Micro Commandos - recenze
7/10

Micro Commandos - recenze

2. 8. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Šmejd z vesmíru opět útočí, tentokrát však ne na filmovém plátně, ale v real-time strategii Micro Commandos, ve které ovládáte skupinu malinkatých mimozemšťanů s cílem podmanit si celou Zemi.

Autor: ABE
Publikováno: 2.srpna 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Šmejd z vesmíru opět útočí, tentokrát však ne na filmovém plátně, ale v počítačové hře Micro Commandos. Pokud si však myslíte, že hra má něco společného s kinohitem Men in Black 2 nebo snad s legendární strategií Commandos, musím vás vyvést z omylu. Micro Commandos nemají s těmito tituly nic společného. V této nové realtimové strategii ovládáte skupinu malilinkatých mimozemšťanů, kteří se rozhodli, že si podmaní naši matičku Zemi. Vzhledem k jejich velikosti je to úkol úctyhodný, ne však nemožný, protože když něco opravdu chcete dokázat, můžete to zvládnout, ať jste jakkoli velcí.

Pestrobarevná patlanice?
První dojem, který ve mě Micro Commandos vyvolaly, byl - pestrobarevná patlanice. Z počátku se mi totiž všechny budovy a co víc i jednotky zdály skoro úplně stejné. Málem jsem kvůli tomu hru zavrhl, ale to by byla velká chyba. Jen co se trošku rozkoukáte a zjistíte, že ty pestrobarevné fleky na monitoru nejsou zbytky vašeho oběda, ale základna dobyvačných mimozemšťanů, tak zjistíte, že to nebude taková blbost, jak jste si mohli původně myslet. Bohužel autoři jaksi pozapomněli na možnost změnit si rozlišení a tak si zahrajete pouze v rozlišení 800x600. Trochu škoda, větší rozlišení by se občas hodilo...

Celá hra je rozdělena na tři části - výukový tutoriál, který lze přeskočit (přesto doporučuji jím projít, protože vás naučí základnímu ovládání) a dále potom dvě kampaně, každou po pěti misích. První krok, který musíte podniknout na cestě k ovládnutí světa, je naučit se získávat potřebné suroviny - jídlo, elektřinu a materiál. Podobně jako v jiných hrách, i zde potřebné suroviny získáváte těžbou.

Jak malí mimozemšťané dobývají Zemi
Jenže musíte vzít také v potaz to, že ovládáte malinkaté mimozemšťany, kteří by těžko mohli těžit jako třeba lidé. Proto se nedivte, že potraviny získávají z nedojedených zbytků nebo přímo z talířů (pizza, psí miska... atd.). Elektřinu zase obdržíte buď z obyčejné zásuvky nebo třeba z tužkové baterie. A konečně materiál, který potřebujete na stavbu výrobků nebo budov, získávají vaši svěřenci z všelijakých pohozených předmětů a podobně. Většina těchto zdrojů je omezená (výjimkou je například elektrická zásuvka) a protože je ve většině misí podmínkou k jejich úspěšnému dokončení natěžení určitého počtu některé ze surovin, je nutné si těžbu dopředu pořádně naplánovat, jinak jste již předem odsouzeni k záhubě.

Co se týká náplně misí, jednou je za úkol natěžit určitý počet jídla, ale to levituje ve vzduchu, takže se napřed musí zneškodnit kamera, která zobrazuje ducha způsobujícícího levitování. Jindy zase musíte vytěžit suroviny, která brání průchodu chodbou s blesky,a potom naložit své panáčky do aut a projet jí.

Stavíme svou základnu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Základem k úspěchu je od sebe rozlišit jednotlivé budovy. Několikrát se mi totiž i v pokročilejší fázi stalo, že jsem jednoduše přehlédl, že mi některá budova chybí. Opravdu totiž chvíli trvá, než si na jejich podivný design zvyknete. K počáteční dezorientaci přispívá i fakt, že budovy lze stavět jen na předem určená místa a ne kdekoliv se vám zamane. Možná se to zdá jako malichernost, ale občas mi opravdu vadilo, že jsem si nemohl budovu postavit kam chci, ale musím použít jedno z přednastavených míst.

Svou bázi, ze které následně prozkoumáváte okolní terén (stanice metra, škola, pizzerie a mnoho dalších), si musíte postavit v každé misi. Mezi základní budovy patří jistě jídelna a noclehárna (pokud jich máte málo, nemůžete stavět nové jednotky), kde se vaši svěřenci krmí a odpočívají. Velmi důležitá je také škola, ve které lze jednoduše měnit "povolání" vašich jednotek. Mezi dalšími stojí za zmínku například továrna, kde vyrábíte zbraně, vozidla a další užitečné předměty. V inkubátoru si můžete "pěstovat" další jednotky, dynamo zase vyrábí elektrický proud, ale pouze pokud v něm některý z vašich svěřenců běhá jako křeček :) A to nejsou zdaleka všechny budovy, se kterými se v Micro Commandos setkáte.

Určitým úskalím v dobývaní Země by pro vás zpočátku mohlo být ovládání. Využívá kombinaci klávesnice a myši, přičemž klávesnici využíváte jen na nastavení úhlu pohledu a pohyb kamery. S celým bojištěm lze rotovat podle osy a navíc i zoomovat. Třešničkou na dortu měla být nejspíš možnost vybrat si z celkem tří kamer. Bohužel použitelná je pouze ta defaultní - jakýsi nadhled. Zbylé dvě (pohled z vlastních očí a pohled třetí osoby) jsou v praxi nepoužitelné nebo lépe řečeno jsou mnohem horší než standardní nastavení kamery.

Málo druhů jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co mě na hře trochu zklamalo, byl počet druhů jednotek. Ty máte k dispozici pouze tři - sběrače, dělníky a válečníky. Sběrači těží veškeré suroviny, dělníci staví budovy a mohou také řídit vozidla a konečně válečníci vám zajišťují obranu proti nepřátelům ať už pozemským (krysy, šváby,...) nebo mimozemským (zřejmě nejste jediní mimozemšťané, kteří mají zálusk na naši planetu :) Naštěstí lze alespoň trochu některé jednotky "modifikovat", dělníky lze přeměnit na řidiče, o kterých si povíme něco více o trochu dále. Válečníky lze "vylepšovat" různými zbraněmi (jakési podivné meče, kuše a několik dalších), čímž alespoň trochu vzroste rozmanitost jednotek.

Plusem je taktéž to, že po první kampani se vaši mimozemšťani přemění na opice. Tato změna se však týká jen vzhledu vašich jednotek, všechno ostatní (jejich vlastnosti, budovy... atd.) zůstává při starém.

Mobilní kuchyně a další vozidla
Kromě životů, které si lze doléčit v nemocnici, se musíte starat ještě o to, aby měli vaši chráněnci dostatek jídla a aby byli odpočatí. Pokud se jim něčeho z toho nedostává, pokusí se automaticky vyhledat budovu, ve které svoji potřebu uspokojí. Pokud jim v tom však zabráníte, upadnou do kómatu, ze kterého je lze dostat jedině v nemocnici, kam je napřed musíte samozřejmě dopravit. Vaši bojovníci nemůžou zemřít ani v boji, pokud jsou totiž poraženi taktéž upadnou "pouze" do kómatu a pokud je chcete nadále využívat, musíte je přemístit do nemocnice.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

O něco výše jsem nakousl možnost řídit vozidla. Těch je ve hře několik a většinou se jedná o mobilní náhražky potřebných budov. V dobývání Země vám proto je k dispozici mobilní kuchyně, noclehárna nebo sklad surovin, do kterého vaši sběrači můžou nosit natěžené suroviny místo toho, aby se s nimi musely tahat až do základny. Dalším, avšak neméně potřebným vozítkem, je něco jako transportér pro vaše jednotky. V praxi to vypadá tak, že je naložíte do prázdné plechovky, která má místo kol knoflíky :)

Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co říci závěrem? Snad jen, že původní myšlenka, ze které tato hra čerpá, je vcelku originální, ale chtělo by to ještě trochu zapracovat na některých aspektech. Zvláště se mi nelíbilo ovládání, občasná nepřehlednost v budovách a jednotkách a také zvuky, které vaši svěřenci vydávají. To by snad už bylo lepší, aby mlčeli úplně. Zdokonalit by se také dalo označení jednotlivých úkolů, které musíte v misi splnit, párkrát se mi totiž stalo, že jsem z počátku skoro nevěděl, co vlastně mám v té které misi splnit.

Stáhněte si: Cheaty