Kings Bounty: Armored Princess - recenze

23. 2. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Mladá princezna jde zachránit království v nástupci tahové strategie. Vsadili autoři na přísun novinek nebo se opět soustředili na chytlavou hratelnost?

Autor: Petr Ciesarík
Publikováno: 23. února 2010
Verze: česká/PC/prodávaná

Mladá a sličná princezna se vydává zachránit království v datadisku pro tahovou strategii King’s Bounty. Vsadili autoři na přísun nových věcí anebo se opět soustředili na chytlavou hratelnost?

Před rokem jsme hodně pochválili návrat tahové strategie King’s Bounty, která přinesla hodiny a hodiny skvělé zábavy, od níž se pomalu nedalo odtrhnout. Studio Katauri z Ruska dlouho neotálelo, mrklo na dojmy hráčů a pustilo se do pokračování, jež se nedávno dočkalo svého vydání. Nový díl této série a zároveň samostatně spusitelný datadisk s podtitulem Armored Princess se nás tak opět snaží udržet u obrazovek co nejdéle ve stylu „ještě 5 minut a jdu spát“.

Jen pro osvěžení – King’s Bounty je napůl tahovou strategií, kdy veškeré pohyby na globální mapě provádíte v reálném čase, zatímco na bojištích válčíte pomocí tahů. Pro další informace o principech této hry doporučuji navštívit recenzi předchozího dílu. Zde se přeci jen zaměřím na novinky z datadisku.

Obrněná princezna
Hrdina předchozího dílu Bill Gilbert přenechal hlavní roli něžnému pohlaví - princezně Amélii. Ta byla vycvičena právě Billem, jehož musíte společně s osmi magickými kameny najít, neboť se na vaše království snesla velká pohroma v podobě arcidémona Baala, jemuž čistě ruplo v bedně a má v plánu ovládnout celý svět. Amélie se tak vydává na velké dobrodružství do světa Teana, kde na ní čeká až 14 ostrovů, přičemž každý z nich je svým způsobem jiný a má vlastní „téma“. Na jednom se vyskytují opilí piráti, na jiném se to zase hemží nelítostnými barbary.

Zpočátku vás hra nechá otrkat se a budete narážet na slabší protivníky s tím, že občas vám někdo zatopí. Ovšem při dalším průzkumu Teany začne jít do tuhého. Pokud jsem původnímu KB vyčítal poměrně těžkou obtížnost, zde tomu není jinak. Zaběhlí hráči nebudou mít problémy, avšak dovedu si představit, jak tvrdě budou s krutým a nelítostným světem bojovat příležitostní hráči i na normální obtížnost. Máte-li naopak velice silnou armádu a proti vám stojí jen malá parta nazdárků, pak jistě uvítáte nově možnost rychlého přeskočení boje, kdy se vám soupeř vzdá. Nemusíte tak absolvovat zbytečný souboj, když už by se dávno vědělo, kdo bude jasným vítězem.

Připraven je i systém achievementů. Za splnění daných podmínek (např zabití 10 draků) se vám odemkne zvláštní ocenění (Lovec draků), které přináší různé bonusy. Posunout každý achievement na další level je samozřejmostí. Záleží jen na vás, jak se budete snažit.

Pohodlnější cestování
Ať už byl první díl skvělý jakkoliv, měl své mouchy a autoři se snažili pár věci vypilovat. Tak předně bylo vylepšeno cestování, kdy si pohodlně na velké globální mapě zvolíte, na jaký ostrov se chcete vydat. Stačí pár kliků a je hotovo. A nejen na moři je hrdina zvýhodněn. Postupem času dojdete do fáze, kdy se vám váš kůň promění v Pegase. Náhle se vám otevře možnost naprosto volně cestovat po mapě a ani ty nejsilnější armády pak na vás ze země nemůžou. Tato funkce se dá samozřejmě kdykoliv vypnout a vy si půjdete zase po svých.

Jako velké plus považuju zavedení okamžité odměny po dokončení úkolu. Už není třeba se vracet přes půlku mapy za zadavatelem vašeho questu, zlaťáky se vám naopak do kasičky nasypou automaticky. Tuto změnu jsem náležitě uvítal. Ještě teď si totiž vzpomínám, jak jsem si minulý díl nenuceně prodlužoval nudnými výpravami za NPC postavami.

A Franta kecá a kecá...
Čeho se ale autoři nezbavili, jsou zdlouhavé a nezáživné dialogy s každou NPC postavou. Jejich vyprávění příběhů je absolutně nezajímavé a nedivil bych se, kdybyste všechno jen proklikávali. Pokud se nejedná o hlavní dějovou linii, tak v tom navíc nevidím žádný smysl. NPC mi začne vykládat svůj problém, jenž zabere tři stránky dialogového okna, zadá mi úkol, já ho splním a už si na něj stejně vůbec nevzpomenu. Prostě nuda. A co si budeme povídat, ani hlavní příběh vás se současnou formou vyprávění zrovna moc neoslní.

Nováčci
Jako nová rasa jsou připraveni tzv. „ještěři“. Ve vašich řadách se tak najednou objeví T-Rex nebo triceratops. Fanoušci pravěkých dinosaurů se budou cítit jako v sedmém nebi. Kromě ještěrů se autoři zaměřili i na staré jednotky. U některých provedli facelift, dodali jim nové odrůdy a celkově pro nás připravili několik zajímavých variant, ze kterých si postupem času každý najde své nejoblíbenější jednotky.

Dráček pomocník
Velkou výpomocí v bitvách je malý dráček. Již na začátku hry zajdete na speciální farmu, kde na vás čeká hned 7 různých druhů, které se od sebe neliší jen barvou, ale poskytnou vám i menší výhody (bodík navíc k obraně / útoku atp.). Ač se vám malý dráček může zdát na první pohled roztomilý, není tomu tak. Jeho síla je opravdu velká a radím vám, nezapomínejte, že ho na bojišti máte. Za jeho útoky platíte pomocí bodů zuřivosti, které se vám během bitvy postupně nabíjejí.

Dráček je schopen se postupně naučit několik dovedností, jež můžete nadále pak i vylepšovat. Za zmínku stojí klasický úder (ten jsem využíval nejčastěji), kulový blesk či tajemné vejce, z něhož se vyklube pomocná jednotka. Celkově je ale dráček spíše takovou náhradou za duchy ze skříňky z předchozího dílu, avšak změna je to příjemná a věřím, že se bude hráčům líbit.

Pozor na Starforce
Po technické stránce nelze nic vytknout. Grafická stylizace je pohádková a hudba kouzelná. Vlastníte-li stereoskopické brýle, můžete vyzkoušet, jak běží KB: AP ve 3D zobrazení. Já jsem tuto možnost neměl, tudíž nemůžu posoudit, jak moc jsou trojrozměrné efekty působivé. Co se týče překladu, distributor sice na obalu slibuje kompletní lokalizaci včetně dabingu, ovšem nenechte se zmást. Mluvené slovo na vás vybafne pouze při prologu, poté už je vše v textové podobě (stejně jako v originále). Samotný překlad se povedl a nezaznamenal jsem žádné velké hrubky, což je vzhledem k tak masivnímu objemu textů úctyhodné a dávám za to autorům palec nahoru. Jedinou kaňkou tak pro někoho může být přítomnost neoblíbené protipirátské ochrany Starforce, která se u české verze vyskytuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva I přes všechny ty změny se ale nemůžu ubránit dojmu, že jsem od tohoto přídavku čekal možná trochu více. Tím nechci říct, že se jedná o špatnou hru, to vůbec. KB: AP opět sází především na chytlavou hratelnost a dlouhá hrací doba společně s novým světem nabízí velkou výdrž, čili si s tímto datadiskem užijete nejeden dlouhý zimní večer. Namísto samotného datadisku za 699 Kč doporučujeme pořídit jen o dvě stovky dražší Zlatou edici i se základní hrou.

Stáhněte si: Demo

Související články: Recenze původní hry Kings Bounty, Novinky

Petr Ciesarík
autorovi je 18 let a studuje SPŠEI v Ostravě; spatřit ho můžete také na Hratelně; z her mu nejvíce sedí akční, RTS a RPG tituly; aktivně hraje hokej, vedle sportu ho baví dobré filmy a soundtracková hudba

Petr Ciesarík

V podstatě nic nového. Těch málo novinek sice potěší, ale není to žádná nálož, ze které byste padli na zadek. Fandové předchozího dílu se ale budou královsky bavit při bádání na nových mapách a k hodnocení si určitě už nějaký ten bodík připočetli sami. Noví hráči nechť raději nejdříve sáhnou po prvním dílu.