Driver Parallel Lines - PC recenze

Driver Parallel Lines - PC recenze

16. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

S ročním zpožděním dorazil od minula zkompromitovaný řidič i na monitory počítačů, ale jak se zdá, v dnešním konkurenčním provozu to bude mít opravdu hodně těžké.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 16.července 2007
Verze hry: finální/anglická/PC

S více než roční pauzou se k nám nyní dostává regulérní čtvrtý díl Drivera, který tak následuje samostatnou odnož (Driver 76) v podobě PSP verze. Novou variantu vypustil francouzský Ubisoft, který zakoupil práva na tuto značku a zastoupil tak stále více propadající Atari, jenž doposud všechny díly Drivera vydávalo. Konverze na osobní počítače se ale bohužel spokojuje pouze s kosmetickými změnami poplatnými změně platformy, jinak je hra zcela identická prakticky ve všech aspektech svého předobrazu.

Jde tedy vesměs o zběsilé jízdy z jednoho místa ve městě na druhé, okořeněné občasnými pěšími přesuny. Nicméně díky dvojici různých časových linek, lepším designem misí a hlavně prostředí se čtvrtý Driver hraje o něco lépe než předchůdce. Nicméně dnes je každý namlsaný obrovskou variabilitou série GTA a jejích klonů, takže už jen proto se na každého Drivera vlastně nahlíží skrz prsty, protože pouhé arkádové poježdění dnes již zaujme málokoho. Jestliže jste Parallel Lines z nějakého důvodu minuli, odkážu vás na recenzi původní PS2 verze, protože zde nemá cenu znovu opakovat stejné informace o příběhu atd., když je vše naprosto totožné. V následujících řádcích se zaměříme na těch pár specifik a odlišností PC verze od původní konzolové.

Po stránce obsahu zde nic nového nenajdete, což je docela škoda, protože Driver má již svá nejlepší léta dávno za sebou a s tak velkým zpožděním nedokáže modernějším kolegům vůbec konkurovat. Pro PC verzi se přímo nabízela implementace nějaké formy multiplayeru, např. jako závody v plném městském provozu, ale hra se drží starého originálu z Playstation 2 zuby nehty, takže se jedná v obou případech o zrcadlově stejné kousky. Instalace zabere na stáří hry poměrně dost času a vězte, že kopírovaná data na pevném disku schramstnou přes 4,6 GB prostoru.

screenshoty z PC verze

Ovládání
Jedinou výraznější změnou je samozřejmě nové ovládání uzpůsobené jak pro kombinaci myši a klávesnice, tak i pro všeliké ovladače a joypady. Na klávesnici mi ale řízení vozidel připadalo hodně nepřesné, proto je daleko lepší používat analogový ovladač. Hru jsem zkoušel s PC joypadem Logitech i s ovladačem z Xboxu 360 a v obou případech jsem nezpozoroval žádné technické potíže. S X360 ovladačem je řízení velmi příjemné, včetně plně analogového plynu a brzdy.

Při ovládání samotné postavy, k němuž při hraní dochází zřídka, je ale kombinace klávesnice/myš nepřekonatelná. Zvláště natáčení kamery skrze pohyb myši je o něco pohodlnější, než to samé na páčce ovladačů. Kvituji také funkční myš v menu hry, protože to je dnes u konzolových předělávek hodně vzácná věc (viz např. Resident Evil 4).

Je vhodné vyzkoušet si obě varianty ovládání a poté si zvolit jeden z těchto způsobů podle osobních preferencí. Ovšem díky naprosté převaze jízdních misí před pěšími úkoly jsem zvolil cestu s ovladačem. Driver by měl fungovat i s volanty, ale mohl jsem otestovat jen původně PS2 volant Logitech Driving Force, který bez podpory force feedbacku funguje na nativní ovladače i v prostředí Windows XP.

Někteří majitelé si ale v diskuzích stěžují na špatné vycentrování u PC volantů, já jsem tento neduh nepozoroval, ale arkádový projev vozidel řízení skrze volant hodně ztěžuje, protože mě všechna menší auta reagovala na byť i menší otočení volantu jako splašený kůň. Rozhodně tak není podpora volantů bez chyb a na to, že zrovna to vaše zařízení bude pracovat na jedničku, se nedá spolehnout. Výrobce se raději chrání malou notickou v manuálu, kde varuje před možnou nekompatibilitou některých typů těchto periferií. O jaké se konkrétně jedná ale není vysvětleno.

Driver PL mimochodem obsahuje ochranu Securom, takže si nemusí rozumět s některými virtuálními mechanikami, což je popsáno i v manuálu. Nicméně jsem zkusmo nainstaloval Alcohol 120% a všechno fungovalo jako po drátku.

Leze leze po železe
Dobrou zprávou je, že Driver nabízí širokou škálu různých rozlišení monitorů i v širokoúhlém nastavení a překvapí také volba nativních rozlišení pro dnešní moderní notebooky. Grafická stránka je pak samozřejmě poplatná PS2 originálu, stejně jako stáří hry, protože i na dnešní průměr dost ztrácí. Musíte zkrátka počítat s jednoduššími texturami okolí, které odpovídají úrovni několik let nazpět. Nicméně pro vlastní hratelnost to nemá zásadní vliv, ovšem původní PS2 předloha podle mého názoru disponuje pěknějším obrazem, i když má počítačová verze výhodu ve vyšším rozlišení. Hra ovšem běží poměrně plynule i na slabších strojích a dokonce i noteboocích, pouze jsem sledoval občasný záškub framerate jako při swapování z pevného disku, i když měl počítač 4 GB paměti.

Oficiálně uváděné minimální a doporučené systémové požadavky ovšem nejsou vůbec malé. Doporučován je procesor 3,4 GHz (minimálně 2 GHz), půl giga paměti (256 jako minimum je spíše dobrý žert) a grafická karta s podporou shaderů 1.1. Zatímco hra v pohodě běží i na slabších procesorech, je ale docela náročná na RAMku jak systémovou, tak i na grafické kartě. Pro rozlišení 1024x768 však nemusíte doporučenou konfiguraci nutně vlastnit, aby vám hra solidně běžela. Nicméně po deaktivaci vyhlazování, stínů a dalších efektů, je grafika již poměrně odpudivá. Tipoval bych, že do enginu nebylo kromě přizpůsobení pro PC moc zasahováno a vše je při starém, včetně modelu poškození, snad jen kritizovaného pozdního doskakování objektů jsem si nevšiml.

další, již jen PS2 obrázky si prohlédněte v galerii

Je škoda, že stylová a velmi pěkně animovaná videa nejsou již tak precizní jako u originálu. Na Playstation 2 tyto renderované filmy patří do vybrané společnosti, ovšem na počítači mírně kostičkují a tolik údivu na tváři nevykouzlí. Svůj unikátní filmový styl si ale zachovaly dodnes.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všechno ostatní je pak identické jako na PS2, takže si i na počítači můžete prožít zajímavý příběh ve dvou časových rovinách, kdy prim hrají automobilové, popř. motocyklové honičky, ovšem se všemi neduhy původní konzolové verze. Svobodu a možnosti GTA zde sice nenajdete, ale o to v Driverovi ani nikdy nešlo. Moc se mi nezamlouvá na průměrnou předělávku přes rok staré hry hodně nadsazená cena u souběžně vydané Wii verze, ale ta počítačová stojí alespoň jako budgetovka (u nás 559 Kč), takže je cena za staronovou hru určitě akceptovatelná.

Stáhněte si: Trailery

Související články: Novinky, Recenze PS2 verze, Driver 3 PC recenze&PS2 recenze

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

Michal Jonáš

V paralelní linii pro PC naleznete sice druhý nejlepší díl celé série, ale na dnešní poměry je to jen průměr, který PS2 originál v ničem nepřekoná. Jestli pro vás je poměrně svázaná hra s pouze standardním zpracováním a bez jakékoli přidané hodnoty (žádný nový obsah, funkce atd.), to se musíte rozhodnout jenom sami.