Max Payne - recenze
10/10
zdroj: tisková zpráva

Max Payne - recenze

30. 7. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Policista Max toužící po pomstě je hlavním hrdinou vynikající akční hry Max Payne, která vyšla po dlouhých čtyřech letech.


Max Payne - recenze

Autor: Leon
Publikováno: 30.července 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po více než 4 letech jsme se konečně dočkali vydání dlouho odkládané (spolu s Duke Nukem Forever) akční hry Max Payne. Po takových letech již mnozí ani nedoufali, že hra vůbec někdy vyjde, jiní zase věřili, že Max Payne stihne propadák v podobě nahypované Daikatany, a asi už jen málokdo věřil, že z toho nakonec bude hra, která se zařadí k naprosté špičce ve svém žánru. K této nedůvěře přispívala i strategie vývojářů hry, finských Remedy, kteří na informace o hře vystavili doslova informační embargo a zjistit cokoliv nového, co by už nebylo známo od prvopočátku vývoje hry, bylo prakticky nemožné. Změny nastaly až letos na jaře před E3, kdy se napřed po dlouhých 8 (!) měsících objevily nové obrázky, ty pak následovaly další, pak přišel i trailer, prezentace na samotné E3 a zvěsti, že hra vyjde už v létě. Sám osobně jsem tomu zpočátku nechtěl věřit a řadil se spíše mezi pesimisty ohledně kvality hry, ovšem recenzi jsem si nenechal uniknout, dost možná i pro špetku nostalgie. A rozhodně jsem toho nelitoval, neboť jsem si zahrál od dob No One Lives Forever nejlepší akční hru a nakonec jsem se i hochům ze Země tisíce jezer v duchu a dost pokorně omluvil.

Jak jsem se již zmínil, hru má na svědomí finská firma Remedy, pro kterou je Max Payne prvním opravdu velkým projektem, ve spolupráci s 3DRealms, kteří se proslavili již legendárním Duke Nukemem 3D. Spojené úsilí obou firem bylo dobrou volbou, protože se ve hře snoubí známé prvky z Duka s vynikajícím naprogramováním celé hry. To má pro změnu na svědomí spolupráce Remedy se sesterskou firmou MadOnion, která vydává populární a vynikající benchmark 3DMark. Ten slouží každoročně k otestování jak výkonu počítače (a především grafické karty), tak k přiblížení nových technologií v oblasti vizualizace dat. Max Payne je pak ukázkou, co může vzniknout spojením zkušeností s kvalitními programátory.

 Trochu příběhu na úvod
Příběh hry byl sice v prvopočátcích klasických stříleček zcela nepodstatný (pokud se vůbec o něčem takovém dalo hovořit), ale již od dob Half-Life je na něj kladen velký důraz. Nejinak je tomu i u Max Payna, kdy je zápletka jakoby vystřižená z filmů se Stevenem Seagalem. Max Payne je vcelku normálním policistou v New Yorku, má krásnou ženu, malou holčičku a jeho pohodu by mu mohl každý závidět. Jeden podzimní večer však obrátí jeho život zcela naruby. To se Max vrací z práce domů právě ve chvíli, kdy jeho ženu i dítě zabíjí zfetovaní narkomani. Od tohoto okamžiku už nebude nic jako předtím. Max v sobě neustále nosí touhu pomstít se a stává se kvůli tomu tajným policistou ve službách DEA. Jeho úkolem je proniknout do podsvětí a odhalit zdroj drogy zvané Valkyr, která zaplavila New York a je příčinou nejen vyvražděním jeho rodiny, ale i obrovského nárůstu zločinnosti. Max pozvolna odhaluje celou síť narkomafie, a když se již zdá, že je blízko cíle, přichází další okamžik, který opět změní jeho roli. Je to již tři roky po tragédii v jeho domě, když jde Max na schůzku s jeho spojkou, jistým Alexem. Na místě setkání ve stanici metra mu však Alexe doslova zastřelí před očima, a protože je viděn, jak utíká z místa činu, stává se rázem podezřelý i pro policii. Od tohoto okamžiku jde po něm jak policie, tak podsvětí, neboť se z televizních zpráv dozvěděli, že v jejich řadách působil tajný agent, po kterém se teď pátrá v souvislosti s vraždou. Max už nemá co ztratit, a tak se pouští do téměř beznadějné bitvy o očištění svého jména a zničení drogové sítě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tak začíná příběh hry, jehož další vývoj nebudu z logických důvodů prozrazovat. Hra je prokládána videoscénami a častými vložkami ve stylu comiksů, které jsou podobné těm z MDK. Oboje pomáhá vyprávět vyvíjející se příběh, a přestože je poměrně zajímavý, nestane se tak moc, pokud ho z neznalosti angličtiny nepochopíte. Max Payne je totiž velmi přímočará hra a k cíli vede jen jedna cesta. Ani se nemusíte příliš obávat, že byste někde zakysli (pokud se vám to přesto přihodí, máme tu pro vás návod). Hra je sice nápaditá ve stylu "jak dál", ale řešení je vždy naznačeno do takové míry, že by vás to mělo trknout. Většinou jde o zmáčknutí tlačítka, které má určitou funkci, ale najdou se i opravdu zajímavé nápady. Namátkou si vzpomínám na tři - projetí metrem skrz zátarasy, jízda na střeše vlaku a odstřelení špalku od kol přívěsu, který se pak samovolně rozjede, čímž … Opravdu nerad bych vám předem prozrazoval víc, protože bych vás tím mohl ochudit o radost ze hry. Snad ještě dodám, že i závěrečná scéna má zajímavé a efektní řešení.

 Obtížnost hry
Po instalaci hry máte na výběr pouze jediný herní mód. Tím je Fugitive (Uprchlík) a je to základní herní režim. Teprve po jeho dohrání (dokončení hry), se vám odkryjí další módy - Hard-Boiled, což je obtížnější modifikace základní hry, Dead on Arrival (po dohrání Hard-Boiled) a New York Minute, kdy na dohrání každého levelu máte omezený čas. Bonus v podobě 10 sekund se pak přidává za zabití každého protivníka, přesto jde o velmi těžký mód. Vůbec obtížnost je kapitola sama o sobě. V nastavení nenajdete žádnou volbu obtížnosti, jak jste na to většinou zvyklí, neboť autoři na to šli jinou cestou. Jednak jsou to již zmíněné další módy, kdy procházíte celou hru znovu, ovšem s podstatně těžšími podmínkami. Druhým prvkem je pak automatické přizpůsobení obtížnosti hry vaším dovednostem. Herní engine údajně analyzuje vaše schopnosti ve hře - jak často jste zabiti, jak máte přesnou mušku, jak často ukládáte pozici atd. V závislosti na této analýze by pak měl zvýšit či snížit obtížnost následujícího kola. Výrazy "údajně" a "měl by" jsem použil záměrně, protože všimnout si podobných změn je velmi těžké, ne-li nemožné.

Už v základním režimu ale není Max Payne procházka růžovým sadem. Již jsem sice říkal, že hra je velmi přímočará a odtud tedy mnoho problémů nehrozí, obtížnost je ale dána spíš tuhostí protivníků. Schválně jsem neříkal inteligencí, protože si nejsem jistý, že by přímo umělá inteligence byla na extrémně vysoké úrovni. Spíš si myslím, že každý protivník má na své pozici individuálně natvrdo nastaveno, co má udělat, než že by se spoléhal na obecnou inteligenci. Možná namítnete, že umělá inteligence je vlastně soubor scriptů s jednotlivými možnostmi akce, ale zrovna u Payna jsem při hraní nabyl dojem, že pokud byste jednotlivé protivníky postavili někam jinam na mapě, pak by ani nevěděli, co dělat. Mám například dojem, že protivník je někam postaven, a když přijde Max (vy), běží se schovat za bednu a odtud se živý již nehne, mnoho jiných zase utíká přímo k vám … Jsou to ale jen mé dojmy a vy si jich třeba ani nevšimnete. Výsledná obtížnost nepřátel je ale ve výsledku velmi slušná a zvláště ve skupinkách jsou tvrdým oříškem. V některých okamžicích je pak hra opravdu mimořádně těžká - takový únik z hořícího hotelu určitě nezvládnete napoprvé, podobně jako útěk ze zajetí pouze s baseballovou pálkou. Pokud si chcete ušetřit nervy a čas, je nutné často ukládat pozici. Naštěstí quick save i load jsou bleskurychlé, a tak nedochází ke zbytečnému prostojům při hraní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vynikající Bullet time
Max Payne (teď myšleno jako hra) má naštěstí v sobě něco, co dělá podle mého odhadu asi tak polovinu úspěchu celé hry, co výrazně zvyšuje atraktivnost, hratelnost a já nevím co ještě. Mám samozřejmě na mysli herní režim zvaný "Bullet time", který je patrně okoukán z filmů od Johna Woo a především z kultovního snímku Matrix (spolu s dalšími věcmi). Pokud jste film viděli (což asi většina z vás), určitě si vybavíte, jak Neo i agenti uhýbají kulkám ve zpomaleném režimu, během kterého vidí dráhu kulek samotných. Něco podobného je i zde ve hře, kdy máte možnost přepnout se do tohoto zpomaleného režimu. Pak máte možnost provádět akce zpomaleně a skutečně uvidíte dráhu střel jak svých, tak proti vám. Geniální pak je, že v případě kombinace kláves pro pohyb a tento režim provádíte zpomalené úskoky stranou, které jsou velmi účinné pro střelbu za roh. Navíc ihned po skončení tohoto speciálního pohybu se přepnete zpět do normálního režimu. To má tu výhodu, že šetříte čas pro Bullet time, který je časově omezen na několik vteřin a po jeho vypršení se jen pomalu "dobíjí" z důvodu, abyste ho nemohli používat neustále. Jeho účinné používání vám výrazně ulehčuje procházení hrou a ještě přidává nádherné záběry. Představte si, že stojíte za rohem, kde je dvojice po zuby ozbrojených narkomanů. Provedete efektní úskok stranou, při kterém můžete v klidu zamíříte a zastřelíte jednoho narkomana, přičemž vidíte, jak vás jejich kulky míjí, vzápětí provedete úskok zpět znamenající konec druhého feťáka. Efektní i efektivní zároveň. Bullet time je zkrátka to nejlepší na celé hře, a i když se nejedná o zcela nový nápad (tuším, že i mutátor Lazy Matrix pro Unreal Tournament dělá něco podobného), Max Payne je první hrou, která přišla s jeho masivním používáním.

Bylo by záhodno prohodit několik slov i o zbraňovém arzenálu. Všechny zbraně jsou podle skutečných předloh, takže nějakých futuristických railgunů se tentokrát nedočkáte. Systém volby zbraní je podobný tomu z Half-Life, kdy máte pod jednotlivými volbami několik zbraní (ideální je jejich volba přes kolečko na myši). Základem je baseballová pálka a trubka, pak několik automatických pistolí (Desert Eagle, Beretta single nebo duo, Immar), brokovnice ve dvou provedeních, automatická puška Colt, se kterou se vyřádíte zvláště ve třetí třetině hry, vrhač granátů M79, klasické granáty, Molotovovy koktejly a nakonec snajperka. Ta je sice velmi účinná, jediný zásah značí smrt a má skvělý zoom, ale prostředí hry pro ní není příliš dělané. Skutečná potřeba ji použít je pouze v části jednoho kola, dále už se užívá jen velmi sporadicky. To by ale nebyli Remedy, aby pro ni nevymysleli nějaký speciální efekt. Po výstřelu ze snajperky se pohled přepne na vystřelenou kulku, kterou vidíte zpomaleně (ale nabírající rychlost) letět ke svému cíli. Jedna z potěšujících maličkostí …

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výborné zpracování po všech stránkách
Pomaličku se dostáváme i ke grafickému zpracování hry. Max Payne patří mezi tzv. third-person akční hry, kdy vidíte postavu hlavního hrdiny zezadu. U takových her je mimořádně důležitá práce kamery, která by neměla ani na chvilku zaváhat při pohledu na hlavní postavu, natož se prolínat se zdí apod. S klidem mohu konstatovat, že na tomto si v Remedy dali pořádně záležet, stejně jako na většině dalších věcích. Tak třeba rozpohybování jak Maxe, tak ostatních postav ve hře je na výborné úrovni, a to díky zdokonalenému systému zvanému "Natural skeleton", který byl prvně použit loni na podzim u hry Hitman. I v tomto směru odvedli autoři vynikající práci. Někomu možná bude chybět ustřelování končetin ze Soldier of Fortune, ale popravdě řečeno nechápu, proč se to někomu líbí. Jsem rád, že do podobných úletů se Remedy nepustili, ale na druhou stranu si můžete všimnout jiných detailů. Když je třeba Max zasažen těžce do nohou, tak kulhá. Je to lepší a ne tak krvavé, než kdyby mu nohu ustřelili. Navíc mi není jasné, jak by se mu noha po použití lékárny zpátky "přišila". Když už jsem se zmínil o lékárnách - na úplné vyléčení potřebuje asi 4, přičemž maximálně si jich můžete nechat 8. Četnost lékáren je v přiměřeném množství a často jsou schovány někde stranou. Vyplatí se proto prolézat záchody a otvírat všechny skříňky, kde se ukrývá také spousta nábojů.

Celé prostředí hry je velmi interaktivní a použít či spustit se dá celá řada věcí. Že jde spláchnout záchod, pustit voda v umyvadle nebo použít nápojový automat, znáte již z Duka (názorná ukázka vlivu 3DRealms), ale Max Payne jde ještě dále. V erotickém klubu mají skvělé vibrační postele, v prádelně můžete spustit pračku, v nočním klubu si můžete vychutnat ohňostroj nebo si zahrát na bubny apod. Jsou to sice všechno maličkosti a z hlediska hry i věci nepodstatné, ale jak se říká - z maličkostí se tvoří velké věci. Také jsem si všiml jedné zajímavosti - v některých levelech se vracíte na místo, kde jste již jednou byli v kolech předešlých. V takových případech zůstává vše tak, jak jste to dříve opustili.

Samotný herní engine Max-FX je přímo od Remedy a je otázkou, zda bude licencován i pro jiné hry. V jeho možnostech jsou veškeré moderní grafické vychytávky a umí všechno, co dnešní hry vyžadují. Kromě výborně zpracovaných výbuchů ale nepřináší nic, co bychom už někde neviděli. Pochvalu si autoři zaslouží i za velmi realistické textury a celkové vyznění každého prostředí, kde se děj hry odehrává - metro, hotel, rockový klub, továrna, přístav, mrakodrap apod. jsou navrženy velmi věrně. Těžko se prostě hledá něco, co bych mohl po grafické stránce hře vytknout. Snad jedině občasné problémy s prolínáním mrtvých těl do zdí, ale oproti jiným hrám jde opravdu jen o občasné výpadky. Za zamyšlení by také stála eventuální možnost změnit zaměřovací bod za nějaký klasický kříž, protože, zvlášť ve vyšších rozlišení, je malá bílá tečka obtížně viditelná.

Stejně skvěle, ne-li ještě lépe, si autoři poradili se zvukovou stránkou hry. Zvuk sice nepodporuje EAX ani A3D, ale s největší pravděpodobností si toho vůbec nevšimnete. Hlasy jednotlivých postav jsou namluveny velmi věrně, zvuky vydávané zbraněmi jsou skoro dokonalé, intenzita hudby se mění v závislosti na probíhajícím ději, což se již stává standartem nejen v akčních hrách. Naprosto mě pak dorazila skvělá hudba v kole odehrávajícím se v nočním klubu. Fakt super.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nějaké mušky se také najdou ...
Přemýšlím, co bych měl ještě dodat. Za pozornost určitě stojí výborně navržené ovládání hry, na které si bleskurychle zvyknete a které je velmi pohodlné (již jsem se zmiňoval o geniálních skocích v Bullet time režimu). Na závěr mi pak zbývají dva jediné zápory hry. Prvním je délka hry, neboť Max Payne se dá dohrát napoprvé tak za 10-15 hodin čistého času, což není zrovna mnoho. Autoři jsou si toho zjevně vědomi, a proto jsou ve hře další herní režimy, které různými způsoby zvyšují obtížnost hry (psal jsme o nich výše). Tím by se měla teoreticky prodloužit "životnost" hry, ale je také pravda, že pouze procházíte znova stejnou hru, jen obtížněji. Druhým nedostatkem, nad kterým se dá dlouho diskutovat, je absence multiplayeru. Já osobně to za nedostatek nepovažuji, protože si myslím, že cpát do každé hry multiplayer, v dnešní tvrdé konkurenci Counter-Striku, Quaka, Unrealu a dalších, je skoro zbytečné. Souhlasím proto s názorem, že je lepší dělat buď skvělé singleplayer akční hry, nebo čistě multiplayer hry. Do budoucnosti počítám s tím, že se rozdíly mezi těmito hrami budou výrazně zvětšovat. To jsou ale jen mé názory. Skutečný důvod absence multiplayeru je ten, že se autorům nepodařilo vymyslet, jak do něj zakomponovat zpomalený režim Bullet time. Sami si to zkuste představit - hrajete proti někomu a on se přepne do tohoto režimu. Jak ho uvidíte vy? Zpomaleně nebo normálně? Tady vidíte, jak taková maličkost, která výrazně oživuje hru, má negativní vliv na celou multiplayer složku hry.

To však neznamená, že se nakonec nějakého multiplayer módu nedočkáme. Hra totiž obsahuje i editor levelů a další pomůcky pro vývoj nových map, módů a dalších serepetiček. Pomocí nich by mělo jít vytvořit prakticky cokoliv a nepochybuji, že jako první se objeví všelijaké Matrix modifikace hry. Již v základní verzi hry jsou někteří protivníci velmi podobní agentům z Matrixe, což tomu jen nahrává. Dočkáme se tak souboje Nea s agenty?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Koupit či nekoupit?
Max Payne je skvělá hra, na které se těžko hledají nějaké mouchy. Vynikající zpracování spolu se zařazením zpomaleného režimu dávají záruku vynikající zábavy. Snad by jen samotná hrací doba v základní verzi mohla být delší. Dlouho jsem přemýšlel, jaké dát hře bodové hodnocení. Nakonec jsem se rozhodl pro stejné hodnocení, jako jsem dal loni na podzim No One Lives Forever. Snad si to Max Payne zaslouží …

Leon
připravil: Leon







Verdikt:

Po dlouhé době vynikající akční hra se zajímavým příběhem, jejíž zpracování je na téměř dokonalé úrovni. Přes velké zpoždění vydání tak nakonec Max Payne potvrdil naděje, které se do něho vkládaly již před lety, a určitě bude jedním z horkých kandidátů na letošní hru roku.

Nejnovější články