Hitman: Contracts - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Hitman: Contracts - recenze

2. 5. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nemilosrdný zabiják s holou hlavou a smrtí v očích se možná vydává na svoji poslední pouť. Nebo je všechno jinak? Pojďte v první české recenzi zjistit, jestli nás dovedl Číslo 47 zaujmout tolik jako v minulém dějství.

Autor: Frix
Publikováno: 2.května 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 7 dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Dánští IO Interactive se s každou novou hrou dostávají blíže k pomyslnému Olympu herních vývojářů – jejich díla jsou plná originálních nápadu, vytříbeného stylu a hlavně skvělé zábavy. Zhruba před rokem a půl vyšel druhý díl série Hitman, který si naprosto získal nejen mě svojí skvělou hratelností, kupou promyšlených misí a hlavně velkým kvalitativním skokem oproti jedničce. Po neméně kvalitní taktické střílečce Freedom Fighters nyní přichází na scénu třetí díl Hitmana s podtitulem Contracts. Proč však vypadla číslovka z názvu hry?

Datadisk nebo pokračování?
Odpověď je jednoduchá – distributor Eidos hbitě vytušil v Hitmanovi potenciál na slušný výdělek a zadal tak IO vytvořit trojku v poměrně krátkém časovém limitu. Dánům se ale skoro zázračně povedlo zachovat si tvář, vytvořili tradičně výbornou hru, ale i jako důkaz sebereflexe k prakticky nulovým změnám v hratelnosti ji vydávají bez „pořadového čísla“. Pokud jste podobně jako já očekávali kvanta změn, jako jsme tomu byli svědky mezi prvním a druhým dílem, budete y Contracts zpočátku spíše zklamáni. Nenechte se ovšem odradit, IO se znovu povedlo skloubit až fanaticky promyšlený design misí s velkou dávkou herní svobody, vysoce atraktivními zbraněmi, převleky a navrch celá hra vypadá opět o něco lépe.

(Ne)vstoupíš dvakrát do stejné řeky
Contracts začínají pohledem na vyčerpaného hrdinu, kterak s těžce krvácející ranou v břiše a zvukem sirén v uších klopýtá do úkrytu v nevábném hotelu kdesi v Paříži. Zatímco čeká na jedinou možnou záchranu v podobě doktora, jeho delirické myšlenky se vracejí k dřívějším úkolům. Výsledkem je prakticky nijak nesouvisející sled misí, které jsou přibližně z poloviny tvořeny předělávkami misí z prvního dílu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Hned úvodní mise se vrací na konec Hitmana jedničky, kdy 47 zabil svého tvůrce a musel utéct ze sanatoria, totálně obklíčeného jednotkami SWAT. Sebevykrádání? Ne tak docela. „Remaky“ starých misí nezůstávají kompletně novým kouskům nic dlužné, spíše má hráč možnost zahrát si klasické kousky s řadou nových úprav a hlavně konečně bez potíží, kterými byl první Hitman tolik prolezlý – ať už mluvíme o špatné kameře nebo nemožnosti ukládání. S druhým dílem je shodná variabilita prostředí, práce zabijáka s sebou zjevně nese i solidní dávku turismu. Podíváme se do Rumunska, Hong Kongu, Skotska, na Sibiř a kdo ví, třeba přijde na řadu i zaplivaný pařížský hotel...

 Starý známý herní styl
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhý díl nabídl 21 misí, Contracts si číslovky prohodily a obsahují misí pouze 12. Ano, nepochybně je to málo, ale nízký počet vynahrazují nevídaným provedením jak po stránce hratelnosti, tak různorodosti. IO se místo radikálních změn zaměřili na rozšíření možností, jak různé mise dokončit. A dále prohloubili známé klady – nové zbraně (od jedu v injekční stříkačce až po Steyer AUG), nové způsoby vraždění, nové převleky a možnost si opravdu dohrát misi podle svého.

Znovu platí, že hra se dá projít velmi profesionálně a mimo cílových osob nikomu nezkřivit po celou dobu ani vlásek, nebo vše pojmout v duchu Quake. Tím ovšem hra kompletně ztrácí svoji skvělou atmosféru a smysl, doporučuji si vražedné řádění nechat až na zakončení hry. Tehdy se totiž zpřístupní všechny levely a hráč si může vybrat, jaké zbraně si vezme do akce. Opakuje se tedy honba za ratingem jako v Silent Assassin, dokážete-li projít misí bez nejmenšího rozruchu. Za to vás čeká hodnotná odměna v podobě unikátní zbraně – je libo třeba M4 s tlumičem?

 Arzenál s řadou vylepšení
U zbraní se ještě zastavme. Bylo mi až líto, že jejich používání odporuje nátuře hry, protože IO mají skutečně dobré (rozuměj – zvrhle sadistické) nápady. Polštářem lze NPC zadusit, nebo jej použít jako primitivní tlumič. Hák na maso je skutečně lahůdkový, v nouzi se dá použít jako náhrada za škrtící strunu, avšak poněkud brutálnější. Zbytek zbraní na blízko až tak zajímavý není, akorát chloroform byl nahrazen daleko stylovější a účinnější stříkačkou s uspávadlem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vlastencovo srdce zaplesá nad pistolí CZ2000, ačkoliv střílí dost mizerně. Labužníci si určitě zamilují pozlacené Desert Eagly, zmíněný AUG je hezkou alternativou pro klasické M4 a AK74, nechybí samozřejmě ani výběr sniperek. Škoda, že se již ve hře nevyskytuje kuše, na druhou stranu taková PGM s tlumičem také není k zahození. Z pochopitelných důvodů se nekoná dříve známé vybíraní zbraní před misí, 47 si vždy nese dvojici oblíbených .45 Silverballers a variantu s tlumičem + pomůcky na blízko. Chce to opravdu hodně přemáhání, udržet takový arzenál pod pokličkou.

 Drsná a cynická atmosféra
Hodně toho bylo v preview a rozhovoru řečeno o drsnější, temné atmosféře, kterou měly Contracts nabídnout. Skutečně je tomu tak, hra přitvrdila hlavně v námětech misí a chvílemi se nebudete stačit divit. Například v jedné zdánlivě běžné misi, kdy jde o záchranu rukojmí a zabití jeho věznitelů, vypluje na povrch, že vězeň měl posloužit jako zvěř na honu aristokratické rodiny svých únosců.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nechybí ani charakteristický černý humor, plný cynismu, který může hráči v případě nepozornosti lehce uniknout. Kupříkladu v momentě, kdy 47 sbírá z kaluže krve useknutou ruku na důkaz smrti hledané osoby, zní z gramofonu v pozadí Beach Boys a jejich hit "Put Your Hand On My Shoulder" (polož mi ruku na rameno). Zvrhle dekadentní je party v sídle jatek, kdy hosté, oblečení výhradně do kůže a latexu, tančí v duchu filmu Blade doslova mezi kapkami krve – skoro mi až přišlo líto, že si stále 47 nemůže obléci nic ženského, latexový kočičí kostým má něco do sebe :)

 Jako hasič, kuchař nebo policista?
Ano, převleky znovu hrají i v Contracts klíčovou roli a ani tentokrát nechybí některé opravdu vypečené kousky. Ačkoliv úžasná kreace lázeňského pacienta v pyžamu a plyšových trepkách ze dvojky zůstává nepřekonána, svého favorita si jistě každý najde – 47 se může stát členem SWAT týmu, hasičem, kuchařem, členem hongkongské triády, hotelovým uklízečem nebo i drsným bikerem s šátkem okolo hlavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stejně jako minule platí, že na kvalitě převleku zcela závisí úspěch v misi. Například atomového vědce v ochranném obleku těžko kdo bude v ponorce považovat za podezřelého, ale ne všechny převleky poskytnou 47 takový klid. V kuchařském určitě nebude problém proklouznout před hotelovou ochrankou, zato v kuchyni se personál navzájem zná a váš fígl odhalí okamžitě. Je třeba dávat pozor také na těla bývalých majitelů převleku - pokud někdo najde mrtvolu poslíčka, těžko se vám již povede donést smrtící zásilku na místo. Oproti dvojce je obecně výběr z převleků větší a vyplatí se experimentovat.

 Velké rozdíly v obtížnosti
Samozřejmě hodně záleží na úrovní obtížnosti, která se vedle reakcí soupeřů odrazí také na účinnosti zbraní, výdrži 47 i NPC a pochopitelně na počtu pozic pro uložení hry. Rozdíly mezi úrovněmi obtížnosti jsou zde hodně propastné, možná ještě znatelnější než ve druhém díle. Na základní úrovni "Normal" je vyloženě jednoduché se dostat k cíli na první pokus, úroveň ostražitosti NPC je nízká a 47 vydrží neskutečné množství střel. Při hraní na tuto obtížnosti je k dispozici 7 pozic pro uložení, přičemž jejich neomezeného počtu se dá docílit použitím traineru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oproti tomu "Professional" dělá ze hry výcvikový tábor masochistů: hru nejde během mise uložit, NPC jsou chytří, rychlí a zatraceně dobře umí prohlédnout převleky. Ke všemu na taktické mapě neuvidíte krom základní struktury levelu vůbec nic – právě mapa je jinak nedocenitelným pomocníkem, který ukazuje pozice všech osob, důležitých míst atd. Zlatou střední cestu nabízí úroveň "Expert", která hráče nutí ke stealth postupu, ale z nepřátel nejsou pistolničtí bozi, převleky vcelku fungují a uložit lze dvakrát během mise. Za zmínku určitě stojí rychlejší pohyb při plížení, a to na všech úrovních obtížnosti.

 Umělá inteligence a jiné chyby
Tvrzení autorů, že umělá inteligence nyní rozpoznává více nuancí v chování než ‚nezajímá mě‘ a ‚chci ho zabít‘ jsem celkem ochotný věřit. Stále však o AI platí, že by si zasloužila vylepšit. Dokud se snažíte o tichý průchod misí, dovedou být nepřátelé pořádně nepříjemní. Problém nastává v momentě, kdy se začne střílet – a tomu se prostě někdy vyhnout nejde. Civilisti začnou pobíhat zmateně kolem bez pudu sebezáchovy a nepřátelé, zřejmě opatření darem jasnovidnosti, neomylně běží přímo za vámi. Bez jakékoliv koordinace, snahy o vaše obklíčení nebo nedej bože nějaké komplikovanější finty. Před rokem a půl nešlo o nic vážného, dnes už díky Far Cry víme, jak také může umělá inteligence vypadat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vedle umělé inteligence se najde i několik dalších podivností, které ve hře kupodivu zůstaly beze změny. IO evidentně tlačil čas, distributor nebo obojí, jinak má tato společnost skvělou reputaci pro naslouchání fanouškům. Například diskutovaná nemožnost použít strunu, nebo nově stříkačku, odjinud než přímo za cílovou osobou. Proč bych probůh nemohl někoho bodnout zepředu, když to lze udělat zezadu? A proč třeba nejde strunou uškrtit spící osobu?

Stejně tak po zkušenosti s Max Payne 2 ztrácí na kráse kamera, která by mohla ubrat na prkennosti. Animace postav je při chůzi bezchybná, ale jakmile se dá 47 do běhu, je zle. Jednoduše řečeno, stále jde spíše o klouzání a vůbec to nevypadá dobře. Příklad by si hra měla vzít třeba z žánrově příbuzného Splinter Cellu, kde je veškerý pohyb, včetně běhu, oku lahodící.

NÁJEMNÝ VRAH V POHYBU
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kolegové z amerického magazínu PC.IGN nedávno natočili zajímavé video z Hitman: Contracts. Narozdíl od oficiálních trailerů v jeho šesti minutách uvidíte souvislé hraní několika misí a vše doprovází zasvěcený komentář v angličtině. Stahujte zde (16 MB, DivX).

 Geniální hudba i zvuk
Ještě před grafikou si zaslouží zhodnotit zvukové provedení. Chůze, střelba, výbuchy a vůbec všechny zvuky zůstaly stejně skvělé, jako dřív, ale ten dabing! Je velmi příjemné sledovat, jak skutečně špičkové hry čím dál víc dbají na kvalitu namluvení postav, atmosféra tím může získat úplně nový rozměr. Všechny postavy mluví ve hře svojí rodnou řečí, případně při hovoru s 47 zkouší improvizovat anglicky. Hlavní hvězdou večera je však David Bateson v roli 47. Tenhle naturalizovaný Dán anglického původu se do role vžil snad ještě lépe než dřív a jeho hluboký, drsný hlas perfektně sedne k osobnosti 47.

Další velký aplaus patří dvornímu skladateli IO Jesperu Kydovi. Pro Contracts stvořil naprosto odlišný soundtrack, než jaký jsme mohli slyšet v prvních dvou hrách, ale možná i proto jej hodnotím jako naprosto dokonalý (ukázky). Krátké, atmosférické hudební stopy ve stylu ambient tvoří velkou část temného ladění hry a opravdu se těším, až vyjdou samostatně na CD. Je vidět, že variabilita je IO vlastní a potvrzuje to i Jesper Kyd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Atmosférická grafika
Nevím jak vy, ale při pohledu na první screenshoty z ledna jsem o grafice Contracts neměl valné mínění. V pohybu naštěstí všechno vypadá o hodně lépe. Hra stále běží na enginu Glacier, který se od druhého dílu zlepšil hlavně přidáním odrazů v zrcadlech, vodě či krvi a tzv. post-processing filtrů. Ty přidávají do hry skutečně nevídané efekty pomocí motion blur, zvýrazňování barev a jejich korekce. Díky tomu vypadá počasí jako je déšť nebo sníh mnohem lépe, než dřív – zkuste srovnat zasněžený level z dvojky a level z Contracts dema, kde sněhová bouře je prostě úžasná.

Znatelně se zlepšily i efekty krve, která v Contracts dokresluje hutnou atmosféru výborně. Na svém lesku bohužel ztratily tzv. ragdoll efekty, které se od dob Hitmana 2 skoro nezměnily. Oproti Havok enginu nebo "hadrovým panákům" z Far Cry působí Contracts v tomto směru viditelně zastarale.

 Shrnutí recenze
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hitman: Contracts fanoušky nejspíš lehce zklame absencí tak výrazných vylepšení, jako jsme toho byli svědky u druhého dílu. Všechny dobré vlastnosti byly posíleny, ty špatné zůstaly prakticky beze změn. Nové mise jsou ale tak skvěle hratelné a do hloubky promyšlené, že stojí za to si Contracts zahrát. Výlet do drsnějšího, temného prostředí vyšel IO na výbornou a Contracts jde nejlépe vnímat jako předehru pro čtvrtý díl, kterého bychom se měli dočkat příští rok. Doufejme, že tehdy bude mít v rukávu 47 pěkných pár nových triků.

Stáhněte si: Demo, Videa, Patch, Cheaty, TV reklamu, MP3 ukázky...

Související články: Rozhovor, Preview, Novinky, Hitman 2: Silent Assassin recenze & návod, Hitman: Codename 47 recenze a návod

Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix

Verdikt:

Vcelku krátká hra, která je spíše velmi hutným datadiskem než plnokrevným pokračováním. Díky skvělé atmosféře a hratelnosti však stále představuje špičku v žánru stealth akcí, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Nejnovější články