Lock On: Flaming Cliffs - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Lock On: Flaming Cliffs - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

21. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

UbiSoft kdysi vydal letecký simulátor Lock On trochu předčasně a i proto nyní vznikl polo-oficiální datadisk, který přináší ruský stroj Su-25T, zcela nový letový model a spoustu vylepšení, díky nimž hra nemá konkurenci.

Autor: Michal "TCRaven" Urban
Publikováno: 21.července 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/stažitelná
Doba recenzování: 7 týdnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Letecký simulátor Lock On: Modern Air Combat (recenze) je již na trhu více než rok a nyní u nás stojí pouhé tři stovky. Jde o moderní letecký realistický simulátor z prostředí Černého moře, který navazoval na Flanker 2. Ještě před vydáním Lock On byly známy některé plány tvůrců, co měl jejich simulátor obsahovat - dále rozvíjet ruské letouny a zároveň přinést americká letadla pro zvýšení komerční atraktivity. Zatímco druhý bod byl splněn a letouny F-15C s A-10 jednoznačně pozitivně zapůsobily na prodejní čísla Lock On, první bod, tzn. vylepšování ruských letounů, byl bohužel zanedbán. Ruské letouny Su-27/33, MIG-29 (v jiné verzi) byly bez velkých úprav převzaty z Flanker 2, což znamená, že avionika zůstala oproti realitě zjednodušena.

Vyvíjení nových letounů v kategorii simů je totiž velice časově i finančně náročná činnost. UbiSoft, jakožto producent, rozhodl o vydání Lock On dříve, než byly ruské letouny hotovy. Tato skutečnost moc nepotěšila fandy ruské techniky, protože v Lock On de facto dostali Flankera 2 v lepší grafice s dvěma americkými letouny a jedním ruským (Su-25). Autoři hry z Eagle Dynamics však pracovat nepřestali a, mimo patchů, vyvíjeli zcela nové věci, o které sice UbiSoft nejevil zájem, ale souhlasil s vydáním přídavku nesoucího jméno Flaming Cliffs (dále už jen FC), někdy přezdívaný jako Lock On 1.1.

 Možnosti nákupu
FC lze koupit v anglické verzi jako download z internetu (29 dolarů) nebo jako krabicovou verzi (40 dolarů). Ruská krabicová verze stojí několikanásobně méně, ale pro svůj běh vyžaduje ruské prostředí Windows. Cena anglické verze je na datadisk poměrně vysoká, nicméně aspoň můžeme být rádi, že se vůbec objevila, neboť původně se v anglické verzi zrodit neměla. Jistou nepříjemností je zabezpečení pomocí ochrany Starforce. Námi testovanou stažitelnou anglickou verzi je třeba po zaplacení a downloadu aktivovat pomocí internetu, načež máte k dispozici jen 5 hardwarových změn. Existuje ale možnost zazálohování registrů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Přídavek FC se instaluje na původní Lock On: Modern Air Combat, který tedy musíte vlastnit. Hra je do značné míry prezentována jako simulátor Su-25T, což je pokročilá verze Su-25, kterou již známe. Již hlavní menu proto bylo rozšířeno, aby bylo možno s Su-25T létat pomocí quick flight. Pro tento letoun je zde 9 single misí (pro ostatní letadla mise zůstaly z Lock On), statických kampaní pro všechny letouny dohromady je celkem 12. Brífinky jednotlivých misí v kampani jsou však poměrně obsažné a snaží se o vtažení do děje. Byly také přidány nové tréninkové mise. Samozřejmostí zůstává výkonný editor misí/kampaní, jehož jedinou změnou je možnost přidávání některých budov do krajiny a umisťování jednotek na ně.

 Nový letový model
Su-25 i Su-25T ve FC disponují zcela novým letovým modelem s názvem „Advanced Flight Model“. Ten svou komplexností bude mít mezi simulátory konkurenci snad jen v (dosud oficiálně neohlášeném) Battle of Britain, nástupci Pacific Fighters od slavného Olega Maddoxe. Ve FC jsme konečně zbavěni oněch, často nesmyslných, skriptovaných režimů, zde je vše pěkně počítáno. Na letu se projevuje hmotnost, její rozložení, setrvačnosti, případná asymetrie podvěsů atd. Létání je nyní svým způsobem náročnější a reakce letounu je ovlivněna mnohem více faktory, které je třeba brát do úvahy. Vše se ale děje na základě fyzikálních zákonů, člověk prostě musí více létat a méně se vozit. AFM není nový pouze v mezních režimech, ale Hrábě létají prostě „jinak“ pořád.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

K vynikajícím vlastnostem letového modelu patří chování při vzletu a přistání. Letoun při necitlivém zacházení či nevhodném brždění může dostat na zemi smyk a pak je otázkou náhody, zda pneumatiky vydrží nebo prasknou. Samostatnou kapitolou je vzlet a přistání s bočním větrem. Létání s Su-25 / Su-25T počínaje pojížděním, startem, pokračujíc letem a končíc zase přistáním je naprosto jiným zážitek než dříve. Zajímavou legráckou je možnost vypuštění padáku ještě před dosednutím. Značně přepracovaný je také model poškození. Jsou lépe vyhodnocovány kontakty konkrétních částí stroje s ostatními objekty a zemí. Vliv kolizí je jak vizuální, tak fyzikální, tzn. jak se pak letoun chová.

Z ostatních letadel jsou oproti původními Lock Onu v oblasti letového modelu upraveny pouze Su-27/33 a to jen v některých aspektech. AFM má snad jen jeden větší nedostatek - až příliš se liší od letových modelů ostatních strojů, které jim nejsou vybaveny. Když člověk nějakou dobu létá s Su-25, velmi lituje, že ostatní letouny nemají letové modely stejných kvalit, ale i tak rozhodně mají jedny z nejlepších letových modelů na PC. Rozdíly jsou však takové, že se dokonce doporučuje mít jinak nastaveny průběhy os na kniplu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Avionika
Su-25T je modernější než původní Su-25, má HUD podobně jako stíhací letouny. V přídi obsahuje výkonnou denní TV kameru a může nosit pod trupem přídavné kontejnery, díky čemuž je dále rozšířena nabídka a použitelnost munice. Kontejner „Fantasmagoria“ slouží k zaměřování radiolokátorů, druhý kontejner „Merkurij“ obsahuje noční kameru. Fantasmagorii lze použít v kombinaci s TV kamerou pro laserově a opticky naváděné střely, kontejner také dokáže identifikovat většinu radarů. Pozor, laser se při práci zahřívá a je nutno jej vypínat a tím chladit.

K arzenálu patří střely naváděné laserově, opticky, protiradarové a samozřejmě množství neřízené munice. Novinkou jsou kanónová pouzdra s vyklápěcími hlavněmi. Su-25T má zabudovaný infračervený rušič a umožňuje podvěšení modernějších rušičů radarových. Bohužel radarový výstražný přijímač na tomto letounu je utajován a proto ve FC má Su-25T ten samý jako ostatní pilotovatelné letouny. Úplně nový je autopilot s mnoha módy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Popisem Su-25, Su-25T s výčtem zásadních inovací FC nekončíme. Ruské stíhací letouny Su-27/33, MIG-29 mají zcela přepracované režimy radarů. Původní jeden režim dalekého dosahu je nyní realisticky rozdělen na tři. Při jejich použití je třeba volit, zda cíl letí k vám nebo od vás. Třetí režim je univerzální, prokládaný - má však nižší dosah než první dva. Díky nové symbolice průhledového displeje (HUDu) je možno podle velikosti značky cíle určit přibližně jeho velikost a zda je přátelský či nepřátelský. Pro více informací je nutné cíl označit a přejít do režimu sledování jednoho cíle. Byl přidán nový režim, který souběžně umožňuje sledovat u více cílů i kurz jejich letu a zajišťuje automatické zaměření prioritního cíle. Tento režim však nefunguje v přítomnosti aktivních rušičů.

Ve hře je také upraveno manuální horizontální natáčení antény radaru, které je teď skokové. Radary, respektive střely, umožňují sledovat a útočit na cíle s aktivním rušením. Více či méně byly změněny všechny módy zbraňového systému. Datalink pro spojení s AWACSem a pozemním radarem byl odstraněn z MIG-29A, ostatní ruské stíhací letouny jej mají. Ve FC bohužel stále zůstává kosočtverec, který na HUDu označuje pozemní cíle mise a to dokonce i tehdy, pokud se jedná o cíl pohyblivý. To by dle mého názoru mělo být možné vypnout v nastavení obtížnosti. Stejně tak je zachován nepříjemný terčík zapadlockovaného cíle, přes který ve větší vzdálenosti není nic pořádně vidět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vzdušné tankování
Naprosto přepracované je ve FC vzdušné tankování. Již žádné zapínání autopilota při kontaktu, nýbrž musíte pilotovat po celou dobu tankování. Z Options byla odstraněna možnost nastavování úhlu výhledu z kokpitu, nyní lze kameru nastavovat pro každý letoun zvlášť v konfiguračním souboru. FC má dále nový systém simulace g efektů na pilota, které se projevují v souvislosti s rychlostí nárůstu a předchozího celkového absolvovaného přetížení či únavou. Su-27 znovu disponuje neřízenou A-G municí a byly přepracovány vlastnosti některých řízených protiletadlových střel, pilotovatelných letounů i AI. Úprav se dostalo také protiletadlovým komplexům.

 Grafika
FC obsahuje textury pro všechna čtyři roční období, která lze vybrat v editoru, a pak celé prostředí vypadá jinak. Drobnou, ale vítanou změnou grafického engine je tvoření prachové stopy při nízkém letu (bohužel nad vodou se víry nedělají). Konečně jsme se dočkali odstranění zeleno-červených kouřů „ála Il-2“ z konců křídel. Nyní si s sebou můžete vzít "vyvíječe" několika barev, které se umisťují na závěsníky.

Stejně jako v původním Lock Onu mají jednotlivé letouny rozdílnou detailnost provedení 3D modelu. Ve FC to platí stále, nový Su-25T je až absurdně podrobný. Hra je opět velmi náročná na hardware, snad pouze výbuchy a fléry zde méně snižují FPS. Tento simulátor „trpí“ stejným syndromem jako ostatní, když lze nastavit grafiku tak, aby i na průměrném počítači byla slušně rychlá, ale pouze v jednoduchých scénách. Pakliže mise obsahuje více objektů, počet snímků za sekundu výrazně klesá, často až do nehratelna.

Dále k HW požadavkům řekneme ještě to, že létat FC na počítači s 512 MB RAM je holé utrpení. Mise se nahrávají neskutečně dlouho a i v nich samotných to je poznat. Zdá se mi, že FC mají někdy problémy se správou paměti, může se stát, že se mise začne výrazně zadrhávat a není to příliš mnoha objekty. Po znovunahrání to již ve stejné situaci totiž nezlobí, ale může to být jen mým PC.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete na homepage

 Pro koho je hra určena?
Flaming Cliffs je přídavek směřovaný na příznivce ruských letounů a hardcore nadšence do létání. Ty, které nová ruská avionika a Su-25T až tak nezajímá, ve FC pravděpodobně ocení další (méně) významné novinky jako je vzdušné tankování nebo sezónní textury terénu. Letecké simulátory samozřejmě nejsou zbožím pro každého a o těch realistických proudových to platí dvojnásob. FC však tento fakt posouvají ještě o značný krok dále. Cena anglických verzí je totiž velmi vysoká a přínos FC se týká převážně ruských letounů. V neposlední řadě celý simulátor není tak uživatelsky přítulný, jak by se na hru pro širší skupinu zájemců slušelo. Prostředí je pořád poměrně sterilní, mise/kampaně (téměř zcela) statické a spoustu věcí je nutno nastavovat v konfiguračních souborech, nejde to udělat pohodlně v menu.

Na druhou stranu se stále jedná o letecký simulátor s nejhezčí grafikou a letouny Su-25 / Su-25T mají jeden z nejpropracovanějších letových a damage modelů, jaké kdy byly na komerčních PC simulátorech vytvořeny. Už původní Lock On měl nejlepší principy fungování radarů, ale ve FC mají již všechny pilotovatelné letouny také velice reálné režimy. Bohužel jsme zatím neměli možnost vyzkoušet multiplayer.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Simulátor má stále velký potenciál a jeho tvůrci mají chuť i prostředky k jeho dalšímu rozvíjení. V tuto chvíli se hovoří o pilotovatelném vrtulníku Ka-50 ve verzi 1.2 a později o F-16C a MIG-29K (tento produkt již ale pravděpodobně neponese jméno Lock On). Plány autorů však sahají ještě mnohem dál a Flaming Cliffs rozhodně nejsou posledním slovem Eagle Dynamics.

Stáhněte si: Patche, Soubory ke hře Lock On...

Související články: Lock On recenze (11/2003), Novinky...

 
Michal "TCRaven" Urban
autorovi je 30 let, pracuje v Hradci Králové jako technik/webmaster, specializuje se na simulátory všeho druhu, kterými se zaobírá od roku 1996






 
 
TC

Verdikt:

Fandové ruských letounů by si Flaming Cliffs neměli nechat ujít, ale i ostatní mají šanci si vyzkoušet, co to vlastně znamená skutečně pilotovat letoun, alespoň v rámci možností PC simulátoru. Každopádně potenciální zákazník by měl mít hlubší zájem o proudové simy, běžnému hráči toho datadisk moc nepřinese.

Nejnovější články