BioShock Infinite: Burial at Sea - recenze první epizody

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC, PS3, X360

Verdikt: Slibný rozjezd? Spíš opatrný. Návrat do Rapture se vyhýbá pocitům déjà vu, ale nestihne víc, než jen zjitřit fanouškovu zvědavost.

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

Objednat na JRC.cz - obchod plný zábavy

17. 12. 2013 v 19:30 - Recenze Autor: Lukáš Grygar Komentáře: 0

Pokud jste nehráli a hlavně nedohráli BioShock Infinite a máte to v plánu, čtete odtud dál na vlastní nebezpečí. O první části dvoudílného DLC Burial at Sea nemá valného smyslu mluvit bez znalosti jádra celého původního příběhu. Když nevíte, kdo jsou Booker a Elizabeth a jakou roli v osudu létajícího města Columbia sehráli, postrádá pro vás Burial at Sea jakýkoli smysl a následující řádky vám případný zážitek z Infinite jenom a pouze zkazí. Vaše volba.

BioShock Infinite: Burial at Sea - recenze první epizody

O volbách, těch osobních, je ostatně celá série už od první hry. Do jejích kulis utopené utopie Rapture se Burial at Sea vrací, tentokrát s hodinkami přetočenými rok před osudný Silvestr 1959. Už tehdy ale sen Andrewa Ryana o podmořské společnosti, která jako by vypadla z programu Strany svobodných občanů, povážlivě skřípal a prasklinami v jeho ideologii začalo do opulentních sálů zatékat.

Pozor, spoilery!

Na dně oceánu má kancelář i Booker DeWitt, opět soukromé očko, opět trpící na matoucí flashbacky a krvácení z nosu. Od Infinite víme, že různých realit a jejich variant je právě to nekonečno, vytknuté do názvu. Do reality aktuální vstupuje Elizabeth jako Bookerova klientka. Její přání? Nalézt dítě, které se ztratilo kdesi ve spletitém světě Rapture. Jeho spletitost si ale na ploše zhruba dvou hodin rozhodně neužijete. Burial at Sea je další lineární cestou za jasně daným cílem, kdy se vás tvůrci snaží oslnit působivostí kulis. Call of Duty, říkáte?

Vůbec ne. Série BioShock je střílečkou podstatně přemýšlivější, a i když se o různé filozofie a ideologie spíš otírá, než aby v nich hráčovi vyloženě máchala nos, její kulisy jsou úplně jiná liga už proto, že mají kromě nepopiratelných řemeslných kvalit především hloubku (a nejenom tu podmořskou).

Burial at Sea ji nepřekvapivě prohlubuje způsobem, který mají v Irrational Games patentovaný. Drobné detaily po okrajích koridoru a všemožné pomrkávání na znalce celé série zpestřují jinak banální putování od bodu A k bodu B, proložené tentokrát spíš stručnějšími přestřelkami. U nich platí, že pokud vám v sérii dlouhodobě překážejí, budou vám překážet i tady a naopak – pokud jste si v Infinite užívali novou dynamiku, Burial at Sea část „kontrolovaného chaosu“ úspěšně přenáší i do Rapture.

Stručný ponor

Než se ale nadějete, bude po všem. Kulisy sice vybízejí k jejich důkladnému prosmýčení, ale nepotkáte mezi nimi v podstatě nic. Tím nemyslím jenom vybavení nebo náboje (kterých je tu mimochodem poskrovnu, což nutí zbytečně neplýtvat), ale cokoli nad plán jízdy strašidelným domem, ve kterou se Burial at Sea promění sestupem do zatopených pater společnosti Fontaine’s Futuristics.

Právě tam už spokojeně klíčí zárodek budoucího úpadku celého Rapture a právě tam potkáte novou várku vyšinutých splicerů, se kterými si vše vyřídíte tradičními metodami, zpestřenými jen přítomností mikrovlnného zářiče. Co umí? Soustředěným mikrovlněním natlakovat nepřátele, až ochotně explodují. Hurá!

...

Blýskání na časy?

Jenže jakkoli vybuchující protivníci zapadají do brutální hororové atmosféry, kterou BioShocky odjakživa umí, je to jen takové plácnutí do (slané) vody – a platí to i pro další nápady. Cokoli první epizoda naťukne, to zůstává jen naťuknuto a epizodický formát nedává napětí šanci se rozvinout. Jestli to první epizodě vytýkat, nebo spořádaně vyhlížet druhou?

Dramatický závěr chladnokrevně naznačuje, že by Levine & spol. mohli mít v kapse ještě několik trumfů. Ale jestli má smysl vykládat je takhle pozvolna, to už je diskutabilní a roli v tom hraje pochopitelně i cena celé epizody, respektive cena za season pass.

Sám o sobě je první díl jen více (pokud vám zdejší přestřelky sedí), či méně (pokud ne) zábavnou ozvěnou toho dobrého, co přinesly předchozí hry. Jestli jste ale BioShock Infinite dohráli a toužíte proniknout i do dalších variant jeho příběhu, nezbývá vám, než se namočit.

Tagy: akční dlc

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.