Medieval II Kingdoms CZ megarecenze
8/10

Medieval II Kingdoms CZ megarecenze

5. 9. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Řinčení zbroje, dusot koňských kopit a neodmyslitelná krvavá řež středověkých bitev stále nebere konce. Nabírá naopak na intenzitě v odlehlých končinách Evropy, na Blízkém východě a v Novém světě - jde totiž o 4 datadisky v jednom! + VIDEA

Autor: Bergy
Publikováno: 5.září 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/česká/PC
Doba recenzování: 3 týdny

Ke každému vydanému dílu série Total War vždycky neodmyslitelně patřil alespoň jeden rozšiřující datadisk. Nevím, co by se muselo stát, aby tomu bylo v případě Medieval II jinak, ale po oficiálním březnovém oznámení přídavku s podtitulem Kingdoms, věděli zřejmě všichni fandové, že ani tentokrát nebudou o nic ochuzeni. Datadisk je už nějaký ten čas hotov a konečně směřuje i do prodeje. My vám proto v následujících řádcích přinášíme jeho první českou recenzi, navíc lokalizované verze, která vyjde příští týden.

Pokud jsem se minule loučil slovy „Uvidíme, co nám přinese datadisk“, ve skrytu duše jsem doufal, že by nás autoři mohli alespoň něčím překvapit. Kupodivu se tak doopravdy stalo a rozhodně v kladném smyslu slova. Osobně jsem totiž očekával přídavek tak nějak ve stylu prvního Medievalu, kde se bojovalo na zevrubné mapě britských ostrovů a cílem bylo ovládnutí Anglie. Rozsah Kingdoms mě ale v prvních chvílích doslova uzemnil, ve své podstatě se totiž jedná o čtyři datadisky v jednom, a to se hned tak někde nevidí.

Invaze do Ameriky
Bezesporu nejvíce exotické jsou kampaně odehrávající se v Novém světě, tedy na americkém kontinentu pozdního středověku, jenž startují roku 1521 n.l. To, co jsme mohli spatřit v pokročilých fázích původní hry, byla vlastně jen taková malá ochutnávka z nynějších Kingdoms. Zde je mapa kolem latinské Ameriky rozdělena do mnoha samostatných provincií, které ovládají především indiánské kmeny. Hrát zde můžete za celkem sedm frakcí, přičemž nejmocnější je zde dobyvačné Nové Španělsko. To má sice méně výhodnou výchozí pozici, ale zase dostatečně zajištěný přísun armád z Evropy. Další národy tvoří Aztékové, Mayové, kmeny Chichimeců, Tlaxcalané, Tarascanové a Apačské kmeny.

Pokud například americkou kampaň rozjedete za Španěly, vyžaduje to velmi agresivní herní postoj. Elitní armády dobyvatelů totiž dokážete uživit jen neustálým plundrováním indiánských měst překypujících bohatstvím. Díky pokročilým zbraním a brnění Španělů jsou původní obyvatelé v bojích ve značné nevýhodě, kterou dokáží kompenzovat pouze svou početní převahou a fanatizmem.

Rozhodně doporučuji zkusit hrát i za Aztéky a Maye, za které je hra logicky více obtížnější a stylově odlišná. Například u nich neexistují žádné zbraňové či zbrojové technologie a o jízdě nemají ani potuchy. Ovšem některé prostředky vyloženě překvapí, třeba mayští vrhači sršních hnízd dokáží vyvolat paniku i u řádně otrlých nepřátelských jednotek. Nezapomeňte ani na zvláštnosti spojené s uctíváním jejich božstev. Zejména obětní obřady v chrámech, při kterých jsou rituálně vražděni především váleční zajatci, jsou hodně výrazným aspektem. Za pozornost ještě stojí apačské kmeny s vlastní kulturou obydlí v podobě osad s indiánskými týpý.

Rozdrobená Anglie
Tažení napříč britskými ostrovy začínají v roce 1258 n.l. a jsou vlastně parafrází na původní datadisk Viking Invasion z prvního Medievalu. Společným jmenovatelem je velká mapa Anglie několikanásobně detailnější než ta v základní hře. Dominantní frakci tvoří přímo anglické království ovládající nejvíce provincií ze všech včetně velké části Irska. Nicméně celá země se zmítá nepokoji, takže skoro všude se obyvatelé bouří a nechce se jim platit daně. Toho se snaží využít další hratelné frakce zastoupené Walesem, Irskem, Skotskem a také Norskem. Právě seveřané v čele s norským králem si na britské ostrovy dělají velký zálusk a i když v jejich případě začínáte jen s okrajovými a nevýnosnými oblastmi, vojensky vám hodně pomohou posily připlouvající ze své původní domoviny.

I když jsou tyto kampaně svým pojetím méně atraktivní, protože vás vlastně nemají čím překvapit, jsem určitě rád, že je autoři nezapomněli do Kingdoms zařadit. Pro ostřílené hráče je to i určitá nostalgie, zahrát si skoro to samé co před lety, jen v poněkud lepším provedení.

Království nebeské
Oblast Blízkého východu, zejména kolem Jeruzalému byla vždy velmi rušná a málokdy mírumilovná. Právě proto jsou do těchto míst situovány křižácké kampaně jenž zde začínají v roce 1174 n.l.. Setkáte se zde i s výraznými vůdci té doby jako byl Baldwin IV. neboli „malomocný král“, či král Richard přezdívaný Lví srdce a nechybí ani mocný egyptský sultán Saladin. Styl hry se opírá o dobývání a udržování nábožensky důležitých provincií, přičemž ty oblasti, jejichž obyvatelstvo má jiné vyznání, je většinou nutné konvertovat na svou stranu.

Ujmout se lze celkem pěti hratelných frakcí a to Jeruzalémského království, Antiošského knížectví, Egypta, Byzantské říše a Turecka. Ať už si vyberete kterýkoli národ, pokaždé má hra v tomto prostředí zajímavý náboj doprovázený neustálými křížovými výpravami nebo džihády. Od náboženství se také nejvíce vyvíjí spojenecké vztahy, přičemž logicky jsou si nejvíce nakloněny ty země, jež spojuje společná víra. Na straně křižáků pak stojí za pozornost vojenské jednotky s elitní těžkou jízdou a dalšími velmi dobře vybavenými rytíři včetně řádových templářů.

Němečtí rytíři
Poslední soubor kampaní přivádí hráče na mapu severní a východní Evropy roku 1250 n.l. a jeho ústředním tématem je řád německých rytířů, jehož stoupenci toužili po spasení svých duší skrze krvavé války. Možnost hry čistě za rytířský řád je poměrně lákává už jen z toho důvodu, že to není tolik profláknuté jako hrát za běžná středověká království. Styl se trochu podobá křižáckým kampaním, protože němečtí rytíři šíří svou náboženskou osvětu zejména v pohanských a pravoslavných končinách. Jelikož ale uznávají jen svůj vlastní výklad křesťanské víry, jejich mečům se postupně nevyhnou ani okolní křesťanské země. Zajímavostí je, že němečtí rytíři nemohou stavět vykřičené domy, protože by to kazilo morálku poddaných a vy tak musíte obyvatele ve městech a hradech zabavit jinak nebo je držet na uzdě silou početné vojenské posádky.

Kromě řádu německých rytířů můžete ještě bojovat na straně Litvy, Dánska, Novgorodu, Polska a Svaté říše římské. Během hry sice část území ovládají i Mongolové, ale ty jsou zde přítomni jen coby počítačem ovládaná frakce, podobně jako rebelové, kteří se hojně vyskytují ve všech kampaních bez rozdílu.

Změny oproti původní hře
Kingdoms tedy nabízejí možnost hrát nové kampaně na 4 mapách za celkem 23 různých frakcí, z čehož jich je 14 zbrusu nových. Vzhledem k tomu, že v původní hře byla „jen“ 1 mapa a 17 hratelných národů, můžeme s klidem hovořit o tom, že datadisk vlastně trumfnul základní Medieval II. Smutným faktem ale je, že i přes nálož nových frakcí jsme se ani tentokrát nedočkali českého království.

Díky absenci Papežského státu se v Kingdoms nemusí žádný křesťanský národ strachovat o dobré vztahy s Papežem, případně mu jakkoli podlézat nebo řešit exkomunikaci. Svatý otec se už omezil jen na zadávání občasných úkolů, ale při jejich nesplnění přijdete maximálně o slíbenou odměnu v podobě vojenských jednotek či finančního bonusu, nic víc.

Herní systém zůstal pochopitelně nezměněn. Jediné, co musíte přizpůsobit, je herní styl v závislosti na tom, jakou frakci a mapu začnete hrát. Nejvíce je to patrné právě v Novém světě, jenž je až do příchodu Španělů ovládaný velmi odlišnými civilizacemi. Technologickou a vojenskou zaostalost těchto národů jsem už v úvodu zmiňoval, ale další odlišnosti provázejí rovněž jejich architekturu. V tomto prostředí nepočítejte s žádnými středověkými hrady, které jsou tolik typické pro starý kontinent. Pokud jako Španělé ovládnete mayské či aztécké město, jeho základy zůstanou tak, jak jsou a ani později ho nemůžete přestavět na klasický hrad. V zásadě je to i logické a Kingdoms se tím vlastně drží historické skutečnosti.

ČTYŘI VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
V prvním skoro tříminutovém záznamu se můžete podívat na účelnou obranu menšího anglického opevnění, které lze jen s minimálními ztrátami hravě udržet před stejně početným skotským vojskem. Základem jsou střelci na hradbách, kopiníci za branou a zachovat klid. Nepřítel se postupně rozbije o vaše obranná postavení a posléze se obrátí v bezhlavý útěk.

stažitelná verze (32 MB, 640x512, XVID)

V druhé skoro pětiminutové ukázce lze spatřit zajímavou bitvu z oblasti Blízkého východu. Proti sobě stojí celkem početná vojska Křižáků a Egypta, která spojuje pouze uzoulinký most přes řeku. I přes tuto taktickou nevýhodu bylo rozhodující zahájit útok, díky němuž bylo možné vytvořit na druhém břehu předmostí, přesunout zbylé síly a poté protivníka rozehnat po okolí.

stažitelná verze (54 MB)

Třetí video o délce pěti a půl minut nabízí další lahůdku v podobě střetu španělského vojska s dvěmi mayskými armádami, jenž představují dvojnásobnou přesilu a mají nespornou taktickou výhodu. I přes fanatismus domorodců si však Španělé dokáží rychle poradit a po eliminaci první skupiny nepřátel obracejí své síly vůči další útočící armádě. I tu však záhy donutí k ústupu a následně zděšenému úprku.

stažitelná verze (51 MB)

V posledním filmečku se můžete pokochat obléháním hradu z pohledu útočících německých rytířů, kteří se snaží dobýt litevské město. Jedná se o více než názornou ukázku toho, jaký význam má pořádné beranidlo, žebříky a také obléhací věže ke zdolávání nepřátelských hradeb.

stažitelná verze (25 MB)

Uškvařeni za živa
Za zmínku ještě stojí, že řada jednotek se postupně zpřístupňuje, až když je ve vybrané provincii dosažená určitá výše potřebného náboženství. Například Irští zemani vyžadují mít alespoň 40% Pohanství, Angličtí rytíři zase 85% katolictví atd. Díky datadisku Kingdoms se vůbec značně rozšířily řady rozličných jednotek. Nejvíce to opět pocítíte na Americkém kontinentě, kde je velká spousta indiánských bojovníků, ale i evropské rytířské řády mají co nabídnout. Výčtem se nemá význam zdržovat, protože to bychom tu byli ještě zítra.

Co ale vyloženě rozradostní všechny fandy, je návrat vařícího oleje coby obranného prvku městských a hradních opevnění. Sám netuším, proč olej chyběl v základní verzi i pozdějších updatech, ale každopádně tato velice oblíbená záležitost je opět plně funkční. Stačí vylepšit své hradby do příslušné úrovně a v následující bitvě se už můžete kochat, jak jsou útočníci smažení ve vlastní šťávě. Jeho účinek by sice mohl být o něco větší, ale co se dá dělat. I tak je fajn, že tento nedostatek autoři napravili. Vždyť tohle přeci k obléhání hradů odjakživa patřilo. Škoda ale, že vařící olej funguje jen v kampaních datadisku, v původní hře se bez něj musíte obejít i nadále. Menším zklamáním je, že ani tentokráte nedošlo na chybějící vodní příkopy a další možné nástrahy na útočníky při obléhání hradů. Bitvy by tak podle mého názoru byly určitě ještě zajímavější.

Naposledy bez námořních bitev
Stejně tak nenastal žádný posun ani u námořních bitev, jejichž výsledky se i nadále generují automaticky. Ovšem ve scénářích, ve kterých se například Norové vyloďují na pobřeží, aby zde bojovali s Angličany, se alespoň můžete pokochat pohledem na vodní hladinu s nespočtem zakotvených lodí. Je to sice slabá náplast, ale je to asi nejblíže, co se k nějakým lodím v této hře dostanete. Nezbývá tedy než počkat na příští díl Empire: Total War, kde již námořní bitvy budou.

Hratelnost Kingdoms mi přišla velmi dobrá nejen díky tomu, že se dění nyní odehrává hned ve čtyřech různých lokacích, ale i proto, že mapy nejsou tak rozsáhlé jako ta původní. Můžete se tak více soustředit na rozvoj menších oblastí a mít tak lepší přehled a kontrolu nad vším. Je sice pravda, že herní čas u těchto map je kratší než v původní hře, nicméně nezapomeňte, že tuto dobu musíte vynásobit minimálně čtyřikrát a ve výsledku se proto dopracujete k delší hrací době než dříve. To ostatně potvrzuje i celkově vyšší počet hratelných frakcí.

Horké křeslo
Klasický multiplayer hraný po síti či internetu nedoznal větších změn, přibyl ovšem slibovaný hot-seat mód neboli horké křeslo. Tento multiplayerový režim je obecně známý hlavně u čistě tahových strategií, ale autoři ho konečně zakomponovali i sem. Dobrou zprávou je, že funguje nejen v novém datadisku Kingdoms, ale i v původní hře. Jeho princip spočítá v tom, že se lidé hrající proti sobě postupně střídají u jednoho počítače.

Zatímco u nových kampaní Kingdoms se může bojů zúčastnit od dvou do sedmi hráčů, v původním Medievalu II si u jednoho počítače zahraje až sedmnáct lidí najednou a to už je celkem síla. Hot-seat se hraje stejně jako singleplayer nebo klasický multiplayer, jen s tím rozdílem, že veškeré výsledky bitev mezi lidskými hráči se generují automaticky. Po skončení tahu pustíte ke slovu své kamarády a tak to jde pořád dokolečka. Pokud je hráčů méně než je počet frakcí pro danou mapu, ostatní národy ovládá počítač.

Škoda jen, že před zahájením hot-seat nemůžete skoro nic nastavit, i výše financí je fixní a závislá na zvolené mapě. Autoři rovněž mohli zakomponovat do hry PBEM, jenž by podle mého názoru také nebyl úplně marný. Tento systém počítá s posíláním jednotlivých tahů pomocí e-mailu a určitě by se to hodilo zejména těm, co nemají čas hrát několik hodin v kuse normální síťovou hru nebo jim dělá problém sejít se ve více lidech u jednoho počítače. Tak snad zase příště.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do galerie

Stejná grafika
Vizuální stránka zůstala v podstatě stejná. Nové jsou jen strategické mapy kampaní a jednotky s budovami přidané až do tohoto datadisku. Americký kontinent je v tomto ohledu na tom nejlépe, protože je v něm inovací nejvíce. Ovšem ani již z dřívějška známé lokace blízkého východu, britských ostrovů a severovýchodní Evropy, které jsou nyní zpracovány mnohem detailněji, nejsou vůbec k zahození, právě naopak. Hardwarová náročnost je rovněž stejná, takže pokud vám dobře fungovala původní hra, s datadiskem Kingdoms mít problém nebudete. K jeho instalaci nicméně musíte vlastnit původní Medieval II. O updaty si starosti dělat nemusíte, instalátor Kingdoms si zjistí vše potřebné a postupně povýší jakoukoli předchozí verzi až na úroveň posledního patche základní hry v1.3. Samotný datadisk Kingdoms pak představuje verzi v1.4.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když to tedy celé shrneme, Kingdoms je nadstandardně vybavený přídavek, který by se jiné firmy možná ani nestyděly vydávat za celou novou hru. Cena, která činí 559,- Kč nicméně odpovídá klasickému datadisku. Za pár dnů vyjde česká verze, kterou zajistil domácí distributor CD Projekt. Já osobně jsem byl z Kingdoms velmi příjemně překvapen, protože tak velkou porci kampaní a nových frakcí jsem jednoduše opravdu nečekal. Dá se sice namítnout, že zde mohlo být více herních vylepšení a novinek, ale i přesto se jedná o zdaleka nejlepší datadisk, který kdy pro sérii Total War vzniknul.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Medieval II Total War CZ recenze, Novinky...

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

Bergy

Kingdoms jsou jasnou povinností pro všechny majitele původní hry už jen proto, že obsah datadisku v podstatě zastiňuje náplň původní hry a to vše za velmi příjemnou cenu. Námořních bitvy sice budou až v Empire: Total War, ale na hradby se alespoň vrátil vařící olej coby velmi oblíbený obranný prvek. Vítám i multiplayer u jednoho počítače v podobě hot-seat módu.