Egypt 2

30. 11. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Egypt II: Prophecy of Heliopolis - recenzeAutor:XentarPublikováno: 30.listopadu 2000Firma ...

Egypt II: Prophecy of Heliopolis - recenze

Autor:Xentar
Publikováno: 30.listopadu 2000

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Firma Cryo získala fantastické renomé svými adventurami už před pár pátky. Sladění příběhu na historickém pozadí s úchvatnou grafikou a propracovanými animacemi získalo Cryu pozici pomyslného krále žánru. Platí to však stále?

Hledání léku v Heliopolis
Odpověď na otázku z upoutávky samozřejmě nedostanete hned, to by bylo zbytečné psát celou recenzi, takže to vezmeme hezky popořadě.

Je osm hodin patnáct minut, 12. července někdy kolem roku 1350 před Kristem. Zdál se ti sen, zlý sen. Kočka je božské zvíře a jeho zjevení s sebou nese vždy důležité zprávy, většinou neradostné. Předtucha či spíše varovaní od Ní se naplnilo. Zabouchání na dveře tě probudilo a za nimi stojí mladý muž s pergamenem v rukou. Tvůj adoptivní otec tě naléhavě prosí, abys jej navštívila. Co se mohlo stát?

Heliopolis je jedno z nejslavnějších měst říše. Centrum vzdělanosti, učiliště lékařů, velký chrám boha Re a domy Života. Spousta tržišť, stánků, řemeslníků, a kněží i věřících. Zlatý Heliopolis. Zlatá léta tvých studií, ale teď nemáš ani čas pořádně se zastavit se sousedem a rychle vbíháš do známých dveří. A nacházíš svého otce těžce nemocného. Kromě běžných symptomů trpí halucinacemi. Ani jeho, ani tvoje moudrost nestačí na objevení příčiny této choroby. Musíš se vydat do knihovny v Domě života, snad tam pochodíš lépe. Ale kromě temného proroctví, které popisuje tuto chorobu, nacházíš jen další trpící. A z jejich slov ti naskakuje husí kůže. Ti, kdož jsou nákazou postiženi, požili obilí, které získali z chrámu boha Re… A kdo jsi vůbec ty? Tifet, mladá kněžka Sekhmet, bohyně uzdravování. Jsi v zoufalé situaci. Musíš najít lék na nemoc, která sužuje celé město.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příběh je už dost okoukaný, záchrana otce není nic zvláštního, a Cryo už tento motiv v podobném prostředí už použilo. Na druhou stranu, v případě historických adventure od Crya v podstatě až tolik o příběh nejde. Už při instalaci totiž školou povinné hráče vyděsí logo asociace muzeí. Egypt 2 je prostě další z řady naučných her, která si získala nejen srdce recenzentů už před několika lety. Egypt, Pompeje, Versailles, Aztécká říše… Všem těmto oblastem se už Cryo ve spolupráci s Réunion des Musées Nationaux věnovali.

Zklamání z technického zpracování
Sama spolupráce s tak významnou institucí by měla zaručit vysokou hodnověrnost ve hře použitých reáliích. Domy z nepálených cihel opravdu vypadají jako domy z nepálených cihel, na ulicích nacházíte hromady ostrak, střepů hliněného nádobí, které sloužily studentům písma k písařským praktikám. Najdete i hospůdku s ječným pivem. Příbytky jsou vybaveny nábytkem, který byl vymodelován podle kreseb a zachovaných kusů ze sbírek muzeí. Podobných detailů najdete ve hře opravdu mnoho. Druhá věc je ale jiná, totiž to, jakým způsobem si uvedenými reáliemi poradí páni z Crya technicky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když se objevila Atlantis, fenomenální adventure stejné firmy, každého ohromily grafické možnosti jejího herního engine. Plynulé rozhlížení v rozsahu 360 stupňů, výborně animované sekvence a kvalitní namluvení. To vše způsobilo ohromný úspěch této hry a vyvolalo řadu už zmíněných následovníků. Ale roky plynuly, a grafika zůstávala pořád stejná. Rozlišení 640*480, čekání v přechodech mezi jednotlivými lokacemi, a kdysi obdivované pohyby postav už dnes vyvolávají spíše pousmání. Takový je současný pohled na grafickou prezentaci adventur od Crya.

Mrtvé město?
Skoro by se zdálo, že po vytvoření Atlantisu od Crya odešli schopní programátoři a firma žije z dob minulých. I tak si lze vysvětlit určitou strnulost a zaostalost technického provedení. Kromě toho autoři na svých stránkách slibují živoucí město plné lidí. Pravda, nikdo z nás neví, jak přesně to v jednom ze tří největších egyptských měst své doby vypadalo, ale živé město vypadá trochu jinak než jedna osamělá prodavačka obilí a dva poflakující se zedníci na lešení. Rozhodně je zarážející, že v jednom z největších chrámů tehdejšího světa najde Tifet jen jednoho kněze a dva písaříky. Nádvoří chrámu by podle dobových popisů mělo být plně věřících! Další šok asi zažijete v knihovně Domu života. Třeba podle knížky Egypťan Sinuhet taková budova či místnost přímo přetékala zápisy na papyrových svitcích, tady ale najdete jen pár polic a necelou desítku papyrů!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je pravda, že plným nádvořím byste se jen stěží prodírali davem, ale hloučky diskutujících kněží, vesničané nabízející býky k obětem a chudí a nemocní prosící o božskou přízeň… To všechno by prostor oživilo a dodalo by to hře atmosféru, která tam tolik chybí. Myslím, že po tomto „odhalení“ už jen stěží budete číst zbytek této lehce sžíravé recenze, ale pokud se takoví nadšenci najdou, budiž jim dopřáno měrou vrchovatou.

Hádanky a nadabování
Pokud jsme na začátku zmínili klišé příběhu, můžeme pokračovat, naučné adventury se většinou nevyznačují příliš složitými hádankami. V našem případě si sice občas mozek potrápíte, ale rozhodně se budete divit, když vás hra nepustí už z první lokace, pokud neseberete všechno potřebné. Navíc ovládání rozhodně není příjemné, ve své době bylo vrcholem dokonalosti, nicméně ona doba je už nějaký čas minulostí.

Grafiku jsme už strhali, atmosféru také, zbývá už jen zhodnotit zvuky a máme padla. Namluvení celé hry vůbec není špatné, ostatně většinu místa na dvou CD zabírají právě rozhovory a animace, které jako jediné z grafiky ještě ujdou, ale po druhém opakování vás tak jako tak budou iritovat. Horší už je to s tím, že rozhovory nejsou příliš synchronizovány s ústy mluvčích, a přitom to jde, třeba v Star trek Voyager: Elite force… Pokus o atmosféru dotváří štěbetání ptáčků, což možná potěší nadšená srdíčka mladých ornitologů, ale cynického recenzenta vyprovokují maximálně k tomu, aby vypnul reproduktory.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva I jedna z těch lepších stránek hry si nakonec zaslouží spíše kritiku. Je hrozně fajn, že hra obsahuje pokus o encyklopedii, ale když už se někdo tolik snaží, proč to neudělá pořádně? I když, Egypt 2 asi není určen pro studenty Egyptologického ústavu FF UK nebo studentům gymnázií, takže se není čemu divit. Snad jen tomu, že takové projekty v této podobě ještě dnes vznikají.

Xentar

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tak nízké hodnoceni je výsledkem autorova znechucení nad tím, jak firma Cryo žije z dávné slávy a ignoruje změny na herní scéně. To, co dřive oslňovalo, dnes už patří do hlubokého podprůměru.