Autor: Bergy Publikováno: 5.září 2007 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Pokud například americkou kampaň rozjedete za Španěly, vyžaduje to velmi agresivní herní postoj. Elitní armády dobyvatelů totiž dokážete uživit jen neustálým plundrováním indiánských měst překypujících bohatstvím. Díky pokročilým zbraním a brnění Španělů jsou původní obyvatelé v bojích ve značné nevýhodě, kterou dokáží kompenzovat pouze svou početní převahou a fanatizmem. Rozhodně doporučuji zkusit hrát i za Aztéky a Maye, za které je hra logicky více obtížnější a stylově odlišná. Například u nich neexistují žádné zbraňové či zbrojové technologie a o jízdě nemají ani potuchy. Ovšem některé prostředky vyloženě překvapí, třeba mayští vrhači sršních hnízd dokáží vyvolat paniku i u řádně otrlých nepřátelských jednotek. Nezapomeňte ani na zvláštnosti spojené s uctíváním jejich božstev. Zejména obětní obřady v chrámech, při kterých jsou rituálně vražděni především váleční zajatci, jsou hodně výrazným aspektem. Za pozornost ještě stojí apačské kmeny s vlastní kulturou obydlí v podobě osad s indiánskými týpý. Rozdrobená Anglie Tažení napříč britskými ostrovy začínají v roce 1258 n.l. a jsou vlastně parafrází na původní datadisk Viking Invasion z prvního Medievalu. Společným jmenovatelem je velká mapa Anglie několikanásobně detailnější než ta v základní hře. Dominantní frakci tvoří přímo anglické království ovládající nejvíce provincií ze všech včetně velké části Irska. Nicméně celá země se zmítá nepokoji, takže skoro všude se obyvatelé bouří a nechce se jim platit daně. Toho se snaží využít další hratelné frakce zastoupené Walesem, Irskem, Skotskem a také Norskem. Právě seveřané v čele s norským králem si na britské ostrovy dělají velký zálusk a i když v jejich případě začínáte jen s okrajovými a nevýnosnými oblastmi, vojensky vám hodně pomohou posily připlouvající ze své původní domoviny. I když jsou tyto kampaně svým pojetím méně atraktivní, protože vás vlastně nemají čím překvapit, jsem určitě rád, že je autoři nezapomněli do Kingdoms zařadit. Pro ostřílené hráče je to i určitá nostalgie, zahrát si skoro to samé co před lety, jen v poněkud lepším provedení. Němečtí rytíři Změny oproti původní hře
Uškvařeni za živa Co ale vyloženě rozradostní všechny fandy, je návrat vařícího oleje coby obranného prvku městských a hradních opevnění. Sám netuším, proč olej chyběl v základní verzi i pozdějších updatech, ale každopádně tato velice oblíbená záležitost je opět plně funkční. Stačí vylepšit své hradby do příslušné úrovně a v následující bitvě se už můžete kochat, jak jsou útočníci smažení ve vlastní šťávě. Jeho účinek by sice mohl být o něco větší, ale co se dá dělat. I tak je fajn, že tento nedostatek autoři napravili. Vždyť tohle přeci k obléhání hradů odjakživa patřilo. Škoda ale, že vařící olej funguje jen v kampaních datadisku, v původní hře se bez něj musíte obejít i nadále. Menším zklamáním je, že ani tentokráte nedošlo na chybějící vodní příkopy a další možné nástrahy na útočníky při obléhání hradů. Bitvy by tak podle mého názoru byly určitě ještě zajímavější. Naposledy bez námořních bitev Stejně tak nenastal žádný posun ani u námořních bitev, jejichž výsledky se i nadále generují automaticky. Ovšem ve scénářích, ve kterých se například Norové vyloďují na pobřeží, aby zde bojovali s Angličany, se alespoň můžete pokochat pohledem na vodní hladinu s nespočtem zakotvených lodí. Je to sice slabá náplast, ale je to asi nejblíže, co se k nějakým lodím v této hře dostanete. Nezbývá tedy než počkat na příští díl Empire: Total War, kde již námořní bitvy budou. Hratelnost Kingdoms mi přišla velmi dobrá nejen díky tomu, že se dění nyní odehrává hned ve čtyřech různých lokacích, ale i proto, že mapy nejsou tak rozsáhlé jako ta původní. Můžete se tak více soustředit na rozvoj menších oblastí a mít tak lepší přehled a kontrolu nad vším. Je sice pravda, že herní čas u těchto map je kratší než v původní hře, nicméně nezapomeňte, že tuto dobu musíte vynásobit minimálně čtyřikrát a ve výsledku se proto dopracujete k delší hrací době než dříve. To ostatně potvrzuje i celkově vyšší počet hratelných frakcí. Horké křeslo Klasický multiplayer hraný po síti či internetu nedoznal větších změn, přibyl ovšem slibovaný hot-seat mód neboli horké křeslo. Tento multiplayerový režim je obecně známý hlavně u čistě tahových strategií, ale autoři ho konečně zakomponovali i sem. Dobrou zprávou je, že funguje nejen v novém datadisku Kingdoms, ale i v původní hře. Jeho princip spočítá v tom, že se lidé hrající proti sobě postupně střídají u jednoho počítače. Zatímco u nových kampaní Kingdoms se může bojů zúčastnit od dvou do sedmi hráčů, v původním Medievalu II si u jednoho počítače zahraje až sedmnáct lidí najednou a to už je celkem síla. Hot-seat se hraje stejně jako singleplayer nebo klasický multiplayer, jen s tím rozdílem, že veškeré výsledky bitev mezi lidskými hráči se generují automaticky. Po skončení tahu pustíte ke slovu své kamarády a tak to jde pořád dokolečka. Pokud je hráčů méně než je počet frakcí pro danou mapu, ostatní národy ovládá počítač. Škoda jen, že před zahájením hot-seat nemůžete skoro nic nastavit, i výše financí je fixní a závislá na zvolené mapě. Autoři rovněž mohli zakomponovat do hry PBEM, jenž by podle mého názoru také nebyl úplně marný. Tento systém počítá s posíláním jednotlivých tahů pomocí e-mailu a určitě by se to hodilo zejména těm, co nemají čas hrát několik hodin v kuse normální síťovou hru nebo jim dělá problém sejít se ve více lidech u jednoho počítače. Tak snad zase příště. 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do galerie Stejná grafika Vizuální stránka zůstala v podstatě stejná. Nové jsou jen strategické mapy kampaní a jednotky s budovami přidané až do tohoto datadisku. Americký kontinent je v tomto ohledu na tom nejlépe, protože je v něm inovací nejvíce. Ovšem ani již z dřívějška známé lokace blízkého východu, britských ostrovů a severovýchodní Evropy, které jsou nyní zpracovány mnohem detailněji, nejsou vůbec k zahození, právě naopak. Hardwarová náročnost je rovněž stejná, takže pokud vám dobře fungovala původní hra, s datadiskem Kingdoms mít problém nebudete. K jeho instalaci nicméně musíte vlastnit původní Medieval II. O updaty si starosti dělat nemusíte, instalátor Kingdoms si zjistí vše potřebné a postupně povýší jakoukoli předchozí verzi až na úroveň posledního patche základní hry v1.3. Samotný datadisk Kingdoms pak představuje verzi v1.4. Když to tedy celé shrneme, Kingdoms je nadstandardně vybavený přídavek, který by se jiné firmy možná ani nestyděly vydávat za celou novou hru. Cena, která činí 559,- Kč nicméně odpovídá klasickému datadisku. Za pár dnů vyjde česká verze, kterou zajistil domácí distributor CD Projekt. Já osobně jsem byl z Kingdoms velmi příjemně překvapen, protože tak velkou porci kampaní a nových frakcí jsem jednoduše opravdu nečekal. Dá se sice namítnout, že zde mohlo být více herních vylepšení a novinek, ale i přesto se jedná o zdaleka nejlepší datadisk, který kdy pro sérii Total War vzniknul. Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Medieval II Total War CZ recenze, Novinky... |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |