Autor: Leon Publikováno: 25.září 2003 | Verze hry: finální/prodávaná Doba recenzování: 1,5 týdne |
Závody za prestiž Z obecného pohledu je třeba konstatovat, že jde vlastně o klasickou závodní hru, kdy jezdíte po různých tratích, v různých autech a s všelijakými soupeři, přičemž máte za cíl dojed ne-li první, pak alespoň co nejlépe. Začínáte s nejslabšími auty a postupně se propracováváte až k opravdovým lahůdkám, které už je těžko i udržet na silnici. Potud tedy nic nového, kariéra je spíše posloupnost závodů, než nějaká zajímavá story. Jízda je vám hodnocena z několika hledisek a ty zásadní připomínky nebo pochvaly jsou vám sdělovány již během jízdy, načež po závodě se vám vše přičte (nebo naopak) k celkovému hodnocení. Je to trochu zvláštní důvod jezdit za prestiž a nějaká procentuální hlediska, ale proč ne. Příznivce honiček s policajty a ilegálních závodů musím také zklamat, protože zde je vše víceméně v legální rovině, čemuž se díky licenci od Mercedesu ani není co divit. Ptáte se, co je tedy na této hře tak skvělého? Prakticky vše ostatní… Je vám libo arkádu či realistickou simulaci? Začnu hned od toho, co dělá ze závodní hry simulátor, totiž jízdní vlastnosti aut. V poslední době jsme zvyklí na dost arkádové pojetí, a tak je každý dobře zvládnutý simulátor typu projektu Live for Speed vynášen skoro do nebes. Na druhou stranu je mnoho hráčů, kteří nechtějí podobné ultrasimulace a Live for Speed nebo Grand Prix Legends jsou pro ně neskutečně nehratelné. MBWR vám nabízí poměrně ojedinělou možnost nastavit si míru simulace podle vlastního uvážení. Při základním nastavení má vozidlo už samo o sobě docela realistické chování, ale pokud chcete víc, můžete si po procentech nastavovat poměr mezi arkádou a simulací, jakým směrem chcete. V extrémních případech tak dostanete totální arkádu nebo naopak skoro nehratelný ultrasimulátor. Geniální je, že si každý může nastavit tu svou míru reality, která mu vyhovuje, a především to, že se to při jízdě opravdu projevuje! Tahle volba simulace by se měla stát základním nastavením ve všech připravovaných závodních hrách, neboť jen tak je podle mého možno přitáhnout co nejširší pole příznivců. Dynamická obtížnost Podobné je to i s obtížností soupeřů. Pokud si na začátku neprojdete možnosti hraní, budete asi překvapeni, že jsou vám soupeři neustále před vámi nebo se před vás snaží dostat. To má na svědomí základní nastavení dynamické obtížnosti, při které se úroveň soupeřů mění v závislosti na vaší aktuální pozici. Pokud jedete v čele, úroveň se jim automaticky zvedne, v opačném případě zase zvolní. Tím je jezdecké pole neustále pohromadě a o vítězství rozhodují maličkosti. To jde ovšem často dost na nervy, protože tím jim pak nemůžete nikdy poodjet (oni vám ale také neujedou). Naštěstí je tu opět možnost vypnout tuto volbu a nastavit si fixní úroveň soupeřů v procentech podle toho, na kolik se cítíte. Soupeři se pak drží své předdefinované, respektive vámi zvolené úrovně a na vás již neberou ohled. Co to znamená? Že jim konečně můžete ujet, na druhou stranu i oni na vás neberou ohled a pokud uděláte chybu, už je asi jen těžko budete dojíždět. Stejně jako při volbě simulace je to opět jen a jen na vás, co si zvolíte. Ostatně, měnit se to dá i během jízdy. Také jsem s povděkem kvitoval, že hra vás trestá za zkrácení tratě, k čemuž stačí i trochu víc říznout zatáčku. Za podobné přestupky jste automaticky zpomalováni v závislosti na míře závažnosti. Zajímavé tratě Další pochvalu si zaslouží navržené tratě, respektive prostředí. Nevada, Austrálie, Japonsko, Mexiko - to jsou jen některé lokace, kde si můžete zajezdit. Prostředí je zpracováno způsobem, kdy jsou na velkém území postaveny nejen silnice, ale prakticky celá infrastruktura - města, přístavy, továrny, venkovské statky atd. A když říkám silnice, nemyslím tím jen jednu trať, ale síť silnic, na nichž je vždy vytyčena určitá trať. Někdy je to okruh, jindy se jen jede z bodu A do bodu B. Ale pozor, nečekejte rozhodně krátké tratě, zvláště v pozdějších fázích hry, kdy vám jedno kolo bude trvat i více než deset minut (viz mapy ze hry v PDF formátu ke stažení). Neúměrný model poškození V následujících odstavcích trochu přestanu s chválením, protože jsem se dostal na model poškození. Ten není zase až tak špatný, protože auto se poměrně pěkně deformuje, ale je především naprosto neúměrný. Několik čelních nárazů v rychlosti přes 200 km/h toho s vaším autem příliš neudělá, protože to odnesou jen plechy, a to ne moc. Zlikvidovat auto je prakticky nemožné, navíc jsem ani jednou nenarazil na nějaké závažné poškození. Marně jsem hledal v možnostech nastavení nějakou volbu, kterou bych auto přinutil k pořádné destrukci. Nikde nic, což mě trochu zarazilo, když skoro všechno ostatní ve hře je volitelné. Tak jsem se tak trochu zamyslel a napadl mě jediný důvod. Není to náhodou tím, že hra je dělaná Mercedesu prakticky na objednávku a zadavatel prostě nechce, aby se ve hře vyskytovaly jeho bouráky ve stavu, který má k dokonalosti daleko? Odpovězte si sami… Ani grafika není pozadu Ještě jednou se vrátím do spíše pochvalné sféry, neboť na řadu přišlo grafické zpracování. Auta jsou zpracována do slušných drobností a vypadají tak pěkně, že mít na kontě nějaký ten zbytečný milión, vyrazil bych k nejbližšímu prodejci Mercedesu pro nějaký to jejich fáro. Krajina je jako vymalovaná a i okolí tratí hezky vypadá. Při bližším pohledu ale zjistíte, že dost věcí je uděláno jen pro efekt. Stromy a lidé u tratí jsou jen textury, které projedete jako nic, lidé se navíc ani nehýbou. více než 192 obrázků z této hry najdete v sekci screenshotů Nelíbí se mi příliš ani další statické objekty při trati, jako například stojící auta. Jednak jsou dost odfláknuté, což bych ještě pochopil, horší je to, pokud se s nimi srazíte. V takovém případě je výsledek srážky většinou podivný a nepříliš reálný. Autoři se také snažili navodit atmosféru toho, že okolí kolem tratí žije. Výsledek je bohužel jen ten, že nad vámi neustále létají letadla nebo vrtulníky, což na mě působí trochu lacině. Zvuky mi připadají korektní, hudba je typicky závodní (tuc-tuc), což zrovna nemusím. Podtrženo, shrnuto - hra vypadá velmi dobře, ale spousta maličkostí by chtěla dotáhnout. Hra má sice multiplayer, ale pouze jako split-screen na jednom PC, což je škoda. V dnešních dobách internetu je online hraní jednou z nejzákladnějších vlastností hry, a proto tuto absenci musím zohlednit v celkovém hodnocení. Tvůrci naštěstí ohlásili přípravu multiplayerového patche, který by měl spatřit světlo světa zhruba v listopadu (thx M@ster). Závěr Mercedes-Benz World Racing je bezesporu výborná závodní hra, u které oceňuji především možnost nastavení míry simulace, obtížnosti jezdců a nápadité provedení tratí. Hraje se skvěle, vydrží dlouho, ale přeci jen v některých věcech mohla jít ještě dál. I tak ji ale vřele doporučuji a doufám, že další přicházející závodní hry nabídnou minimálně to, co Mercedes-Benz World Racing. Stáhněte si: Demo, Tiscali trailer #1, Tiscali trailer #2, Oficiální trailer, Videa, Video, Cheaty, Mapy tratí v PDF Související články: Novinky |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |