábora z džípu. Trošku zamrzí, že džíp ani motorky nemůžete ovládat. Sednout se dá pouze do vrtulníku (a to jen na chvíli), auta jedoucího po kolejích (ne, není to drezína :), případně se musíte spokojit s ovládáním statických kulometů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pak tu je celkem zajímavá mise (Monastery), která začíná efektním deštíkem a zavede vás do kláštera. Je velmi pečlivě střežen a narazíte tam na značnou přesilu, čímž však vaše snažení zdaleka nekončí. V klášteře by měla být tajná chodba, kde se ukrývá velké tajemství nacistů...nebo ne? To vám nepovím. V každém případě poslední mise mě trochu zklamala, velkolepé finále se nekonalo a závěr byl velmi předvídatelný.

 Jen standardní střílečka?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv se Mortyr 2 snaží různě přetvařovat, nenechte se zmást. V žádném případě nejde o realistickou válečnou simulaci, ale na druhou stranu ani o arkádovou záležitost ve stylu Soldier of Fortune. V první řadě jde o likvidaci nebezpečných nacistů, i když v dalších fázích se herní běs trochu zpestřuje. Nehledáte sice žádné klíče, ovšem v několika místech musíte najít skrytá tlačítka nebo pákou či jiným zařízením uvést stroj v činnost.

Tvůrci vás mají neustále pod kontrolou a snaží se vám prostřednictvím zápisníků udílet různé rady, což přijde v některých fázích rozhodně vhod. Ve hře máte také kompas, který sice v pozdějších misích někam zmizí, ale v počátečních fázích se hodí.

Rychlost pohybu hlavního hrdiny se odvíjí od typu zbraně, kterou právě drží. Nicméně mi není jasné, co se stane s ostatními zbraněmi, zda-li se jejich hmotnost dočasně anuluje nebo je strčí do kouzelného klobouku, jak to uměl Simon The Sorcerer. Mortyr 2 obsahuje ještě další zajímavosti. V poměrně rozlehlých misích je nespočet různých objektů od chat, domů po kostely či polozbořené usedlosti, jenže vstoupit lze vždy jen do předem vybraných budov. Je to škoda, jelikož svobodný průzkum všech prostor by mohl přispět k zlepšení atmosféry hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V Mortyrovi 2 také poletuje spousta dotěrného hmyzu a po obloze poletující ptáci. Zatímco hmyz se mi zahubit nepovedlo, ptáci zastřelit jdou, z čehož ochránci přírody asi nebudou mít radost. Každý sniper to ale jistě ocení. Když už jsme u těch zbraní, na výběr je krom sniperky (Mauser) vynikající a velmi přesná pistol s tlumičem (P-08), oblíbená MP-40 a její obdoba s infravizí (Bergmann), drsnější FG-42, a nechybí ani klasické „lahvovité“ granáty a panzerfaust.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Chování vojáků
Umělá inteligence mě celkem překvapila, jelikož jsem neočekával příliš chytrého soka. Chování vojáků místy skoro připomíná živé protivníky. Nacisté všech možných šarží vyráží do útoku buď formou přesilovky (z několika stran se vyřítí pár zakeřňáků) nebo takticky vyčkávají schovaní za nějakým objektem. V případě napadení se dokáží krýt, lehají si k zemi a snaží se pohybovat. Jejich střelba je velmi přesná i na velkou vzdálenost, a to i na nižších obtížnostech. Rozhodně nečekejte, že celou hru proběhnete s pistolkou s tlumičem. Kdepak.

Nepřítel disponuje solidním palebním arzenálem od pistolí po těžké kulomety a mezi jeho oblíbené činnosti patří vrhání granátů v momentech, kdy to nejméně čekáte. Jediné, co mi přišlo vyloženě zbytečné, byli tupí, ale velmi silní superbojovníci podobní těm z No One Lives Forever či Return to Castle Wolfenstein. Vydrží celkem běžně tři přímé zásahy bazookou či sniperkou, přičemž jejich IQ je hluboko pod nulou.

 Engine vlastní výroby
Mortyr 2 používá vlastní engine zvaný "Ar". Už v úvodních úrovních jsem měl značné pochybnosti o kvalitách enginu, jehož zobrazovací schopnosti jsou současné konkurenci na míle vzdáleny. Textury jsou místy velmi nekvalitní, stejně jako hranaté 3D modely budov či postav. Celkem důstojně dopadly různé doprovodné efekty – střelba, výbuchy, kapky vody a poletující hmyz. Docela se mi líbily modely tanků a ostatní vojenské techniky, i když pečlivý průzkum odhalil řadu zjednodušených prvků, zřejmě kvůli zachování nižších HW nároků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Autoři hry z Mirage Interactive se holedbali věrným zpracováním dobových kostýmků a veškeré zbroje. Autentičnost nemohu popřít ani ověřit z vlastní zkušenosti, ale artefakty se mi zdály realistické, stejně tak uniformy nacistických důstojníků a jiné lidské havěti. Podobné maličkosti současné tituly obsahují v rámci „povinné výbavy“.

Engine pracuje se systémem zásahových zón, ale to prosím berte s drobnou rezervou. Stává, se, že vojáka trefíte do ramene, přičemž z jeho pádu to vypadá, jako by dostal zásah spíš do kyčelní oblasti. Divné také je, že protivníka jde zabít i ranami do chodidla, přičemž v některých fázích vydrží vojáci tři střely sniperkou. Střelba přes plot či mříže je velmi neefektivní a prakticky nemá smysl ji praktikovat – jen plýtváte municí. Rag-doll efekt tedy evidentně v Mortyrovi 2 existuje, ale mnohdy si dělá, co chce, což potvrzují podivné pády zasažených vojáků.

 Ozvučení a hudba
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvukové efekty nejsou špatné, ale myslím, že mohly být určitě kvalitnější. Zvuky zbraní jsou v pořádku, což se nedá říct o skřecích, vycházejících z úst hlavního hrdiny. Hudba je na tom o dost lépe. Skladby mají několik moc pěkných válečných motivů, jeden dokonce vychází z armádní večerky, jenže z nějakých nepochopitelných důvodů jsou melodie strašně krátké – málokdy přesahují minutu a to je velká škoda. Jakkoliv fantastický motiv po dvacáté za sebou ztratí své kouzlo. Otázkou na závěr je, jak to bude s multiplayerem, který v době testování hry ještě nebylo možné hrát, ale má obsahovat jen čtyři síťové mapy.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky

David Ducháček
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora)



 
 
David Ducháček

Verdikt:

Mortyr 2 je částečným překvapením, jelikož nejde o totální paskvil, jak mnozí očekávali. Jedenáct docela dobře zpracovaných misí patří mezi slušný standard a je velká škoda, že tvůrci některé detaily nedotáhli a že engine nevypadá tak, jak by s dnešními technologiemi asi mohl. Takhle se hra opět potácí ve vodách průměru.

Nejnovější články