Lead and Gold - recenze

20. 7. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vinetou a Olda Šetrný potkali Team Fortress 2. Na pomyslné vlně zájmu se veze multiplayerová střílečka, z níž na vás dýchne hutná westernová atmosféra.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 20. července 2010
verze hry: PC/Steam/anglická
doba recenzování: 2 týdny

Po vzoru úspěšného westernového hitu Red Dead Redemption se na pomyslné vlně zájmu vezou i další hry. Jednou z prvních je striktně multiplayerový Lead and Gold: Gangs of Wild West. Vychází společně na PC, Xbox360 (Live) a PS3 (PSN Network). Hned po spuštění na mě dýchla hutná westernová atmosféra. Melodie v menu připomíná filmové hitovky let minulých, písmo je jak vystřižené ze spaghetti westernu a kdyby se nejednalo o počítačovou hru, měl bych pocit, že musím druhý den ráno podojit strakatou krávu.

Lead and Gold nabízí šest módů. Gold Fever je kooperativní a sbíráte na malém ranči pytle zlata. Skrýš se nachází uprostřed mapy a za cenným kovem se vydáváte na její okraje. Práci vám znepříjemňují ve větším a větším množství se objevující protivníci. Škoda, že je na výběr pouze jedna mapa. A ještě víc zamrzí, že se tohoto klání mohou účastnit pouze dva hráči. Tenhle mód je dobrý tak akorát pro seznámení s hrou.

Týmových variant je už mnohem více. Začnu klasickým team deathmatchem, zde pojmenovaným Shootout. Kromě toho, že můžete jako v jakékoliv jiném módu Lead and Gold oživovat spolubojovníky, kteří se po kritických zásazích válí po zemi a mají omezenou možnost střelby, není na něm nic moc zajímavého.

Velmi provařený je mód Conquest, který je o zabírání pěti vlajek. Zde se velmi dobře uplatňuje schopnost hráče nesoucího týmový prapor. Ten umožňuje zabitým spoluhráčům objevovat se namísto v základně v blízkosti praporu. Pomohou také napevno zabudované rotační kulomety, které velmi dobře pročistí okolí vlajky. Jen si dávejte pozor na záda.

Na Divokém západě by nemohlo chybět vykrádání banky aneb Robbery. Jeden tým sejf v bance uprostřed města chrání a druhý se ho snaží nejprve vyhodit do povětří a poté z něj odnést tři pytle zlata. Ovšem za celou dobu, co jsem Lead and Gold hrál, se útočícímu týmu banku vykrást nepovedlo, většinou ani nevyhodil sejf do povětří pomocí sudu se střelným prachem. Ten je velmi náchylný na poškození. Stačí jediná trefa, okamžitě vzplane a za pár sekund vybouchne, což bezpečně zabije kovboje v okolí.

Podobný je Greed, kdy na jednu banku mají spadeno oba týmy. Není potřeba nic vyhazovat do povětří, stačí si dojít pro zlato a donést ho do základny. Greed jsem si ze všech možností oblíbil nejvíce. Mapy jsou vybalancované a dá se hrát i s méně zkušenými spolubojovníky. Powerkeg je další nebezpečná hra se sudy střelného prachu, trochu podobná Robbery. Jediný rozdíl je, že máte zničit určité místo, ale už z něj nemusíte nic odnášet.

Pro všechny módy je na výběr ze čtyř kovbojů. Např. chlapíka s brokovnicí, jehož specialitou je silný dynamit, což je dle mého názoru jedna z mnoha nevybalancovaných vlastností Lead and Gold. Jestliže se sejde několik brokovničářů v jednom týmu, tak je to zejména v menších mapách pro protivníky téměř neřešitelná situace. Dokážou kolem sebe totiž rozpoutat dynamity takové peklo, že se k nim v podstatě nikdo nedostane.

Můj oblíbený je šerif s klasickou puškou. Je vhodný na střední vzdálenosti a jeho unikátní schopností je označování nepřátel, takže spoluhráči o nich vědí dlouho před tím, než je mohou spatřit. Nicméně udržovat si přiměřený odstup tak, abyste mohli využít šerifovy opakovačky, je na zatím uvolněných mapách hodně těžký úkol.

Jedinou ženou v partě je lovkyně s odstřelovačkou, jež dokáže pokládat nepříjemné medvědí pasti. Ty vás sice nezabijí, ale trvá hodně dlouho, než se z nich dostanete a celou tu dobu jste lehký cíl, protože se nemůžete bránit. Lovkyně má v podstatě stejný problém jako šerif, protože kromě dvou venkovních map je pro ni velmi těžké být týmu co platná, když se hlavní šarvátky odehrávají ve městě mezi saloony a bankou. Nicméně si ji dokážu velmi dobře představit coby nositelku týmového praporu, jenž slouží jako mobilní základna. Tento můj názor ovšem nesdílel téměř nikdo jiný s nímž jsem během testování hrál.

Posledním do party je pak klasický pistolník, jehož předností je rychlopalba z revolveru. Spolu s brokovničářem to je nejpoužívanější postava. Může střílet i na střední vzdálenost a na tu krátkou je díky rychlosti střelby nepřekonatelná. Z brokovnice se před přebitím dá vystřelit pouze dvakrát, z koltu šestkrát.

Každá z postav má ještě jednu pasivní vlastnost. Například přesnost nebo sílu zbraně. Tu potom sdílí s ostatními hráči v blízkém okolí. Jak dosahujete vyšší úrovně, vaše vlastnosti se zlepšují a pomáháte tak více i svému týmu. Je škoda, že se dosažené úrovně pří přechodu mezi mapami mažou a začínáte znovu a znovu. Navíc rozdíl mezi první a desátou úrovní není takový, aby hrál podstatnou roli.

Smutné je, že ačkoliv má Lead and Gold předpoklady na to být když ne hitovkou, tak alespoň velmi dobrou hrou, není tomu tak. Stylovou prezentaci, spoustu módů, výběr ze tříd a rychlou akci jaksi nedoplňuje to hlavní – hratelnost. Skoro se nestane, že by vás hraní bavilo, spíše máte pocit zmaru a zlosti. Na vině je zejména nezvládnuté vybalancování hry. Kolikrát se mi stalo, že jeden tým ten druhý drtil takovým způsobem, že se jediný kovboj nedostal ze základny. A nikoho nebaví zemřít, deset sekund koukat na odpočítávání, dvě sekundy běhat a opět zemřít po zásahu dynamitem.

Nedomyšlení vlastností postav jsem zmínil a je škoda, že si s tím autoři nedali trochu více práce. Potenciál tu je, ale není využit. Stejné je to s mapami, je jich málo a za pár her se vám omrzí. Nejhorší ovšem je, že i dva týdny po vydání hry se v jeden moment online sejde mezi jedním a dvěma sty hráčů. Nejenže díky tomu potkáváte stále stejné protihráče, ale jejich množství je tak malé, že se vejdou do maximálně pěti, šesti her. A když jich je na výběr tolik, máte ještě štěstí. Když nehrajete večer, jste rádi, že se připojíte k jednomu jedinému serveru, co je vůbec k mání.

To ovšem ústí v ještě další problém a tím je dost obtížné proniknutí do hry začátečníkům. Protože Lead and Gold hrají stále stejní lidé, kteří si hru většinou předobjednali a byli součástí beta testu, jejich schopnosti daleko převyšují ty vaše (i moje). Po týdnu hraní jsem se výjimečně prokousal do středu hracího pole. Sice to ukazuje, že má hra hloubku, ale při velmi omezeném počtu hráčů vás nebude bavit ji hledat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Posledním velkým problémem je kooperace v týmech. Ačkoliv ji Lead and Gold pro hraní vyžaduje, nedokázali ji autoři nijak vynutit. Jako dobrý příklad může sloužit Team Fortress 2, kde jsou hráči tlačeni do spolupráce různými metodami, třeba doplňujícími se povoláními (heavy + medik) nebo bodovým oceněním aktivit pomáhajícím týmu. Zde jste sice také odměněni za to, že vyléčíte kolegu, ale jen pěti body, což v porovnáním se zabitím (mezi 50 – 100) zní jako výsměch. Ve finále se tak všichni honí za nejvyšším počtem zabití, nikoliv za splněním daného úkolu.