Iron Storm - recenze
8/10

Iron Storm - recenze

6. 11. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Co takhle přepsat dějiny? Protáhnout 1. světovou válku do roku 1964, pozměnit seskupení států a poslat na vyřešení téhle šlamastyky jediného muže? Jestli vám tato idea zní zajímavě, zkuste Iron Storm.

Autor: Frix
Publikováno: 6.listopadu 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Válečných her je hodně. To je holý fakt, který už asi nemá cenu rozpitvávat. Já sám se cítím divně, když to samé zmiňuji letos už možná v dvojciferném čísle, ale což. Na druhou stranu si zkuste spočítat, kolik máte v paměti her, zabývajících se první světovou válkou - to už je hned jiná písnička, že? First-person střílečka Iron Storm je po opravdu hodně dlouhé době prvním přírůstkem do této nepříliš početné rodiny, i když je to dítě tak trochu nevlastní. Ptáte se proč? Ono totiž nejde o první světovou tak, jak ji známe dnes... Alternativní historie není zrovna často používané herní téma, zvláště co se nedávných dějin týče, ale Iron Storm se rozhodl vydat právě touto cestou.

V roce 1964 zuří válka již celých 50 let a svět je rozdělen na rusko-mongolské impérium (i když poněkud paradoxně je jeho oficiálním jazykem němčina) a zbytek světa. Z války se stal výnosný byznys, protože se akcie prakticky všech válečných nástrojů dají obchodovat na burze a víc než o skutečnou válku jde o křeč, která jakoby chtěla na svém místě zůstat navěky, aby mohli spekulanti vydělávat na lidském utrpení.

Historický rychlokurs
Dovolím si na začátek takový malý historický rychlokurs - 1. světová válka se dá považovat za jednu z největších událostí 20. století, která, i když to tak na první pohled nemusí vypadat, formovala další běh dějin více než třeba 2. světová. Kromě toho, že šlo o vůbec první totální válku v moderním pojetí se během ní stihlo prezentovat hned několik nových zbraní a bojových strojů. Evropa se převrátila vzhůru nohama, nešťastná Versaillská dohoda prakticky předpověděla další světovou válku a koneckonců nebýt Velké války (jak byla 1. světová nazývána do příchodu té druhé), ženy by se pravděpodobně dočkaly zrovnoprávnění o nějaký ten rok později.

V čem však tato válka, nazývaná německými historiky Urkatastrophe (neboli základní katastrofa), vyčnívá je prostý fakt, že šlo o jeden z nejbrutálnějších konfliktů v dějinách lidstva, kde se bojovalo v nelidských podmínkách a postup se měřil na stovky metrů, v nejlepším na kilometry. A to kvůli všechno kvůli technice zákopové války. Toto prokletí, které stálo životy miliónů vojáků, je totiž klíčovým elementem i v Iron Storm, neboť s různou formou zákopové války se budete potýkat zhruba po třetinu hry. Jinak se oproti skutečné první světové změnilo prakticky vše, počínaje zbraněmi a konče metodami komunikace v poli. Snad ještě pověstný hořčičný plyn zůstal, a funguje pořád stejně - stačí jedno nadechnutí a následuje neodvratná smrt.

Rusko-mongolské televizní zprávy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Do tohoto líbezného prostředí vstupujete v kůži poručíka Jamese Andersona, který je vskutku výjimečnou osobností. Bojuje již od roku 1924 a se svými neuvěřitelnými 40 lety strávenými na frontě si získal náležitou reputaci v řadách vlastních i nepřátelských. Právě proto je vyslán na misi, která by mohla přinést konec zdánlivě věčnému konfliktu. Ruso-Mognolové pod vedením barona Ugenberga totiž vyvíjejí novou zbraň, která by prý mohla zvrátit válku ve prospěch strany, která ji použije a kdo jiný by se mohl hodit na sebevražednou misi, jako je nalezení této zbraně a pokud možno i likvidace Ugenberga lépe, než Anderson, že?

Bohužel během hraní nedostaneme mnoho příležitostí se s Andersonem ztotožnit, protože počet filmečků mezi misemi je titěrný a během hry se toho zrovna moc nenamluví. Komunikace spočívá především v instrukcích od nadřízených, podávané ve formě rádiových zpráv, krom toho čas od času dostanete šanci odposlechnout rozhovor nepřátelských vojáků a třeba díky němu získat užitečné informace. Poměrně originálním nápadem jsou televize, na které čas od času narazíte a ve formě televizního zpravodajství rusko-mongolského vám impéria poskytnou skryté rady, jak dál. Dají se také použít jako radar.

Děsivá atmosféra války
I když není Iron Storm hra, při které byste se mohli s hlavním hrdinou ztotožnit, nabízí hutnou dávku atmosféry v jiné formě. Velmi reálná a děsivá představa světa, který se zmítá ve válce půl století, je zpracována s velkou precizností a působí snad až příliš uvěřitelným dojmem. Většina odstínů, se kterými se během hraní setkáte, se nachází někde mezi šedou a hnědou, budovy se dají nazvat spíše troskami a takřka neustále alespoň zdálky slyšíte různé výbuchy a střelbu. I když grafika rozhodně v současném měřítku nijak neexceluje (viz dále), autoři si dali velkou práci s texturami a zkáza tak získává další rozměr uvěřitelnosti. Jednoduše řečeno, velmi rychle získáte pocit, že svět je jedna děsivá noční můra, kde není jediné nepoškozené věci nebo budovy a smrt číhá na každém rohu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Této atmosféře odpovídá i váš arzenál, který je pojat přesně v tom správném duchu. Žádné drobné, lehké zbraně, ale masivní celokovové obludy, které vyžadují dost síly už jen na pouhé nošení. To se odráží jednak v rychlosti chůze, která je přímo úměrná zbrani, kterou zrovna držíte v ruce, a také na počtu nositelných zbraní. Dva ze zbraňových slotů totiž pokrývají větší výběr, než dokážete najednou unést, a tak si budete muset vybrat mezi pistolí nebo lehkým samopalem (což až tak obtížné není), ale hlavní důležitost jde přiřadit slotu pro velké zbraně. Tam totiž spadá těžký kulomet, puška s optikou, granátomet, bazuka atd., a v některých chvílích je třeba myslet dopředu a vybrat si tu pravou zbraň pro nadcházející bitvy.

Nemusíte se bát, že byste si neužili ostatních kousků a museli být po celou dobu věrní jedné zbrani, mění se ve vcelku pravidelných intervalech. Krom toho máte k dispozici nůž na tiché zabíjení, brokovnici, sniperku a velké množství granátů od střepinových po plynové. Lehké střelné zbraně najdou využití jen na samém počátku hry, zbytek arzenálu je ale vyvážený jako v málokteré jiné hře.

Nelineární postup
Iron Storm by šlo popsat jako poměrně čistokrevnou střílečku s občasným řešením logických problémů, nutných pro další postup ve hře. Celkem na vás čeká 6 olbřímích levelů, rozdělených na více menších pododdílů, které mají jednu společnou vlastnost - jsou nelineární. Mnoho hráčů bude jistě zpočátku zmateno, protože čas od času bude nejdřív potřeba dojít z A do B, tam přijít např. na způsob jak odpálit zátaras na cestě z A do C a následně se ještě do A vrátit. Samozřejmě narazíte i na části, kde doslova není co řešit, prostě postupujete dopředu hordami těl, po většinu hry ale musíte kromě rychlého prstu na spoušti zapojit do akce i mozkové závity. Bohužel se čas od času vyskytne bug, který nelze obejít jinak než loadem - vřele proto doporučuji ukládat průběžně pozici a nespoléhat na autosave, jehož interval je až moc dlouhý.

Zapomenout nemohu ani na občasnou nutnost tiché infiltrace, kdy stačí jediný nesprávný krok a celá mise jde do háje. Přichází totiž ta pravá, a víceméně jediná, chvíle pro přepnutí do pohledu třetí osoby. Kromě toho, že jsou v něm lépe zpracované animace hlavní postavy a modely zbraní především výrazně ulehčuje přehled o vašem okolí. Po zbytek hry není jiné volby než pohled první osoby, protože nepřátel je habaděj a mušku musíte mít zatraceně přesnou a rychlou.

Odlišnosti v umělé inteligenci
AI lze obecně rozdělit na dvě roviny - nepřátelé a kolegové. Nepřátele jsou až překvapivě inteligentní, umí používat širokou škálu pohybů v ten pravý čas a obstojně Zvětšit zdroj: tisková zpráva spolupracují v týmu. Jeden příklad za všechny - v místnosti byli dva oficíři, oba otočení zády a čekající na likvidaci. První šel zabít bez problému, ale druhý začal pobíhat po místnosti a jedné střele se dokonce vyhnul skokem na stůl! AI obzvláště vyniká ve dvou dovednostech, totiž ostřelování a používání granátů - ty dovedou jednak přesně házet, ale také se jim umí vyhnout. Snipeři jsou zakomponovaní do hry skvělým způsobem a nejsou pouhými loutkami, čekajícími na smrt, jak tomu často bývá v podobných hrách. Sice nejsou neomylní, ale zvláště v městských úrovních splývají s prostředím a dovedou vám pěkně zatopit.

Vaši kolegové jsou bohužel na tom přesně opačně a když je dostanete jako palebnou podporu, prakticky okamžitě zahynou. Tím se dostáváme k poměrně zajímavému aspektu, Iron Storm je totiž i na nejlehčím stupni obtížnosti náročnou hrou a zdaleka se nedá jen tak v klidu proběhnout, naštěstí ale nepřechází náročnost ve frustraci.

Audiovizuální dojem
Design misí se povedl, to je jednoznačné. Velké i menší prostory jsou vždy variabilní a nestane se vám díky tomu, že byste zoufale pobíhali ve spleti identických chodeb bez tušení, kudy dál. Obzvláště podařené jsou exteriéry, kde naplno dali autoři průchod svojí představě, jak vypadají po desetiletí bez přestávky bombardovaná města. I když grafika bohužel nijak zvlášť nevyniká, stále se jedná o slušný nadprůměr a plní svůj účel. Kromě toho jde hra bez potíží rozběhnout i na slabších sestavách a necuká se. Bohužel ale procenta půjdou dolů za podivné modely postav, které jsou až příliš hranaté a vypadají dost nehezky.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Velký problém je se zvukem, v první podúrovni každého mise je totiž slyšet prakticky jen neustálý vysoký tón a podivný skřekot, jakoby si člověk pustil opravdu hodně nahlas rádio a nevyladil správně frekvenci. Bohužel to neřeší ani první patch a podle všeho se tento problém vyskytl u většiny hráčů. A procházet vždy jednu část s vypnutými reproduktory není zrovna to pravé...

Přítomnost multiplayeru
Hra přináší i multiplayerovou část a vedle klasického deathmatche, jeho týmové variace a Capture the Flag je zde i speciální mód, zvaný Isolation. Jedná se v zásadě o CTF, ale s pouze jednou vlajkou, kterou se snaží ukrást oba týmy zároveň. Kvůli MP bez botů si ale hru nekupujte, není sice nijak špatný, ale v současné době běží jen velmi málo serverů, z nichž samozřejmě ani jeden zatím není v ČR nebo na Slovensku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Iron Storm vyžaduje od hráče jistou dávku trpělivosti, aby překousl počáteční zákopové mise, za což se mu ale dostane sladké odměny v podobě zbytku hry. A přesně to vám mohu doporučit - nenechte se odradit nepříliš lákavým obalem, vytrvejte a dočkáte se nestandardní akční hry, která vás dokáže udržet napjaté a výborně pobaví. Škoda jen těch nepříjemných bugů.

Tato recenze byla psaná na základě anglické verze hry, která je nyní v prodeji v Evropě a USA. Částečně lokalizovaná verze Iron Storm plánovaná na přelom listopadu a prosince by již měla obsahovat patch.

Stáhněte si: Demo (194 MB), Campaign 1&4 videa (2x 3 MB), Trailer #1 (2,5 MB), Trailer #2 (5 MB), Video (5,5 MB), Cheaty, Patch (5 MB)